handdator

Visa fullständig version : Personkonto (vad är det?) eller check?

Aeis
2007-08-27, 14:40
Skulle precis till att ta ut pengar från repfonden till lägenheten när jag läser följande:
-----------------------------
Beloppet utbetalas till __ ovanstående adress
Beloppet utbetalas till __ personkonto nr
Beloppet utbetalas till __ postgiro nr
Beloppet utbetalas till __ bankgiro nr
-----------------------------

Det går alltså inte att välja bankkonto som man alltid gör när man för över till personer genom banken.

1. Vad är personkonto och går det att skriva sitt bankkonto nr istället?

2. "ovanstående adress" är mitt andra alternativ. Men det känns lite osäkert. Antar att de skickar en check?
Hur säkert är det? (Blir pengarna låsta om brevbäraren slarvar bort brevet?)

lectris
2007-08-27, 15:04
Ring till din bank och fråga?

Vinter
2007-08-27, 15:10
Ta med leg och gå in på banken eller beställ en tid och prata med dem om uttaget. Får du inga pengar insatta från lön, betalar räkningar etc? brukar ske på/från ditt personkonto.

Aeis
2007-08-27, 16:00
Ta med leg och gå in på banken eller beställ en tid och prata med dem om uttaget. Får du inga pengar insatta från lön, betalar räkningar etc? brukar ske på/från ditt personkonto.

Det kommer till mitt bankkonto.
Om någon kompis ska skicka pengar till mig väljer han bankkonto och pengarna kommer fram...
Är bankkonto och personkonto samma sak? :confused:

edgen_ÖSD
2007-08-27, 16:16
Det är samma sak, i alla fall på Swedank. Där har jag ett personkonto (kopplat till visa-kortet) ett e-sparkonto och ett fondkonto.

FreCKo
2007-08-27, 18:59
Personkonto brukar oftast nämnas i samband med Nordeas "personnummerkonto", att man har clearing 3300 och sen ens eget personnummer som kontonummer... Annars brukar det vanligaste transaktionskontot (kallas allkonto på SHB, vet inte vad det heter på andra konton) kallas personkonto.

Förresten är det VÄLDIGT få företag idag som har check, isf får du en bankgiro/plusgiro-utbetalning du får lösa in på valfritt bankkontor/postkontor/svensk kassaservice-kontor.

Mitt tips? RING FÖRETAGET!!