Visa fullständig version : Bra datoraffär i Stockholm
Tänkte höra med er vilka affärer som är bra. Jag tänkte plocka ihop en PC med de komponenter jag vill ha (ej komplett PC ala el-giganten) och behöver lite hjälp av någon kunnig.
Vilka bra affärer finns det? Har för mig Mycom var väldigt bra, men vad jag vet har dom stängt ner. Deras hemsida http://www.mycom.se/index/index.html Är inte direkt vad den brukade vara. :)
Tack för tips!
perarvid
2007-08-23, 18:03
Webhallen (http://www.webhallen.com) återfinns på Sveavägen, i princip bredvid där Mycom låg innan de stängde igen.
Synd det är så jävla stressigt där inne. Kommer inte vara svårt för dem att lura på mig en dator för 20k där inne :D
Men jag antar det är ett bra ställe, tack för tipset.
NiXPhoenix
2007-08-23, 21:49
www.levitech.se är en lite mindre affär, men de har fått bra omdömen av de som handlat där i alla fall.
Ligger på Odengatan uppmot Valhallavägen tror jag.
Men ta och lägg en post i datorhjälpstråden innan du köper nåt tycker jag.
datorbutiken.com kommer jag handla ifrån när jag bygger ihop min dator... bara e-handel iofs, men jäkligtbilliga och har bra rykte.
hahavaffan
2007-08-23, 22:39
datorbutiken.com kommer jag handla ifrån när jag bygger ihop min dator... bara e-handel iofs, men jäkligtbilliga och har bra rykte.Mmm db.com är jävligt bra. Komplett har ju även hämtlager i Stockholm, Göteborg och Malmö. Så bara beställ vad du vill ha på sidan och hämta ut det där sen. Eller du vill ha säljarhjälp?
Mmm db.com är jävligt bra. Komplett har ju även hämtlager i Stockholm, Göteborg och Malmö. Så bara beställ vad du vill ha på sidan och hämta ut det där sen. Eller du vill ha säljarhjälp?
Jag vill gärna kunna prata med någon duktig person som kan hjälpa mig bygga ihop en kraftfull speldator utan att försöka sälja på mig onödigt dyra komponenter men som ändå kommer räcka i 3-4 år framöver.
NiXPhoenix
2007-08-23, 23:48
Jag vill gärna kunna prata med någon duktig person som kan hjälpa mig bygga ihop en kraftfull speldator utan att försöka sälja på mig onödigt dyra komponenter men som ändå kommer räcka i 3-4 år framöver.
Alltså, "räcker i 3-4 år framöver" är lite knepigt att bara säga att nåt kommer göra, det beror ju helt på hur krävande spelen är och hur villig du är att ställa ner grafiken. Men jag tycker inte det ska vara några problem om du bara kan hålla dig borta från de allra mest krävande spelen när datorn böarj bli några år.
Om vi säger så här, 8800GTS och Core2Duo, om de försöker komma med några andra förslag är de ute och cyklar. 2900XT funkar iofs som grafikkort också men det är lite mer oprövat kort, ljudnivån kan kanske vara ett problem där.
Sen om du ska ha ny skärm också så snåla inte på den punkten!
backflash
2007-08-24, 00:03
webhallen ägs av pixmania numer.
1+1
*cry*
Vänta tills directx10 korten kommer!!!!
Köpa graffekort före det är ju som att elda upp pengarna !
Alltså, "räcker i 3-4 år framöver" är lite knepigt att bara säga att nåt kommer göra, det beror ju helt på hur krävande spelen är och hur villig du är att ställa ner grafiken. Men jag tycker inte det ska vara några problem om du bara kan hålla dig borta från de allra mest krävande spelen när datorn böarj bli några år.
Om vi säger så här, 8800GTS och Core2Duo, om de försöker komma med några andra förslag är de ute och cyklar. 2900XT funkar iofs som grafikkort också men det är lite mer oprövat kort, ljudnivån kan kanske vara ett problem där.
Sen om du ska ha ny skärm också så snåla inte på den punkten!
