2005-06-02, 19:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Överdriven konsumtion av vatten
Jag är fökyld nu igen, och tycker att det är mycket gött att då dricka en himla massa vatten. Då började jag fundera på hur mycket vatten man kan dricka på en dag innan det blir onyttigt för en.
Är det skadligt på något vis att dricka, låt oss säga, 5-10 liter vatten om dagen? Någon enstaka dag kan väl inte vara farligt, men hur påverkar sådan överdriven konsumtion av vätska oss?
|
|
|
2005-06-02, 19:42
|
|
Klär i skinnrock
Reg.datum: Sep 2003
|
Gudrun undrar hur mycket vatten man kan dricka utan att bli förgiftad? Hon hade av en homeopat fått rådet att dricka mera än aktuella 1,5 liter per dag och öka mängden till ca. 2 – 2,5 liter och hon var rädd för att hon kunde bli förgiftad av för mycket vatten. Frågan är inte helt enkel att besvara eftersom vätskebehovet varierar avsevärt beroende på olika faktorer. En klok medeltida läkare – Paracelsius – sade en gång: det beror på mängden om något skall verka som ett gift (eller som livsnödvändighet). Det gäller bl.a. salt, syre och vatten. Alla dessa ämnen och många fler är livsviktiga i balanserade mängder men kan bli livshotande om de överdoseras, och detta gäller inte minst vatten eller annan vätska som huvudsakligen består av vatten. Vatten- eller vätskeintagets storlek och behov är helt beroende på personens allmänna hälsa, bl.a. njur- och tarmfunktionen, samt av vederbörandes fysiska aktivitet, matvanor, saltintag och klimatet samt därav betingad svettning. Kraftig svettning liksom vattniga avföringar (diarréer) ökar vatten- och saltbehovet medan vattenbehovet minskar hos personer som äter mycket starkt vattenhaltiga födoämnen som vissa frukter och grönsaker. Hos en frisk person regleras vattenintaget automatiskt på hormonell väg. Dricker man för litet eller svettas man för mycket, utför man hårt kroppsarbete och vistas i varmt klimat blir man törstig och dricker tills törsten är släckt. Att dricka mellan 2 – 3 liter per dag torde för friska människor under normala förhållanden inte vara något problem. Risk för vattenintoxikation (förgiftning) föreligger först om man dricker betydligt större mängder rent vatten när man förlorat mycket vätska och salt(er) p.g.a. kraftig svettning eller diarré och då måste man tillföra en saltlösning. Man kan lätt själv konstatera om man har ett tillräckligt vätskeintag genom att se till att man inte känner sig törstig och genom kontrollera att man kissar ut ungefär lika mycket som man dricker vätska och att urinen är klar och svagt gulfärgad. Mörk, kon-centrerad, eventuellt grumlig urin och små urinmängder kan tyda på ett för lågt vattenintag och då bör man öka vätskeintaget, förslagsvis med ½ till 1 liter eller tills man känner att törsten är släckt och att urinmängden och urinens färg har normaliserats. Man bör dock observera att äldre männi-skor kan ha svårt att känna törst och ofta har ett för lågt vätskeintag och då bör man kontrollera bl.a. urinmängder och -färg samt titta efter tecken på intorkning som torra slemhinnor och rynkig hud.
saxat från http://www.friskareliv.com/karl-otto...chsvar0110.htm
|
PB/Mål 2013 BP:140(150)/150(160) KB:190/220 ML:265/300
Tränar i skinnrock // Göteborg Kraftsportklubb
|
|
|
2005-06-02, 19:55
|
|
Registered User
|
Det står att det finns risk för vattenintoxikation när man intar större mängder än 2-3 liter samtidigt som man har svettats eller haft diarré p.g.a. brist på salt(er). Men är det alltså inte risk för vattenintoxikation om man dricker större mängder utan att ha blivit av med salter?
|
|
|
2005-06-05, 13:14
|
|
Registered User
|
bump
lovar att inte bumpa denna igen...
|
|
|
2005-06-05, 13:27
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Är man frisk brukar risken att överdosera vatten så att det blir hälsovådligt vara ganska liten; njurarna har rätt bra kapacitet när det gäller att "ta undan". Kroppen brukar också kunna säga ifrån ganska bra om man ensviusas med att dricka när tarmsystemet är fullt med vatten ("NEJ, vi är INTE törstiga nu, och magen är FULL ..."). I de fall av vattenintoxikation man hör talas om (t.ex. i allas vårt orakelmediom Aftonbladet) har det ofta handlat om intoxikation i samband med narkotikarus eller som biverkning vid medicinering.
