handdator

Visa fullständig version : pengar att växa?

Jesper
2007-08-28, 16:56
säg att jag har 100-150tkr som jag vill ska växa så mkt som möjligt på kortare sikt. hur gör man?=)

Zakath
2007-08-28, 16:58
Det beror på hur stora risker du är villig att ta?

Jesper
2007-08-28, 17:03
Det beror på hur stora risker du är villig att ta?

säg att jag har "råd" att förlora dessa 100tkr. Min livstil förändras inte om jag förlorar dom.

ligne
2007-08-28, 17:10
säg att jag har "råd" att förlora dessa 100tkr. Min livstil förändras inte om jag förlorar dom.

men du kanske inte vill förlora pengarna bara för att du har råd att göra det.

tp_88
2007-08-28, 17:11
Läs lite om Esoteric Golf Technology AB.

Jesper
2007-08-28, 17:12
men du kanske inte vill förlora pengarna bara för att du har råd att göra det.

nae vem skulle VILJA förlora 100tkr?

coxie
2007-08-28, 17:13
Sätt dom på rött.

Annars brukar Aktier vara ett standardtips när det gäller dessa summorna, ett tips är att du läser på bra och skaffar dig en vettig trader och tradingutrustning innan du börjar.

Jax
2007-08-28, 17:17
Sätt dig ner och prata med någon som kan det här. Finns många här som kan ge dig goda råd, men för att verkligen ge bra råd så man ha en diskussion med dig för att komma fram till vilken risknivå och placeringsfront som passar just dig.

Jag är förvisso inte så mycket för bankens placeringsråd, men de är ändå ganska bra att sitta och prata med om man inte riktigt vet hur man vill ha det. Mitt råd är alltså att du bokar tid på banken, förklarar vad du vill och frågar vad de tycker att du ska göra. Sen behöver du inte nödvändigtvis placera i exakt de fonder de vill, men du har kanske fått dig en bättre bild av hur sparande fungerar.

Jesper
2007-08-28, 17:19
Sätt dom på rött.

Annars brukar Aktier vara ett standardtips när det gäller dessa summorna, ett tips är att du läser på bra och skaffar dig en vettig trader och tradingutrustning innan du börjar.

något tips på bra utrustning?

Zakath
2007-08-28, 17:19
Sätt dom på rött.

Personligen skulle jag inte investera i aktier nu om jag inte verkligen visste vad jag höll på med, börsen är väldigt volatil just nu och det kanske inte är så roligt att vakna och upptäcka att ens innehav har halverats.

Jesper
2007-08-28, 17:21
att sätta av ett par tusen att "aktieträna" på kanske kan va en ide?

Jax
2007-08-28, 17:31
Nej, det är för lite. Ska du börja med aktier bör du helst ha åtminstånde 50', helst 100' för att kunna handla med hela poster, sprida riskerna och så att courtaget inte äter upp all vinst.
Aktieträna kan du göra med låtsaspengar.

Liten Men Fet
2007-08-28, 17:34

Absolut men jag tycker ändå du ska gå till banken och prata med dom, man kan ju placera en del i fonder och lite i aktier. Men ska du börja med aktie handel så tycker jag du ska läsa en bok om det. Finns många böcker som är väldigt bra.
Men hade jag 100-150 tkr att investera nu så skulle jag vänta. Det är väldigt oroligt på börserna världen över nu så jag skulle nog låta pengarna ligga på bankkontot ett tag till speciellt om man inte är så van vid aktier. Om du verkligen vill investera i aktier så ta en del pengarna bara, kanske 20-30 tkr och hitta 2-3 aktier du vill investera i.
Men jag föreslår att du skaffa en bok så du vet vad alla förkortningar och ord betyder så du kan göra en bedömning av företaget.

Liten Men Fet
2007-08-28, 17:35
Nej, det är för lite. Ska du börja med aktier bör du helst ha åtminstånde 50', helst 100' för att kunna handla med hela poster, sprida riskerna och så att courtaget inte äter upp all vinst.
Aktieträna kan du göra med låtsaspengar.

Jag tycker 50-100 tkr är alldeles för mycket om han är nybörjare och börsen ser ut som den gör nu.

Jesper
2007-08-28, 17:38
Jag tycker 50-100 tkr är alldeles för mycket om han är nybörjare och börsen ser ut som den gör nu.

har du några förslag på bra böcker?

