Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-06, 21:01   #1
Helena B
Japp, så är det!
 
Helena Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 6 526
Stretcha!? Har jag missat nåt?

Jag blir lite fundersam och undrar varför folk inte stretchar efter ett styrkepass? Ser folk (mestandels tjejer) som både värmer upp och stretchar efter, men inte killar. Behöver man inte stretcha eller har jag missat nåt?
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:02   #2
Piranha
Mannen, myten, legenden!
 
Piranhas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Suffer Island
Inlägg: 15 159
Stre-vaddå ?

Ja de är rent slarv ..
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:05   #3
Helena B
Japp, så är det!
 
Helena Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 6 526
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
Stre-vaddå ?

Ja de är rent slarv ..
Jaha ni är lata alltså?

Ni kan gå och lyfta en hel massa vikter men inte ägna er åt några minuters stretchning, ja det lät logiskt
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:06   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Helena B
Behöver man inte stretcha eller har jag missat nåt?
Inte om man inte behöver förbättra sin rörlighet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:07   #5
Helena B
Japp, så är det!
 
Helena Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 6 526
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Inte om man inte behöver förbättra sin rörlighet.
Jag trodde det hade med skaderisken att göra, att det var därför man stretchade?
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:08   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
På vilket sätt förhindrar stretching efter passet skador under träning?

"Since 1990, there's evidence suggesting that stretching not only does not prevent injuries, but can also decrease the level of performance."

Rev Med Suisse. 2005 Jul 27;1(28):1830-4.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:12   #7
Helena B
Japp, så är det!
 
Helena Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 6 526
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
På vilket sätt förhindrar stretching efter passet skador under träning?
Inte under men efter passet och inför nästa pass. Så stretch har bara med rörlighet att göra? Men varför ingår stretch i alla gruppass, alla behöver väl inte öka sin rörlighet? När jag har sprungit en sträcka och inte stretchar vaderna så får jag lätt kramp, men du menar att det har inget med det att göra?
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:14   #8
Helena B
Japp, så är det!
 
Helena Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 6 526
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub

"Since 1990, there's evidence suggesting that stretching not only does not prevent injuries, but can also decrease the level of performance."

Rev Med Suisse. 2005 Jul 27;1(28):1830-4.
När det gäller cardio oxå?
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:16   #9
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Helena B
Jag trodde det hade med skaderisken att göra, att det var därför man stretchade?
Om man är stel så hjälper det till, jag stretchar mer än de flesta och det är bara för att jag måste.
En hel del bör inte stretcha då de redan är överörliga i några leder, i alla fall behöver de inte stretcha just den leden.

Varför det ingår i alla gruppass kan du passa på och fråga en instruktör om när du är där nästa gång.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:17   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Helena B
När det gäller cardio oxå?
Det är där det verkligen gäller. "For sports with slow stretch-shortening cycle such as jogging or cycling, there is no scientific data showing a positive effect of stretching." Samma ref. För idrotter som dans och gymnastik är det positivt med stretching före aktiviteten, just pga kraven på rörlighet dessa sporter har.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:18   #11
Helena B
Japp, så är det!
 
Helena Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 6 526
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är där det verkligen gäller. "For sports with slow stretch-shortening cycle such as jogging or cycling, there is no scientific data showing a positive effect of stretching." Samma ref. För idrotter som dans och gymnastik är det positivt med stretching före aktiviteten, just pga kraven på rörlighet dessa sporter har.
Vad man lär sig
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:18   #12
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Min erfarenhet av stretching är med ett sammanfattande ord: Dåligt

* 99,99% (bildligt talat) av de som stretchar gör det helt planlöst. Man följer någon planch, drar lite här och där. Jag har alltid undrat varför vissa muskler förtjänar denna stretching och vissa muskler inte.

* Jag ser inga som helst fysiologiska fördelar med det förutom de som behöver rörlighet på grund av tex sin sport eller att de har en skada med exempelvis en extremt förkortad iliopsoas.

* Seriös styrketräning där man utnyttjar muskelns hela längd kommer göra alla tillräckligt rörliga (förutom cirkusartister och dylikt).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:19   #13
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Jag gillar att köra lite tänjningar innan jag tränar/tävlar, tycker det känns rätt bra. Någon riktigt stretch är det dock inte.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:19   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Även vad gäller explosiva idrotter, och i praktiken:

"The results of previous research have shown that passive muscle stretching can diminish the peak force output of subsequent maximal isometric, concentric and stretch-shortening contractions. The aim of this study was to establish whether the deleterious effects of passive stretching seen in laboratory settings would be manifest in a performance setting...

The BS, FS and RS protocols induced a significant increase in the 20 m time. Thus, it appears that pre-event stretching might negatively impact the performance of high-power short-term exercise."

J Sports Sci. 2005 May;23(5):449-54. Acute effects of passive muscle stretching on sprint performance.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:22   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Styrketräning:

"The purpose of this study was to examine the acute effects of static stretching on peak torque (PT), the joint angle at PT, mean power output (MP), electromyographic (EMG) amplitude, and mechanomyographic (MMG) amplitude of the vastus lateralis (VL) and rectus femoris (RF) muscles during maximal, voluntary concentric isokinetic leg extensions at 60 and 240 degrees x s(-1) of the stretched and unstretched limbs.

Following the initial isokinetic tests, the dominant leg extensors were stretched using four static stretching exercises. After the stretching, the isokinetic tests were repeated. PT decreased (P< or =0.05) from pre- to post-stretching for the stretched limb at 60 and 240 degrees x s(-1) and for the unstretched limb at 60 degrees x s(-1). EMG amplitude of the VL and RF also decreased (P< or =0.05) from pre- to post-stretching for the stretched and unstretched limbs.

The decreases in PT and EMG amplitude for the unstretched limb suggested that the stretching-induced decreases may be due to a central nervous system inhibitory mechanism."

Eur J Appl Physiol. 2005 Mar;93(5-6):530-9. The acute effects of static stretching on peak torque, mean power output, electromyography, and mechanomyography.

"The purpose of this study was to examine the effects of static stretching on concentric, isokinetic leg extension peak torque (PT) at 60 and 240 degrees.s(-1) in the stretched and unstretched limbs. The PT of the dominant (stretched) and nondominant (unstretched) leg extensors were measured on a calibrated Cybex 6000 dynamometer. Following the prestretching PT assessments, the dominant leg extensors were stretched using 1 active and 3 passive stretching exercises. After the stretching, PT was reassessed. The results of the statistical analyses indicated that PT decreased following the static stretching in both limbs and at both velocities (60 and 240 degrees.s(-1))."

J Strength Cond Res. 2004 May;18(2):236-41. Acute effects of static stretching on peak torque in women.

Bu för stretching, alltså.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)