Däremot finns det ingen anledning till att bälga i sig överdrivna mängder vatten; kroppen har bra kapacitet men den är ju ingen tvättsvamp. Tio liter låter definitivt onödigt mycket, om man inte anstränger sig så hårt att man svettas ut enorma mängder (men om du är förkyld och ligger på soffan är det kanske inte aktuellt?). För att lindra raspet i halsen borde det ju räcka att dricka en mun i taget men ofta; du behöver ju inte hälla i dig en halvlitersflaska varje gång.
|
|
|
2005-06-05, 13:48
|
|
Registered User
|
Kan kroppen på något sätt bli överbelastad om man dricker vatten hela tiden?
Har en flaska framför mig ibland när jag sitter vid datorn och den kan jag smådricka ur utan att tänka på det.
|
|
|
2005-06-05, 13:50
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Beror på hur mycket du smuttar i dig. Det som kan hända är väl att du blir inkontinent.
|
|
|
2005-06-05, 13:55
|
|
Registered User
|
Så om jag ligger nu och dricker 4 liter vatten om dagen under min förkylning så skall det inte vara någon fara alls?
|
|
|
2005-06-05, 14:08
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av zanzi
Kan kroppen på något sätt bli överbelastad om man dricker vatten hela tiden?
Har en flaska framför mig ibland när jag sitter vid datorn och den kan jag smådricka ur utan att tänka på det.
|
Ni kan laka ut elektrolyter, natrium och kalium,ur kroppen.
Alltså är vattendrickandet beroende på hur mycket natrium ( koksalt ) och kalium som maten ger er. Äter man 2500 - 5000 kcal per dag, mjölk, kött, frukt, grönsaker, ceralier etc är det lugnt.
Äter man 1000 - 1500 kcal och kompenserar hungerkänslorna med 5 - 6 liter vatten är man illa ute
|
|
|
2008-11-07, 20:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Tre års Bump!
Min nya kost-coach sade idag till mig att stora mängder vatten är skadligt för njurarna. Jag vet att stora mängder vatten kan vara skadligt, och att det kan ge saltbrist, urlakning etc.
Men är det verkligen farligt med för stora mänger vatten för just njurarna? (och med för stora mängder menar jag något i stil med 5-10 liter per dag, om det är skadligt upp mot 20-30 liter känns det rätt irrelevant; man kommer ha fått mer akuta skador innan man kommer upp i sådana mängder)
Hon hävdade bestämt att om man dricker 4-6 liter vatten om dagen under en lång tid kommer det leda till njurskador. Det är väl egentligen bara det jag vill ha sågat/bekräftat
Tack! =)
|
2008-11-07, 20:51
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Nej, det är inga problem för friska njurar.
|
|
|
2008-11-07, 21:01
|
|
Registered User
|
Okej, tack så mycket!
Trevlig helg!
|
2008-11-07, 21:06
|
|
Registered User
|
Erhm, en kuriosa fråga, när du pratade om friska njurar.. Under vilka omständigheter skulle det bli problem? Ledsen att jag är så frågvis
|
2008-11-08, 07:03
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Vattenmängden är inga problem. Njurarna filterar ut ca 200 liter primärurin varje dygn.
Problemet blir senare med inkontinens. Vi lär oss aldrig att hålla oss och tränar aldrig upp slutarmusklerna kring urinblåsan.
|
|
|
2008-11-08, 07:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Under vinterhalvåret (där det är någon vinter att tala om alltså =P). Skall (bör) man dricka mellan 5-7 liter per dag för att kroppen skall må riktigt bra. Detta beror på att det avdunstar betydligt mer vatten från kroppen i riktigt kallt klimat än det gör i varmt klimat... I "normaltemperatur" bör man ligga på runt 3-5 liter vatten om dagen för att undvika huvudvärk och sånt. Men som folk tidigare har sagt så måste man MINST dricka 1-2 liter för att klara sig.
Själv så dricker jag nånstanns runt en 5 liter vatten om dagen.
"De har rensat det dukade bordet, de har tömt skafferi och visthusbodar, de har lagt åkern i träda och ätit sig igenom de internationella bankpalatsens matsalar på svenska folkets kontokort." - Olof Palme om sittande regering
|
Min träningsjournal http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184415
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.
|

|