Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-14, 12:36   #1
Kebab-Arne
Ge mig kebap och öl

Kebab-Arnes avatar

Reg.datum: Jun 2003
ineffetivt med en veckas vila?

Tjena!

Startar en tråd om detta då jag själv är enormt velig. Har sedan en tid tillbaka kört med ett 3-delat program med träning 4 ggr/vecka. Funkade bra, ökade bra i början men har totalt avstannat. Antingen så byter jag på dagarna, så jag tex kör bröst på en annan dag och så. Eller så går jag tillbaka till 4-delat med träning 4 ggr/vecka, men har blivit velig vad gäller det. Det blir en veckas vila för muskelgrupperna, tycker ni kära kolozzeumare att detta är ineffektivt? Får lång vila alltså. Man kör ju självklart köra fler set på det 4-delade men att det gör så man behöver 2-3 dagars mer vila tror jag då inte.
Kebab-Arne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-14, 12:44   #2
Knäböj
Nykter medlem

Knäböjs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag kör 4-delat och tränar varannan dag,dvs 8 dagars vila mellan samma muskelgrupp. Har aldrig ökat som jag gör nu...

100kg/189cm

House of Pain

Support your local RED & WHITE
Knäböj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-14, 12:47   #3
Kebab-Arne
Ge mig kebap och öl

Kebab-Arnes avatar

Reg.datum: Jun 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Knäböj
Jag kör 4-delat och tränar varannan dag,dvs 8 dagars vila mellan samma muskelgrupp. Har aldrig ökat som jag gör nu...
Okej.

Är mycket härligare att kunna koncentrera sig på typ två muskelgrupper än på många.
Kebab-Arne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-14, 12:48   #4
Knäböj
Nykter medlem

Knäböjs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kebab-Arne
Okej.

Är mycket härligare att kunna koncentrera sig på två muskelgrupper än på många.
Ja för fan...Dessutom har jag själv underskattat själva vilan. Tar man i riktigt duktigt går det åt mer tid än man tror innan man är "fit for fight"...

100kg/189cm

House of Pain

Gammal 2004-11-14, 15:03   #5
swarre
Fussball is teh shit!

swarres avatar

Reg.datum: May 2004
Det stora problemet med att t.ex vila varje dag är abstinensen...
swarre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-14, 21:29   #6
Jinjavitus
Registered User

Jinjavituss avatar

Reg.datum: Oct 2004
"In order for the loading to result in significant hypertrophy, the stimulus must be applied with sufficient frequency to create a new "environment", as opposed to seemingly random and acute assaults on the mechanical integrity of the tissue. The downside of taking a week of rest every time you load a muscle is that many of the acute responses to training like increased protein synthesis, prostaglandins, IGF-1 levels, and mRNA levels all return to normal in about 36 hours. So, you spend 2 days growing and half a week in a semi-anticatabolic state returning to normal (some people call this recovery), when research shows us that recovery can take place unabated even if a the muscle is loaded again in 48 hours. So true anabolism from loading only lasts 2 days at best once the load is removed. The rest of the time you are simply balancing nitrogen retention without adding to it."

Ja det är ganska ineffektivt eller rättare sagt det är inte optimalt att bara träna varje muskel en gång i veckan. Musklerna återhämtar sig efter 36-48 timmar. Kör du seten till failure(vilket verkligen INTE är bra) så tar det längre tid dels lite längre för musklerna men framförallt för centrala nervsystemet(CNS) vilket betyder att du kan inte gå till failure om du kör muskelgrupperna oftare än en gång i veckan.
Jinjavitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-14, 22:00   #7
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Knäböj: I vad ökar du då? Styrka eller massa?
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-14, 22:31   #8
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag vilar säkert 7 dagar (minst) tills nästa gång.

Tycker det är rätt skönt att vila länge. Det beror nog mycket på vilka övninga jag kör oxå. Tung övning som marklyft vill jag gärna vila länge tils jag kör igen.

Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-15, 05:49   #9
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Reg.datum: May 2004
Ja det är ganska ineffektivt eller rättare sagt det är inte optimalt att bara träna varje muskel en gång i veckan. Musklerna återhämtar sig efter 36-48 timmar. Kör du seten till failure(vilket verkligen INTE är bra) så tar det längre tid dels lite längre för musklerna men framförallt för centrala nervsystemet(CNS) vilket betyder att du kan inte gå till failure om du kör muskelgrupperna oftare än en gång i veckan.[/QUOTE]

Tyvärr, jag är seg o fattar inte, är det dåligt att köra till failure?
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-15, 07:32   #10
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Citat:
Ja det är ganska ineffektivt eller rättare sagt det är inte optimalt att bara träna varje muskel en gång i veckan. Musklerna återhämtar sig efter 36-48 timmar. Kör du seten till failure(vilket verkligen INTE är bra) så tar det längre tid dels lite längre för musklerna men framförallt för centrala nervsystemet(CNS) vilket betyder att du kan inte gå till failure om du kör muskelgrupperna oftare än en gång i veckan.

Man kan gå till failure, även om man tränar musklerna mer än 1 gång i veckan, det beror helt på volymen. Likaså vilan beror på volymen, om jag gör 50-100 set för ryggen så kan jag behöva en veckas vila, för cns och leder etc.

Jag gick till failure 3 ggr i veckan i 9 veckor, sedan 6 ggr i veckan i 3 veckor, ökningarna i styrka och massa var de bästa någonsin. Men jag körde lågvolym, och hade jag tagit flera set hade det antagligen inte fungerat.
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Gammal 2004-11-15, 07:34   #11
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Citat:
Tyvärr, jag är seg o fattar inte, är det dåligt att köra till failure?
Nej det är inte dåligt, du blir starkare snabbare tack vare att CNS effektiviseras i en högre grad, vilket leder till större muskler när du lyfter tyngre vikter.
Gammal 2004-11-15, 09:32   #12
Knäböj
Nykter medlem

Knäböjs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Medusa
Knäböj: I vad ökar du då? Styrka eller massa?
Massa. Givetvis ökar jag i styrka oxå men speciellt stark är jag inte. Detta gör mig inget då (mycket )massa är det enda jag strävar efter.

100kg/189cm

House of Pain

Gammal 2004-11-15, 09:37   #13
Knäböj
Nykter medlem

Knäböjs avatar

Kan tillägga att jag i stort sett alltid kör till positiv failure,ibland med lite "burns" om jag är på humör,och detta funkar för mig och mina 8-dagars perioder. Fast det sliter rätt hårt på psyket efter ett tag,numera kör jag ca.7 veckor innan överträningen är ett faktum,då vilar jag en vecka. Det går att träna på detta viset men det gäller att vara uppmärksam på kroppens signaler.

100kg/189cm

House of Pain

Gammal 2004-11-15, 09:46   #14
mentzer
Registered User

mentzers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Knäböj
Massa. Givetvis ökar jag i styrka oxå men speciellt stark är jag inte. Detta gör mig inget då (mycket )massa är det enda jag strävar efter.
Dessutom är starka muskler stora muskler!
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-15, 09:48   #15
Officer
Registered User

Officers avatar

Reg.datum: Sep 2002
Vila är fruktansvärt underskattat.
När man är ung och relativt ny i träningen vet man oftast inte om man äter tillräckligt(och lite mer) eller inte, och det är lätt hänt att man fastnar i 5-6 dagar i veckan-tung-hardcoreträning, tills det säger stopp efter ett tag. Då vet man inte om det beror på för lite vila eller för lite mat.
Jag personligen anser att så länge man inte är "elit", och verkligen inte vet till hundra om man sköter kosten till hundra eller ej, så är det smartare att träna för sällan än för mycket.

Fyra-split med en dags vila mellan varje dag kör jag också med, och brukar t om slänga in en extra vilodag då och då.
Man hinner längta och sukta efter nästa pass på det här sättet. Visst, tur för den som hinner längta till nästa pass vecka ut och vecka in när denne kör 6 pass i veckan, men det är inte alla som klarar av det. Efter ett tag säger det stopp!
Vila tillräckligt, ät bra mat, och träna hårt när det väl gäller.
Min gymägare är t ex en 3 gånger i veckan-tränare sen de senaste fem åren tillbaka, och han är inte direkt liten heller. Kan även säga att det finns flera inom den riktiga eliten som jag dagligen talar med, som förespråkar 3-4 gånger i veckan också.

Som svar på din fråga - Det går att växa på 5-6-split, och det går att växa på 3-split med. Alla är inte lika.

Summa - träna hellre för sällan än för ofta.
Officer är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.