2011-09-10, 20:25
|
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Sheo gör saker med druvsocker.
Hej,
Eftersom jag vill begränsa mitt fruktosintag (åtminstone periodvis) för att undvika förfettad lever och andra otrevligheter har jag börjat försöka ta fram lite recept där socker byts ut mot druvsocker. Jag har haft mindre bra framgång med negerbollar (de blir antingen för söta eller för beska) men däremot har jag titrerat fram fantastiskt god chokladsås, som man t.ex. kan ha på pannkakor eller var man nu finner det lämpligt. Förslag: pannkakor med frysta blåbär som värms 1-2 min i micro, sedan strös rikligt med druvsocker över bären följt av shitload of chokladsås. Förmodligen så opti återladdning man kan tänka sig.
Till receptet:
1 dl druvsocker
0,5 dl kakao
1 krm salt
1,5 dl vatten.
Räcker till 3-4 rejäla laddningar.
Blanda ihop torrvarorna så att det är ett jämt pulver, tillsätt vatten, koka upp under intensiv vispning så att det inte bränner fast. Låt koka tills den blir något mindre lättflytande än den var från början (den kommer sen bli ytterligare tjockare när den svalnat). Beroende på hur mycket vatten man låter koka bort blir ju näringsvärdena lite olika, men min senaste laddning hamnade 179 kcal / 100 g (p:3 k:35 f:3). Vanlig chokladsås man köper ligger på 330 kcal så även om det här inte är tänkt som någon bantarsås så är den faktiskt väsentligen lättare. Och godare. Try it!
Edit: fyll gärna på med eget om ni hittat goda recept där socker bytts ut mot druvsocker (+malto eller vad man nu hittat som visat sig funka; bespara oss dock recept med bas i sötningsmedel och sockeralkoholer).
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
Senast redigerad av Sheogorath den 2011-09-10 klockan 20:28.
|
|
|
2011-09-10, 21:51
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Använder du druvsocker i pulverform eller? Jag undrar om glukossirap skulle fungera ungefär lika bra? Det innehåller ju endast <5% fruktos.
|
|
|
2011-09-10, 22:09
|
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mell
Använder du druvsocker i pulverform eller? Jag undrar om glukossirap skulle fungera ungefär lika bra? Det innehåller ju endast <5% fruktos.
|
Jag köper Dextropur. Finns "överallt". Kostar knappt 20 kr för 400 g.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2011-09-10, 22:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Formulerade mig lite konstigt. Jag tänkte om glukossirap kanske har bättre smak och fungerar lite bättre i recept i jämförelse med dextropur.
|
|
|
2011-09-10, 22:49
|
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mell
Formulerade mig lite konstigt. Jag tänkte om glukossirap kanske har bättre smak och fungerar lite bättre i recept i jämförelse med dextropur.
|
Just för chokladsåsens del känns det som att försöka fixa något som inte är sönder. Den är jättegod enligt receptet. Om man kan få till negerbollar bra med glukossirap kanske man kunde undersöka.
|
|
|
|
2011-09-11, 06:09
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Negerbollar!
Okej. Nu ska jag vara schysst (jävligt schysst faktiskt), och dela med mig av mitt nyuppfunna negerbollsrecept. Jag (precis som dig Sheogorath), försöker undvika raffinerat socker så långt som möjligt. Vilket gör detta recept till ett relativt nyttigt "godis" om man näringstajmar rätt. Och till dig "Sheogorath", du kan väl unna dig de däringa 20g pärlsocker till garneringen. De 10g fruktos gör att det smakar som riktiga negerbollar ska smaka
Okej. Ska ni nu testa detta recept är viktigt att ni följer det till punkt och pricka. Modifierar ni det eller använder er av andra/extra ingredienser kommer resultatet förmodligen inte att bli lika lyckat.
Till receptet:
70g druvsocker
100g NATURELLT kaseinpulver. (jag använder CASEIN-fx-naturell, därav kan jag ej "garantera" samma smak eller konsistens om ni får för er att testa receptet med ett annat proteinpulver.)
55g havregryn
20g kakao
10g smör (80% fett)
280g! lättmjölk (0,5% fett) (ja, det är så precist med grammen på grund av att få till den perfekta konsistensen på smeten/degen.
1 krm salt? (jag har höftat med lite salt i handflatan när jag gjort degen, men det bör handla om ca 1 krm.) Jag ska använda kryddmåttet till dagens deg (söndag) och återkommer med exakt saltmängd  Det är viktigt med salt för att få fram en starkare chokladsmak.
