Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-11-13, 10:27   #1
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Latsdrag bak nacken

Denna underbara övning borde alla PT-nissar -or anamma och låta sina stackars träna, istället för någon bastardvariant på latsdrag mot bröstet. Det är mycket lättare för en ovan att köra denna övning på ett riktigt sätt än att utföra ett KORREKT latsdrag mot bröstet. Att den skulle vara skadlig för M. supraspinatus eller den coooooola Bursa subacromialis mm är kvalificerat PT-skitsnack!
Gammal 2003-11-13, 10:52   #2
Snapphanen
Banned User

Reg.datum: Jan 2003
Den är mycket goare.. kan feta på mycket mer vikt också.. den som gäller
Snapphanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-13, 10:55   #3
Nike
Guest

själv får man ont av latsdrag/militärpress bakom nacken
  Svara med citat
Gammal 2003-11-13, 11:02   #4
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Jag visste inte att Bursa subacromialis var cool.
Men latsdrag bakom är att föredra, håller helt klart med. Jag kör både latsdrag bakom och press bakom nacke och har så gjort i många år, utan några som helst antydningar till problem.
Körde alltid latsdrag bakom nacke när jag tränade på Glädjehuset, inte alls poppis hos en viss PT där.

//jörgen

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-13, 11:19   #5
Daemon
Registered User

Daemons avatar

Reg.datum: Dec 2001
Citat:
Originally posted by Jorgen
... när jag tränade på Glädjehuset, inte alls poppis hos en viss PT där.

//jörgen
Ha ha! Fan vilket underhållande namn på ett gym, för det var ett gym va'?
(PT underlig förkortning för Pimp?)
Gammal 2003-11-13, 11:38   #6
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Originally posted by Daemon
Ha ha! Fan vilket underhållande namn på ett gym, för det var ett gym va'?
(PT underlig förkortning för Pimp?)
Hehe, jo visst fasen är det ett gym (nåja, något åt det hållet iallafall) och namnet är minst sagt underhållande. Dom rökar bark i Höör kanske? http://www.gladjehuset.m.se/
Tränar dock inte där längre utan flyttade tillbaka till "mitt" gym efter knappt ett år där.

//jörgen

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-13, 11:46   #7
Nils
Registered User

Nilss avatar

Reg.datum: Nov 2002
Re: Latsdrag bak nacken

Citat:
Originally posted by Arne Persson
Denna underbara övning borde alla PT-nissar -or anamma och låta sina stackars träna, istället för någon bastardvariant på latsdrag mot bröstet. Det är mycket lättare för en ovan att köra denna övning på ett riktigt sätt än att utföra ett KORREKT latsdrag mot bröstet. Att den skulle vara skadlig för M. supraspinatus eller den coooooola Bursa subacromialis mm är kvalificerat PT-skitsnack!
Korrekt latsdrag mot brösten...
Hur beter man sig för att få det dåligt mot bröstet? Det känns som man kan köra vilken vinkel som helst utan att få känslan att man skadar sig?!
I extremfall börjar det närma sig rodd. Men rodd är ju inte direkt en dålig övning heller!
Nils
Nils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-13, 11:51   #8
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Re: Latsdrag bak nacken

Citat:
Originally posted by Arne Persson
Komplex Arne? Som Pt-nisse, Sjukgymnast och styrkelyftare hävdar jag att det inte är bättre att köra drag bakom nacken. Varför? Jo därför att det är EXAKT samma rörelse som sker över den tränade leden dvs axelleden med det undantaget att du får en mer påfrestande rörelse om du drar bakom huvudet. Det är inte bara den coola bursan som det går hårt på, all struktur under det oseofibrösa taket får en trängre passage. Att du sedan förspråkar att man skall lära nybörjare att köra bakom huvudet får stå för dig, du har ju inget försäkringsansvar

Är man dock väldigt smidig och rörlig i skuldran är det inte helt vansinnigt att pressa eller dra bakom huvudet, bara lite vansinnigt.

Vid rehabilitering och rörelseinskränkningar kan man till en början köra partiellt utförda övningar obelastat bakom huvudet i ENDAST i rent rörelseträningssyfte.

Men som sagt alla har sin favvoövning och känns det bra för dem så är det väl OK. Jag är dock av den uppfattningen att man skall lära nybörjare att göra så säkra övningar som möjligt så de har en chans att träna länge och tycka att det är roligt att träna. Och helst skall man då lära ut vikten av att basera sin träning på basövningar som pressar och böj. Dock utförda på ett sätt så att de minimerar risken för skador....

på!
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-13, 12:20   #9
Karl_alfred
*Mysplutten*

Karl_alfreds avatar

Reg.datum: Dec 2002
klart man kör bakom nacken. Har aldrig känt någon antydan till skada för det. Rörelsen blir väldigt strikt och funkar alldeles utmärkt för muskeltillväxten. Det är nog större skade risk att köra till bröstet om man ser hur folk utför denna övning. Det lastas på allt för mycket vikt sen kastas kroppen bak med full kraft och man drar inte äns stången till bröstet.

