Logga in

Visa fullständig version : Hjälp och tips med min träning!

jatte
2007-08-23, 20:05
Hejsan. Jag ska börja med att tala om lite fakta om mig. Jag är ny här på Kolozzeum och vill ha hjälp från lite erfarna.

Ålder : 14 (15 i oktober 2007)
Vikt : 50kg
Längd : 175 cm (är väldigt smal, och då menar jag väldigt)
Har en 2kg's burk med Whey-80 protein + en halvfull burk med kreatin.

Har tränat halvseriöst med hantlar och en gammal sliten bänkpress.

Har nyss fått farsan till att köpa sig en Body Solid EXM2500 S med 95kg viktmagasin.

Övningarna man kan utföra med den nya multigymmaskinen är:

Draghiss
Peck-deck
Bröstpress
Bänkpress
Rodd
Latsdrag
Sen 2 övningar där man kan träna både framsidan och baksidan av låret, vet inte rikigt vad övningarna heter.

Hjälpen jag nu vill ha från er är ett bra träningsschema för en 15åring + massor med tips på kost och eventuella kosttillskott (har aldrig i mitt liv riktigt tyckt att fisk är gott men det ska jag nog kanske kunna ändra på).
Tänk också på att jag just nu går i skolan så att jag kan inte direkt äta vad som helst till lunch osv.

Sen en sista fråga: Försämrar godis resultatet av träningen?

Bild kan tillkomma för att få något som motiverar mig rejält. Det vore ju väldigt pinsamt om man lade upp en bild och sedan inte kommer med någon ny för att se om det blivit någon förbättring.

Tacksam för svar!:)

Alfred Nobel
2007-08-23, 20:36
Försämrar godis resultatet av träningen? (utgår från att du menar muskelmassa)

Nej, så länge du får dig rekomenderat dagligt intag protein, eller gärna lite extra, skadar inte godiset själva träning. Däremot så kanske det inte ger något positivt, däremot blodsockerfall, insulinsväningar och dåligt för tänderna.

hahavaffan
2007-08-23, 20:38
Se Best of-delen av forumet för utmärkta tips!

Alfred Nobel
2007-08-23, 20:43
1. Håll dig borta från kosttillskott, du behöver det inte så länge din mor och far lagar ordentligt med mat hemma.

2. Ät dig mätt under varje måltid och få i dig kolhydrater (ev. pasta/ris/potatis) inom 1h efter avklarat styrketräningspass. Varför? De du äter efter träning lagrar kroppen i musklerna för att använda som energi i ditt träningspass dagen efter.

3. För att bygga muskler och öka i vikt behöver du äta mer än vad kroppen gör av med. Det vill säga, ät ordentligt och tänk efter vad du stoppar på tallriken. Var inte orolig för fett, det behövs också. Men ät även mycket protein och kolhydrater samt grönsaker som brocolli, morötter och andra godsaker.

4. Lunchen i skolan är kanske inte alltid en höjdare, men har aldrig skadat mig när jag tränat. Ta lite mer av det du vet om är "nyttigt" och inehåller bra proteiner, vitaminer och mineraler. Du ska inte behöva oroa dig som 15 åring över vad du äter.

5. Träna stenhårt varje pass, det räcker inte med att åka dit och lyfta lite vikter för att sedan åka hem med en inställning att äta dig mätt och belåten. Det funkar inte. Visst har kosten en stor del, men träningen har minst lika stor betydelse. Träna dig slut, låt kroppen vila, ät mat och sov ordentligt på nätterna.

Alfred Nobel
2007-08-23, 20:47
Basövningarna tycker jag att du skall lägga ett extra öga på:

Armar:
Bicep - Hantlecurl/cablecurl
Tricep - Dips och pushdown

Axlar:
Militärpress
Axelpress med hantlar

Bröst:
Bänkpress
Bröstpress med hantlar
Lutande bröstpress med stång/hantlar

Mage:
Situps med vikter
Cablecrunshers

Rygg:
Chins
Skivstångsrodd
Hantelrodd
Maskinrodd

Ben:
Knäböj
Marklyft
Benpress

Fokusera dig på de övningarna i början, i mitt tycke.

jatte
2007-08-23, 20:51
Tack Niklas för alla dina kommentarer