Core2Duo = Fyrkärning processor eller två? Såg att fyrkärniga inte kostar skjortan längre, och jag antar det är mycket bättre? Vad kostar ett 8800GTS? Känns som det finns mååånga olika i 8800 serien, och priset kan variera med 1000lappar. Med 3-4 år menar jag att datorn ska vara grym som fan när man köper den, och efter några år klarar den av de nya spelen, bara man skruvar ner inställningarna lite.
Vänta tills directx10 korten kommer!!!!
Köpa graffekort före det är ju som att elda upp pengarna !
Jag var övertygad om att DX10 kort fannas, klarar inte 8800GTS köra dx10? Om det är sant kommer jag definitivt inte köpa nytt förens det finns.
Ivar_Lo-J
2007-08-24, 09:07
Kolla upp dataprince på ringvägen. Där är det aningen lugnare än på webhallen. Priserna kan vara bra ibland iaf.
backflash
2007-08-24, 09:12
Jag var övertygad om att DX10 kort fannas, klarar inte 8800GTS köra dx10? Om det är sant kommer jag definitivt inte köpa nytt förens det finns.
Det kan det. Undrar om han menar dx10.1
Catstyle
2007-08-24, 10:29
"Lura på dig massa dyra grejer"?
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158
Sådär, fallet avslutat.
NiXPhoenix
2007-08-24, 13:13
Core2Duo = Fyrkärning processor eller två? Såg att fyrkärniga inte kostar skjortan längre, och jag antar det är mycket bättre? Vad kostar ett 8800GTS? Känns som det finns mååånga olika i 8800 serien, och priset kan variera med 1000lappar. Med 3-4 år menar jag att datorn ska vara grym som fan när man köper den, och efter några år klarar den av de nya spelen, bara man skruvar ner inställningarna lite.
Duo= två kärnor, quad=fyra.
Det finns få spel som ens stödjer två kärnor, även om det kommer mer och mer nu. Dock blir prestandan absolut inte dubbelt så hög bara för att man råkar sitta med en dubbelkärnig processor.
Quad är mest onödigt, ytterst lite stöd och om det finns stöd så behöver vinsterna mot en tvåkärnig processor inte vara så värst stora. Drar väldigt mycket ström och genererar sjukt mycket värme, kan självfallet inte klockas lika högt som en Duo.
8800GTS finns med 320 och 640MB, lägsta pris 2500/3400 ungefär. GTX är något snabbare men inte värt pengarna, alldeles för dyrt. Ultra ytterligare något snabbare och dyrare, men där har du en annan fläkt som låter mer.
~20% snabbare grafikkort kommer liksom inte att göra någon skillnad om tre år när du spelar det där spelet som just släppts, på hög detaljnivå kommer det hacka oavsett om du har ett GTS eller ett GTX. Däremot kanske 640MB är värt att satsa på.
Dock ska det komma en ny generation, 9800, från Nvidia som beräknas vara dubbelt så snabb, pappersrelease i november redan. Om allt går som det ska finns det säkert gott om kort i januari.
När det gäller DX 10 så har 8800 stöd för 10.0, ATi 2900 stöd för 10.1.
"Lura på dig massa dyra grejer"?
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158
Sådär, fallet avslutat.
Det där är ett riktigt bra paket! Kör på nåt i den stilen.
Tack! Det där får bli signatur resten av denna vecka.
NiXPhoenix
2007-08-24, 14:37
Alltså, oavsett om han köper nåt för 12 000 eller 20 000 så kommer det inte vara alltför bra om 3-4 år.. Vet inte riktigt vad det var du fann så roligt men ville bara påpeka det.
Alltså, oavsett om han köper nåt för 12 000 eller 20 000 så kommer det inte vara alltför bra om 3-4 år.. Vet inte riktigt vad det var du fann så roligt men ville bara påpeka det.
Tyckte bara det lät lite som min kravspec på lägenhet i Stckholm; "stor, central och billig - både inköp och hyra"
Tyckte bara det lät lite som min kravspec på lägenhet i Stckholm; "stor, central och billig - både inköp och hyra"
Som alltid, den skall vara skitbra och gratis.
Undrar vad det är som skiljer just en billig och dyr produkt ...
Förslag?
