Visa fullständig version : Gps för lastbilschaufför?!
TcAnders
2007-08-29, 09:43
Tjenare!
Farsan är en lastbilschaufför, som nu tänkt skaffa sig en GPS (navigator), och han har hört att det finns vissa modeller som är lite anpassade för just lastbilschaufförer..
Dom varnar för låga brorar osv, och det är en väldigt bra sak att kunna ha koll på, så vet ni vart jag kan hitta sådana till ett bra pris?
Eller det kanske t.o.m är så att denna sorts varning finns på nästan alla GPS:r , jag har noll koll på dom olika varianterna så ni får gärna hjälpa mig med detta!
// Anders
Har inte koll men jag vet att det går att ställa in på lastbil eller personbil på några stycken på marknaden. Men vad den tar hänsyn till mer än fartförhållanden vet jag ej.
TcAnders
2007-08-29, 12:12
Okej, om man kan välja mellan lastbil och personbil tycker jag det borde vara så att den varnar för låga broar osv, några modeller du har att tipsa om där?
Tack!
// Anders
TcAnders
2007-08-29, 17:14
Nu pratade jag med en kompis om saken, han trodde att det räckte med att byta själva mjukvaran som var i gps:en, det finns ju en jävla massa olika sådana..
Är det något som låter rimligt tror ni?
// Anders
NiXPhoenix
2007-08-30, 00:28
Nu pratade jag med en kompis om saken, han trodde att det räckte med att byta själva mjukvaran som var i gps:en, det finns ju en jävla massa olika sådana..
Är det något som låter rimligt tror ni?
// Anders
Hör med de olika GPS-tillverkarna direkt.
Leta bara upp en affär som säljer massa olika märken, då har du iaf några namn att gå på. TomTom är typ enda jag kommer på så där, men det finns nog många tillverkare. Navman, Blaupunkt osv.
Det är väl mer kartorna man köper till gps:en som innehåller den infon
Fatalist
2007-08-30, 01:03
Wayfinder är den enda modellen jag använt, och den har funkat skitbra. Tror det bara är mjukvaran som heter så, fungerar väl i de flesta handdatorer som man sedan kopplar en liten GPS-sändare/mottagare till. På så sätt blir det lätt att uppgradera och byta kartor och ha sig.
Granatgiraffen
2007-08-30, 06:49
Titta på TomTom och Garmin, det är top 2 inom GPS. Hör i affären vad dom har för mjukvaror som kan underlätta för t.ex. lastbilschaffisar.
Hör i affären vad dom har för mjukvaror som kan underlätta för t.ex. lastbilschaffisar.
+1
TcAnders
2007-08-30, 12:13
Tack för tipsen, det får helt enkelt bli så att vi drar till Elgiganten eller något liknande och hör med dom..
// Anders
Problemet är att ingen vill ta ansvaret för att tex en chaffis körde ner i en bro och sedan satte taket i bron då han litade på att gpsen visade rätt.. Vad jag vet finns det ingen gps som marknadsförs som perfekt för lastbilschaffisar. Jag använder en vanlig och brukar mer använda den som karta än att köra blint efter den, de funkar :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.