Visa fullständig version : Nollning?
shut teh face
2007-08-29, 16:17
Har läst om dessa pinsamma händelser men vilka högskolor kör det?
Mig veterligen hade sthlm uni inget sådant.
Ryska_raketen
2007-08-29, 16:18
Okey, gött att sthlm inte har något sådant.
shut teh face
2007-08-29, 16:19
Det verkar ju vara skit. Göra skumma saker och folk faller ju för grupptrycket.
Smeta in folk med grädde och tjejer och killar ska slicka varandra. Hur kränkande är inte det för deras partner ifall de har några?
Coldsmith
2007-08-29, 16:20
tror det mest är gymnasier som har sånt där.
tråkigt det där, att jag inte var med alltså :D. hade gärna vart på en sån nollning :).
Fultjack
2007-08-29, 16:23
jo det är mest gymnasier som gör förnedringssaker.
jag var med på nolleperioden förra veckan här på halmstad högskola, riktigt bra sätt att lära känna dom i klassen och ha roligt allmänt :)
Vi ska nolla på fredag, fast det är gymnasium:)
shut teh face
2007-08-29, 16:25
jo det är mest gymnasier som gör förnedringssaker.
jag var med på nolleperioden förra veckan här på halmstad högskola, riktigt bra sätt att lära känna dom i klassen och ha roligt allmänt :)
Hur gick eran nollning där till?
Förnedrings nollning är mer gymnasiet tror jag. Min nollning i lund var jättetrevlig o man behövde inte göra saker man inte ville.. fast visst måste man förnedra sig lite :D
Missa man nollning så lär man känna sig som en outsider. Missa det inte säger jag! ;) (Årets nolla)
Whistler
2007-08-29, 16:28
I Jönköping är det hög töntfaktor på gymnasier som gör något sådant. Ungefär som att en högstadieskola skulle ha avslutningsbal.
På högskolan är det dock ett jäkla liv med inspark och alla former av gruppverksamheter. Personligen stör jag halvt ihjäl mig på de jobbiga fyllona som skriker och skränar och går runt i sina äckliga nerspydda studentoveraller.
champion
2007-08-29, 16:29
Hade nollning på gymnasiet och man tyckte det var fett kul å se tjejer springa i underkläder. Som tur var så hade några kamera
Ryska_raketen
2007-08-29, 16:31
Den som hade nollat mig hade nitats, fatta det! FATTA DET. Så kan du säga, nollar du mig nitar jag dig! Fattar du det ho*unge, kan du lägga till för att verka trovärdig.
NiXPhoenix
2007-08-29, 16:31
Det verkar ju vara skit. Göra skumma saker och folk faller ju för grupptrycket.
Smeta in folk med grädde och tjejer och killar ska slicka varandra. Hur kränkande är inte det för deras partner ifall de har några?
Usch, tänk om man är laktosintolerant som jag, då kan man skita ner sig till råga på allt. Det vore inte roligt.
Fultjack
2007-08-29, 16:32
Hur gick eran nollning där till?
alla som skulle nollas fick en beige t-shirt som man fick sitt namn och ett nummer på, man var tvungen att ha på sig denna t-shirt under hela nolleperioden
vi höll igång hela dagarna från morgon till kväll med kortare pauser, det vi gjorde bland annat var : hitta på spex inför dom andra nollorna, bygga lådbil, bygga en flotte, leka lekar, sjunga, gå på pubrunda och massa annat sånt :) kan låta töntigt men det var riktigt trevligt faktiskt :thumbup:
Scratch89
2007-08-29, 16:42
Här i stan så har det sprungit omkring massa studenter på stan, och de har haft rätt så roliga nollningar faktiskt. De har försökt klämma in så många som möjligt i en telefonkiosk; de fick in 15 stycken. :D
Annars så verkar det bara vara gymnasier som har det förnedrande, jag har inte hört något om att de ska ha förnedrande saker på GU/KTH, men Chalmersstudenterna brukar vara lite busiga ibland.
men Chalmersstudenterna brukar vara lite busiga ibland.
pfft, chalmers brukar väl inte ha förnedrande saker? Förutom för dem som få rha bildörrar osv som nollbricka :D
Annars har ju chalmers svetsat fast spårvagnar i spåren, gjort skumbad av hela flumride på liseberg, ändrat riktning på enkelriktat skyltarna så att man inte kommer ut :D osv
Högskolorna ser betydligt strängare på förnedringsnollningar numera vilket kan förklara varför det inte är någon som stött på det på sista tiden.
machine gun
2007-08-29, 17:47
Det är väl mest teknologer som håller på med sånt? Det är iaf bara de som springer omkring i suspekta overaller.
