handdator

Visa fullständig version : Kapa te mdf

Lasse Kongo
2007-08-27, 13:40
Tjo, ifall det finns kunniga här, måste det vara mdf till baslådebygge, eller går det bra med spånskiva, tjocklek, 16, 19mm?

Vet ni om de här större byggmaterialföretagen kapar till det man behöver om man har ritning, ringt runt lite och har inte fått tag i någon som kapar.

Tacksam för hjälp.

goodie
2007-08-27, 13:49
Vet inte vad du skall ha.. men vet att Beijer Byggmaterial brukar kapa om du ska köpa skivan där.

Hallberg
2007-08-27, 13:57
mdf är väl att rekommendera, men jag har för mig att det funkar med 21 mm spånskiva också. Nu var det 10-11 år sen jag lekte med billjud, men ljud är ljud antar jag... :) (19 mm funkar säkert också bra. beror väl på hur stor bas du lägger i)

(Numera är det kombi med hundar i bagaget istället för onödigt mkt ljud...)

Lasse Kongo
2007-08-27, 14:01
Fick tag i en kille som bygger lådor på beställning, klär dem om man vill och allt annat man önskar, bra priser med, så jag kommer beställa där.

Drog nyss iväg en beställning på ljud, blir mitt första riktiga ljudbygge, faaaaaaan va kul det ska bli :hbang:

Motorbreath
2007-08-27, 14:12
Vad kommer anläggningen att bestå av för prylar då? :)

Fed up
2007-08-27, 14:14
De kapar på bauhaus och hornbach, jag var på hornbach och fick kapat igår.:thumbup:

rememberence
2007-08-27, 14:14
Ska du göra en baslåda i spånskiva ska du väl helst använda runt 20-22 mm.

Lasse Kongo
2007-08-27, 14:15
Framsystemet kommer bestå av ett Cdtkit modell bättre =)

Basen kommer bli en 12" Ground Zero som ska byggas in i en portad låda, både framsystemet och lådan kommer drivas av ett rejält Ground Zerosteg, huvudenhet är en skaplig Pioneer som jag redan har.

Kommer säkerligen bygga på det mer vartefter, men det kommer nog låta rätt bra det här =)

Målet med hela bygget är mer åt välljudshållet än det extrema basflåset då jag mestadels lyssnar på elektroniskt aka trance etc, därav ett ganska fint framsystem =)

Motorbreath
2007-08-27, 14:25
Framsystemet kommer bestå av ett Cdtkit modell bättre =)

Basen kommer bli en 12" Ground Zero som ska byggas in i en portad låda, både framsystemet och lådan kommer drivas av ett rejält Ground Zerosteg, huvudenhet är en skaplig Pioneer som jag redan har.

Kommer säkerligen bygga på det mer vartefter, men det kommer nog låta rätt bra det här =)

Målet med hela bygget är mer åt välljudshållet än det extrema basflåset då jag mestadels lyssnar på elektroniskt aka trance etc, därav ett ganska fint framsystem =)

Okej, låter onekligen som bra grejer. Har inte någon erfarenhet av CDT eller GZ men de sägs ju hålla bra klass. Själv använder jag mest Phoenix Gold.

Lasse Kongo
2007-08-27, 14:31
Okej, låter onekligen som bra grejer. Har inte någon erfarenhet av CDT eller GZ men de sägs ju hålla bra klass. Själv använder jag mest Phoenix Gold.

Jao, Phoenix Gold är ju bra grejor med, grejen är att jag var inne på gas och mds från början, men det fick jag nästan stryk för hehe, har fått mycket hjälp av kunniga killar och jag märkte ganska snart att bra saker behöver inte bli speciellt mycket dyrare än samma kit från biltema tex...

Rent kvalitetsmässigt så sägs ju Cdt och GZ vara bättre än både Jbl, dls osv, så det här ska nog kunna leverera det jag önskar+lite tills sägs det, men det får vi se :cool:

Tenzu
2007-08-27, 14:49
Till baslåda passar mdf bättre, kommer agera "dödare". Sen är det trevligare att jobba med om du vill ha lite stil på det.

Motorbreath
2007-08-27, 15:01
Jao, Phoenix Gold är ju bra grejor med, grejen är att jag var inne på gas och mds från början, men det fick jag nästan stryk för hehe, har fått mycket hjälp av kunniga killar och jag märkte ganska snart att bra saker behöver inte bli speciellt mycket dyrare än samma kit från biltema tex...

Rent kvalitetsmässigt så sägs ju Cdt och GZ vara bättre än både Jbl, dls osv, så det här ska nog kunna leverera det jag önskar+lite tills sägs det, men det får vi se :cool:

Haha, ja det har nog alla varit inne på från början, jag själv inkluderad. Som tur var köpte jag aldrig några såna grejer. Men man lär sig med tiden och av dem som hållit på med bilstereo ett tag. Det är ju bra mycket billigare att göra rätt från början :)

Lasse Kongo
2007-08-27, 15:08
Till baslåda passar mdf bättre, kommer agera "dödare". Sen är det trevligare att jobba med om du vill ha lite stil på det.

Ja det är väl tanken, i framtiden blir det nog att bygga in steget lite snyggt med belysning etc, får se om jag fixar lådan själv eller beställer själv.