Jax
2007-08-28, 17:40
Är det pengar han kan ta en förlust på så tycker jag inte det. Att börja handla med t.ex. 10ooo, vilket jag själv gjorde, tycker jag inte är att rekommendera. Om man verkligen bör ge sig in på börsen nu är en annan fråga.
Tradingguiden

Jesper
2007-08-28, 17:51
Är det pengar han kan ta en förlust på så tycker jag inte det. Att börja handla med t.ex. 10ooo, vilket jag själv gjorde, tycker jag inte är att rekommendera. Om man verkligen bör ge sig in på börsen nu är en annan fråga.

Tradingguiden

tog o beställde den boken direkt.

Liten Men Fet
2007-08-28, 17:53

Nej tyvärr men gå in på börs forumet på www.di.se där kan dom säkert rekommendera något bra.

Tradingguiden

Om det är pengar man inte kan ta en förlust på så ska man inte under några omständigheter placera dom på något man kan förlora pengar på.
Jag tyckte 20-30 tkr kan vara lämpligt om han ska börja nu för då har han möjlighet snitta ner kursen senare. Sen verkligen läsa in sig på två företag och följa dom ordentligt och försöka förstå hur kurserna reagerar på rykten och nyheter.
Är det inte så mycket pengar så kommer magsåret att vara mer hanterbart och man kommer inte vara lika förtvivlad när marknaden reagerar "fel" på en nyhet, eller när hela börsen får en sättning så fort det kommit en nyhet som ska lyfta ens aktie 20 % så den istället backar 15 %. Dom grejerna måste man hinna vänja sig vid utan att få hjärtsnörp.

Jax
2007-08-28, 17:53
Gott, då är du snart igång. Ger en bra grund.

coxie får gärna lämna lite förslag på mer avancerat litteratur. Jag är sugen på att förbättra mitt handlande lite. Lär knappast bli trader men det vore ändå kul att ha mer koll.

Liten Men Fet
2007-08-28, 17:55

Bra det är en väldigt bra början, lär du dig det här så kommer du ha råd att slösa mycket mer pengar när du är pensionär för det är på 20-30 år det gör en enorm skillnad gentemot att bara ha det på bankkontot.

Lycka till!!

Fd_Megatuttarna
2007-08-28, 18:26
Jag har gått på följande mans föreläsningar och fan vad han är underhållande och kunnig. Jag hade köpt hans böcker:

http://www.adlibris.se/searchresult.aspx?&search=quickfirstpage&quickvalue=de+ridder+adri&title=de+ridder+adri&fromproduct=False

svompe
2007-08-28, 18:43
Förutom böcker finns det en hel del bra att läsa på internet.

Delar med mig med två länkar jag tycker är bra:

http://www.investeraren.se/artiklar.shtm
http://cristofferstockman.blogspot.com/

krilleh
2007-08-28, 19:37
Låt börsen dala ner nu, vilket det är mycket risk att den gör. Sen är du beredd med köpknappen i ett par utvalda bolag, när nu FED sänker räntan ja då jävlar klipper du till.

petah
2007-08-28, 20:53
säg att jag har 100-150tkr som jag vill ska växa så mkt som möjligt på kortare sikt. hur gör man?=)

Kontakta din bank och boka en tid för rådgivning.

bear.flowertwig
2007-08-28, 21:39

...och ta sedan deras råd med en skopa salt. Efter att ha lyssnat på P3 Dokumentär om it-bubblan(rekommenderas!) och bankernas fullständigt huvudlösa agerande och i många fall rena scam mot småsparare skulle jag inte för en sekund tro att de har mitt bästa i åtanke.

abbarn
2007-08-28, 21:44

Inget jag skulle rekommendera. Bankerna är väl som alla andra företag, de vill få oss kunder att använda deras produkter vilka inte alltid är speciellt förmånliga. Ofta dålig avkastning och höga avgifter. Bästa sättet är väl att läsa på lite själv och få en uppfattning vad som passar ditt sparande och ta besluten vad som ska in i portföljen själv.