Det är väl mest teknologer som håller på med sånt? Det är iaf bara de som springer omkring i suspekta overaller.
På LTH var det i alla fall ingen pennalism när jag nollades (något år sedan). Tvärt om, 3-4 veckor med konstant festande där man fick vara med på vad man ville och total acceptans om man ville göra annat. I min grupp fanns tex. en nykterist och det var aldrig någon som sa något negativt om det.
/V- som har en vacker overall
Eddie Vedder
2007-08-29, 17:55
Ja fyfan, jag hängde med en kompis som läser till naturvetare med inriktning på fysik här i Uppsala till Polackbacken där dom har sin nollning.
Vi snackar alltså 14 dagars nollning där varje dag är nästan exakt samma. Pubrunda på stan, fest på någon nation etc.? Nejdå, öltältet på Polackbacken med samma folk kväll efter kväll efter kväll.:D
fast trevlig stämning var det och inga förnedringsgrejer för den som inte ville (t.ex. en kille som drack en halvliter vaniljsås*spy*)
Nollning?
Vem behöver skolor när det finns internetforum, Kolozzeum tex.
machine gun
2007-08-29, 18:09
På LTH var det i alla fall ingen pennalism när jag nollades (något år sedan). Tvärt om, 3-4 veckor med konstant festande där man fick vara med på vad man ville och total acceptans om man ville göra annat. I min grupp fanns tex. en nykterist och det var aldrig någon som sa något negativt om det.
Jag syftade på nollningar i allmänhet. Det verkar vara ett teknologfenomen.
Scratch89
2007-08-29, 18:26
pfft, chalmers brukar väl inte ha förnedrande saker? Förutom för dem som få rha bildörrar osv som nollbricka :D
Annars har ju chalmers svetsat fast spårvagnar i spåren, gjort skumbad av hela flumride på liseberg, ändrat riktning på enkelriktat skyltarna så att man inte kommer ut :D osv
Ja? Vad sa jag då? Jo, att de var busiga. :D
Det finns på massor av andra utbildningar också, rätt utformat så är det både ett bra sätt att lära känna folk i klassen och även få lite koll på en ev ny hemstad.
fast trevlig stämning var det och inga förnedringsgrejer för den som inte ville (t.ex. en kille som drack en halvliter vaniljsås)
hoppas han inte deffade lol
Ivar_Lo-J
2007-08-29, 18:59
Det stämmer väl in med hur det var när jag började på LiU (Linköping) iaf... Teknologerna satsade betydligt mer på nolle-p. Det höll väl på i typ 2 veckor med en väldig massa aktiviteter o grejs hela tiden. Overaller o märken o samlingar o allt vad det var... Fil.fak-arna verkade ha betydligt mer avslappnad nollning, om de hade nån alls.
Tror jag vet vem det är, gammal kompis till mig..
O nej, LTH har inga vackra overaller..
Det finns på massor av andra utbildningar också, rätt utformat så är det både ett bra sätt att lära känna folk i klassen och även få lite koll på en ev ny hemstad.
precis, sen är det inte riktigt min grej men vet att många gillar det.
Ursprungligen är det ju en universitetsgrej som gymnasiet har tagit över på något märkligt sätt.
Jag tycker det är lite töntigt.
Teknologerna är overallnördar, det är därför man ser dom överallt.
Jag kallar dom konstant för tekniker bara för det
Whistler
2007-08-29, 19:08
De flesta studenter i stan kör med inspark och overaller, färgade efter vilken skola de läser på. Exempelvis har hälsohögskolan vita, ingenjör gula, handels gröna etc...
I hbg har ett par gymnasium också liknande.
Att göra ett så långt streck som möjligt av kläder o sådant. Vårt gymnasium har dock en inspark, med lite mat, framträdande och de flesta super ;)
Dock inte hört nått om folk som blivit tvingade, visst är de säkert lite grupptryck och vissa gör lite mer än dem egentligen vill.
Berätta om alla nollningar ni blivit utsatta för, kul läsning :D
Förlåt att jag har extremt dålig koll men vad är: Nollning?
*gah!*
Ivar_Lo-J
2007-08-29, 19:24
Förlåt att jag har extremt dålig koll men vad är: Nollning?
