Citat:
Ursprungligen postat av hangatyr
menar du att din hemsida har ALLA sommålgrupp? det komemr leda tilla tt den blir anpassad så till den grad att den inte passar någon. Fundera mer på vem som vergklien kan vara intresserad av din hemsia och anpassa den därefter.
Läsriktningens viktighet behvöer jag väl inte påpeka för ngn som jobbar med grafisk utformning?
Fitts' Law: "The time to acquire a target is a function of the distance to and size of the target."den självklaraste av alla användbarehetsdesignprinciper,så självklar att den ofta glöms bort.
Minneshantering: hjärnan kan processa ett begränsat antal saker i sitt korttidsminne.
Slutligen: håll dig till standards om dukan. på så sätt slipper användaren LÄRA sig hemsidan, han/hon kan istället KÄNNA IGEN hemsidan (eller i alla fall dess interaktionsmetoder).
hm... vad mer? äh, jag vet inte.
|
Min hemsida har alla som målgrupp på samma sätt som jag som person har alla som målgrupp. Vissa gillar mig, vissa gillar mig inte, och vad jag gör är alltså att jag är mig själv och så hoppas jag att det funkar. Min hemsida skall vara som jag. Den skall vara lite konstig, men trevlig och lätt att ha att göra med.

Den skall inte vara anpassad efter alla, men alla är välkomna.
Om du kollar på min nuvarande hemsida. Tycker du att jag har misslyckats med navigering, Fitts Law, läsriktning, att hålla mig till standarden eller minneshantering? Jag tror och hoppas att sånt kommer naturligt för mig.
"Läsriktningens viktighet behvöer jag väl inte påpeka för ngn som jobbar med grafisk utformning?"
Tja, det var ju det du gjorde...
PS. Jag fattade inte fitts law, men om du tycker att jag misslyckats med den så skall jag ge den en chans till.