Logga in

Visa fullständig version : Gymnasiehjälp , vägledning !!!?

Del_Piero
2007-08-26, 20:25
Okej this is the deal. har nu börjat 1an igen på inriktningen Byggprogrammet. Förra året gick jag Hotell & resturang , japp jag skulle alltså börjat 2an detta året. Detta gör mig depig som fan eftersom att de känns som jag har slängt bort ett helt år.

Anledningen till detta var att farsan rekommenderade det för att det fanns en framtid i det ( snackar inom snickeri ) och att man kunde tjäna en hacka på det. Sen säger han att det inte finns framtid i resturangdelen mer osv , att det är stor konkurans , dåliga arbetstider , helgjobb , stressigt ja skit helt enkelt ( han har 30 års erfaranhet av resturang delen)

Själv så är jag heller inte jätte glad över att jobba i köket och vet hur det är ( jobbar på italiensk resturang alla helger)

Vet egentligen inte så mycket inom byggbranschen utom att det är ett tungt arbete. Vill ju gå klart skolan så fort som möjligt men man får ju ändå tänka på framtiden. Efter skolan hade jag tänkt resa runt lite , antingen Italien eller USA åh arbeta lite där kanske.

Någon som varit i någon liknande sitts som jag? vad gjorde ni ?

men framförallt , VAD SKA JAG GÖRA?! *gah!*

( Ursäkta om texten inte går som en "röd tråd" men har precis kommit hem från jobbet och gjort 220 pizzor sen kl 15.00 och är VÄLDIGT trött)

Handcuff
2007-08-26, 20:29

( Ursäkta om texten inte går som en "röd tråd" men har precis kommit hem från jobbet och gjort 220 pizzor sen kl 15.00 och är VÄLDIGT trött)

Ja framförallt. Vad är du intresserad av? Är du intresserad av hantverk, snickeri osv?

Inte? Varför ska du då utbilda dig inom något du inte är intresserad av. Du kommer att tillbringa halva ditt korta liv på din arbetsplats....är det inte bra om man får göra det man tycker om då?

Scratch89
2007-08-26, 20:29
Om du vill ha en bra utbildning som står sig i framtiden också så har du verkligen valt rätt. Byggprogrammet är ju ett av de få program som leder till jobb direkt efter (om man nu räknar lärling som jobb, men då har man ju foten inne iallafall), och det är grymt roligt jobb. Jag har ju inte arbetat längre än ett par veckor i stöten med det, men jag tror nog att de allra flesta säger att det är ett omväxlande arbete, nog för att det kan vara lite skitit och jobbigt ibland.

Min styvfar är murare, tjänar drygt 20 papp i månaden, och om du vill dryga ut kassan kan du jobba ihjäl dig efter arbetstid, då folk skriker efter hantverkare nu under högkonjukturen.

XroW
2007-08-26, 20:33
Okej this is the deal. har nu börjat 1an igen på inriktningen Byggprogrammet. Förra året gick jag Hotell & resturang , japp jag skulle alltså börjat 2an detta året. Detta gör mig depig som fan eftersom att de känns som jag har slängt bort ett helt år.

Anledningen till detta var att farsan rekommenderade det för att det fanns en framtid i det ( snackar inom snickeri ) och att man kunde tjäna en hacka på det. Sen säger han att det inte finns framtid i resturangdelen mer osv , att det är stor konkurans , dåliga arbetstider , helgjobb , stressigt ja skit helt enkelt ( han har 30 års erfaranhet av resturang delen)

Själv så är jag heller inte jätte glad över att jobba i köket och vet hur det är ( jobbar på italiensk resturang alla helger)

Vet egentligen inte så mycket inom byggbranschen utom att det är ett tungt arbete. Vill ju gå klart skolan så fort som möjligt men man får ju ändå tänka på framtiden. Efter skolan hade jag tänkt resa runt lite , antingen Italien eller USA åh arbeta lite där kanske.

Någon som varit i någon liknande sitts som jag? vad gjorde ni ?

Kan trösta dig med att en godvän till mig börjar fordons andra året i år. han är lika gammal som mig dvs 2år har han slösat bort.

Bara bita ihop och sluta gnälla !

Scratch89
2007-08-26, 20:35
Kan trösta dig med att en godvän till mig börjar fordons andra året i år. han är lika gammal som mig dvs 2år har han slösat bort.

Bara bita ihop och sluta gnälla !

På vilket sätt hjälpte ditt inlägg, tyckte du?