Anna säger:
j känner bara thailändare
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme

209 Westman says:
min po0lare han den trackasserade typen
209 Westman says:
blev attackerad av en bäver
209 Westman says:
när han sket i skogen

Anna says:
kvinnor kan inget de är en myt
Karl_alfred är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-13, 13:10   #10
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Re: Re: Latsdrag bak nacken

Citat:
Originally posted by Börje H

Komplex Arne? Som Pt-nisse, Sjukgymnast och styrkelyftare hävdar jag att det inte är bättre att köra drag bakom nacken. Varför? Jo därför att det är EXAKT samma rörelse som sker över den tränade leden dvs axelleden med det undantaget att du får en mer påfrestande rörelse om du drar bakom huvudet. Det är inte bara den coola bursan som det går hårt på, all struktur under det oseofibrösa taket får en trängre passage. Att du sedan förspråkar att man skall lära nybörjare att köra bakom huvudet får stå för dig, du har ju inget försäkringsansvar

Är man dock väldigt smidig och rörlig i skuldran är det inte helt vansinnigt att pressa eller dra bakom huvudet, bara lite vansinnigt.

Vid rehabilitering och rörelseinskränkningar kan man till en början köra partiellt utförda övningar obelastat bakom huvudet i ENDAST i rent rörelseträningssyfte.

Men som sagt alla har sin favvoövning och känns det bra för dem så är det väl OK. Jag är dock av den uppfattningen att man skall lära nybörjare att göra så säkra övningar som möjligt så de har en chans att träna länge och tycka att det är roligt att träna. Och helst skall man då lära ut vikten av att basera sin träning på basövningar som pressar och böj. Dock utförda på ett sätt så att de minimerar risken för skador....

på!
Min bäste Börje H (Leg Sjg, Lic. PT och ev. Lic Styrkelyftare?.

Om jag har komplex? Tja kanske det? Men knappast inom detta ämne.
Som tämligen sakkunnig inom anatomi och osteologi (hör och häpna), så vågar jag påstå att du inte alls får någon farlig belastning eller inklämning på den nämnda (coola) bursan eller de övriga strukturerna under strukturerna under det osteofibrösa taket dvs acromion och Lig. coracoacromiale när stången befinner sig bakom nacken. Då har ju kontakten mellan överarm och ovan skulderbladet lämnat varandra för länge sedan. Vid utsträcket däremot så har du din kontakt men då spelar det ju knappast någon roll om du kör framför eller bakom nacken. Eller hur?
När det gäller press bakom nacken så är det en helt annan sak. Då kan det bli stora belastningar spec. på M. supraspinatus eftersom man i detta fall pressar upp vikten.
Eftersom jag är så oförsiktig och "oansvarig" så är det egendomligt att jag regelbundet får/fått mycket patienter och även ibland även svårt handikappade får sjukgymnasterna där jag bor. Får ofta även samtal från Leg. Sjg om råd.
Dessutom har jag under många år hållit kurser där jag lär ut mina "irrläror" och "kvasiteorier" till gymistruktörer mm. Ja jag håller tom specialkurser för just sjukgymnaster. Nu senast var jag på IKSU och terroriserade, förresten synd att vi inte träffades.
Jag har själv bl.a varit instruktör sedan 1978 och har ALDRIG skadat någon eller sett eller hört NÅGON skada sig med latsdrag bakom nacken.
Ang. försäkringsansvar så är det massor av sjukgymnaster som kör vertikaldrag bak nacken (samma som latsdrag bak nacken obs. för oinsatta).
Gammal 2003-11-13, 13:33   #11
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Rena grekiskan det här...
Ibland man man bara strunta i detaljerna och göra det som känns bra!

Latsdrag bakom nacken är faktiskt bättre (enligt mig, leg. nybörjare och fattig student) än framför nacken. Upplever att det blir striktare då.
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-13, 13:42   #12
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Citat:
Originally posted by Medusa
Rena grekiskan det här...
Ibland man man bara strunta i detaljerna och göra det som känns bra!

Latsdrag bakom nacken är faktiskt bättre (enligt mig, leg. nybörjare och fattig student) än framför nacken. Upplever att det blir striktare då.
Precis min vän! Jag baserar mycket av mina inlägg på sunt förnuft, 34 år träningserfarenhet samt en smula teoretiska kunskaper.
Gammal 2003-11-13, 13:51   #13
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

När man kör framför, och tränar med tunga vikter kan det hända att man omedvetet fuskar genom att lyfta upp sig lite med armarna (ungefär som wide grip pull ups), detta går inte att göra om du kör bakom nacken, eller det är åtminstone inte en naturlig rörelse.
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Gammal 2003-11-13, 13:53   #14
Assazel
Registered User

Assazels avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Originally posted by Medusa
När man kör framför, och tränar med tunga vikter kan det hända att man omedvetet fuskar genom att lyfta upp sig lite med armarna (ungefär som wide grip pull ups), detta går inte att göra om du kör bakom nacken, eller det är åtminstone inte en naturlig rörelse.
hur kan det på något sätt göra det lättare? Du har ju samma rörelsebana neråt sen.
Gammal 2003-11-13, 13:57   #15
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Jag vet inte, men det är så jag har upplevt det.

På den sista repen kan jag ibland omedvetet använda armarna för att hjälpa ryggen.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:40.