Visa fullständig version : Serveringstillstånd
Hej hej, min pappa har tänkt öppna ett restaurang. Det har varit ett restaurang sen tidigare så jag tror inte det ska vara några problem från andra håll än just serveringstillstånd. Försökt hitta lite regler angående den men kan inte hitta nånting. Måste restaurangägare ha serveringstillstånd eller räcker det med en servitör ha det? Pappa vill skriva restaurangen på mitt namn men jag antar då kommer jag få plugga och senare massor med skit ifall det händer nånting?
Varför vill din pappa skriva restaurangen på ditt namn?
För att han kan inte svenska... Då kommer jag få sköta alla pappersarbete typ. Alla samtal från skatteverket och anticimex kommer till mig också typ.
om du ska stå som ägare till restaurangen måste du först bli godkänd som tillståndshavare. du måste ha god ekonomi (inga betalningsanmärkningar), du ska anses som skötsam (straffri)
och nuförtiden måste du också ha kunskap i svensk alkohollag, dvs nån form av utbildning/kurs inom området
restaurangägaren måste inneha ett serveringstillstånd, och denna personen måste alltid befinna sig på plats när alkohol serveras. vilket inte är rimligt så därför kan restaurangägaren utse en serveringsansvarig, den här personen behöver inte nödvändigtvis gå några kurser eller ha kunskaper om nåt, utan det är upp till restaurangägaren som bestämmer det
om det skulle hända nåt så är det ju du som får skit eftersom det står på dig
skulle restaurangen t ex servera minderåriga eller vara stökig och de på tagna så är det du som drabbas även om du inte befann dig där. restaurangen blir av med sitt tillstånd och det kommer bli svårt för dig att ansöka om ett nytt tillstånd till en ny/annan restaurang i framtiden eftersom du då anses som olämplig
ZHTOHELLAS
2007-08-26, 12:38
Sålänge du har stabilekonomi,inga skulder eller ej förekommer i brottsregistret så kan du få serveringstillstånd.
Men du kommer nog få svårt att ta ut csn ifall du tänkte studera.
För att han kan inte svenska... Då kommer jag få sköta alla pappersarbete typ. Alla samtal från skatteverket och anticimex kommer till mig också typ.
hur dålig är han på svenska?
de har ett krav på språket, man behöver inte vara nån svensk akademiker men man måste kunna göra sig förstådd, annars anses man också som olämplig
Jag pluggar till ekonom och ta lån från CSN, det är väl inte så stabil ekonomi?
ZHTOHELLAS
2007-08-26, 13:14
Jag pluggar till ekonom och ta lån från CSN, det är väl inte så stabil ekonomi?
Då har du ingen årsinkomst som räknas som stabil?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.