Visa fullständig version : Har man nån rätt att byta målarfärg?
Ja, jag är igång och målar igen. Den här gången min klädkammare. Jag sa till tjejen i affären att jag skulle ha "lingonmjölkrosa", alltså varmt ljusrosa med ett stänk av lila, och så valde vi denna färgen. Nu började jag måla och färgen är helt perfekt så jag kör på. Men så när den börjar torka så byter den skepnad helt och går över i kallt ljuslila, lätt gråaktig! *gah!*
Jag vill ju ha en varm och ombonad känsla i klädkammaren, inte möglig lingonmjölk färg!
Nu till saken, kan jag byta färgen för att den blev fel? Det kan jag inte va? Jag är rätt sur för den var inte direkt billig, dessutom sa hon att 2,5 l skulle räcka och nu har ca 3/4 av färgen gått åt på första varvet så jag måste köpa mer och jag hade dessutom mätt fel på hyllplanen så måste betala för att få dem kortade en gång till.
*gah!* *gah!*
Tror inte du får byta då ni har blandat det själv antar jag, eller hur? ALltså bett om en blandning i affären.
Sätt ut på Blocket, tidsödande men det finns alltid nån som köper.
Tror inte du får byta då ni har blandat det själv antar jag, eller hur? ALltså bett om en blandning i affären.
Sätt ut på Blocket, tidsödande men det finns alltid nån som köper.
Njä, tror inte det är lönt för det är ju inte mycket färg kvar. tror du inte ens jag får byta den som är obruten(lackfärg). Aja, jag får kanske acceptera att ha en ful färg i garderoben, eller så åker jag till en annan billigare affär och köper ny färg...
Har lite brådis att få in grejerna i garderoben igen för hunden som jag passar på dagarna är tygätare så jag kan inte lämna dem själva nu...
Fan, det straffar sig alltid när man ska vara duktig och ta tag i saker! *cry*
Du tror inte det blir bättre vid en andra och ev. tredje strykning? Färgen som var innan lyser säkert igenom första strykningen och försämrar resultatet.
machine gun
2007-08-29, 15:49
Om du ändå måste köpa mer färg för att kunna göra en andra strykning, så kanske du kan köpa en annan nyans på den, som är mer som du vill ha det och använda den till andra strykningen?
I'm with machine gun. Om du ändå skall köpa mer färg så välj rätt nyans och måla över det befintliga. Eftersom nyanserna är lika räcker troligen en strykning.
Jag förstår inte feddan, hade dom inte ngn provbit i affären på torkad färg så du visste vad du köpte?
Det är ju standard, många färger ändrar nyans när dom torkar.
Jobbigt att det blev fel
Tur att det var en garderob.
Nu vet du hur du ska göra nästa nång när det är viktigare väggar *s*
grisbil3n
2007-08-29, 20:05
Väldigt tveksamt, butiken kan ju inte sälja färgen.
Väldigt tveksamt, butiken kan ju inte sälja färgen.
Det har väl egentligen ingen direkt relevans?
Om du köper en svart motorcykel som visar sig vara den osäljbara färgen rosa när den levereras, blir du inte tvingad att behålla den rosa motorcykeln för att den "inte går att sälja."
Ja, jag är igång och målar igen. Den här gången min klädkammare. Jag sa till tjejen i affären att jag skulle ha "lingonmjölkrosa", alltså varmt ljusrosa med ett stänk av lila, och så valde vi denna färgen. Nu började jag måla och färgen är helt perfekt så jag kör på. Men så när den börjar torka så byter den skepnad helt och går över i kallt ljuslila, lätt gråaktig! *gah!*
Jag vill ju ha en varm och ombonad känsla i klädkammaren, inte möglig lingonmjölk färg!
Nu till saken, kan jag byta färgen för att den blev fel? Det kan jag inte va? Jag är rätt sur för den var inte direkt billig, dessutom sa hon att 2,5 l skulle räcka och nu har ca 3/4 av färgen gått åt på första varvet så jag måste köpa mer och jag hade dessutom mätt fel på hyllplanen så måste betala för att få dem kortade en gång till.
*gah!* *gah!*
Är det stor skillnad på den torkade färgen borde säljaren ha upplyst om att färgen kan förändras när den torkar.
Du fick alltså se färgen "blandad och klar" i affären?
När färgen torkat klart så såg den lite mindre grå och anskrämlig ut, kanske mest därför att jag vant mig lite vid den, så jag bestämde mig för att gilla läget och inte orka bråka. Mest därför att allt redan kört ihop sig med mitt handymanskap och jag orkade inte. Sen var den nog inte så ful ändå, mer lila än jag tänkt bara. Jag köpte en liter till och gillade läget. Det blev iallafall den billigaste lösningen. Förhoppningsvis blir det snyggare vid andra strykningen också.
Det är ju ändå bara en garderob.
Tack för era kloka ord och ert moraliska stöd.
grisbil3n
2007-08-30, 13:07
Om du köper en svart motorcykel som visar sig vara den osäljbara färgen rosa när den levereras, blir du inte tvingad att behålla den rosa motorcykeln för att den "inte går att sälja."
Va? Det är en unik blandning. Antingen köper man en egen blandning eller en färdig blandning. Alltså är det ingen som vill köpa din blandning, det har inget med motorcyklar att göra.
Va? Det är en unik blandning. Antingen köper man en egen blandning eller en färdig blandning. Alltså är det ingen som vill köpa din blandning, det har inget med motorcyklar att göra.
Tycker ni grisar borde hålla ihop.. *grr*
Min poäng är att om hon fått en färg blandad och säljaren inte säger att färgen kommer att förändras när den väl torkar då har hon rätt att "bli hjälpt", rimligvis få en ny färg. Då spelar det ingen roll om färgen specialgjordes till hon som konsument.
Tycker ni grisar borde hålla ihop.. *grr*
Ha ha!
Nej, men det är som att specialbeställa en röd motorcykel med gula och bruna prickar på. När det sen visar sig vara en annan nyans än man tänkt sig på de gula prickarna så kan man inte bara åka tillbaka och byta.
Nej, men det är som att specialbeställa en röd motorcykel med gula och bruna prickar på. När det sen visar sig vara en annan nyans än man tänkt sig på de gula prickarna så kan man inte bara åka tillbaka och byta.
Är det en annan nyans än vad man kommit överrens med säljaren om kan man visst bli avhjälpt.
Har du tillräckligt med färg kvar, måla då en omgång till :)
Vet inte om det är bra/dåligt men gjorde det på min vägg och den blev klart bättre än innan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.