handdator

Visa fullständig version : Korrekt styrkevändning?

delta_mats
2007-08-29, 09:17
Hur utför man en korrekt styrkevändning?
Jag har börjat träna den men fick redan efter första passet ont i ena handleden.
Höll emot lite på nervägen från bröstet till marken, mest för att det inte ska smälla så mycket när stången slår i golvet. Ska jag undvika det?
Greppet är så brett så händerna kommer just utanför axlarna när stången ligger på axlarna.

Vad är dom vanligaste nybörjarmisstagen när man gör styrkevändningar och vad bör man tänka på?

daggermoon
2007-08-29, 11:32
Hur utför man en korrekt styrkevändning?
Komplicerad fråga, för att få till en bra teknik är det nog nödvändigt att någon kompetent person kollar din teknik kontinuerligt. En bra början är väl iofs att göra en google sökning på 'powerclean weightlifting' eller nåt sånt. Kolla in youtube också, där finns rätt mycket videos, iofs med skiftande kvalitet.

Jag har börjat träna den men fick redan efter första passet ont i ena handleden.
Kan det vara så att du inte vände upp armbågarna ordentligt när du fångade stången, så att belastningen kom på handlederna istället för på axlarna?

Höll emot lite på nervägen från bröstet till marken, mest för att det inte ska smälla så mycket när stången slår i golvet. Ska jag undvika det?
Om det känns ok så är det nog inget problem. Beror ju också på hur mycket vikt du jobbar med.

Vad är dom vanligaste nybörjarmisstagen när man gör styrkevändningar och vad bör man tänka på?
Finns hur många misstag som helst man kan göra, några problem jag haft är att jag dragit stången för långt ifrån kroppen samt dragit med armarna istället för med ben/rygg/traps. Försök att vara avslappnad i armarna när du drar.

Hoppas detta var till någon hjälp.

bubbe
2007-08-29, 11:32
Eftersom jag själv är total noob kan jag säja några saker som jag kämpar för att inte göra (dvs vanliga nybörjarfel).

Inte lägger stången på axlarna, utan har den i händerna vid mottagningen
ofta orsakat av nästa nybörjarfel, håller inte upp armbågarna.

Drar inte stången rakt upp med traps, höftknyck och vader vid sista draget utan slänger runt stången i en vid båge nästan som superfusk curl.

ramagoen
2007-08-29, 12:15
Drar för hårt från backen, ska gå dubbelt så fort i andra delen av draget.

Inte skjuter fram/under knäna under stången.

Knuffar fram stången genom att "skjuta" fram höfterna i slutdraget = bågen som bubbe pratar om.

Armarna ska kopplas in men sist i draget.

Fångar upp stången på axlarna/bröstet med ryggen i extrem hyperextension.

hoppar 1dm upp med fötterna

edit: några fel som folk gör

delta_mats
2007-08-29, 12:21
Kan smärtan i handleden direkt kopplas till att jag inte vänder upp armbågarna tillräckligt?

ramagoen
2007-08-29, 12:27
Kan smärtan i handleden direkt kopplas till att jag inte vänder upp armbågarna tillräckligt?

Kanske. Inte säker faktiskt.

Honken
2007-08-29, 20:14
Ett annat fel, hoppar fram för att fånga vikten (händer mest under ryck dock)!

gibfel
2007-08-29, 20:24
hoppar 1dm upp med fötterna

Menar du 10cm och mer eller att man inte ska lyfta med fötterna från marken? Har sett många teknikvideor på styrkevändningar där dom enkelt lyfter över 5cm från marken iaf.