*gah!*
I vettig form är det typ fester, lekar, aktiviteter, etc. som ordnas av gamla elever på ett ställe (t.ex. universitet) och är till för de nya eleverna, för att de ska lära känna varandra och få en trevlig start på pluggandet.
I fel utförande är det ett sätt för folk som blev förnedrade när de började på skolan att i sin tur hämnas genom att förnedra de som ska börja på skolan det året. Finns många skräckexempel på detta, det ena otrevligare än det andra.
Min inspark för Umeå Uni. drar igång på måndag ;)
Eddie Vedder
2007-08-29, 19:31
Min inspark för Umeå Uni. drar igång på måndag ;)
Min drar också igång på måndag, jag längar som fan. Vi har redan ett schema på aktiviteter och det är helt vanliga utekvällar, fika, grillfest etc. Ska bli skitkul att lära känna folk i klassen, träffade dom första gången igår och fick positiva vibbar.:)
Min drar också igång på måndag, jag längar som fan. Vi har redan ett schema på aktiviteter och det är helt vanliga utekvällar, fika, grillfest etc. Ska bli skitkul att lära känna folk i klassen, träffade dom första gången igår och fick positiva vibbar.:)
Jag har precis samma känsla över min. Fester, fika, picknick är det som är planerat.
machine gun
2007-08-29, 19:34
Coolt. Vi hade ingenting när vi började. Undrar om det är folk från min klass som arrar, halva studierådet går där nämligen :D (i min klass alltså)
Den som hade nollat mig hade nitats, fatta det! FATTA DET. Så kan du säga, nollar du mig nitar jag dig! Fattar du det ho*unge, kan du lägga till för att verka trovärdig.
Gott att en broder håller ställningarna.
Hade en bra nollning - UTAN overaller, till er fördomsfulla.
Alkohol och en massa annat skoj skapar sammanhållning och det var lite lättare att lära känna allt nytt folk.
Eddie Vedder
2007-08-29, 19:48
Coolt. Vi hade ingenting när vi började. Undrar om det är folk från min klass som arrar, halva studierådet går där nämligen :D (i min klass alltså)
Ja det kan nog vara klasskompisar till dig, killen som ringde runt till alla antagna (jäkligt ambitiöst gjort för övrigt) var dietist tror jag, sedan är "eventgruppen" bestående av ett gäng tjejer.
Fredrik S
2007-08-29, 20:01
Till min stora förvåning har mina yngre klasskamrater berättat att förnedringsnollning förtfarande är relativt vanligt på gymnasieskolorna i Sthlm. På KTH förekommer ingen förnedring, tror jag iaf. Jag var bara närvarande de första två dagarna av nolleperioden, sedan räckte det för min del. Tar nya tag när undervisningen börjar, på måndag.
machine gun
2007-08-29, 20:03
Ja det kan nog vara klasskompisar till dig, killen som ringde runt till alla antagna (jäkligt ambitiöst gjort för övrigt) var dietist tror jag, sedan är "eventgruppen" bestående av ett gäng tjejer.
Justja, det va nån som ringde mig också innan jag började. Jag tror det är standard på ganska många utbildningar.
Vi har dock bara en kille på dietistprogrammet i min årskull, så jag gissar på en från året innan. Tror bara det är en kille i studierådet, så isf vet jag vem det är. Vår institution är pytteliten, så man känner igen de flesta :) (förut va vi ju dessutom isolerade från resten av världen på Wallenberglabbet, nu får ni ju se andra iom att ni kommer va på BMC - det är superbra!). Vi kommer dock inte va på vår institution igen förrän nästa höst, så vi kommer nog inte springa in i varann så ofta skulle jag tro.
Kul att de arrar nånting för de nya studenterna iaf, bra initiativ!
Till min stora förvåning har mina yngre klasskamrater berättat att förnedringsnollning förtfarande är relativt vanligt på gymnasieskolorna i Sthlm. På KTH förekommer ingen förnedring, tror jag iaf. Jag var bara närvarande de första två dagarna av nolleperioden, sedan räckte det för min del. Tar nya tag när undervisningen börjar, på måndag.
Nej, ingen förnedring ingår i mottagningen på KTH. Dessutom är allting frivilligt och ingen pressas till att göra någonting. Däremot rekommenderas de nya att vara med på så mycket de kan och har tid med i början eftersom det är ett roligt och bra sätt att lära känna sina blivande klasskompisar på ett sätt man annars inte får möjlighet till.
