handdator

Visa fullständig version : Bilproblem - metallknakande ljud bakut vid stort rattutslag

Snafu
2007-08-29, 11:01
Hej kolovänner,

Nu har jag gjort slag i saken och köpt ett stycke bil (en -00a endast). Jag märkte efter lite körande att den ger ifrån sig ett metallknakande ljud liknande när man drar åt eller släpper efter handbromsen när jag gör stora rattutslag vid låg fart? Alltså ljudet är som om man drar åt handbromsen, trots att handbromsen inte är i.

Jag klurar på vad det kan vara tro? Bör jag fixa handbromsen (kan handbromslinan vara för styv på något sätt?) eller kan det vara fjädringen som gnekar och har sig?

Eller kan det vara nåt annat (bensintanken som inte sitter som den ska?) Det verkar inte vara reservdäcket då det ligger fint i bagageluckan.

Fredrik S
2007-08-29, 11:58
Låter det riktigt illa? Är du helt säker på att det kommer från bakvagnen? Om bilen låter som en stenkross vid stort rattutslag, så brukar det vara ett mycket säkert tecken på att drivknutarna har gett upp. Dom sitter ju dock fram. (På framhjulsdrivna bilar)

Angel
2007-08-29, 12:04
kardanstången

Yes
2007-08-29, 12:25
kardanstången
Kardanen, om bilens en har någon, lär ju knappast ge ifrån sig ett knakande ljud för att han svänger?

Snafu
2007-08-29, 12:35
Låter det riktigt illa? Är du helt säker på att det kommer från bakvagnen? Om bilen låter som en stenkross vid stort rattutslag, så brukar det vara ett mycket säkert tecken på att drivknutarna har gett upp. Dom sitter ju dock fram. (På framhjulsdrivna bilar)

Nä det är inte riktigt illa på nåt sätt, det låter bara precis som när man t ex drar åt handbromsen när man står i en nedförsbacke och sen släpper man bromspedalen och man hör det där....stramande metallknakande ljudet när allt kraft flyttas till handbromsens bromspåverkan om du förstår?

Men det är definitivt från bakvagnen. Jag misstänker bromsklossarna eller alternativt att handbromsen helt enkelt inte är perfekt justead.

bertbert
2007-08-29, 13:17
Hjullager?

Krängningshämmarstag?

Snafu
2007-08-29, 13:23
Hjullager?

Krängningshämmarstag?

Aldrig hört talas om den sista grejen där, undra vad det heter på engelska =)

bertbert
2007-08-29, 13:25

Ingen aning. Men det är en förbrukningsvara på många bilar.

Snafu
2007-08-29, 13:26
Ingen aning. Men det är en förbrukningsvara på många bilar.

Vad gör den delen? Förhindrar att något kränger antar jag?

bertbert
2007-08-29, 13:27
Vad gör den delen? Förhindrar att något kränger antar jag?

Den sitter mellan hjulupphängnen (t ex ett McPherson-ben) och själva kränghämmaren. Sistnämnda hindrar (motverkar) krängning, staget överför kraften mellan hjulet (hjulupphängningen) och kränghämmaren.

Piranha
2007-08-29, 13:29
Drivknutarna såklart om den är framhjulsdriven.

... Klassiker..

Snafu
2007-08-29, 13:30

... Klassiker..

Hmmm det låter som att det kommer bakifrån iofs och bilen är framhjulsdriven.

Oh well. Ere dyrt att fixa? =)

bertbert
2007-08-29, 13:31

... Klassiker..

Hade jag också trott om han sagt att ljudet kom framifrån. Säker på att du hör rätt Snafu? :D

Snafu
2007-08-29, 13:32
Den sitter mellan hjulupphängnen (t ex ett McPherson-ben) och själva kränghämmaren. Sistnämnda hindrar (motverkar) krängning, staget överför kraften mellan hjulet (hjulupphängningen) och kränghämmaren.

Sorry jag är dum i huvudet. Jag tror jag får leta efter några ritningar på det där. Fiat Punto ere iaf. Men dom har säkert såna där ...krängningsmojjänger också =)

Snafu
2007-08-29, 13:32
Hade jag också trott om han sagt att ljudet kom framifrån. Säker på att du hör rätt Snafu? :D

Mja alltså, det vore ju logiskt om det kom framifrån helt klart men det låter fanimig som om det kommer bakifrån.

Jag får investigera lite.

Piranha
2007-08-29, 13:40
Sorry jag är dum i huvudet. Jag tror jag får leta efter några ritningar på det där. Fiat Punto ere iaf. Men dom har säkert såna där ...krängningsmojjänger också =)

Aaaaah, det är en fiat.

Ja detta inte bli billigt :D

Snafu
2007-08-29, 13:58
Aaaaah, det är en fiat.

Ja detta inte bli billigt :D

haha skrämmer livet ur mig. Fifan. Kostade 1700 pund så..vafan...lite skit får man nog räkna med.

Yes
2007-08-29, 14:06
Anti-roll bar.

Yes
2007-08-29, 14:11
Låter det när du kör över gupp och liknande?

Snafu
2007-08-29, 14:46
Låter det när du kör över gupp och liknande?

Mja alltså det är nästan för snabbt för att man ska kunna höra nåt. Jag har googlat runt lite och verkar vara ett vanligt problem med puntos tydligen. Nu får jag väl börja spara ihop tíll framtida reparationer =)

På engelska:
I can tell u exactly what the problem is

Its ur rear trailing arms the bushings will have gone this happened on my car! one way to check is to take hold of the wheel asuming its alloy and see if you can wiggle it in and out(May take some force)

Each side costs about 150 including labour but is an essential job to get sorted or your rear wheels may just collapse!!
I can almost garentee this is your problem try turning hard left and hard right see if u get the grinding on both sides
Let me no if u want more info on this problem!