Honken
2007-08-29, 21:13
Du kan hoppa upp lite för att fånga i en bredare ställning, men att lyfta från marken några centimeter är helt fel. Typiskt fel i nästan alla "powerclean"-"tutorials".

ramagoen
2007-08-29, 21:40
Knappt så man ska hoppa. Fötterna ska glida kanske en halvcm över marken som honken säger för att fånga i en bredare ställning eller utfallsstilen.

ramagoen
2007-08-29, 21:42
2jr1FuaoDco
perfekt teknik av chakarov, kolla styrkevändningarna.

major Pectoralis
2007-08-29, 21:45
"Stampa" är väl ett bättre ord än hoppa. Det finns massor med filmer på tyngdlyftning från OS och VM. De som undrar hur högt man skall "hoppa" kan titta på dem och finna det knappt märkbart om man inte tittar noga eller lyssnar. Man skall "kunna dra ett papper snabbt under foten" är väl en bra tränartumme.

Här har vi en film med Taranenko, den man som lyft tyngst någonsin i OL. Observera fotarbetet.
gsXY7KxegAc

ramagoen
2007-08-29, 21:53
Bra skrivet stora bröstmuskeln!

gibfel
2007-08-29, 21:58
2jr1FuaoDco
perfekt teknik av chakarov, kolla styrkevändningarna.

Vid lyftet där det är 2min 10sek kvar ser man tydligt att han lyfter minst 4cm med ena foten så det verkar som om det funkar prima att hoppa upp några cm.

major Pectoralis
2007-08-29, 22:53
Här har vi en kille som instruerar lite i lyftning.

Y2ZV4gE0eUE
uHB1r5Lo5iU

ramagoen
2007-08-30, 07:31
Vid lyftet där det är 2min 10sek kvar ser man tydligt att han lyfter minst 4cm med ena foten så det verkar som om det funkar prima att hoppa upp några cm.

Tänkte påpeka att detta är lätta vikter för chakarov, då hoppar man mer, jag gör de även jag. Men sträva alltid efter att dra fötterna längs backen.

gibfel
2007-08-30, 08:39
Tänkte påpeka att detta är lätta vikter för chakarov, då hoppar man mer, jag gör de även jag. Men sträva alltid efter att dra fötterna längs backen.

Jag förstår ;) Ville bara få fram om det verkligen är ett "nybörjarfel" men så var ju inte fallet.

UEIS
2007-08-30, 09:35

Mina OL-tränare på UTK i uppsala sa till mig att man inte skulle flytta fötterna överhuvudtaget. De sa att det var något man hade gjort sedan länge tillbaka, men att en mer effektiv och modernare teknik var den att man alltid hade fötterna på samma ställe. Förstår du vad jag menar?

major Pectoralis
2007-08-30, 09:37
Gibfel, se det som ett nybörjarfel eller ett "slarvfel"; Har man bra tryck kommer man att lyfta något högre ibland på lättare vikter men det är inget man medvetet skall sträva efter, speciellt inte som "nybörjare" eftersom man då får en hård stöt i landningen. Dessutom förlorar man synkronisering och kraft om man strävar efter att hoppa upp i luften.

gibfel
2007-08-30, 14:08
Gibfel, se det som ett nybörjarfel eller ett "slarvfel"; Har man bra tryck kommer man att lyfta något högre ibland på lättare vikter men det är inget man medvetet skall sträva efter, speciellt inte som "nybörjare" eftersom man då får en hård stöt i landningen. Dessutom förlorar man synkronisering och kraft om man strävar efter att hoppa upp i luften.

Jag har aldrig upplevt en "hård stöt" vid landningen eftersom man fångar upp stången genom att böja på benen och jag är ganska så mycket nybörjare. När jag lyfter på lite tyngre vikter så brukar jag tänka på att trycket i benen ska va som om jag ska hoppa och sedan skulle jag beskriva det som om jag drar mig in under stången. På ett ungefär.
Då brukar jag lyfta kanske 2-3cm från marken med båda fötterna och det tekniken har hjälp mig att öka jättemycket nu i början.

major Pectoralis
2007-08-30, 14:35
Jag har aldrig upplevt en "hård stöt" vid landningen eftersom man fångar upp stången genom att böja på benen och jag är ganska så mycket nybörjare. När jag lyfter på lite tyngre vikter så brukar jag tänka på att trycket i benen ska va som om jag ska hoppa och sedan skulle jag beskriva det som om jag drar mig in under stången. På ett ungefär.
Då brukar jag lyfta kanske 2-3cm från marken med båda fötterna och det tekniken har hjälp mig att öka jättemycket nu i början.

