Logga in

Visa fullständig version : Inandning av olja 8 timmar om dagen

MEDiAHORAN
2007-08-29, 08:56
Jo nu har man fått sitt första jobb, men i hela fabriken luktar det olja / industrilukt och jag hanterar saker och maskiner som är inoljade, är det väldigt farligt att andas in detta? Känner även oljelukten av handskarna, man blir ju lite nojjig.

MvH MEDiAHORAN.

LarsK
2007-08-29, 09:04
Nä, ingen fara.

MEDiAHORAN
2007-08-29, 09:10
Nä, ingen fara.Fan om det är sant blir jag glad :D Mycket lugnare osv. :)

Lillgrabben
2007-08-29, 09:14
Frågat skyddsombudet på arbetsplatsen?!

MEDiAHORAN
2007-08-29, 09:24
Frågat skyddsombudet på arbetsplatsen?!Hmm min första arbetsplats, så nepp men borde väl finnas folk som gör samma saker och vet om det är farligt eller inte?

MEDiAHORAN
2007-08-29, 09:37
Företaget är ISO 9001 samt ISO 14001 certifierad om detta nu har någon betydelse?

Scratch89
2007-08-29, 09:55
Jag tror inte att det ska vara några problem? Jobbar du på monteringen eller så? Där luktar det ju jämt smörjolja och liknande.

MEDiAHORAN
2007-08-29, 09:58
Jag tror inte att det ska vara några problem? Jobbar du på monteringen eller så? Där luktar det ju jämt smörjolja och liknande.Japp det stämmer! Det är hydraliska saker, rör typ som är inoljade också för jag in dem i maskiner. Men man känner ju oljlukt och så, men det är ju ventilation i taket osv. jag kanske bara nojjar :P Företaget är ganska stort i iaf.

aitamaa
2007-08-29, 10:04
Är du seriös? Eller söker du bara stöd för att du ska kunna säga upp dig med gott samvete? "oljelukten skulle tatt död på mig *cry* *cry* *cry* *cry* "..

Nä jobba på du det är nog ingen fara.. men för att vara på den säkra sidan kan du ju fråga de äldre som jobbat där länge om dom fått nå men eller liknande av hydraloljan..

Tolkia
2007-08-29, 10:05
De ämnen man har anledning att oroa sig för är ofta inte de som luktar mest, så att det luktar behöver inte betyda att luften är farlig att inandas. Men prata med skyddsombudet på din arbetsplats, eller bara med någon som jobbat där länge och harlite koll. Istället för att gå omkring och vara orolig.

MEDiAHORAN
2007-08-29, 10:11
Är du seriös? Eller söker du bara stöd för att du ska kunna säga upp dig med gott samvete? "oljelukten skulle tatt död på mig *cry* *cry* *cry* *cry* "..

Nä jobba på du det är nog ingen fara.. men för att vara på den säkra sidan kan du ju fråga de äldre som jobbat där länge om dom fått nå men eller liknande av hydraloljan..Nej alltså självfallet vill jag jobba men som sagt har jag aldrig spenderat tid på en arbetsplats där det luktar konstant olja 8 timmar om dagen, man tycker att efter ~7 timmar skall man ha "glömt" lukten istället för att få sig ett färskt oljesniff. Man kan beskriva doften som i en verkstad, eller om någon gått fordonsprogrammet så brukar det lukta så i deras hallar ( iaf där jag gick :P )

Och jag har en äldre handledare men han har ju lite mer varitation men jag antar att har haft det likadat någongång :p

Har varje företag en skyddombudsman och har denna person alltid den titeln?

aitamaa
2007-08-29, 10:16
Nej alltså självfallet vill jag jobba men som sagt har jag aldrig spenderat tid på en arbetsplats där det luktar konstant olja 8 timmar om dagen, man tycker att efter ~7 timmar skall man ha "glömt" lukten istället för att få sig ett färskt oljesniff. Man kan beskriva doften som i en verkstad, eller om någon gått fordonsprogrammet så brukar det lukta så i deras hallar ( iaf där jag gick :P )

Och jag har en äldre handledare men han har ju lite mer varitation men jag antar att har haft det likadat någongång :p

Har varje företag en skyddombudsman och har denna person alltid den titeln?

det luktar verkstad alltså, men tala med skyddsombudet du om du känner dig osäker.. Om det är ett större företag som du skrev borde det finnas ett sådant.

MEDiAHORAN
2007-08-29, 10:29
det luktar verkstad alltså, men tala med skyddsombudet du om du känner dig osäker.. Om det är ett större företag som du skrev borde det finnas ett sådant.Japp får se om jag hittar någon sådan, jaja klarar sig fordonspojkarna så får jag väl försöka, skillnaden är dock 8 timmar om dagen :P

Snafu
2007-08-29, 11:03
Fan jag älskar verkstadslukt. On topic, jag tror heller inte att det är nån fara. Observera mitt tror.

ramagoen
2007-08-29, 11:10
snor tråden lite:

Jag sommarjobbade på ett teknikföretag där man bland annat lackade kretskort och jag fick sitta inne på lackeringen ett antal gånger. Vi hade handskar när vi jobbade men inte ansiktsmasker(även om det stod på ett skåp att man skulle ha de). Några medel som jag kommer ihåg är att vi hade thinner(lösningsmedel för lacken), xylen, sen fanns det 2 till som jag inte minns riktigt. Detta var ju lack för kretskort, 2 sorters lack och 2 sorters lösningsmedel användes.

