Tja!
Åt en röra som jag tycker påminner om Nasigoreng, dock gjorde jag detta utan recept, egna mängder av ingredienserna. Kanske någon som postat liknande rätt, men svårt at söka upp. Tycker hur som helst att det blev riktigt gott, något jag som ris- och kycklingälskare kommer tillaga inom snar framtid igen.
Såhär gjorde vara fall jag, hoppas någon får nytta av det:
950gram färsk kycklingfilé
380gram ris (Uncle Ben's Jasminris)
1½ lök
1 grön paprika
Curry en halv matsked (ungefär)
Två vitlöksklyftor
Halv deciliter olivolja
2 tärningar hönsbuljong
Tillagades:
* Ett stycke stor kastrull, i med oliv olja, kycklingbuljong, vitlök, lök, paprika (finhackad). På med högsta värmen, låta det fräsa lite, det får absolut inte brännas, utan löken ska bara få den där lite genomskinliga utseendet.
* Tillsätt sedan all kyckling, kyckling som förberetts igenom att: strimlas, kryddas med vitpeppar, grillkrydda (mängder efter smak). Frästs upp så det precis började bli lite brynt, sedan låtits stå under lock och ångkokas i 5-10 minuter på mycket låg värme eller ingen alls.
* Rör om i grytan ordentligt, tillsätt sedan efter hand det färdigkokta riset medans du rör om.
* Tillsätt curry efter smak, se till att grytan är varm bara, annars blir det svårt att blanda.
* Sleva i dig så mycket du orkar
Näringsinnehåll: (väldigt estimerat)
Protein: ~245gram
Kolhydrater: ~300gram
Fett: ~50gram (40gram från olivolja)
Blir väl totalt en 2600 kcal, lagom dagligt intag av allt

kanske kasta 20cl extra oliv olja.
Då är inte näringen från grönsakerna inräknade, då jag inte har en aning om vikten på dessa, rimligtvis inte mer än 50gram kolhydrater och 10gram protein (inget fett?).
/Bjorne