Jo, trycket skall vara som om du skulle hoppa. Dock kan även du utveckla din teknik min käre nybörjare. Istället för att hoppa uppåt kan du "stampa" utåt så att fötterna går från höftbrett till axelbrett. Den sista fasen av andradraget skall nämligen vara mycket snabb och synkroniserad; det skall "smälla till". Det gör egentligen inget om fötterna i realiteten lättar en del från backen; ett lyft på 2-3cm är exempelvis inte vad jag skulle kalla ett hopp (beroende på naturligtvis hur det ser ut i övrigt).
Förövrigt kan man utföra ryck, stöt, push-jerk etc. som hopp med skivstång fast det blir inte OL.

MilkmaN
2007-08-30, 14:46
Dock skall "smäll i golvet" av skorna inte eftersträvas. Som vi ser på videon på den stora killen så är han oerhört mjuk, han lyfter lagom mycket. Stampet i sig är ju bara slösad kraft och inget man skall försöka.

Nu tror jag inte att majoren menade det, men jag ville bara förtydliga.

major Pectoralis
2007-08-30, 15:14
Det är också en klar skillnad på s.k. power-lyft (på svenska "styrke-") och tävlingslyft.
När jag skrev "smälla till" menade jag i första hand synkroniseringen av höft-, ben- och överkroppsarbete.

Honken
2007-08-30, 15:39
2 saker. Som nybörjare så känns det lättare att hoppa då man accelererar väldigt mycket vilket gör att stången kommer längre. Hoppa har man gjort i hela sitt liv så man är van vid rörelsen, därför så har man mer självförtroende och då det känns lättare. Men att dra sig under vikten går inte i luften. Då får du vänta tills du landar och sedan gå under, men då har vikten redan börjat falla nedåt vilket gör allt om inte ännu svårare. Hela rörelsen blir hackig och uppdelad istället för flytandes.

Nu snackar vi ju om hundradels sekunder här, men när du lastar på med stora vikter så blir det totalt omöjligt att hoppa och om man då är van vid det så är nog risken att man misslyckas totalt (egen erfarenhet).

Knabb
2007-08-30, 16:27
Kan nämnas att det finns lite olika tekniker, varje öststat utvecklade små variationer av OL-lyften och USA har haft någon variant med. Charakovs teknik tycker jag själv är oerhört vacker att se på. Varianten där man i frivändning hoppar ut med fötterna som tillämpas av några americanska tränare men som egentligen inte sysslar med OL-lyftning tror jag inte ett smack på, ingen bra OL-lyftare har mig veterligen funnits med den tekniken.

Knabb
2007-08-30, 16:33

Det är väl egentligen onödigt att sträva efter att inte hoppa, bara höja vikterna skulle jag vilja säga :) Risken skulle väl annars vara att du försämrar din teknik när du kör på lätta vikter?

ramagoen
2007-08-30, 17:24
Kan nämnas att det finns lite olika tekniker, varje öststat utvecklade små variationer av OL-lyften och USA har haft någon variant med. Charakovs teknik tycker jag själv är oerhört vacker att se på. Varianten där man i frivändning hoppar ut med fötterna som tillämpas av några americanska tränare men som egentligen inte sysslar med OL-lyftning tror jag inte ett smack på, ingen bra OL-lyftare har mig veterligen funnits med den tekniken.

Förstår inte vad du menar, om du kollar på chakarov ser du att han breddar sin fotställning, om du inte menar utfallsfrivändningen, vilken användes av ungefär hälften av alla tyngdlyftare under 60-talet men minskade mot 70-talet och nu används den nästan inte alls.

Det är väl egentligen onödigt att sträva efter att inte hoppa, bara höja vikterna skulle jag vilja säga :) Risken skulle väl annars vara att du försämrar din teknik när du kör på lätta vikter?

