Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-05, 10:14   #1
Nina L
Honorary Member.

Reg.datum: Feb 2004
Red face Jag behöver designa om min hemsida... Åsikter bitte!

Min hemsidesdesign börjar bli antik. Jag är nöjd med den, men det behövs helt klart en ny. Den nya hemsidan skall vara en mer renodlad personlig hemsida. Innehållet kan ni se på den otroligt fantastiska designen nedan. *host*

Det enda jag har klart för mig är att jag vill ha navigeringen till vänster, att jag vill köra med iframe (ruta i mitten där innehållet visas), att jag vill ha uppdateringarna tydligt synliga på förstasidan tillsammans med någon representativ bild på mig.

Det är verkligen oinspirerande att designa åt sig själv. Tips och idéer är därför hjärtligt välkomna. Nått flash eller annat jobbigt kan ni dock glömma. Jag har tänkt göra det hyfsat enkelt för mig.

Här finnes nuvarande hemsida: www.natashalattish.pl
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 10:41   #2
tossefar
Besserwisser

Reg.datum: Aug 2004
Yo bro!

Iframes är så 90-tal. Gör dig själv en tjänst och sätt igång med CSS direkt, det vinner du på i längden. Snyggare blir det också!
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 10:44   #3
hangatyr
Registered User

hangatyrs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Ingen Iframe, snälla.

i övrigt: tänk på målgrupp, läsriktning, Fitt´s law och generella principer avseende hjärnans begränsningar vad gäller minneshantering etc. tänk även på att 10% av befolkningen är färgblind.
hangatyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 10:44   #4
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Gör ingen flash-sida bra!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 10:44   #5
tossefar
Besserwisser

Reg.datum: Aug 2004
haha din hemsida vann en psykologisk vinst över mig
Jag satte en av dina wallpapers på mitt skrivbord, men var tvungen att byta för att jag kände mig som en snuskgubbe

Det fick bli bruden från lost istället, henne har jag ju inte chattats med!
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 10:46   #6
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Ursprungligen postat av tossefar
Yo bro!

Iframes är så 90-tal. Gör dig själv en tjänst och sätt igång med CSS direkt, det vinner du på i längden. Snyggare blir det också!
Usch, det är sant... Men pallar jag det? Den är ju så stor att det blir ju ett oerhört jobb... Bara en sån sak som att översätta mer än 4 år av "Hänt i veckan"... Det är verkligen inte lockande. Vi snackar kanske 200 sidor. *ångest* Eftersom det är en personlig hemsida så gör det inte så mycket om den inte är tekniskt avancerad, bara den är trevlig och lättnavigerad. Jag tror att om jag gör det till ett jätteprojekt så kommer jag att skita helt i det. (Det har hänt förr.)
Gammal 2006-04-05, 10:48   #7
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Sorry din hemsida är fortfarande PORRBLOCKAD här ..
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 10:49   #8
hangatyr
Registered User

hangatyrs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nina L
Eftersom det är en personlig hemsida så gör det inte så mycket om den inte är tekniskt avancerad, bara den är trevlig och lättnavigerad. Jag tror att om jag gör det till ett jätteprojekt så kommer jag att skita helt i det. (Det har hänt förr.)
lättnavigerad: det svåraste av allt. Det finns ett otal fräscha hemsidor som är navigatoriska katastrofer.
Gammal 2006-04-05, 10:50   #9
hasse36
Kolos egen språkpolis

hasse36s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Nina använder inte Iframes, hon använder Frames.
Gammal 2006-04-05, 10:50   #10
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Ursprungligen postat av hangatyr
tänk på målgrupp, läsriktning, Fitt´s law och generella principer avseende hjärnans begränsningar vad gäller minneshantering etc. tänk även på att 10% av befolkningen är färgblind.
Utveckla.

Målgrupp: Du som rör dig på nätet
Gammal 2006-04-05, 10:51   #11
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Nina använder inte Iframes
Det gör jag visst det.
Gammal 2006-04-05, 10:52   #12
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Gör ingen flash-sida bra!
Läs första inlägget, beaverlover!
Gammal 2006-04-05, 10:56   #13
hangatyr
Registered User

hangatyrs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nina L
Utveckla.

Målgrupp: Du som rör dig på nätet
menar du att din hemsida har ALLA sommålgrupp? det komemr leda tilla tt den blir anpassad så till den grad att den inte passar någon. Fundera mer på vem som vergklien kan vara intresserad av din hemsia och anpassa den därefter.

Läsriktningens viktighet behvöer jag väl inte påpeka för ngn som jobbar med grafisk utformning?

Fitts' Law: "The time to acquire a target is a function of the distance to and size of the target."den självklaraste av alla användbarehetsdesignprinciper,så självklar att den ofta glöms bort.

Minneshantering: hjärnan kan processa ett begränsat antal saker i sitt korttidsminne.

Slutligen: håll dig till standards om dukan. på så sätt slipper användaren LÄRA sig hemsidan, han/hon kan istället KÄNNA IGEN hemsidan (eller i alla fall dess interaktionsmetoder).

hm... vad mer? äh, jag vet inte.
Gammal 2006-04-05, 11:08   #14
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Ursprungligen postat av hangatyr
menar du att din hemsida har ALLA sommålgrupp? det komemr leda tilla tt den blir anpassad så till den grad att den inte passar någon. Fundera mer på vem som vergklien kan vara intresserad av din hemsia och anpassa den därefter.

Läsriktningens viktighet behvöer jag väl inte påpeka för ngn som jobbar med grafisk utformning?

Fitts' Law: "The time to acquire a target is a function of the distance to and size of the target."den självklaraste av alla användbarehetsdesignprinciper,så självklar att den ofta glöms bort.

Minneshantering: hjärnan kan processa ett begränsat antal saker i sitt korttidsminne.

Slutligen: håll dig till standards om dukan. på så sätt slipper användaren LÄRA sig hemsidan, han/hon kan istället KÄNNA IGEN hemsidan (eller i alla fall dess interaktionsmetoder).

hm... vad mer? äh, jag vet inte.
Min hemsida har alla som målgrupp på samma sätt som jag som person har alla som målgrupp. Vissa gillar mig, vissa gillar mig inte, och vad jag gör är alltså att jag är mig själv och så hoppas jag att det funkar. Min hemsida skall vara som jag. Den skall vara lite konstig, men trevlig och lätt att ha att göra med. Den skall inte vara anpassad efter alla, men alla är välkomna.

Om du kollar på min nuvarande hemsida. Tycker du att jag har misslyckats med navigering, Fitts Law, läsriktning, att hålla mig till standarden eller minneshantering? Jag tror och hoppas att sånt kommer naturligt för mig.

"Läsriktningens viktighet behvöer jag väl inte påpeka för ngn som jobbar med grafisk utformning?"
Tja, det var ju det du gjorde...

PS. Jag fattade inte fitts law, men om du tycker att jag misslyckats med den så skall jag ge den en chans till.
Gammal 2006-04-05, 11:10   #15
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Fastna inte i att hela sidan ska rymmas i 1024x768 utan vertikal scroll. Det viktiga är att det inte finns en horizontell scroll på sidan men vertikala scrollar är alla mycket vana vid så det är oftast bättre att göra en luftig design än att försöka klumpa ihop allt på en skärmbild. (Dessutom har ju inte alla lika många menurader i webbläsaren, jag ser t.ex. inte hela din sida i en skärmbild även fast jag kör i 1024x768).

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:14.