Visa fullständig version : Funderingar angående yrket brandman
sundvall
2007-08-28, 20:38
Hej. Jag har nu efter studenten varit ledig i 10 veckor och jag fyller alldeles strax 20 och det är dags att börja söka jobb. Ärligt talat så är det enda jag för tillfället känner intresse för är att bli brandman vilket jag velat bli enda sen jag var i sandlådan. Jag hoppas att det är några på forumet som arbetar/arbetat som detta som kanske kan ge svar på mina frågor.
Kan man bli brandman genom att gå lärling? Och i sånna fall hur lång brukar lärlingstiden vara och vad brukar lärlingslönen ligga på?
Vad brukar en färdigutbildad brandman tjäna? Jag skulle gissa på 20.000-25.000 i månaden, stämmer det?
Eftersom att det inte alltid brinner i sitt arbetsområde eller finns folk att rädda så undrar jag vad man annars brukar göra? Är det mycket slötid då man inte direkt får mycket gjort?
Anledningen till att jag föredrar att gå lärling är att jag bor i Bollnäs Kommun och att den närmsta brandmanutbildningen för mig (vad jag vet) ligger i stockholm och då mitt liv här nästan är så perfekt det kan vara just nu så känner jag absolut inte för att flytta.
En till sak. Rullbandstestet man gör, hur pass svårt är det och hur tränad måste man vara för att klara av det? Är rullbandstestet det enda test man får göra?
Kanske kommer på några fler frågor som småningom, tackar hjärtfullt för alla svar iallafall.
champion
2007-08-28, 20:48
http://www.srv.se/templates/UtbKat_Page____16292.aspx
http://www.srv.se/templates/UtbKat_Page____16296.aspx
Det är Skydd Mot Olyckor som gäller nu för tiden om du vill bli brandman på heltid. Jag börjar utbildningen på måndag! Om du bor i Bollnäs så är det nog snäppet närmare till Sandö tror jag. Dessutom så ska kanske utbildningen läggas ner i sthlm. Kommer mer info om det i slutet av månaden
Rullbandstestet för att komma in på utbildningen är inte svårt alls utan det bör alla som inte är soffpotatisar klara. Testerna för att få jobb som brandman sen är desto svårare
Här är adressen till ett forum angående räddningstjänsten - http://blaljus.se/phpbb3/ . Där bör du finna en del info
Slartibartfast
2007-08-28, 21:15
Brandman är fan sexigt! Det skulle jag också vilja vara. Om jag inte var så äckelmagad hade det varit det överlägsna karriärsvalet.
Brandman är fan sexigt! Det skulle jag också vilja vara. Om jag inte var så äckelmagad hade det varit det överlägsna karriärsvalet.
Det + de oregelbundna arbetstiderna är det enda negativa jag kan komma på. En bekant till mig började jobba som brandman där han växt upp. Det tog inte många månader innan han fick dra ut sina bästa vänner ur ett brinnande hus... Efter det så flyttade han
Vill också gärna bli brandman. Dock så har sophämtare högre medianlön än vad brandmän har om du förstår vad jag menar.
Funderar starkt på att bli det. Vill också bli sjukgymnast men det kommer att kräva en djäääävla massa år efter gymnasiet.
sundvall
2007-08-28, 21:40
Vill också gärna bli brandman. Dock så har sophämtare högre medianlön än vad brandmän har om du förstår vad jag menar.
Funderar starkt på att bli det. Vill också bli sjukgymnast men det kommer att kräva en djäääävla massa år efter gymnasiet.
Har inte brandman generellt sätt bra inkomst? Eller har jag fått det där på bakfoten?
Har inte brandman generellt sätt bra inkomst? Eller har jag fått det där på bakfoten?
Nej de tjänar inte speciellt bra. Det är dessutom grymt svårt att få jobb
Vad är det som hindrar dig från att flytta?
sundvall
2007-08-28, 22:05
Nej de tjänar inte speciellt bra. Det är dessutom grymt svårt att få jobb
Vad är det som hindrar dig från att flytta?
Vill inte flytta ifrån familj och vänner. Har även flickvän här.
challe balle
2007-08-28, 22:32
[QUOTE=sundvall;2485635]
Eftersom att det inte alltid brinner i sitt arbetsområde eller finns folk att rädda så undrar jag vad man annars brukar göra? Är det mycket slötid då man inte direkt får mycket gjort?
QUOTE]
Nu har inte jag jobbat eller jobbar som brandman men jag är ganska insatt i yrket och har gjort 8 veckor praktik i Sthlm.
Det man ska tänka på när det gäller larm är att det är en väldigt liten del av yrket, runt 5% av arbetstiden är utryckning. Och det är livet på stationen som är det bästa som brandman. man kommer oftast in i gruppen väldigt fort och redan efter ett par dagar känns det som man skaffat sig nya bra vänner(kan ju dock variera). Under dagarna så är det koll av utrustning, rengörning och annan vård av utrustning, fysträning och ibland att man åker ut till företag eller skolor och föreläser. I attunda där jag var så var det övning en gång varje skift också, det kan variera från olika ställen men schemalagda övningar finns det alltid under veckan. Sen om det finns tid över blir det att kolla på film, se på hockey/fotboll eller meka med sin bil osv osv. Helt enkelt världens bästa jobb.
När det gäller lönen så är det faktiskt inte så dåligt om man tänker efter. Som brandman jobbar man inte 7-16 mån-fre. Utan som jag hade så var det Mån, Ons, Fre, Sön, Tis, Tors, Mån osv. Och på nätterna får man sova om det inte blir larm så det är ofta man kan jobba igen dagen efter ett nattskift och dom dagar man är ledig. Så man har tid att ha ett annat jobb på sidan och det är det väldigt många som har och får därför in en extra lön. Många har också eget företag på sidan, så vill man så kan man tjäna rätt bra ändå.
Rullbandstestet är barnsligt enkelt när det gäller att söka till skolorna, dock har jag inte testat kraven för nyanställning vilket är högre. Varje kommun har sina egna fyskrav. Dock har sthlm, göteborg och malmö samma fyskrav som kallas storstadsmodellen eller nått liknande och det är oftast lite mer krävande.
Mvh.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.