Lasse Kongo
2007-08-27, 15:17
Haha, ja det har nog alla varit inne på från början, jag själv inkluderad. Som tur var köpte jag aldrig några såna grejer. Men man lär sig med tiden och av dem som hållit på med bilstereo ett tag. Det är ju bra mycket billigare att göra rätt från början :)

Ja för fan, han jag handlade av var fruktansvärt duktig och trevlig, kan passa på att göra lite smygreklam, han visste vad han pratade om :thumbup:

http://blekingebilradio.se

Jag beställde faktiskt ett Dls framsystem åt allas våran Mental_Boy här på forumet, Pekings 2 nya Volvoraggare vetni :D

Motorbreath
2007-08-27, 15:49
Ja för fan, han jag handlade av var fruktansvärt duktig och trevlig, kan passa på att göra lite smygreklam, han visste vad han pratade om :thumbup:

http://blekingebilradio.se

Har aldrig handlat av dem men å andra sidan aldrig hört något ont om dem heller. Han verkar då ha ett genuint bilstereointresse iaf.

Då är det alltså du som är BigChris på Lazzat?

mangs
2007-08-27, 17:45
Spånskiva har en egenresonans på 14Hz medan MDF ligger någonstans i området 400Hz. Detta innebär att en låda byggd i MDF kommer ge sig ifrån hörbara missljud. Delar du lågt och spänner fast lådan så kommer det nog inte vara några problem. Det som dock är viktigt när det gäller en baslåda är den interna stagningen. Se till att lådan blir ordentligt uppstagad och glöm då inte att räkna bort stagen från innervolymen. När det gäller baslådor är det inte så viktigt med tjocklecken på vägarna utan uppstagningen kommer ge mer. Om lådan är avlång och skall spela upp en bit iregistret så finns det risk för stående vågor. Detta brukar dock inte vara ett problem om du ligger under 100Hz.

Jag bygger nästan alla mina konstruktioner i MDF eftersom det är trevligare att arbeta med och man får ett bättre resultat på finishen. Dock skulle det bästa vara att använda en Sandwish-konstruktion med en tunn skiva MDF limmad med en tunn spånskiva och sedan mycket stag i.

I slutändan kommer det nog bli hur bra som helst så länge lådan är hyffsat tät. Eftersom du kommer gömma den i bagaget kommer mycket av issljuden filtreras bort innan det når dina öron. Lycka till!

Whistler
2007-08-27, 18:12
Jag gör alla mina byggen i 22-24mm golvspån. Good shit, men det är mest för att MDF blir så jäkla dyrt.

Motorbreath
2007-08-27, 20:44
Kan också tillägga att jag bygger mina lådor i 22mm spån då jag anser att det är betydligt mer kostnadseffektivt.

Lasse Kongo
2007-08-27, 22:03
Har aldrig handlat av dem men å andra sidan aldrig hört något ont om dem heller. Han verkar då ha ett genuint bilstereointresse iaf.

Då är det alltså du som är BigChris på Lazzat?

Jao, thats me, regga mig igår, men proffsen verkar inte så intresserade av mitt bygge haha

Lasse Kongo
2007-08-27, 22:05
Ok, det där med lådan ska jag leja ut faktiskt, har hittat en kille på nätet som bygger lådor på beställning, jag kommer inte bygga iaf, ingen här som är duktig och vill tjäna en liten hacka :naughty:

Lasse Kongo
2007-08-28, 00:49
http://www.realmofexcursion.com/videos/Kicker/solox18.5.wmv

Kicker, hyffsat flås...

Lasse Kongo
2007-08-28, 10:36
Snackade med Jimmy på Blekinge nyss, han skickar med en färdigbyggd låda+port for free :hbang:

Kan ju bero på att man handla för en del hehe, grejorna går iväg idag eller senaste imorgon helveteeeeeeee va kul det ska bli att börja bygga.

Blir nog att riva ur reservdäcket och bygga in steget med lite belysning etc med :naughty:

BigForre
2007-08-28, 10:48
Spånskiva har en egenresonans på 14Hz medan MDF ligger någonstans i området 400Hz.

Say what? Beror ju även på mått, ifästning och torde även skilja bra mellan spån och spån. Hur långt är ett snöre?

mangs
2007-08-28, 12:19
Hur långt är ett snöre?

28 cm?

Lasse Kongo
2007-08-28, 15:32
Har fått höra att det jag ska montera håller tävlingsklass och att jag skulle kunna tävla utan att skämmas, rätt tweakat o dämpat skulle det kunna tävla riktigt bra, ska vara med i en tävling bara för skojs skull, ett stort billjudsftg har träffar o tävlingar för alla varje onsdag indelade i olika klasser, om inte annat kul att få se vad det går för :)

Danne
2007-08-28, 20:49
Har hälsat på dig på Lazzat nu :-)

Lasse Kongo
2007-08-30, 21:03
Jag såg det Danne, har hälsat tebax =)

Fick grejorna idag, damn vilka prylar, some good shit som de säger :hbang:

Lasse Kongo
2007-09-01, 00:29
Sneakpeak XD

http://img209.imageshack.us/img209/7118/zebasow2.jpg (http://imageshack.us)

Danne
2007-09-01, 10:11
Du är inte lite sugen att provlyssna nu eller ?
Nu kommer det bara att gå utför, bilstereoträsket är livsfarligt för ekonomin :-)

Lasse Kongo
2007-09-05, 20:23
Ja jääävlar va bra det blev, låter så förbannat fint och klart, exakt vad jag eftersträvade, och vill man ha rejält med tryck går det med, om man inte ser bakrutan i backspegeln så drar basen på rätt bra va :cool:

Lite tätning o skit, sen blir det nog att se vad systemet kan prestera på tävling =)