2005-02-08, 13:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Oj Då!
Har kört en deff i 3 veckor nu, dom 2 första veckorna har jag inte räkat och vägt maten men försökt ligga runt 2000 kcal. Jag förbrukar nog ca 2500 kcal om dan. Jag har valt bra mat bara, 150 g kolhydrater 160 g protein 80 g fett.
Jag cyklar på motionscykel 30 min varje dag innan frukost med farten 30 km/h. Försöker äta var tredje timma också. Styrketränar 2 ggr i veckan alá 70 minuter, mycket superset, (har inte kört baksida ben och bröst på ett halvår för har skador där) och återhämtar mig ordentligt efteråt.
Dett funkar bra! Men på måndagen första veckan vägde jag mig innan frukost och vägde 79 kg, 1 vecka senare vägde jag mig igen innan frukost 78,6, 1 vecka senare 78,4 då tänkte jag att jag måste skärpa mig och verkligen kolla vad jag äter. Sänkte till 1800 kcal och räknade och vägde ALLT! Körde på likadant annars. Igår när jag vägde mig på morgonen så vägde jag 76,8 kg! Jag hade gått ned 1,6 kg på 1 vecka!
Jag förstår att allt detta inte kan vara fett, utan förmodligen 0,5-0,8 kg fett och resten muskler och vatten. Men jag tycker att vatten inte borde utgöra en så stor del eftersom jag borde tappat det efter dom två första veckorna då jag ändå gick ned 0,6 kg.
Mina funderingar är alltså, kan jag ha missräknat min energiförbrukning så pass? 1,6 kg på 1 vecka är 11200 kcal, alltså 1600 kcal under +-0 varje dag.
Jag vet att jag åtminstonde låg på 1800 kcal, vilket betyder att jag måste ha förbrukat 3400 kcal varje dag.
Jag är 18 år, väger ca 77 nu, 182 cm lång.
Min aktivitet är låg, cyklar som sagt på morgonen 30 min (30 km/h) sen cyklar jag till skolan, sitter och går i skolan, cyklar hem, går runt i huset mest och är vid datorn, gör läxor, lagar mat osv. Jag borde inte förbruka så mycket på det.
Min andra fundering, hur mycket muskler måste man offra vid en deff normalt?
Kan man hålla det under 1 kg? Tung belastnings träning och mycket protein är viktigt ja, men ändå så ryker muskler ibland ? Men om man håller sig mellan 500-800 kcal underskott/dag så fett utgöra den största källan.
Målet är att tappa 7-8 kg och komma ned under till 7-8 BF%. Har tänkt hålla på till Maj/Juni.
|
|
|
2005-02-08, 16:44
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
inte deffa, jag upprepar inte deffa.
Din kropp behöver näring och du växer än, se till att äta nyttigt och tillräckligt istället och öka din aktivitetsnivå.
|
|
|
2005-02-08, 17:03
|
|
Banned
Reg.datum: Apr 2003
|
du äter som en anorektisk tjej.
|
|
|
2005-02-09, 12:36
|
|
Good ol` Chicken
Reg.datum: Nov 2003
|
Fortsätter du så där så kommer nog dina surt förvärvade muskler att tyna bort och du blir en smalt benrangel.
Kanske inte helt sant, men risken är muskelförlust är större vid stort energiunderskott, dessutom lite kolhydrater, 150 g är okej, men absolut inte mindre. Man blir inte fet av kolhydrater, dom sparar bla dina muskler vid deff!
Jag tror att det finns ett optimalt energi underskott, där man bränner mest andel fett och minst andel muskler/vatten. Förutsatt att kosten och träningen är rätt sammansatt för motverka muskelförlust och uppmuntra fettförlust.
Kan det vara så att ett underskott på 1200 kcal om dagen förbränner mindre fett än 600 kcal underskott om dagen? Alltså att kroppen ökar andelen som tas från muskler så mycket så att den också minskar på fettförbränningen pga av hormoner som indikerar svält osv, vid för stort energiunderskott? Lite flummigt men någon som kan spekulera i det?
|
|
|
2005-02-09, 13:34
|
|
Fitness4Life
|
Citat:
Ursprungligen postat av chopper
Har kört en deff i 3 veckor nu, dom 2 första veckorna har jag inte räkat och vägt maten men försökt ligga runt 2000 kcal. Jag förbrukar nog ca 2500 kcal om dan. Jag har valt bra mat bara, 150 g kolhydrater 160 g protein 80 g fett.
Jag cyklar på motionscykel 30 min varje dag innan frukost med farten 30 km/h. Försöker äta var tredje timma också. Styrketränar 2 ggr i veckan alá 70 minuter, mycket superset, (har inte kört baksida ben och bröst på ett halvår för har skador där) och återhämtar mig ordentligt efteråt.
Dett funkar bra! Men på måndagen första veckan vägde jag mig innan frukost och vägde 79 kg, 1 vecka senare vägde jag mig igen innan frukost 78,6, 1 vecka senare 78,4 då tänkte jag att jag måste skärpa mig och verkligen kolla vad jag äter. Sänkte till 1800 kcal och räknade och vägde ALLT! Körde på likadant annars. Igår när jag vägde mig på morgonen så vägde jag 76,8 kg! Jag hade gått ned 1,6 kg på 1 vecka!
Jag förstår att allt detta inte kan vara fett, utan förmodligen 0,5-0,8 kg fett och resten muskler och vatten. Men jag tycker att vatten inte borde utgöra en så stor del eftersom jag borde tappat det efter dom två första veckorna då jag ändå gick ned 0,6 kg.
Mina funderingar är alltså, kan jag ha missräknat min energiförbrukning så pass? 1,6 kg på 1 vecka är 11200 kcal, alltså 1600 kcal under +-0 varje dag.
Jag vet att jag åtminstonde låg på 1800 kcal, vilket betyder att jag måste ha förbrukat 3400 kcal varje dag.
Jag är 18 år, väger ca 77 nu, 182 cm lång.
Min aktivitet är låg, cyklar som sagt på morgonen 30 min (30 km/h) sen cyklar jag till skolan, sitter och går i skolan, cyklar hem, går runt i huset mest och är vid datorn, gör läxor, lagar mat osv. Jag borde inte förbruka så mycket på det.
Min andra fundering, hur mycket muskler måste man offra vid en deff normalt?
Kan man hålla det under 1 kg? Tung belastnings träning och mycket protein är viktigt ja, men ändå så ryker muskler ibland ? Men om man håller sig mellan 500-800 kcal underskott/dag så fett utgöra den största källan.
Målet är att tappa 7-8 kg och komma ned under till 7-8 BF%. Har tänkt hålla på till Maj/Juni.
|
Tycker du ska äta betydligt mer och nöja dig med de små förändringar som sker. Jag deffar själv och upplever små förändringar trots att jag går varje morgon 1-1,5h och tränar en del i övrigt. Klart man ibland blir sugen på att dra ner på maten men det är bara en kortsiktig lösning som bara kommer bita dig i rumpan tillslut  Så ös på med mer nyttig mat och öka istället träningsmängden vilket absolut kommer ge bättre långsiktiga resultat
EN sak till bara, bli inte för fixerad av vågen utan använd en spegel och håll ut, resultaten kommer ska du se!
|
|
|
2005-02-10, 01:04
|
|
Registered User
|
Ligg på åtminstone 2000 kcal. kanske lite mer. Du har ju bara dietat nån vecka än. ligg på 2000 några veckor till och se vad som händer.
Senast redigerad av hassezilla den 2005-02-10 klockan 01:07.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:03.
|

|