Ja, de är klart. Du har rätt. Men så dom flesta gånger man kör på lätta vikter är oftast när man värmer upp. Jag kör aldrig på lätta vikter i nån övning rakt igenom ett pass. :)

UEIS
2007-08-30, 19:08
Ni diskuterar hurvida man ska flytta fötterna lite eller hoppa. Alla kunniga här säger att man ska flytta fötterna lite och inte hoppa. Jag skulle vilja säga att man inte ska flytta sin fötter någonting vid en frivändning. De ska vara på samma ställe under hela lyftet. Vad säger ni om det goja eller sanning?

Jag kopierar lite av mitt förra inlägg så ni förstår på vilka grunder jag säger det jag gör:
"Mina förra OL-tränare tillhörandes UTK i uppsala sa till mig att jag inte skulle flytta fötterna överhuvudtaget. De sa att det var något man hade gjort sedan länge tillbaka, men att en mer effektiv och modernare teknik är den alltid ha fötterna på samma ställe under ett lyft."

Honken
2007-08-30, 19:21
Jag har blivit lärd att man kan flytta ut sina fötter några få centimeter, men det är inte måste. Att stå brett dock är inte särskilt smart eller effektivt.

gibfel
2007-08-30, 21:55
2 saker. Som nybörjare så känns det lättare att hoppa då man accelererar väldigt mycket vilket gör att stången kommer längre. Hoppa har man gjort i hela sitt liv så man är van vid rörelsen, därför så har man mer självförtroende och då det känns lättare. Men att dra sig under vikten går inte i luften. Då får du vänta tills du landar och sedan gå under, men då har vikten redan börjat falla nedåt vilket gör allt om inte ännu svårare. Hela rörelsen blir hackig och uppdelad istället för flytandes.

Av egen erfarenhet så verkar det funka helt OK. Jag drar upp stången som i ett hopp där jag oftast "bara" går upp på tår när jag tänker efter. När stången är på väg uppåt, där benen slutat verka, drar jag ju även lite med armarna, halvt om halvt omedvetet, vilket leder till att jag inte lyfter högre från marken utan "drar" mig ner och in under stången samtidigt som jag vänder upp stången med handlederna.

Kanske var lite flummigt ;)

Knabb
2007-08-31, 08:56
Förstår inte vad du menar, om du kollar på chakarov ser du att han breddar sin fotställning, om du inte menar utfallsfrivändningen, vilken användes av ungefär hälften av alla tyngdlyftare under 60-talet men minskade mot 70-talet och nu används den nästan inte alls.

Kolla in denna instruktions serie så fattar du :)

http://www.canyons.edu/departments/pe/strength/Clips/P1010020.JPG

ramagoen
2007-08-31, 11:49
Kolla in denna instruktions serie så fattar du :)

http://www.canyons.edu/departments/pe/strength/Clips/P1010020.JPG

Jo, en helt värdelös frivändning bara ? :D

Att bredda sin fotställning är inget fel i sig. Men hon breddar för mycket (vilket händer många, särskilt nybörjare som jag själv). Hyperextendar ryggen samt lägger upp stången på bröstet inte axlarna.

Att inte flytta fötterna utåt är något man sällan ser på olympiska spelen, just för att det finns otroligt många variationer på startpositionen. All teknik ska anpassa efter individen, och ibland får man testa lite saker bortom det optimala.
Många fotställningar i starten är t.ex. LÅNGT bort från optimala. Inte för nån direkt pratat om optimalt men. Funkar en teknik som är skadefri så ska man köra på det. Sålänge det inte är helt felaktigt. :)

ramagoen
2007-08-31, 12:46
Föresten har nog allt som behövs tagits upp i denna tråd nu.

Tror delta_mats fått svaret han vill ha iaf.

delta_mats
2007-09-01, 13:56
Föresten har nog allt som behövs tagits upp i denna tråd nu.

Tror delta_mats fått svaret han vill ha iaf.

Jo jag har fått de tips jag behöver. Tackar och bockar så mycket för all information!