Raggis
2007-08-26, 20:42
Sen, om varken bygg- eller restaurangbranschen passar, så kan du alltid söka dig till högre studier. Du har ju fortfarande högskolebehörighet. Ett tips är att du väljer till matte c.

GL!

XroW
2007-08-26, 20:42
På vilket sätt hjälpte ditt inlägg, tyckte du?

läste om allt efter ditt inlägg.
trodde att han "sumpat" ett år som var problemet.

Svar 4.0

Du ska inte välja linje efter vad din far tycker har bra framtidsmöjligheter.

Jag valde natur eftersom mina päron tyckte att det var bäst, var inte alls intresserad av att gå den skit linjen men valde det eftersom jag trodde att det skulle säkert bli bra.

Eftersom jag inte var intresserad så sket jag tottalt i skolan, klara mig igenom med betyg och skit men inte tillräckligt för natur så att säga.

Välj en linje som du tycker är intressant istället, Då brukar man ha mer motivation att studera.

Skit i lönen du får efteråt eftersom att det är ett helvete att jobba med någonting du inte vill, jobbar själv som en telefon försäljare och hatar det och kan verkligen inte föreställa mig att släpa mig till ett jobb jag hatar varje dag i 40 år...

Så förgudskull Sattsa på någonting du tycker är kul och som intresserar dig, välj inte efter möjlighet att bli rik eller hur framtidsutsikterna ser ut!

Bättre?

Tuniz
2007-08-26, 20:45
Din far verkar vara väldigt klok. allt han säger stämmer ;o

var i nästan exakt samma situation som dig. kom in på Hotell & Resturang samt Bygg och hade 2 minuter att bestämma hur min framtid skulle se ut i Aulan.

Jag valde bygg och har inte ångrat mig 1 sekund.

som kock, servitris etc etc har man kassa arbetstider, får jobba helger om man vill jobba på något "bra" ställe (se: Fin resturang) samt räkna med mycket stress.
Som snickare får man säkert uppleva lite stress när det kommer till deadlines och ackordjobb men inte alls i samma utsträckning. Att jobba som byggare är också jävligt kul.
Glömde jag nämna att du kan renovera ditt egna hus utan att anlita en dyr snickare, eller jobba "svart" på helger och åt polare?
En fullutbildad snickare som gått igenom lärlingstiden tjänar fint med.
Det må vara tungt ibland, men fan, det är väl därför man tränar :D. Det är varierande, inget bygge är likt det andra och man träffar och lär känna en jäkla massa människor.

Satsa på bygg all the way, om jag fick bestämma :thumbup:

Edit: det finns en jäkla massa jobb för byggare med! ;)

SummerS
2007-08-26, 21:36
Vad skulle du säga är ditt största problem? Om du gjort rätt som valt ett nytt program eller funderar du på att byta igen till nåt helt annat och gå om ännu ett år? För detf örsta är det aldrig bortkastat och du behöver ju aldrig läsa om en kurs du redan läst. För det andra så passar olika program olika personer och det viktiga är ju vad du vill och klarar av. Jag tycker du ska komma ihåg att du 1. oavsett program får grundläggande behörighet till högskolan ifall du skulle vilja börja där nån gång (me godkända betyg förstås). Det är inte hela världen om man gått "fel" program och 2. inget säger att du måste jobba inom det du gick på gymnasiet. Det finns många program där man inte får jobb direkt efter, typ media och musik, SP, NV. Om du inte vet vad du vill kan det ju va bra att gå det du tycker är kul och kanske fundera lite på vad du vill i framtiden och ev. läsa kurser du kan behöva inför framtiden, typ Ma B och C. Prata med studievägledare om dina tankar så känns det säkert bättre! Lycka till :)

NiXPhoenix
2007-08-26, 21:38
Tror det var bra att du valde bygg framför HR.

xarizma
2007-08-26, 21:43
Jag har gjort som dig. Gick 1 år i en linje helt i onödan, har bytt linje till detta år. Så jag börjar i en helt ny linje imorgon, dock samma skola :) Jag har också tänkt som du, vart deppig osv att det blev fel, men tänk på att det är din framtid det handlar om. Det är alltid bättre att hålla på med något man trivs med och gillar, annars blir det svårt. 1 år kan man nog gå i onödan, men inte mer. En dag tar skolan slut, det lovar jag dig. :)

Dav0d
2007-08-26, 22:16
Dagen skolan tar slut märker ni ungjävlar också hur underbart det är att få gratis mat, uppassning, 500 tjejer i samma byggnad - vilket är underbart om du är kille och hetro -, 1000 kompisar i samma byggnad, utveckling i form av kunskap... Gymnasiet är underbart! :)