Vad nu bushings är och trailing arms är ju en annan fråga :D

(det är fegt att besiktiga bilar innan man köper dom, sådeså)

Yes
2007-08-29, 15:02
"Bushings" är bussningar... typ något i den här stilen:
http://www.kgtrimning.com/EB267.jpg

Trailing arms... från wikipedia:

"A trailing-arm suspension is an automobile suspension design in which one or more arms (or "links") are connected between (and perpendicular to and forward of) the axle and the chassis. It is usually used on rear axles"

Klart som korvspad va? :D

En bit ned på den här sidan finns annars en lite bättre förklaring:
http://www.carbibles.com/suspension_bible.html

Snafu
2007-08-29, 15:04
tack tack Yes. Det blir till att ringa gamla pappa och fråga ut vad detta innebär för min ekonomiska framtid.

Wikner
2007-08-29, 15:10
Krängningshämmare heter väl crossbars på engelska ?

Yes
2007-08-29, 15:14
tack tack Yes. Det blir till att ringa gamla pappa och fråga ut vad detta innebär för min ekonomiska framtid.
Borde inte bli så farligt dyrt. Bussningar är ju bara små gummi eller plastbitar. Arbetet borde inte ta mer än en timme, max, för någon som vet vad han gör.

Fast sen är det iof en italiensk bil så den har säkert någon skitsmart konstruktion som gör den helt omöjlig att skruva med.

Krängningshämmare heter väl crossbars på engelska ?
Nej, crossbars brukar referera till takräcken...

Clyde
2007-08-29, 17:01
Hej kolovänner,

Nu har jag gjort slag i saken och köpt ett stycke bil (en -00a endast). Jag märkte efter lite körande att den ger ifrån sig ett metallknakande ljud liknande när man drar åt eller släpper efter handbromsen när jag gör stora rattutslag vid låg fart? Alltså ljudet är som om man drar åt handbromsen, trots att handbromsen inte är i.

Jag klurar på vad det kan vara tro? Bör jag fixa handbromsen (kan handbromslinan vara för styv på något sätt?) eller kan det vara fjädringen som gnekar och har sig?

Eller kan det vara nåt annat (bensintanken som inte sitter som den ska?) Det verkar inte vara reservdäcket då det ligger fint i bagageluckan.

Om du står still och drar på ett fullt rattutslag åt något håll och sedan skall t.e.x backa, låter det något då?

Snafu
2007-08-29, 18:40
Om du står still och drar på ett fullt rattutslag åt något håll och sedan skall t.e.x backa, låter det något då?
Det låter när jag gör precis så och kör framåt iaf. Ska testa om det låter bakåt också.

Clyde
2007-08-29, 19:51
Det låter när jag gör precis så och kör framåt iaf. Ska testa om det låter bakåt också.

Okej, jag tror i.a.f. inte att det har något med drivknutarna att göra. Du skrev att det gnekade om bilen också? Ett gnisslande ljud eller? Bara första gången du startar på morgonen eller låter det när du har vart ute och kört ett tag också?

Få se, du har en Fiat Punto, då har du antagligen en city-knapp med? Som gör ratten till en fjäder. Prova med fullt ratt utslag med city itryck och med city uttryckt, både när du har kört ett tag och första gången du startar bilen för dagen.

Jag tror att detta är en baggis, när bytte du/förra ägaren styrservovätska senast?

Snafu
2007-08-29, 20:22
Okej, jag tror i.a.f. inte att det har något med drivknutarna att göra. Du skrev att det gnekade om bilen också? Ett gnisslande ljud eller? Bara första gången du startar på morgonen eller låter det när du har vart ute och kört ett tag också?

Få se, du har en Fiat Punto, då har du antagligen en city-knapp med? Som gör ratten till en fjäder. Prova med fullt ratt utslag med city itryck och med city uttryckt, både när du har kört ett tag och första gången du startar bilen för dagen.

Jag tror att detta är en baggis, när bytte du/förra ägaren styrservovätska senast?

Pass på frågan när nån bytte styrservovätska =) Undrar varför jag inte fick med någon service history bok, kanske för att det inte finns nån.

Det lever om oavsett om den e varm eller inte iaf men kanske mest när den e kall..hmmm....du verkar väldigt kunnit så jag känner mig skamsen att jag inte kan ge mer info. Jag ska prova med city knappen intryckt och uttryckt också.

Snafu
2007-08-29, 20:24
Och det är ett gnekande ljud, typ som när man har en newtonmeter och drar åt hårt som fan typ? Eller när man dragit i handbromsen och släpper bromspedalen. Svårt att beskriva kanske men det låter typ så. Det låter inte gnisslande utan det är mer dovt.

Pepparkakssmurfen
2007-08-29, 20:28

En FIAT PUNTO....
ojojoj... då kan ljudet bero på precis vad som helst

edit::)

backflash
2007-08-29, 20:33
Nej, crossbars brukar referera till takräcken...

fast på en punto fungerar nog takräcken som en krängningshämmare

:D

Fast man ska vara snäll mot fiat nu och hoppas på abarthen *cupid*

Snafu
2007-08-29, 20:35
En FIAT PUNTO....
ojojoj... då kan ljudet bero på precis vad som helst

edit::)

app app inte ge mig onödig ångest nu!*flex*