Garnering:
20g pärlsocker
Tillagning:
Häll i samtliga ingredienser förutom pärlsockret i en skål, och arbeta sedan till en negerbollsdeg  Den första minuten kanske ni tror att det är för lite vätska/för torrt, men när ni arbetat degen i ett par minuter så kommer den bli perfekt. Degen går utmärkt att rulla bollar på, den är inte för söt, och pärlsockret fulländar den ÄKTA negerbollssmaken!
20g pärlsocker har jag funnit lagom som garnering till hela satsen. Väljer man att rulla bollar så räcker 20g pärlsocker precis så att bollarna får ett lagom pärltäcke
Näringsvärde hela satsen, inklusive garnering:
1149 kcal
137,2g kolhydrater
106,47g protein
19,35g fett
Seså, sätt fart och rulla ett par smarriga "proteinbollar"
|
|
|
2011-09-11, 06:41
|
|
|
Duck and Cover!
Reg.datum: May 2011
|
Är det någon skillnad rent smakmässigt mellan socker och druvsocker om man använder det som ingridiens?
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2011-09-11, 07:16
|
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Glukos ( druvsocker )är mindre sött än sackaros eller fruktos. Alltså kommer det att krävas mer glukos/kalorier gör att ge samma sötma.
Glukossirap är mindre söt än ren glukos vilket betyder att det behövs ännu mer kalorier för att få sötman.
Men vi ska inte stirra oss blinda på sötman och kalorierna. Oftast blir godis för sött ifall man använder ren sackaros och godistillverkaren blandar ut sockret med glukossirap för lagom sötma.
Chokladbollar verkar vara ett recept som behöver glukosen för att ha något att tugga på men ska inte vara för sött.
|
|
|
2011-09-11, 08:16
|
|
|
Förslag?
|
Druvsocker må vara mindre sött i teorin men det är inte fullt så enkelt när det kommer till total smakupplevelse i ett recept (vilket jag vet att du vet, Sverker; jag skriver främst till andra). Ersätter man socker med druvsocker i t.ex. en negerbollssmet kommer det bli gruvligt sötsliskigt oavsett var druvsocker nu råkar befinna sig i en tabell över sötma. Det blev nästan oätbart eftersom den söta smaken växte i munnen på något sätt. Rent druvsocker har en annorlunda bismak som måste döljas. Rent socker är ju nästan gott att äta som det är.
|
Senast redigerad av Sheogorath den 2011-09-11 klockan 08:20.
|
|
|
2011-09-11, 08:18
|
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av cakehole
Okej. Nu ska jag vara schysst (jävligt schysst faktiskt), och dela med mig av mitt nyuppfunna negerbollsrecept. Jag (precis som dig Sheogorath), försöker undvika raffinerat socker så långt som möjligt. Vilket gör detta recept till ett relativt nyttigt "godis" om man näringstajmar rätt. Och till dig "Sheogorath", du kan väl unna dig de däringa 20g pärlsocker till garneringen. De 10g fruktos gör att det smakar som riktiga negerbollar ska smaka
Okej. Ska ni nu testa detta recept är viktigt att ni följer det till punkt och pricka. Modifierar ni det eller använder er av andra/extra ingredienser kommer resultatet förmodligen inte att bli lika lyckat.
Till receptet:
70g druvsocker
100g NATURELLT kaseinpulver. (jag använder CASEIN-fx-naturell, därav kan jag ej "garantera" samma smak eller konsistens om ni får för er att testa receptet med ett annat proteinpulver.)
55g havregryn
20g kakao
10g smör (80% fett)
280g! lättmjölk (0,5% fett) (ja, det är så precist med grammen på grund av att få till den perfekta konsistensen på smeten/degen.
1 krm salt? (jag har höftat med lite salt i handflatan när jag gjort degen, men det bör handla om ca 1 krm.) Jag ska använda kryddmåttet till dagens deg (söndag) och återkommer med exakt saltmängd  Det är viktigt med salt för att få fram en starkare chokladsmak.
Garnering:
20g pärlsocker
Tillagning:
Häll i samtliga ingredienser förutom pärlsockret i en skål, och arbeta sedan till en negerbollsdeg  Den första minuten kanske ni tror att det är för lite vätska/för torrt, men när ni arbetat degen i ett par minuter så kommer den bli perfekt. Degen går utmärkt att rulla bollar på, den är inte för söt, och pärlsockret fulländar den ÄKTA negerbollssmaken!
