2006-05-13, 15:56
|
|
Ondskefullt omen
Reg.datum: Feb 2006
|
Bänkpressprogram 2 - Excel
Jag har gjort ett nytt bänkpressprogram i Excell anpassat för att öka i styrka.
http://medlem.spray.se/damienthorne/...chProgram2.xls
Kritik, förslag på förändringar, kommentarer, frågor motages gärna.
|
|
|
2006-05-13, 16:05
|
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
|
Kan inte se programmet då jag ej har exel.
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2006-05-13, 16:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Gillar inte när man har olika "upplägg" på samma pass, t ex att du kör vanlig, kloss och explosivitet på samma pass. Personligen så kör jag hellre ett pass mer i veckan då och fokuserar på just den delen jag vill träna, t ex explosivitet.
Annars tyckte jag resten och viktanpassningen såg bra ut.
|
|
|
2006-05-13, 17:23
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Mattusch
Gillar inte när man har olika "upplägg" på samma pass, t ex att du kör vanlig, kloss och explosivitet på samma pass. Personligen så kör jag hellre ett pass mer i veckan då och fokuserar på just den delen jag vill träna, t ex explosivitet.
Annars tyckte jag resten och viktanpassningen såg bra ut.
|
tyngre bänkträning passar bra ihop med tunga klossar, men precis som dig gillar jag att separera snabb träning från den tunga.
Sen tycker jag det är svårt att förutsäga hur mycket man ska öka i klossträning för att öka motsvarande i bänkpress. Känns inte riktigt linjärt helt enkelt. Bättre att gå tungt på klossar, träna lite olika greppvidd med vikt runt 2or till 4or och försöka bättra dessa resultat, sen minska ner lite för att gå upp igen osv.
|
|
|
2006-05-13, 17:49
|
|
130 kg finsk fotomodell
Reg.datum: Apr 2006
|
Angående klossträning anser jag det viktigaste är att variera höjden. Samt att lämna bort klossen nån vecka eftersom klossträning sliter på. Vet inte om du tävlar med tröja, men jag skulle rekomendera att ha en lös gammal tröja på när du kör med kloss pga skaderisken. Men jag tycker programmet vara ganska vettigt. Just my 50cent...
|
|
|
2006-05-13, 17:50
|
|
130 kg finsk fotomodell
|
Anående explosiva träningen så är det ju nog så att de flesta kör en skild träning för det. Men själv ser jag inte det som "något" fel att avsluta passet med några rappa serier.
|
|
|
2006-05-13, 23:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Instämmer med 130kg finsk sisu (långt namn). Tror personligen den explosiva träningen är bra mycket mer viktig för styrkeökningen än den tunga, sega träningen. Avlutar de tunga bänkpassen numera alltid med en ca 2 set superexplosiva reps (2-5). Detta då jag tror att man ska försöka ha de explosiva repetionerna i ett så nära muskelminne som möjligt.
|
|
|
2006-05-14, 09:53
|
|
130 kg finsk fotomodell
|
joo, namnet kom till eftersom jag inte visste vad jag skulle heta. Och i Sverige (media)tycker ni ju om att snacka om finsk sisu ås därav namnet  .
Men absolut tycker jag att man skall avsluta med några explosiva set, även om jag själv glömmmer bort det ibland. Oftast att man är så nöjd med ett set så man slutar där.
|
|
|
2006-05-14, 10:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Ser nice ut!
När du skriver ex:
2 Set 80,0 kg x 3 H
Vad menas då med 3 H?
Ska alla tre repsen vara halva eller 3 vanliga och en halv eller hur menas det?
|
|
|
2006-05-14, 10:37
|
|
csdfgdsagfdsgfdsgfgf
Reg.datum: Nov 2004
|
Om jag förstår det rätt lyfter du 130kg i två reps. Behövs det så mycket krångel, med klossar, negativ, explosiv, exakt planering och räkna i procent då? För mig som motionär ser det ut som mer planering och matematik än träning.
Skulle ditt upplägg fungera sämre än förväntat, kan du testa ett med mindre krångel. 2ggr/vecka 5set*5reps bänkpress, orkar du 5*5 på samma vikt fullt ut höjer du nästa pass. Dessutom kör du varje bänkpass en enda annan tung bröst, axel tricepsövning i 3-5 set*3-8reps (den övningen varierar du från pass till pass, exempel: smalbänk, svagt lutande snebänk, militärpress, dips). Detta med eller utan ngn form av toppning emellanåt tror jag kan få ditt bänkresultat att öka.
|
|
|
2006-05-15, 13:52
|
|
Ondskefullt omen
|
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats
Kan inte se programmet då jag ej har exel.
|
Det finns en gratis "excel-reader" på downloads.com
|
|
|
2006-05-15, 13:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne
Det finns en gratis "excel-reader" på downloads.com
|
Jag rekommenderar: http://www.openoffice.org/
Då får man med program för excel, word, powerpoint mm.
|
|
|
2006-05-15, 14:00
|
|
Ondskefullt omen
|
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
tyngre bänkträning passar bra ihop med tunga klossar, men precis som dig gillar jag att separera snabb träning från den tunga.
Sen tycker jag det är svårt att förutsäga hur mycket man ska öka i klossträning för att öka motsvarande i bänkpress. Känns inte riktigt linjärt helt enkelt. Bättre att gå tungt på klossar, träna lite olika greppvidd med vikt runt 2or till 4or och försöka bättra dessa resultat, sen minska ner lite för att gå upp igen osv.
|
Tidigare har jag gjort ett bänkpressprogram där man kör bänk 2ggr/vecka, ett tungt och ett explosivt. Länk till det programmet
Tanken med klossträningen (halvorna) i detta program är bara att man ska känna på lite tyngre vikter mot vad man ska köra vanlig bänk på nästa vecka. Det är först på slutet av programmet som dessa halvor kommer att vara tyngre än man maxar. Och det går lika bra att köra negativa för att få denna effekt.
|
|
|
2006-05-15, 14:00
|
|
Ondskefullt omen
|
Citat:
Ursprungligen postat av polaren
|
Tack för tipset
|
|
|
2006-05-15, 14:04
|
|
Ondskefullt omen
|
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
Angående klossträning anser jag det viktigaste är att variera höjden. Samt att lämna bort klossen nån vecka eftersom klossträning sliter på. Vet inte om du tävlar med tröja, men jag skulle rekomendera att ha en lös gammal tröja på när du kör med kloss pga skaderisken. Men jag tycker programmet vara ganska vettigt. Just my 50cent... 
|
Som jag skrev till Bubbe så är detta inget "klossträningsprogram", tanken med klossträningen var bara att få känna på lite tyngre vikter mot det man ska köra på nästa vecka.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.
|

|