Citat:
Originally posted by Börje H
Komplex Arne? Som Pt-nisse, Sjukgymnast och styrkelyftare hävdar jag att det inte är bättre att köra drag bakom nacken. Varför? Jo därför att det är EXAKT samma rörelse som sker över den tränade leden dvs axelleden med det undantaget att du får en mer påfrestande rörelse om du drar bakom huvudet. Det är inte bara den coola bursan som det går hårt på, all struktur under det oseofibrösa taket får en trängre passage. Att du sedan förspråkar att man skall lära nybörjare att köra bakom huvudet får stå för dig, du har ju inget försäkringsansvar
Är man dock väldigt smidig och rörlig i skuldran är det inte helt vansinnigt att pressa eller dra bakom huvudet, bara lite vansinnigt.
Vid rehabilitering och rörelseinskränkningar kan man till en början köra partiellt utförda övningar obelastat bakom huvudet i ENDAST i rent rörelseträningssyfte.
Men som sagt alla har sin favvoövning och känns det bra för dem så är det väl OK. Jag är dock av den uppfattningen att man skall lära nybörjare att göra så säkra övningar som möjligt så de har en chans att träna länge och tycka att det är roligt att träna. Och helst skall man då lära ut vikten av att basera sin träning på basövningar som pressar och böj. Dock utförda på ett sätt så att de minimerar risken för skador....
på!
|
Min bäste Börje H (Leg Sjg, Lic. PT och ev. Lic Styrkelyftare?.
Om jag har komplex? Tja kanske det? Men knappast inom detta ämne.
Som tämligen sakkunnig inom anatomi och osteologi (hör och häpna), så vågar jag påstå att du inte alls får någon farlig belastning eller inklämning på den nämnda (coola)

bursan eller de övriga strukturerna under strukturerna under det osteofibrösa taket dvs acromion och Lig. coracoacromiale när stången befinner sig bakom nacken. Då har ju kontakten mellan överarm och ovan skulderbladet lämnat varandra för länge sedan. Vid utsträcket däremot så har du din kontakt men då spelar det ju knappast någon roll om du kör framför eller bakom nacken. Eller hur?
När det gäller press bakom nacken så är det en helt annan sak. Då kan det bli stora belastningar spec. på M. supraspinatus eftersom man i detta fall pressar upp vikten.
Eftersom jag är så oförsiktig och "oansvarig" så är det egendomligt att jag regelbundet får/fått mycket patienter och även ibland även svårt handikappade får sjukgymnasterna där jag bor. Får ofta även samtal från Leg. Sjg om råd.
Dessutom har jag under många år hållit kurser där jag lär ut mina "irrläror" och "kvasiteorier" till gymistruktörer mm. Ja jag håller tom specialkurser för just sjukgymnaster. Nu senast var jag på IKSU och terroriserade, förresten synd att vi inte träffades.
Jag har själv bl.a varit instruktör sedan 1978 och har ALDRIG skadat någon eller sett eller hört NÅGON skada sig med latsdrag bakom nacken.
Ang. försäkringsansvar så är det massor av sjukgymnaster som kör vertikaldrag bak nacken (samma som latsdrag bak nacken obs. för oinsatta).