Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-05, 14:26   #1
X-manox
Junior Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Thumbs up Ny tjockis med funderingar...

Hej..

Några frågor. har använt sök och läst massor men har lite funderingar kvar.

Bakgrund.
Jag slutade träna för sisådäran en 10år sedan, träna inte hårdast innan det häller. Detta hände i samma veva som jag började arbetas om IT konsult, vilket i sin tur vart en väldigt stillasittande jobb. Maten las också om till en sann IT uppläggning av mat och intagsregelbundenhet = kopiösa mängder kaffe, samt ett max två mål mat om dagen gissningsvis snittat på mål/dag 1000 – 1500kcal. Gärna en stor pizza, eller massor med mackor, burger king etc. Åt under dessa år aldrig frukost. Kunde bitvis vräka i mig för att sedan inte äta något alls några dagar för att kompensera

Så i ca 8 år gjorde jag förmodligen allt rätt för att paja min ämnesomsättning totalt.

Så nu sitter man med ca 20 - 30kg för mkt och ingen kondis och en ämnes omsättning som är tok körd.

Har stegvis börjat ändra på detta from förra våren då jag började med innebandy en ggr i veckan och i höstas genom att börja äta min 3 ggr om dagen (har funkat siådär men helt regelbundet from i år)
Men den stora ändringen var nog när man trilla in här någon gång i januari och börja läsa.
Om King Grubs tipps till Uppladdningen och hur man räknar på mat etc. Paulunds sida. Sen snubbla jag över hälsovakten och fastnande totalt (använder den dock inte för tillfället) då detta var ett utmärkt sätt för mig att börja få koll på vad allt innehåller.

Så from slutet februari ser min mat ut som följer.

Frukost
en portion Havregryns gröt med russin eller Molino gröt
2 dl lättmjölk
1 Rallar halva med 4 skinkskivor eller ett ägg och kaviar

Mellan mål
2 Rågrut (hårdbröd) med makrill’s file i tomatsås

Lunch
Ris(pasta i bland) + kött eller lax, broccoli, paprika etc.

Mellan mål
2 Rågrut med makrill’s file i tomatsås

Lunch
Ris (pasta i bland) + kött eller lax, broccoli, paprika etc.

Följer detta ganska strikt, och försöker äta var 3:e – 4:e timme. Allt ris är paraboild, pasta är fullkorn. Bakar eget osötat fler fullkorns bröd, känns det som om en måltid blir för söt så slänger jag i mig en matsked psylliumfrön först. Allt stekfett är bytt till olivolja eller rapsolja. Mm kort och gott försöker följa alla bra saker som skrivs här, men en smula sunt förnuft givetvis.

Händer att man slarvar på lördagar dock

Första veckorna låg jag på ett kcal intag på ca 1600- 1700 /dag och nu efter träningsstart ca 2000 kcal/dag
Detta att jämföra med förra året dä jag snittade ett mål /dag på ca 1300 .

Träningen ser ut som följer

Styrka (en timme/gång)

Måndagar
Rygg och axlar

Tisdagar
Bröst

Onsdagar
Armar

Torsdagar
Ben (+ kombination med någon övrig)

Fredagar
Ibland armar eller rygg

Kondition och uthållighet
Innebandy 2h en dag i veckan (tok intervall)
Cykling några timmar/vecka halvtimmes vis.

Lite stats:
Ålder: 30
Vikt: 104 (var 107 i februari, ska tilläggas att jag pendlat mellan 103- 107 sista 3 åren)
Längd: 177

Kroppsmässigt har jag aldrig varit tunnis eller speciellt smal. Uppfattas som väldigt grov i kroppen och väldigt bred över rygg och axlar.
Målet är på sikt att ha en bättre fysik som består mer av muskler än det lösare dallriga man har idag. Men mitt första mål är att fortfarande träna om 3 månader och hålla kvar vid de bättre matvanorna.

Så mina frågor.

1. Hur lång tid tar det att få igång ämnesomsättningen igen?
2. Kcal mängden är nog lite låg var bör den ligga, har kollat runt massor och får allt mellan 2000kcal + 3200kcal /dag?
3. Hur ska jag bära mig åt för att minska i vikt(fett). Ska jag ligga på 500kcal under det jag ska äta och träna på som vanligt eller finns det bättre sätt än styrketräning.
4. ska jag räkna kcal intaget på min nuvarande vikt (otränad och överviktig) eller på den vikt jag vill ha?
5. Har stått still viktmässigt sista 4 veckorna på 104,3 – 104,9, trots träning och koll på mat intag? Vad beror detta på . muskelmassa som ökar? Äter jag för lite så kroppen hamstrar fortfarande eller har inte ämnesomsättningen kommit i gång ännu.
6. Övriga tipps kommentarer mottages gärna.

I övrigt är tycker jag att det är grymt skönt att äntligen ha kommit igång igen även om det bara är för någon månad eller 2 hitils.

/tack på förhand alles

Senast redigerad av X-manox den 2004-04-06 klockan 07:43.
X-manox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 17:08   #2
Big_Vik
Registered User

Reg.datum: Mar 2003
Frågorna låter jag någon annan svara på men härligt att det kommer fler tjockisar till forumet

King Grub = rätt
Burger King = fel
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 19:06   #3
Pdaddy
Registered User

Pdaddys avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det är ju jävligt bra att du tagit itag med träningen
Du kommer nog ialla fall inte att ångra det

Om du verkligen vill kämpa men se bra resultat så skall du kika in på BFL .. Body for life, har flera polare som testat och de har vart häpnatsväckande resultat på 3 månader (en period)

Läs mer om det ,, hmm hitta inte länken.. sök på body for life

Men det går ut på att blanda kondis å styrke + rätt mat..

typ måndag styrke överkropp
Tisdag 20 min cardio intervall
Onsdag Styrke ben
tors cardio (samma som den förra
Fred styrka överkropp
Lördag Cardio
Söndag LEDIG å får käka vad som helst..

Rätt så soft schema, de brukar va maten som e jobbig..

Hat

Marcus

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:30.