20g pärlsocker har jag funnit lagom som garnering till hela satsen. Väljer man att rulla bollar så räcker 20g pärlsocker precis så att bollarna får ett lagom pärltäcke
Näringsvärde hela satsen, inklusive garnering:
1149 kcal
137,2g kolhydrater
106,47g protein
19,35g fett
Seså, sätt fart och rulla ett par smarriga "proteinbollar" 
|
Intressant, men varför kaseinpulver? Det har jag inte sett i något negerbollsrecept. Är det för att du ville göra "opti-bollar"? Eller blir det faktiskt mer likt riktiga negerbollar om man har kasein i (har svårt att tro)?
|
|
|
|
2011-09-11, 08:40
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Intressant, men varför kaseinpulver? Det har jag inte sett i något negerbollsrecept. Är det för att du ville göra "opti-bollar"? Eller blir det faktiskt mer likt riktiga negerbollar om man har kasein i (har svårt att tro)?
|
Jadu. Att jag använder kaseinpulver är för att det är den perfekta konsistensgivaren till negerbollarna. Och sedan är det ingen nackdel att bollarna mättar bra! Receptet jag har skrivit ned är ett recept till lyckade negerbollar.
100g NATURELLT kaseinpulver (som är mängden jag använder i degen) är ca: 40% av mitt dagliga proteinintag. Att få i sig dessa proteiner i form av negerbollar är attans så gött hehe.
Eftersom att jag kör på "HCLF" stuket (high carb low fat) haha, så är detta recept opti för mig jao. Jag håller ett dagligt fettintag på mellan 25-35g. Så jag har ca: 15g fett att spela med efter det att jag har inmundigat dessa negerbollar.
|
|
|
2011-09-11, 08:45
|
|
|
Förslag?
|
Citat:
Jadu. Att jag använder kaseinpulver är för att det är den perfekta konsistensgivaren till negerbollarna. Och sedan är det ingen nackdel att bollarna mättar bra! Receptet jag har skrivit ned är ett recept till lyckade negerbollar.
100g NATURELLT kaseinpulver (som är mängden jag använder i degen) är ca: 40% av mitt dagliga proteinintag. Att få i sig dessa proteiner i form av negerbollar är attans så gött hehe.
Eftersom att jag kör på "HCLF" stuket (high carb low fat) haha, så är detta recept opti för mig jao. Jag håller ett dagligt fettintag på mellan 25-35g. Så jag har ca: 15g fett att spela med efter det att jag har inmundigat dessa negerbollar.
|
Då så! Detta kan bli något att testa på nästa ätardag. Vad tror du om kokosflingor istället för pärlsocker? Jag föredrar det på vanliga negerbollar, men här kanske det behövs pärlsocker för extra sötma?
|
|
|
|
2011-09-11, 09:02
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Då så! Detta kan bli något att testa på nästa ätardag. Vad tror du om kokosflingor istället för pärlsocker? Jag föredrar det på vanliga negerbollar, men här kanske det behövs pärlsocker för extra sötma?
|
Ja precis! Den lilla, försvarliga mängden pärlsocker gör verkligen mycket för sötman. Jag funderade här om dagen på att testa kokosflingor faktiskt. Men jag vill inte att HELA min fettbudget ska gå till negerbollarna. Säg att man använder 10g kokosflingor till garnering, då tillkommer det ju ca: 6,3g fett.
Men annars föredrar jag precis som dig kokosflingor på t.ex. Delicatobollarna.
|
|
|
2011-09-11, 09:12
|
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ja precis! Den lilla, försvarliga mängden pärlsocker gör verkligen mycket för sötman. Jag funderade här om dagen på att testa kokosflingor faktiskt. Men jag vill inte att HELA min fettbudget ska gå till negerbollarna. Säg att man använder 10g kokosflingor till garnering, då tillkommer det ju ca: 6,3g fett.
Men annars föredrar jag precis som dig kokosflingor på t.ex. Delicatobollarna.
|
Den enda "budet" jag har är ett proteinminimum totalt och ett kolhydratsminimum efter träning som ska klämmas in i kaloriramen, men den är ganska rymlig för tillfället. Kokosflingor ska åtminstone testas!
|
|
|
|
2011-09-11, 09:31
|
|
|
Registered User
|
Opps!
Jag har väl glömt att nämna att mitt recept är gjort med optimalitet i tanken. Ett slags fettsnålt substitut för riktiga fullfeta negerbollar.
Det är klart att det går att höja andelen RIKTIGT smör. kakao osv. så att det blir ÄNNU godare. Men mitt recept lämpar sig för den som vill hålla fettintaget lågt som sagt.
Senast redigerad av cakehole den 2011-09-11 klockan 09:32.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:01.
|

|