Fick lite huvudvärk ibland när jag jobbade där.

Borde inte detta vara skadligt? De va en kille som jobbade och skötte om allt inom lacken men han hade jobbat där 2 år nu "utan biverkningar"(det vet man ju inte), jag menar, är inte thinner ganska skadligt?

aitamaa
2007-08-29, 11:23
snor tråden lite:

Jag sommarjobbade på ett teknikföretag där man bland annat lackade kretskort och jag fick sitta inne på lackeringen ett antal gånger. Vi hade handskar när vi jobbade men inte ansiktsmasker(även om det stod på ett skåp att man skulle ha de). Några medel som jag kommer ihåg är att vi hade thinner(lösningsmedel för lacken), xylen, sen fanns det 2 till som jag inte minns riktigt. Detta var ju lack för kretskort, 2 sorters lack och 2 sorters lösningsmedel användes.

Fick lite huvudvärk ibland när jag jobbade där.

Borde inte detta vara skadligt? De va en kille som jobbade och skötte om allt inom lacken men han hade jobbat där 2 år nu "utan biverkningar"(det vet man ju inte), jag menar, är inte thinner ganska skadligt?

Jo thinner är inget vidare få i sig dagligen.. tyvärr är det så på många arbetsplatser att det slarvas med skyddsutrustning.. I detta fall helt i onödan för det är ju ingen belastning ta på sig munskydd..

eleni
2007-08-29, 11:31
Borde inte sådan exponering öka risken för typ leukemier osv? :confused:

MEDiAHORAN
2007-08-29, 11:35
Borde inte sådan exponering öka risken för typ leukemier osv? :confused:Olja eller thinner eller båda? Det är ju lite därför man är nojjig, självklart vill jag jobba, göra rätt för mig och tjäna pengar men inte på bekostnad av hälsan! Kanske finns någon bra mask mot "oljeexponering"?

Tolkia
2007-08-29, 12:08
Thinner, tri och andra lösningsmedel är det minst sagt onödigt att sniffa om man gillar sina hjärnceller (fundera över varför det går att sniffa sig berusad på dem ...?). På de alla flesta svenska arbetsplatser där man hanterar sådana i större mängd finns också tydliga anvisningar om att man skall använda skyddsutrustning, och arbetsgivaren är skyldig att se till att sådan finns. Tyvärr är det dock lite si och så med efterlevnaden bland arbetstagarna; man "hinner inte", skyddsutrustningen är "ivägen" eller "oskön att ha på sig", eller det "blir bara inte av". Mycket dumt.

kspr
2007-08-29, 15:59
Däremot om du får olja på huden hela tiden så bör du akta dig, det är cancerframkallande och whatnot.

ramagoen
2007-08-29, 16:02
Däremot om du får olja på huden hela tiden så bör du akta dig, det är cancerframkallande och whatnot.

ojdå :D jag satt och målade på mina händer då det var UV-färg i lacken, kanske inte så smart, hände dock bara en eller två gånger :smash: :smash:

David86
2007-08-29, 19:49
Japp får se om jag hittar någon sådan, jaja klarar sig fordonspojkarna så får jag väl försöka, skillnaden är dock 8 timmar om dagen :P
Jag andas in bensinångor upp mot 15 timmar om dan ibland, jag överlever :)

eleni
2007-08-29, 21:10

Än så länge ja... vi ses på mitt jobb om en 15-20 år *rolleyes*

Pepparkakssmurfen
2007-08-29, 21:19

Vad jobbar du med? Bensinslangning av parkerade bilar?

Zakath
2007-08-29, 21:30

Du vet att bensin innehåller diverse cancerogena ämnen och andra godsaker?

Bensin ska INTE andas in.

XroW
2007-08-29, 21:31

Fan vad party! :hbang:

Muskelbyggaren
2007-08-29, 21:38
Du vet att bensin innehåller diverse cancerogena ämnen och andra godsaker?

Bensin ska INTE andas in.

"Äh vafan man får ju cancer av allt nuförtiden!"

David86
2007-08-29, 21:48
Vad jobbar du med? Bensinslangning av parkerade bilar?
Tankbilschaufför.

Överdrev kanske lite :) Sitter inte vid gasreturen och drar djupa andetag hela tiden men de doftar gott.

MEDiAHORAN
2007-08-29, 23:42
Däremot om du får olja på huden hela tiden så bör du akta dig, det är cancerframkallande och whatnot.Okej ska bli bättre på att använda handskarna :)