handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! värsta skavsåret

soulsplinter
2007-08-24, 15:16
AJ helvetes skit.. har ett skavsår på sidan av hälen som är som ett brännsår, nästan ingen hud kvar där alls! gör verkligen svinont. Vad ska jag göra? vad är bra att ta på? Någon som vet hur man får det att läka fort och sådär? JÄTTE tacksam för svar!

*cry*

Tolkia
2007-08-24, 15:20
Compeed brukar funka bra, tycker jag (det finns liknande skavsårsplåster av annat märke, men de jag provat har suttit sämre). Annars plåster med kompress eller så'nt där genomskinligt plåster med små hål i (jag vet inte vad det kallas, men det luftar lite bättre än vanlig häfta). Det brukar vara skönt om plåstret är lite tjockt, så att skon inte nöter så hårt mot såret.

soulsplinter
2007-08-24, 15:47
okej tack! men ingen som vet nån salav elelr vad sm helst man kan göra för o lindra eller åpskynda läkningen?

tror ni att man kan ha både sprayplåster och sedan compeed på det? är ett jättekänsligt öppet sår, svider som satan bara jag nuddar vid det med fingret!

Vinter
2007-08-24, 15:53
Tvätta såret, gå inte för mycket nu medans det läker, annars finns det risk att det nöts upp. Compeed är riktigt bra om man måste röra på sig och vill slippa smärtan. Sedan kan du ju försöka undersöka varför du fått ett sådant fett skavsår och undvika det som gav dig skavsår. Eller varför inte förebygga och tejpa innan nästa gång :D

soulsplinter
2007-08-24, 15:55
tack! jo alltså, problemet är att jag måste verkligen hitta något som gör att jag kan ha mina skor på mig. sitter på jobbet nämligen o hinnerinte hem o byta skor! ska ut med kompisar ikväll! jäkla skit! :P

jag var tvungen att springa två km i nya pumps, typ därför jag fick sånt drygt skavsår :( var sen till jobbet!

Vinter
2007-08-24, 16:05
Det finns hudfärgade plåster och tejp man kan köpa som funkar om man har problem med skav för att förebygga problem, apotekets funkar helt ok. Bara att tejpa på lite på de ställen man har hud irritation efter arbetsdagen. Mycket skönare än att få feta skavsår iaf. :thumbup:

Angel
2007-08-24, 16:37
sterilt vatten och en mepore platta

soulsplinter
2007-08-24, 16:46
mepore platta? finns det på apoteket?