På kth kallas det inte nollning förresten utan mottagning som jag skrev ovan, just för att nollning har en så negativ klang.
Däremot kallas de nya eleverna för nøllan tills de blir "upphöjda" till fullgoda teknologer.
Fredrik S
2007-08-29, 20:50
Nej, ingen förnedring ingår i mottagningen på KTH. Dessutom är allting frivilligt och ingen pressas till att göra någonting. Däremot rekommenderas de nya att vara med på så mycket de kan och har tid med i början eftersom det är ett roligt och bra sätt att lära känna sina blivande klasskompisar på ett sätt man annars inte får möjlighet till.
På kth kallas det inte nollning förresten utan mottagning som jag skrev ovan, just för att nollning har en så negativ klang.
Däremot kallas de nya eleverna för nøllan tills de blir "upphöjda" till fullgoda teknologer.
Det har du rätt i. Det blev nollning av bara farten i mitt inlägg, eftersom tråden hette så.
Cerberus
2007-08-29, 22:13
jag hade gärnat varit med på nollning :D låter helkul och bisarrt
Matte_Maiden
2007-08-29, 23:20
Flickan blev nollad på Handelshögskolan här i Sthlm, och jävlar vad det verkade vidrigt. Folk spydde redan innan de skulle göra vissa "uppgifter"! :D
Till exempel skulle de svälja råa bläckfiskar, fånga guldfiskar i olika parker etc.
Att de sedan medan de gjorde skumma saker skrek "KTH tjalalalala osv" gör ju det hela ännu roligare! :)
-Niklas-
2007-08-29, 23:23
Haft "nollning" i 9 dagar nu. Varit med på nästan allt och varit grymt kul. Allt från utekvällar, sittningar, vollyboll, brännboll, badkarsrace, skattjakt, nattuppdrag och utekvällar på kåren.
Inte varit något förnedrande alls utan mest ett bra sett att lära känna varandra. :thumbup:
Roligast är väl dock nolle-uppdragen alla får på KTH. Vi hade ett par roliga grejer förra året vi fick göra:
* Skapa en namninsamling på stan för att byta namn på Karlaplan till kvinnoplan pga diskriminering.
*klä ut "gubben" mittemot åhlens (statyn brevid teknikmagasinet) som en i björnligan
*klä ut statyn som tittar upp ur ett brunnslock vid Berzeliparken till tjuv (min grupp gjorde detta) Det var skitskoj.
Andra protesterade i Stockholms parker mot besprutningen av diväteoxider på parkens blommor. (:D)
Finns många många fler, men jag är för trött för att komma ihåg dem just nu.
Nollningen på Linköping UNI var bland det roligare jag gjort. Det var 14dagar fest i rad och allt var väldigt välplanerat sedan ett halvår tillbaka.
Allt med fusknollor, dricktävlingar, andra tävlingar, skumma lekar, festande, skrattande osv är ju helt underbart! Vi hade aldrig overallerna under nollningen, bara på kravallerna senare på året. Däremot hade vi en nollefluga på ekonomiprogrammet som vi inte fick ta av oss och de gjorde hembesök till endel mitt i natten och tvingade dem att sjunga nollesången.
Sen hade de satt ihop en film från nollningsperioden. Sjukt kul =) folk garvar fortfarande åt duden som glider fram, sveper en öl och raggar på kameratjejen *whistle*
*klä ut "gubben" mittemot åhlens (statyn brevid teknikmagasinet)
Nils Ferlin
herregud, har man ingen allmänbildning bara för att man råkar vara tekniker?
Ignatius72
2007-08-30, 07:21
jag är oerhört glad över att vi flyttat kontoret från teknologernas eriksgata så jag slipper se eländet. Overallsklädda fjantar som tävlar i vem som sytt fast flest märken. Skrålande nördbabianer som för första gången ska ut från pojkrummet. Nivån är dagis med den enda skillnaden att dessa är en meter längre och har fyra promille i kroppen.
Skrålande nördbabianer som för första gången ska ut från pojkrummet. Nivån är dagis med den enda skillnaden att dessa är en meter längre och har fyra promille i kroppen.