- Ordet ungjävlar är skrivet som ett komiskt inslag -

Mvh Dav0d

gibfel
2007-08-26, 22:18
Dagen skolan tar slut märker ni ungjävlar också hur underbart det är att få gratis mat, uppassning, 500 tjejer i samma byggnad - vilket är underbart om du är kille och hetro -, 1000 kompisar i samma byggnad, utveckling i form av kunskap... Gymnasiet är underbart! :)

- Ordet ungjävlar är skrivet som ett komiskt inslag -

Mvh Dav0d

Får jag fråga var du gick gymnasiet:confused: Jag tror jag måste byta omgående;)

Fed up
2007-08-26, 22:30
Jag tycker såklart också att du ska välja det du är intresserad av. Om du inte vet vad du är intresserad av så välj nåt mer allmängiltigt typ samhälle eller natur.
Om du ändå är intresserad av bygg typ så tycker jag du ska satsa på att bli målare, det skulle jag gjort om jag inte bestämt mig för att bli lärare, iallafall om jag känt för det redan när jag började gymnasiet (skönt att slippa plugga 5 år på högskola som nu....). Eller bli möbelsnickare, det verkar kul.

Men bara du kan ju veta vad du känner för, din fars råd är helt klart kloka, men du måste ändå välja efter hur du känner.

coxie
2007-08-26, 22:47
Bara för att man går bygg betyder det inte att man inte kan fixa en gedigen behörighet, med valbara kurser och ett par extra kurser kan man lösa det mesta.

Välj till matte C, D, E, fysik A,B och kemi A. Nu har du samma behörighet som en naturare + att du har en gedigen utbildning att stå på redan efter gymnasiet. Du kan jobba ett par år som lärling och trivs du inte så kan du bara söka in till ett universitet.

Sluta oroa dig över att "slösa tid" man lever bara en gång och om det så tar dig 10 år att hitta det du trivs med så har du ändå större delen av livet kvar.

pellep
2007-08-26, 23:39
Välj vad du vill.
Snacket om att du kastat bort ett år tycker jag är lite för lätt att säga. Ett år är ingeting!

e_w
2007-08-27, 07:12
Alltså... Vad vill _du_ jobba med? Strunta i vad som ger bäst lön, vad din pappa säger, vilka linjer du överhuvudtaget kan komm in på med betyg och sånt.
Som andra har sagt spelar det ingen roll om du tjänar massa pengar om du har ett jobb du hatar. Man måste ju må bra också, och det kan inte pengar göra :)

Själv gjorde jag också bort mig, börjat trean nu men skulle tagit studenten i våras. *gah!*
Visst är det surt, men ett år är ingenting i det långa loppet vet du.

Summan av kardemumman... Tänk efter vad du vill, och välj därefter :)

Spawn
2007-08-27, 07:59
Detta gör mig depig som fan eftersom att de känns som jag har slängt bort ett helt år.

Bättre 1 år än 1 liv på något man inte står ut med

Fartman
2007-08-27, 14:39
Detta gör mig depig som fan eftersom att de känns som jag har slängt bort ett helt år.

Deppa INTE. Även om du så skulle harva i gymnasiet i 10år så har du likt förbannat 40år ute i arbetslivet ;)

Ett tips kan ju vara att även om du läser byggprogrammet så ser du till att få det som krävs för högskolebehörighet (genom individuellt val etc) så har du lite mer valmöjlighet när du är färdig.

Vinter
2007-08-27, 15:40
Känns det bättre om jag säger att varje år efter 20+ som du jobbar kommer att kännas ungefär sådär? :D

Du slipper tom att kasta bort lite mer än ett år på lumpen.

Handcuff
2007-08-27, 17:07
Själv gjorde jag också bort mig, börjat trean nu men skulle tagit studenten i våras. *gah!*
Visst är det surt, men ett år är ingenting i det långa loppet vet du.

Oj..du var typ 4år yngre än vad jag trodde :) Börjar verkligen bli gammal nu.

KlopFer
2007-08-27, 17:09
Din far tänker som mina polare. Fixa jobb inom bygg/industri delen för där finns det alltid pengar. Men jag skulle ALDRIG gå till ett jobb i 40-50 år och veta att jag kunnat göra något annat. Då lever jag hellre med min familj i en 2a på drottninggatan istället för volvon + radhus + 2½barn.

Jag går media nu och jag älskar det, kommer gråta när jag behöver jobba fan :D