Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-16, 09:27   #1
Kico
Registered User

Reg.datum: Jul 2006
Vanillin/Vaniljarom - var köpa?

Var skulle man kunna köpa ren koncentrerad vaniljarom, dvs inte vaniljsocker?
Kico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 09:35   #2
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Köp vaniljstång och mortla? Överlägset
Gammal 2007-04-16, 10:24   #3
Johan J
Registered User

Johan Js avatar

Reg.datum: Dec 2005
Jag köper mitt på saluhallen.
Johan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 16:25   #4
nynewe
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Lånar tråden lite för att fråga, när vi ändå är inne på ämnet, hur mycket en vaniljstång motsvarar om man ska använda istället för vaniljsocker. Alltså, skulle en vaniljstång vara som exempelvis 1 tsk vaniljsocker? Och vad är det egentligen för näringsvärden? (har alltid undrat)
nynewe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 18:47   #5
Kico
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Köp vaniljstång och mortla? Överlägset
Det är för omständigt att pilla med på morgonen och dessutom för dyrt för en student som jag.
Gammal 2007-04-16, 20:49   #6
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Vaniljarom kan du köpa som essens och finns i den typen av affärer som vänder sig till snålfiffiga alkoholister samt i en del livsmedelshyllor hos de vanligaste handlarna. Smakar inte så våldsamt gott men enkelt att få vaniljsmak med. Förklaringen följer nedan:

Vanilj i sig är själva frökapseln till en växt som ursprungligen odlades runt nuvarande Mexico av Aztekerna då under sitt ursprungliga namn tlilxóchitl. Den vanilj du köper är vanligtvis en torkad och hård stång som vid kokning eller malande (eller bådeoch) ger ifrån sig den typiska vaniljaromen. Detta är dock inte riktig vanilj bland kännarna utan det är en oljigare och blötare decimeterlång svart ärtskida som är riktig vanilj. Vanligen kommer denna då från Madagaskar som är världens största producent av vanilj. Störst köpare, och förklaringen till det ovanstående stycket, är the Coca-Cola Corporation som använder ofantliga mängder till sin Cola. När Coca-Cola skulle introducera New Coke (ett annat ämne jag kan skriva om i framtiden) så hade man bytt ut vaniljen mot det helt articifiella substitutet vanillin varför Madagaskars ekonomi kraschade! Vanilin är vanligen basen i vaniljextrakt.

Madagaskarvanilj anses alltså som den finaste men det är den inte. Den finaste är Tahitisk vanilj och bara genom att avläsa produktionstalen förstår du att den Tahitiska också är den klart dyraste. Madagskar producerar runt 6 000 ton årligen medans Tahiti knappt kommer upp i 30 ton.

På den internationella matmässan SIAL i Paris nyligen fick jag avnjuta Tahitisk vaniljextrakt. En knivsudd av det i sockerlösning nedmalda extraktet fyllde hela mitt huvud och medvetande med vaniljsmak så gudomligt god att jag aldrig förr eller senare upplevt dess like.

Lizard
Gammal 2007-04-16, 20:53   #7
ramagoen
Registered User

ramagoens avatar

Reg.datum: Jun 2006
Bra post Lizard! Intressant må jag säga.
Gammal 2007-04-16, 22:41   #8
Kico
Registered User

Lizard: Som vaniljälskare var det spännande läsning men jag förstår mig inte riktigt på beskrivningen av affären. "vänder sig till snålfiffiga alkoholister". Jag behöver alltså vaniljarom/etylvanillin till matlagning...
Gammal 2007-04-16, 23:08   #9
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Kico Visa inlägg
Lizard: Som vaniljälskare var det spännande läsning men jag förstår mig inte riktigt på beskrivningen av affären. "vänder sig till snålfiffiga alkoholister". Jag behöver alltså vaniljarom/etylvanillin till matlagning...
De som bekvämt nog säljer både turbojäst, aktivt kol, jäshinkar slangar och smakessencer i samma butik, men absolut inte uppmuntrar till hembränneri
Gammal 2007-04-17, 12:31   #10
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Man kan också (t.o.m. ännu mer snålfiffigt) göra egen vaniljessens av vaniljstång och sprit (budgetvarianten är något smaklöst brännvin, lyxvarianten är konjak).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.