Mark_Lyft
2007-08-28, 21:47
1. Lyssna inte på banken de vill bara sälja sina sämsta fonder till dig (högst förvaltningsavgift)
2. Följ INTE teknisk analys, du kan lika gärna be Saida förutse kurserna
3. Köp aktier i bra bolag billigt (bra = hög avkastning på eget kapital, billigt = attraktivt p/E)
4. Om du tror på börsen 2/3 av pengarna i aktier
5. Om du inte tror på börsen ha ändå 1/3 av pengarna i aktier
6. Använd den nätmäklaren som har lägst courtage och avgifter
7. Lycka till

Fatalist
2007-08-28, 22:03
1. Lyssna inte på banken de vill bara sälja sina sämsta fonder till dig (högst förvaltningsavgift)
3. Köp aktier i bra bolag billigt (bra = hög avkastning på eget kapital, billigt = attraktivt p/E)
7. Lycka till

Frågan är, vilken nätmäklare är mest förmånlig för handel runt de här beloppen (100-150k)?

Paltkoma
2007-08-28, 22:07
Om du vill förmera dina pengar snabbt så är börsen fel ställe, såvida du inte gillar lotteri. Bara 1/3 av alla svenska fonder slår index, och då sköts dessa fonder av människor med årtionden av erfarenhat av aktemarknaden. Fråga är om du verkligen tror dig själv om att kunna förutspå marknaden bättre än dem. De har nog f ö läst mer än en bok om aktiehandel, så även om du läser in dig på grunderna så är du chanslös. Du kan säkert ha tur, men kortsiktig spekulation är djävulskt svårt.

coxie
2007-08-28, 22:25
7. Lycka till

Så du spekulerar enbart på fundamentala grunder? Jag själv är inget fan av TA, men någonstans måste man börja och TA med candelstick diagram är en rätt bra inkörsport till börsen.

Mark_Lyft
2007-08-28, 22:36
Så du spekulerar enbart på fundamentala grunder? Jag själv är inget fan av TA, men någonstans måste man börja och TA med candelstick diagram är en rätt bra inkörsport till börsen.

Synd bara att det inte funkar

svompe
2007-08-28, 23:19

Hur länge har du hållt på med candlestick och trading? Vad har du för trackrecord hittills?

Är mer inne på Mark_Lyfts Fundamentala värderingar men är intressant att höra erfarenheter från dem som sysslar med TA.

coxie
2007-08-29, 08:45
Hur länge har du hållt på med candlestick och trading? Vad har du för trackrecord hittills?

Är mer inne på Mark_Lyfts Fundamentala värderingar men är intressant att höra erfarenheter från dem som sysslar med TA.

Jag tradear inte med TA, jag scalpar med hjälp av tape reading.

coxie
2007-08-29, 08:52
Synd bara att det inte funkar

Det ger tillsammans med ordedjup en enkel överblick av aktien. Visst att sitta och tro att bara för att man följer formationerna så tjänar man pengar är fel. Dock anser jag fortfarande att det är en bra mycket bättre väg in till trading än att sätta sig och spela lotto genom att låtsas ta rationella beslut kring fundamental information man inte kan tolka.

Mark_Lyft
2007-08-29, 09:30
Hade det funkat hade dom som håller på med det varit rika

coxie
2007-08-29, 09:53
Hade det funkat hade dom som håller på med det varit rika

Nej för att större delen av mänskligheten är dum och kan därför inte använda sig av informationen.

TA är en simpel indikator, ingen bot som tradear åt dig. Dessutom går de som får blodad tand på trading snabbt vidare till andra verktyg som passar deras strategi bättre.

Mark_Lyft
2007-08-29, 10:44
Nej för att större delen av mänskligheten är dum och kan därför inte använda sig av informationen.

Större delen av mänskligheten är inte dummare än att de förstår att hålla hårt i sina pengar. Sedan finns det också dom som satsar pengar för att de har sett en W-fomation eller ett knä formera sig i sitt diagram...

svompe
2007-08-29, 11:26
Jag tradear inte med TA, jag scalpar med hjälp av tape reading.

Jaja, förstår knappt nånting du skriver eftersom jag inte har något intresse för det! Men fick inte svar på vad du har fått för historisk avkastning?

De allra största och mest förmögna investerarna har ju en fundamental inriktning. Jag tänker på Graham, Buffett, Fischer och Lynch. För att inte nämna vårt svenska stjärnskott Lennart "Aktiestinsen" Israelsson som kanske inte är någon gigant men lyckats med bedriften att avkasta ca 22%/år om jag inte minns fel.

Sen finns det ju givetvis duktiga tradeare också, men dem har jag ingen större koll på.