Låter asnajs ju =)
Vår nollning var ömsom kul och ömsom fakkin horrible; det som störde mig mest var egentligen det hysteriska supandet och alla idiotiska grejor folk fick för sig att göra på fyllan. Vad gäller förnedring vete fan om inte den största förnedringen var den som packade nollor utsatte sig själva för; jag skulle inte säga att det pennalistiska draget var SÅ uttalat, även om det fanns. Däremot fanns ett väldigt tydligt outtalat tryck att dricka, a.k.a. supa skallen av sig (alla äldrekursare som tycker att vinorientering verkar som en kul grej rekommenderas härmed att tänka efter en extra gång ...), vilket gjorde att nollningen inte blev fullt så rolig för alla parter som man kanske tänkt. Det handlade, skulle jag vilja säga, huvudsakligen om en (i mina tråkiga ögon ganska dum och barnslig) föreställning om att teknologer SKALL supa och att det är oerhört studentikost och häftigt att svina runt i overall (med betoning på SVINA). På det sättet blev jag nog lite besviken; jag hade trott att indelningen i "häftiga, roliga" och "töntiga, tråkiga" personer baserat på hur mycket man, för att använda en fin omskrivning "festade" var något som man lämnade bakom sig senast på gymnasiet. Jag uppfattade det f.ö. som att alkoholkulturen var en helt annan på Humanisten jämfört med på Teknologen; visst dracks det även på Hum-sidan, men det var inte samma tryck att ALLA MÅSTE göra det.
På gymnasiet hade vi förnedringsnollning. Jag själv hade turen att inte bli utsatt för något. När vi sedan gick i trean var det en del i min klass som verkade känna ett hämndbehov och tog i sin tur ut det på de nya eleverna.
När jag började på högskolan var det först fristående kurs på Göteborgs universitet. Där var det ingen form av nollning förutom en grillkväll med lite öl. På Chalmers var det däremot fyra veckor organiserad nollning. Det var ingen officiell förnedring men det förekom saker som inte var uppskattat av alla. Som brukligt på teknisk högskola var det ett antal personer som hade sin första sociala upplevelse och drängsöp under fyra veckor. Generellt tycker jag tanken med nollningen var god även om det fokuserades så mycket på alkohol att det ibland blev patetiskt.
Jag tycker att folk är lite negativa här... Jag har seriöst funderat på att crasha nollningar. Som i wedding crashers fast på nollningar. Helt enkelt skriva upp sig på ett nytt program varje termin för att få vara med på nollningen om och om igen =). Fast det blir lite för oseriöst och sabbar ju om inte annat för andra vid fall av konkurens.
I och för sig så kan man säkert glida igenom en hel nollning utan att någon inser att du inte hör hemma på programmet. När jag började i linköping så var jag av någon anledning inte på listan vid uppropet, då skrev jag bara in mig på lsitan så var det lugnt.
machine gun
2007-08-30, 10:41
Generellt tycker jag tanken med nollningen var god även om det fokuserades så mycket på alkohol att det ibland blev patetiskt.
Jag tycker att det är så med hela studentkulturen. Tanken är god, men för mkt fokus på alkohol. Varenda aktivitet arrangerad av studenter brukar ju urarta i dräggfylla av nån anledning.
I Linköping har alla program egna overaller.
Vi har haft en bra nollning hittils, ett bra sätt att lära känna klassen och andra människor som ska plugga i skolan. Man behöver inte heller göra dumma och pinsamma saker om man inte själv känner för det.
I Linköping har alla program egna overaller.
det har dom i Stockholm med (iaf hade)
sen är det just teknikerna som är overallkåta och därför syns mest.
Nils Ferlin
herregud, har man ingen allmänbildning bara för att man råkar vara tekniker?
Du googlade säkert hans namn, din jävla fuskare. *mini*
redbrigade
2007-08-30, 16:35
ska ha en nollnings fest för 1:orna om nån vecka ,nån som har förslag på lite sjuka sup lekar?
ska ha en nollnings fest för 1:orna om nån vecka ,nån som har förslag på lite sjuka sup lekar?
Ha vatten i alla flaskorna och se vilka som får placeboeffekt.
De kommer nog att bli fulla utan att du försöker öka takten på drickandet..
angående artiklen i metro igår om nollning så kan man ju undra lite när man läser här: http://www.mobilblogg.nu/probe/2007/08/29/16:02:49/min_bild_i_metro_idag_.html
NiXPhoenix
2007-08-30, 19:14
Särskrivningstävling, de som inte kan stava ordentligt blir straffade. Fast du kan nog inte vara domare då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.