"Tillverkarna har lite problem att skapa drivisar till varenda öppna källkodsprojekt som släpps, men Linux som jag är helt frälst i har stöd för det mesta BSD och Netbsd etc finns de oftast något till"
Det är ju det att de inte ens släpper specarna så någon annan kan göra det. I många fall är ju problemet bakomliggande patenterade tekniker som de själva i sin tur har licenserat.
Sedan är ju chansen stor att det går att använda ändå om det finns till linux eller ännu bättre freebsd. Grafikkort finns ju som sagt, men ATIs stöd är ju inte alltför bra, de släppte ju dock X.org versioner nyss. Värre med skrivaren.
"spel är ju som de är med , Kör win ME lite och dualboot på spelmaskinen och de är jag helt nöjd med det lilla jag spelar."
Problemet kom väl från tråden om piratkopiering, windows och microsoft.. om man ändå installerar windows i slutänden också har man ju inte kommit så långt i lösningen ändå. Men som sagt, winex löser väl de få saker jag faktiskt vill spela.. och det finns emulatorer och tvspel ;D. Problemet jag har med dualboot är diskåtgången, windows vill ha en del för att installeras, en jävla massa mer för att servicepacks och restorationpoints o skit skall fungera. Sedan skall ju programmen och spelen installeras, och då väljer man helst ntfs eftersom fat32 är så grymt segt och fragmenteras lätt, och överhuvudtaget suger (försök packa upp en dvdimage på fat32...). Då är ju nästa problem att ens andra os inte kan skriva ntfs så då skiter det sig att råka ta hem en grej i ena oset och nå den i det andra, en lösning är ju filserver hemma men tja.. Så då sitter man där med en fat32 partition att ha "utifall att" man vill flytta något mellan operativsystemen också. Har funderat på hur bra windows kan fungera i vmware eller liknande.
Vad gäller dokumentationen är det väl så att säg att du har en win2k maskin på jobbet eller hos en kompis och exempelvis vill köra vpn mellan maskinerna, så har du ingen självklar utgångspunkt för linux, utan det får väl antagligen bli google och ett gäng mailinglistor, forum osv tills det löser sig, eventuellt hittar du en howto någonstans. Med netbsd eller freebsd vet man ju var man skall kika först.
"Bara som en liten.. er.. korrigering. OS X "är" inte alls BSD. Userland är BSD, dvs, shellet. Det är alltså lika BSD som Linux om du väljer att pula in BSD tools istället för GNU - inte särskillt BSD mao. OS X har en Mach-kärna."
Spelar ingen roll vad det är, det jag menar är att man får köra ett unixoperativ där allt fungerar, sedan om det råkar vara bsd eller inte är sak samma egentligen.
Trodde darwin var ett mer eller mindre hopplock, men Apple är ju duktiga på att nämna BSD överallt iaf, även när vissa saker har hämtats från 5.x osv. "The lowest layer, Darwin, includes the kernel, device drivers and driver support frameworks, a BSD personality layer, and various libraries and command-line utilities."
Sedan kör ju de flesta *BSDs massa gnugrejer, även i standardinstallationen, men en del av dem ersätts ju. Och en del linuxdistar kanske kör bsdprylar med.
"In addition to being part of Mac OS X, Darwin is a standalone, BSD-based operating system. (BSD, short for Berkeley Software Distribution, is a family of UNIX variants descended from Berkeley’s version of UNIX.)",
http://developer.apple.com/reference...win/index.html
Och "BSD" brukar ju innefatta ett helt os, inte bara kernel.... Så hade kanske varit mer rätt att säga att det inte var Linux för att det inte var en Linuxkernel, för där är ju just kerneln Linux.. nåja. Spelar ingen roll som sagt, ni vet vad jag menade ändå.