Visa fullständig version : Det går inte! Hjälp mig..
Det är helt omöjligt för mig att gå ner i vikt och jag har faktiskt ingen aning vad jag ska ta mig till nu, så därför tänkte jag höra om ni kanske kan komma med några bra råd.
Lite bakgrund:
Har de senaste 10 åren haft lite olika varianter av ätstörningar. Mitt kaloriintag har väl legat runt 800-1000..då jag legat som lägst så har jag alltid vägt som mest också..( min kropp ställer in sig på svält hur lätt som helst)
hur som helst, för ca 2 år sen började jag att träna ca 1-3 timmar om dagen 4-5 dagar i veckan..började äta ännu nyttigare, tog nästan bort alla kolhydrater..då gick allt fel o gick upp nästan 6 kg (inte muskelmassa) dvs fr 67 till 73..
och sen dess har jag legat kvar på den vikten, trots att jag slutat träna hysteriskt, låg dock kvar på samma kaloriintag fast mer kolhydrater..i höstas fick jag en släng av bulimi igen, åt extremt lite men hetsåt..gick upp till 77!!!(panik)lyckades gå ner 5 kg, men det gick extremt långsamt..
Nu har jag försökt att börja äta igen, ca 1700 kcal om dagen..har inte tränat ngt märkvärt t det mer än vardagsmotion. har gjort det ca i 1½ mån.. har då gått upp igen t 77..( en del beror säkert på att jag festat lite under den tiden)
hursom helst, nu händer det verkligen ingenting..har börjat att powerwalka minst 1 timme dagligen, Ingenting händer!
En konstig grej är att jag ibland kunnat äta hur mkt o onyttigt som helst, säkert över 2000kcal kalorier utan att jag gått upp ett gram. men igår när jag åt frukost(ca 500 kcal), sen powerwalkade 90 min, sen komb. lunch/middag på ca 550-600...sen en kopp te o liten kaka..+lite grönsaker på kvällen..detta gick jag upp 1 KG på..hur är det möjligt..är inte 1 kg= 7000 kcal..
så hur gör jag nu?? mitt mål är att från 77 kg gå ner till 58, jag är 176 cm..
Så min frågor är:
hur lång tid tar det för kroppen att få normal ämnesomsättning efter svält??
Hur mycket ska jag äta? är 1700 kcal för mkt?? ska jag fortsätta med det el minska t 1500??
vad ska jag äta?
hur många kalorier per mål?
(träningen består av 1 timme powerwalk 5 dagar i veckan..kan lätt utöka det, träningen har inte känts så motiverande då det inte synts på vågen..)
det blev ganska mkt nu o väldigt rörigt, men jag tror ni förstår vad jag menar iaf..skulle verkligen uppskatta hjälp av er..
det ända jag vet är att svält inte fungerar, isf borde jag vara smal vid detta laget..
Är du en kille eller tjej?
Hur gammal är du?
Äter du godis / läsk / chips osv?
Har du räknat ut hur mycket energi du förbrukar varje dag?
Läs Detta Ett Par Gånger.. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)
Börja med styrketräning.. satt du skaffar lite muskler.
väg dig inte så ofta. använd måttband och spegel
Jag kan gå up 2-3kg på en dag beroende på vad jag äter och hur mycket vätska jag dricker. så vågen är tämligen irrelevant på kort sikt.
jag är tjej o 28 år..
äter väl lite onyttigt, som glass o sånt men jag går aldrig över 1800 kcal..
om jag räknar på lite olika sätt hur många kcal jag ska äta per dag så ligger det mellan 1800 -2300 kcal..
så vad e rimligt att ligga på?? vill gå ner minst 0,5 kg i veckan..el, jag skulle bli glad bara jag får igång en viktminskning..så klarar jag inte av att se ut, vill inte behöva svälta mig igen..
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
denna är redan länkad till en gång i tråden. läs den!
enligt det har jag ett energibehov på ca 1900 kcal(om man ser till en stillasittande dag)..då skulle det räcka med 1500 kcal om dagen om jag tränar för att ge viktnedgång på 0,5 kg i veckan..
men grejen är den, är det för tidigt att börja dra in på maten igen?? jag har ju legat på så himla mkt under 1500 kcal + träning utan att det gett ngt som helst resultat..hoppar jag över att äta ngn dag så syns det inte överhuvudtaget på vågen, inte ens vätskemässigt..allt sitter fast..extremt frustrerande
Ät vanligt,
men träna lite mer.. Lägg till styrketräning satt du formar kroppen lite och får muskler. Eller jogga lite..
Promenera / Jogga innan frukost, många har rekommenderat det.
enligt det har jag ett energibehov på ca 1900 kcal(om man ser till en stillasittande dag)..då skulle det räcka med 1500 kcal om dagen om jag tränar för att ge viktnedgång på 0,5 kg i veckan..
men grejen är den, är det för tidigt att börja dra in på maten igen?? jag har ju legat på så himla mkt under 1500 kcal + träning utan att det gett ngt som helst resultat..hoppar jag över att äta ngn dag så syns det inte överhuvudtaget på vågen, inte ens vätskemässigt..allt sitter fast..extremt frustrerande
Du värkar hålla på med en diet några dagar bara och sen ge upp när du inte får något resultat. Ät istället en bra kost på 500kcal underskott under en längre tid. Väg dig heller inte hela tiden utan kolla kanske i spegeln en gång i månaden för att se skillnaden.
mangemani
2007-08-27, 16:39
kosten är allt.
går du ej ned med den aktivitets nivå som du ligger på nu,så är det ett allvarligt fel på kosten din.
sen gäller det att kämpa på(även motgångarna man ser i spegeln/vågen) och inte ge upp så lätt.
rätt mängd träning,diciplin,TÅLAMOD,sömn/vila,BRA KOSTHÅLLNING,kcal minus= viktnedgång,no matter what(om man nu inte är en utav dom få som har en helt fucked upp ämnesomsättning dvs).
elderberry
2007-08-27, 17:27
om man är 176 cm är 58 kg väldigt nära gränsen för undervikt..