Jag tror inte du hittar någon sådan dator idag. Den mesta hårdvaran som finns idag är ju sådant som snart kommer fasas ut. nVidia kommer med nya grafikkort till jul/årskiftet. Intel släpper nya processorer i november och snart kommer nya styrkretsar och PCI Express 2. Sen lär DDR3 minnen snart bli snabbare och sjunka i pris.
Kolla upp dataprince på ringvägen. Där är det aningen lugnare än på webhallen. Priserna kan vara bra ibland iaf.
Dataprince är verkligen en skitbutik. Ush, jag avskyr dem. Har bara dåliga erfarenheter av det stället!
Kul för dig! :thumbup:
Precis, jag skrev ju faktiskt "Med 3-4 år menar jag att datorn ska vara grym som fan när man köper den, och efter några år klarar den av de nya spelen, bara man skruvar ner inställningarna lite."
Tack för tipsen alla, datorn på komplett.se såg bra ut, lite prylar jag dock hade vilja plocka bort för att skala ner priset (dvd-brännare, ljudsystem, Webcams osv)
"onödigt dyra kompontenter" = 1000kr extra på tex ett grafikkort med kanske 5% högre prestanda. Kanske var lite korkat formulerat eftersom alla hånar mig.
Vad jag menar är att istället för att köpa en dator som är på en skala mellan 1-100 är en 100 poängare för 40 000kr så köper jag hellre än dator värd 90 "poäng" och betalar 15000kr. (sifforna tagna ur röven bara, ville bara ni ska förstå hur jag menar)
http://www.prisjakt.nu/
Kolla upp det du behöver och välj billigaste stället, jag brukar välja de ställen som har utlämning i butik i stockholm. Går smidigare då om man måste byta ut något.
Men det kan alltid vara värt att välja lite dyrare komponenter, valde ett billigt nätagg en gång som rasade efter 1år. precis när garantin gått ut.
NiXPhoenix
2007-08-24, 16:29
Dataprince är verkligen en skitbutik. Ush, jag avskyr dem. Har bara dåliga erfarenheter av det stället!
Kul för dig! :thumbup:
Precis, jag skrev ju faktiskt "Med 3-4 år menar jag att datorn ska vara grym som fan när man köper den, och efter några år klarar den av de nya spelen, bara man skruvar ner inställningarna lite."
Tack för tipsen alla, datorn på komplett.se såg bra ut, lite prylar jag dock hade vilja plocka bort för att skala ner priset (dvd-brännare, ljudsystem, Webcams osv)
DVD-brännare kan du ju inte plocka bort, är du tokig eller?
300kr ger dig möjlighet att ta back-up, det är inte helt ovanligt att hårddiskar går sönder, tänk på det om du har saker du verkligen vill spara. Dessutom kan det vara kul att bränna DVD-skivor. :D
Men du kan göra helt som du vill på Komplett.
NiXPhoenix
2007-08-24, 16:31
"onödigt dyra kompontenter" = 1000kr extra på tex ett grafikkort med kanske 5% högre prestanda. Kanske var lite korkat formulerat eftersom alla hånar mig.
Vad jag menar är att istället för att köpa en dator som är på en skala mellan 1-100 är en 100 poängare för 40 000kr så köper jag hellre än dator värd 90 "poäng" och betalar 15000kr. (sifforna tagna ur röven bara, ville bara ni ska förstå hur jag menar)
Bra resonerat, du har förstått precis vad det handlar om!
Självklart kan man ju köpa en dator för 40 000, speciellt om man är riktigt rik, men det är inte prisvärt, det ska man vara medveten om.
DVD-brännare kan du ju inte plocka bort, är du tokig eller?
300kr ger dig möjlighet att ta back-up, det är inte helt ovanligt att hårddiskar går sönder, tänk på det om du har saker du verkligen vill spara. Dessutom kan det vara kul att bränna DVD-skivor. :D
Men du kan göra helt som du vill på Komplett.
Jo men jag har ju en del grejer som faktiskt fortfarande fungerar på gamla datorn ;) Tänkte man kan plocka där för att spara pengar! Vill egentligen använda gamla chassit också, men använder jag det så kan jag inte försöka sälja gamla datorn till någon :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.