Dag 5 - Onsdag den 1 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 56 minuter 45 sekunder
Kvällskardio spetsad med lite styrka:
Situps, ryggresningar och magmaskin.
Promenad på löpbandet i 1 timma.
Kommentar
Först av allt, tack för uppmuntrande tillrop.
Lizard: Jag skall testa dina "negativa chins" nästa gång även om jag är skeptisk. Efter 3-4 chins är jag totalt slut och ja... blir trött bara jag tänker på dem. Efter gårdagen pass - som inte imponerar på någon - var jag så trött att jag fick gå och lägga mig en halvtimma när jag kom hem. Efter mina morgoncyklingar - som skulle ödmjuka mången ung man - är jag pigg som en lärka. Endorfiner is teh shit.
Träningen
Dagens cykling gick hyfsat. Inget PB, men det hade jag satt om det hade varit skarpt läge. Började bränna i musklerna efter ca 30 minuter. Hmmm, om jag skulle prova med lite bakpulver?
Kvällspasset var inte planerat och jag kom till gymmet 30 minuter för tidigt. Två hönsflockar - en av vardera könen - väntade på sina ledare så att de kunde börja spinna och gumpa eller vad de håller på med. Blir det fler kvällspass, så skall jag komma dit 19:35.
Den här extra styrketräningen är mest till för att påminna kroppen om att det finns andra muskler än diskomuskler. Det jag kallar magmaskin är en sådan där mackapär där man fixerar överkroppen och vrider underkroppen. Jag klarar utan större problem att köra med fullt mag.
Den rationella anledningen till att jag satsar så hårt på bänk och chins, är att jag vill få balans mellan olika kroppsdelar.
Frukost
- 2 bitar (4 halvor) Polarkraft Extrem
- 1 msk rapsolja
- 100 g ost Västan 5%
- Salt och spiskummin
Brödet steks lätt i rapsolja med snittytan nedåt och en tom gryta ovanpå för att pressa ner de konkava ytorna mot stekpannan. När brödet har fått lite färg, vänder jag på dem, saltar och kryddar. Lägger ost på underbitarna, lägger på överbitarna, för bitarna samman och ställer åter grytan ovan på så att osten börjar smälta. Under tiden osten smälter gör jag kaffe - Nescafé Espresso. Det är det bästa kaffe som man kan göra hemma och det tar 1 minut om man har en vattenkokare.
Näringsinnehåll:
Protein: 46 g
Fett: 23 g
Energi: 600 kcal
Mycket protein blir det - dagen efter styrketräning. Måste hålla syntesgrytan kokande. Med 50 g ost stannar man på 500 kcal vilket det får bli i morgon. Den ost jag använder, Västan 5%, är så trist så man måste trixa lite med den så att den blir ätbar. Därav spiskummin och smältning.
Polarkraft Extrem är optimalt åtminstone i ett avseende - min stekpanna rymmer 4 halvor.
Mellanmål
50 g vasslepulver. Fy djävulen vilken eftersmak.
Lunch
Pasta, kvarg, olivolja och ketchup.
Nyttigare än det låter vid första åhörandet, men den stack iväg till 1000 kcal.
Ketchup kan verka primitivt men Felix sockerfria är faktiskt riktigt god.
Reflektion kolon
Jaha, då var jag uppe i 600+200+1000 = 1800 kcal. Gränsen har jag satt till 2500. Jag uppskattar min normala energiförbrukning till ca 2500 kcal och så cyklar jag bort 700 kcal. Jag hamnar alltså på ett underskott på 700 kcal vilket borde ge en viktnedgång på ca 1 hg per dygn.
En middag på 700 kcal hade bara gjort mig förbannad, så det blev ännu en runda till gymmet. En promenad på löpbandet sliter väldigt lite - den tar bara tid. Efter kvällspasset hade jag alltså 1000 kcal att förbruka.
Middag
Kokt potatis, kvarg, brytbönor, rapsolja.
Landade strax under 1000 kcal.