Du värkar hålla på med en diet några dagar bara och sen ge upp när du inte får något resultat. Ät istället en bra kost på 500kcal underskott under en längre tid. Väg dig heller inte hela tiden utan kolla kanske i spegeln en gång i månaden för att se skillnaden.
de senaste 10 åren har jag legat under 1200 kcal(oftast runt 800)..utan att gå ner..
insett att det e fel sätt, därför nu för drygt 1½ månad sen börjat att äta mer, ca 1700-1800 kcal. så jag kan inte säga att jag påbörjar en diet som jag sedan hoppar av..jag kan lätt minska mitt kaloriintag igen om det är det som krävs..
kosten är allt.
går du ej ned med den aktivitets nivå som du ligger på nu,så är det ett allvarligt fel på kosten din.
sen gäller det att kämpa på(även motgångarna man ser i spegeln/vågen) och inte ge upp så lätt.
rätt mängd träning,diciplin,TÅLAMOD,sömn/vila,BRA KOSTHÅLLNING,kcal minus= viktnedgång,no matter what(om man nu inte är en utav dom få som har en helt fucked upp ämnesomsättning dvs).
ja, det är nog tyvärr bara att försöka hålla ut ett tag till..fick bara riktig panik när jag ställde mig på vågen o såg att jag gått upp 1 kg trots att jag ätit mindre än vanligt plus tränat en massa..äta mat är en ganska big deal för mig, spec när jag väger ca 20 kg mer än vad jag borde..
ja, det är nog tyvärr bara att försöka hålla ut ett tag till..fick bara riktig panik när jag ställde mig på vågen o såg att jag gått upp 1 kg trots att jag ätit mindre än vanligt plus tränat en massa..äta mat är en ganska big deal för mig, spec när jag väger ca 20 kg mer än vad jag borde..
Tips är att sluta använda vågen dagligen och istället använda måttband. Det finns ju perioder man ligger stilla i vikt men minskar i storlek så att säga, speciellt om man tränar.
Av det du skriver tycker jag att det verkar rätt klart att du behöver professionell hjälp; du verkar ju också själv vara medveten om att det är något som är allvarligt fel som egentligen inte har med hur du äter att göra, utan med varför du äter som du gör. Och hetstränar som du gör.
Kanske dags att söka hjälp - du har haft ätstörningar i tio år skriver du; vore det inte rätt schysst att få leva UTAN ätstörningar ett tag?
Var ser du dig om tio eller tjugo år om du fortsätter som du gör nu?
Tolkia har sagt det.
Har du funderat på att din kropp ställt om sig till att klara sig på ett lågt intag? Med tanke på att du legat på så lite under väldigt lång tid vore jag förvånad om det inte var så.
Tolkia har sagt det.
Har du funderat på att din kropp ställt om sig till att klara sig på ett lågt intag? Med tanke på att du legat på så lite under väldigt lång tid vore jag förvånad om det inte var så.
Sant, har faktiskt precis samma som dig. Jag låg på 500-600kcal/dag (VLCD-kurer dock) och gick ner grymt mycket på ca 3½mån. Ökade till 1100kcal~ och började istället gå upp, sänkte då igen men gick ner ena dagen, upp nästa, stannade helt enkelt. Då ökade jag mitt kcalintag till hälften pga jag var på väg att ge upp och till andra hälften till att jag började fundera på om inte kroppen var lite "förstörd" eftersom jag ätit så lite kcal under så lång tid. I slutändan gick jag faktiskt ner trots högre kcalintag, antar att kroppen fick mer att jobba med eller nåt :Virro Slutat väga mig nu dock och litar på måttband och på hur kläder sitter istället. Har kollat upp diverse vågar och ingen vanlig hushållsvåg under 10,000kronors-lappen stämmer och kan även ändra sig med +-upp till 3-4kg per dag, därav yrket som storföretag som scan, kronfågel mm använder sig av finns, vågmästare som "stämmer" vågarna nästan varje dag.
Btw testade väga mig nu för första gången på ett par veckor, inte gått ner ett dugg enligt vågen men därimot upp 0.2kg. Måttbandet säger dock att jag gått ner 2cm ovanför naveln, 3½cm nedanför naveln och har nu börjat få ha skärp på min nuvarande jeansstorlek vilket jag inte behövde innan, kommer antagligen få byta ner storlek igen snart för sjätte gången. Vilket av alternatnativen ska man lita på? Testa själv är mitt råd, man blir förvånad :thumbup:
77 kg på 176 cm är inte ens övervikt enligt BMI. 57 kg är dock undervikt för din längd. Varför vill du väga så extremt lite som 58 kg?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.