Visa fullständig version : Vad är felet?
Jag försöker styra upp maten nu, jag har tyvärr blivit fysiskt inaktiv, och inte ätit så bra de senaste 9 månaderna. Har försökt ta tag i det hela i ca en månad, men utan att märka någon förbättring, tänkte därför lägga upp vad jag äter för att se om ni kan hitta något direkt felaktigt i min kosthållning.
06,00 Tallrik mjölk med allbran, juice, en eller två mackor(nästan alltid mörkt bröd, dock ej pumpernickel.
lunch startar 11 eller 12 blir pasta/potatis/ris med oftast en vegetarisk rätt innehåller ofta linser/bönor eller något liknande, sallad, och mycket bönor vilket alltid finns att tillgå.
17,00 husmanskost, pasta/ris/ ofta vegetarisk biff, quorn eller sojaprodukt typ sojakorv.
21 något litet som en tallrik gröt på en dl fiberhavregryn.
Brukar ta en 50 gram prottedrink om dagen för att täcka upp lite på proteinet.
Vet att det anses vara bättre att äta sex mål mat om dagen, men tycker att jag när jag gjort det tidigare snarare gått upp. Är heller inte rädd för att tappa muskler då det mesta redan gått förlorat, och att jag innan jag kan träna igen antagligen måste genomgå rehabilitering eller operation.
Tack på förhand Linnet.
King Grub
2003-04-11, 18:10
Det ser ut som alldeles för mycket kolhydrater för en person som är fysiskt inaktiv. Om du inte tränar eller rör dig på annat sätt har du ingen speciell användning för dem, och gissa vad som händer med överskottet?
Äter du inget animaliskt protein? Hur som helst tycker jag du bör ersätta en stor del av ditt dagliga kolhydratintag med protein och fett, från magra mjökprodukter och ägg möjligen om du inte äter kött, fisk och fågel. Bra olja till om det är frågan om magra produkter.
Gröt innan du går och lägger dig är inte heller särskilt väl genomtänkt. Här kan du stryka kolhydraterna helt och äta protein+fett, t ex makrill i tomat eller kesella+någon fettkälla.
AciDBL00D
2003-04-11, 18:24
Byta åtminstone ut gröten på kvällen, inte bra med för mycket kolhydrater på kvällen...
Skulle tippa att jag äter kött ca tre gånger i veckan och då nästan enbart fisk eller fågel, gillar nästan inget kött, och fläskkött i synnerhet går bort.
Inser väl till viss del själv att en stor del av mitt problem är att jag är en kolhydratdjunkie, men tycker det är svårt att äta mer protein. men vad sägs om att ha 20 gram vassle till allbranet på morgonen och att äta Keso på kvällen?
Kan väl också tillägga att jag får i mig ca en liter fil/ mjölk om dagen så det blir ytterligare 35 gram protein.
Vad gäller fettet vet jag inte riktigt vilka källor jag skulle ta det från?
King Grub
2003-04-11, 18:29
men vad sägs om att ha 20 gram vassle till allbranet på morgonen och att äta Keso på kvällen?
Det låter bra. Kanske ta bort någon macka eller två på morgonen och ersätta med något proteinrikt. Det blir liksom kaka på kaka med kolhydrater både från All-Bran och bröd. Och bara för att ett bröd är mörkt betyder det inte att det är långsamma kolhydrater i det.
Vad gäller fettet vet jag inte riktigt vilka källor jag skulle ta det från?
Raps- och olivolja, kanske. Häll på maten och använd i matlagningen. Fiskfett är bra. Välj feta fiskar när du äter dem.
olivoljan används i matlagningen redan, vad gäller fisk är det torsk som är vanligast. Ingen macka, får bli en stor tallrik med ållbran och vassle då.
Får trösta mig med att jag kan få tid att börja löpträna så smått efter den 23 Maj, men första halvan av badsäsongen blir det vassen, om jag ens vågar mig ner till stranden.
Vad sägs om att dricka lite olja till frukost som komplement? Isåfall hur mycket?
King Grub
2003-04-11, 18:40
Tja, olja innehåller ju 900 kcal per 100 gram, så du får väl hålla koll så kaloriintaget inte skenar iväg. Annars är det en ypperlig idé.
Om du äter så mager fisk som torsk kan du gott hälla över lite olja på den också, eller varför inte variera med lite fetare fisk som lax eller makrill.
Inte i kontroll över matlagningen, börjar knorras i hemmet om jag försöker göra allt för stora kulinariska utsvävningar. Men tack för all hjälp. Om ett år hoppas jag att då jäklar, då skall jag vara tillbaka för att "våldta" vikterna!
En tanke, lite fisolja varje dag, borde det inte vara en ypperlig fettkälla?
King Grub
2003-04-13, 14:18
Originally posted by Linnet
En tanke, lite fisolja varje dag, borde det inte vara en ypperlig fettkälla?
Fisolja? :laugh:
Om det är fiskolja du menar, så är ypperlig det rätta ordet. :thumbup:
Smartass! Jo FISKOLJA var det jag tänkte på!
Fick bevis igår när jag var och shoppade kostym till studenten på att jag måste gå ner. När kavajen satt perfekt så var byxorna för tajta, de gick på men såg fördjävliga ut!
Det var så otroligt förnedrande att stå där och få höra expediten prata om "rund över höfterna" och att de kanske skulle gå att ta ut byxorna.
Roligare var det med tigerkostymerna, de var alldeles för tajta över axlarna, så jag behövde inte ens ta förnedringen att prova byxorna.
Blir till att innhandla lite fiskolja, är kapslar ett väldigt dåligt alternativ?
Originally posted by Linnet
Smartass! Jo FISKOLJA var det jag tänkte på!
Fick bevis igår när jag var och shoppade kostym till studenten på att jag måste gå ner. När kavajen satt perfekt så var byxorna för tajta, de gick på men såg fördjävliga ut!
Det var så otroligt förnedrande att stå där och få höra expediten prata om "rund över höfterna" och att de kanske skulle gå att ta ut byxorna.
Roligare var det med tigerkostymerna, de var alldeles för tajta över axlarna, så jag behövde inte ens ta förnedringen att prova byxorna.
Blir till att innhandla lite fiskolja, är kapslar ett väldigt dåligt alternativ?
problemet med kapsal är förvarigen i butikerna och hållbarhetsdatumet .. de står ofta framme å hyllorna när de i själva verkoet borde förvarats i kylskåp .. därför kan oljan härskna .. när den är i kapselform märker du inte om den härsknat till skillnad från olja i flaska där du direkt känner det på doften ...
om du köper kapselform så se till att öppna en kapsel och lukta på innehållet så att det är ok och förvara sedan kapslarna i kylskåp
Friggs fiskolja i kapslar är nu inhandlat, öppnade en, tyckte inte det luktade konstigt. Men för säkerhets skull är det väl bäst att förvara dem i kylskåpet.
Tack för all hjälp hoppas att jag lyckas!
P.S jag körde faktiskt ett litet benpass igår, härligt att ha lite träningsvärk, första gången på år och dag känns det som.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.