Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-16, 16:44   #1
Mr A
Registered User

Mr As avatar

Reg.datum: Sep 2004
Nödvändigt med kolhydrat efter träningsdrinken?

Om man tränar på kvällen; Är de nödvändigt att äta en kolhydratrik måltid efter träningsdrinken (som innehåller snabbt protein och kolhydrat) eller räcker det med kolhydraterna som man får i sig i träningsdrinken? Frågar detta eftersom jag försöker äta lite kolhydrater på kvällen.
Mr A är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 16:54   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Nödvändigt - nej. Men det finns inget negativt med kolhydratintag timmarna efter träning, tvärtom ger det glykogeninlagring under tiden musklerna än som känsligast, minskad muskelnedbrytning och stimulering av proteinbalansen (om är marginell sådan).

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 17:07   #3
Mr A
Registered User

Mr As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nödvändigt - nej. Men det finns inget negativt med kolhydratintag timmarna efter träning, tvärtom ger det glykogeninlagring under tiden musklerna är som känsligast, minskad muskelnedbrytning och stimulering av proteinsyntesen (om är marginell sådan).
Tack för svaret! Så det är ingen risk att träningen är bortkastad och att man får sämre resultat om jag inte fyller på med ett mål kolhydrater (förutom träningsdrinken) efter träningen, utan bara intar mål med protein?
Gammal 2005-11-16, 17:08   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Bortkastad - nej. Men kolhydrat ger glykogeninlagring under tiden musklerna är som känsligast, minskad muskelnedbrytning och stimulering av proteinbalansen (om än marginell sådan).

Det finns inget positivt med att utesluta kolhydrat - bara negativa saker.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-11-16, 19:37   #5
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Har en fråga till dig Grub...i all vänlighet...kan du med några korta meningar förklara på vilket sätt kolhydratintaget stimulerar proteinsyntesen?
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 20:31   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Den anabola effekten, dvs positiv påverkan på proteinbalansen efter kolhydratintag kommer främst från minskad proteinnedbrytning.

Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise.

J Appl Physiol. 2004 Feb;96(2):674-8. Effect of carbohydrate intake on net muscle protein synthesis during recovery from resistance exercise.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-11-16, 20:41   #7
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
tackar
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 15:49   #8
negative
Registered User

negatives avatar

Reg.datum: Dec 2003
Företräningsdrinken då, går det att skippa kolisarna i den också utan större minskning av proteinsyntesen ?
negative är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 16:07   #9
Dk1ng
Registered User

Dk1ngs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av negative
Företräningsdrinken då, går det att skippa kolisarna i den också utan större minskning av proteinsyntesen ?
Nja... själva meningen med drinken precis innan tränigen är ju att du ska få upp insulinnivåerna och även "peaka" aminosyrorna i kroppen. Utesluter du kolhydraterna här så kan du nog lika gärna bara ta en drink efter träning.

Grub kanske kommer och reviderar detta dock efter senaste forskningsrönen...
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 16:07   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Påverkar inte proteinsyntsen. Däremot minskar kolhydrat proteinnedbrytningen och ger bättre proteinbalans.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-11-17, 17:57   #11
Mr A
Registered User

Mr As avatar

Vad är viktigast: Att ha kolhydrater i träningsdrinken direkt efter träning, eller att äta kolhydrater i målet efter träningsdrinken? Alltså kan man skippa kolhydrater i träningsdrinken och bara ta vasslepulver och sedan äta kolhydrater till målet efter träningsdrinken? (ca 30-60 min efter träning). Eller är det bästa att inta kolhydrater vid båda dessa mål?
Gammal 2005-11-17, 20:13   #12
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel

Lasse Kongos avatar

Reg.datum: Jun 2003
Jag föredrar lite snabba kolisar direkt efter passet, dock ej malto! mest för att jag kör slut på mig helt och hållet, så de snabba kolisarna väcker mig till liv igen så att jag orkar gå hem, och väl hemma äter jag ett mål direkt med bra kolhydrater (pasta/ris/potatis)

Funkar bra för mig, kör riskakor/banan efter.
Gammal 2005-11-17, 20:26   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mr A
Vad är viktigast: Att ha kolhydrater i träningsdrinken direkt efter träning, eller att äta kolhydrater i målet efter träningsdrinken? Alltså kan man skippa kolhydrater i träningsdrinken och bara ta vasslepulver och sedan äta kolhydrater till målet efter träningsdrinken? (ca 30-60 min efter träning). Eller är det bästa att inta kolhydrater vid båda dessa mål?
Glykogeninlagringen sker som snabbast vid kolhydratintag direkt efter passet. Detta minskar också muskelnedbrytningen.

Tar du protein före passet stimulerar det proteinsyntesen 1 h efter passet. Proteinintag direkt efter passet är onödigt: den närmaste timmen efter styrketräning är proteinsyntesen ändå inte förhöjd över nivåerna i vila.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-11-17, 20:35   #14
Niclaaas
Banned

Niclaaass avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Glykogeninlagringen sker som snabbast vid kolhydratintag direkt efter passet. Detta minskar också muskelnedbrytningen.

Tar du protein före passet stimulerar det proteinsyntesen 1 h efter passet. Proteinintag direkt efter passet är onödigt: den närmaste timmen efter styrketräning är proteinsyntesen ändå inte förhöjd över nivåerna i vila.
så under passet är en bra idé? tar själv en protein/maltodrink med första klunken innan första set och sista klunken efter sista set.
Niclaaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 20:36   #15
Davil
Registered User

Davils avatar

Citat:

Hm. Så det som gäller nu är att få i sig protein innan passet och kolhydraterna direkt efter passet ?

Att ta en halv gainer innan och den andra halvan efter träningspasset gäller inte längre mao. ?
Davil är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.