Men enda stången vi har hör till bänkpressen och våga hålla på med den utan powerrack o shiet?
Idag fick det bli mitt första hstpass, eller iaf 40% av ett, för mer än så blev det inte ;D.
Jag började med att lägga mig runt halv fem, gick upp strax efter 10 och halv elva petade jag i mig 1.5dl havregrynsgröt med lite sojamjölk, lågkaloriäppelmos och sojaprotein+smaksatt havremjölk. Dragit ner på maten allteftersom dagarna jag inte har tränat.
Kl 12:20 eller så kom mor och hämtade mig för min syster fyller år idag men skulle göra en tenta kl 14:00-19:00 så vi gjorde en snabbvisit, efter att ha skjutsat henne till skolan kikade vi runt på rusta o siba efter alternativa små billiga microvågsugnar och så kom jag hem runt 15. Kokade te och tog mig 3 skepparhalvor med jordnötssmör och lite sojaprotein, tanken var ju att jag skulle ha kokat mina bönor men jag var hungrig... tänkte inte ta så mycket men jag tänkte att jag drar o tränar så det är bäst att äta lite.
Runt 16 började jag gissa mig fram till lagom startvikter på passet och drog hemifrån lite senare.
* Sätter mig och börjar med lite rodd som uppvärmning, kör bara 4min eftersom det är dumt att slita ut sig för mycket.
* Går och kör lite benspark för att föruttrötta mina quads inför knäböjen, om det skall räcka med 1-2 set/övning och vara 15 reps så lär det behövas var tanken. Sätter mig och kör 15 långsamma reps på 84kg, det bränner och känns skitfint i låret. Väntar en 30-40s och drar ett till set på 14reps, kanske tog jag lite väl tung vikt, vill ju inte köra till failure eftersom tanken var att öka vikterna allteftersom.
* Går och kör böj, vet ju att jag överskattade vikten innan så jag lastar på 55kg och kör 15 reps, man vet att man lever med högreps och kort vila, kör 15 reps till för att sedan vara färdig med böjen.
* Över till liggande lårcurl, gissade på 70lbs här, körde 1 repetition men märkte att det var alldeles för lätt så jag gick upp till 80, kör även här 15 långsamma reps och det känns skitfint, brukar inte känna av hamstringsträningen särskilt mycket men det känns ju vilken muskel som arbetar när man utför övningarna på det här setet, efter en liten stunds vila kör jag 15 reps till.
Så där var benen över, reflekterar lite över det hela och tycker inte det känns som dom är särskilt slitna (fast bensparken tog ju en del iofs), nåja, över till vader.
* 320lbs i benpressen / 45gradig vadpress, GRILLA VADER, efter 12 reps lägger jag ner, det här var för tungt. sänker till 280lbs och kör på, grill grill, 11 reps, nåja, det här sket sig ju totalt så jag kör en 9a på 260lbs också.
Vid det här laget har vaderna verkligen fått sitt...
* Över till bröstträning och bänkpress, 40kg på stången (sade jag att jag har grymt utvecklade bröst och imponerande styrka? Nej just det, det sade jag inte ;D), 15 reps går finfint, men kanske var även det här för tungt om jag skall kunna öka på efter schemat, drar mitt andra set och det slutar på 13 reps, vill inte nå totalt failure men nog var det tungt alltid.
* Lutande hantelpress, 12.5kg skall väl gå, och visst gör det det, men det var tungt... så jag går över till 10 och drar ett andra set på 13 reps, vart fan tog styrkan vägen?
Vid det här laget känner jag mig lite trött.
* Går bort och skall köra dips, brukar klara drygt 15 utan hjälp men nu skall jag ju inte nå failure så jag testar mig fram, sätter den på 20lbs hjälp och errr.. vafan, ofta jag ens orkar 1rep, armarna är helt slut.. sänker till 30, nej, 40 då? gör 7 reps, men nu är det ju ingen vikt och det som stoppar är att jag är så slut. Beklagar mig lite för en kille jag brukar se på gymmet över hur jäkla jobbigt det här blev.
* Å suck, marklyft, jag är TRÖTT, sätter bara på 65kg på stången och kör mina 15 reps, lika bra att få alla gjorda och bara göra ett set som att ge upp på vägen och behöva göra ett till var tanken.
Nu känner jag mig mer eller mindre spyfärdig och tar en paus.
* Staplar bort och skall köra chins, mår inte bra... +60lbs i hjälp, 10 reps, +80lbs, 10 reps..
Lägger ner det hela och går o pinkar och känner hur maginnehållet är halvvägs upp i halsen, fan fan fan, det här sket sig ju totalt. Och jag som hade skivstångsrodd, militärpress, shrugs, kabelcrunches, sidebends samt någon triceps- och bicepsövning kvar... Går till omklädningsrummet, trycker i mig lite saftblandat sojaprotein med russin och cyklar hemåt, väl hemma börjar jag koka svarta bönor och äter dessa med fullkornspasta och linfröolja 1.5-2 timmar efter passet.
Så utvärdering då, jadu, gissa själv, helt åt helvete... Blev asledsen direkt när jag kom hem och kände för att skicka en ledsen jobbansökan till cap gemini och var allmänt jävla onöjd med mitt liv och min situation, men dom har inga emailadresser utan vill som så många andra att man bara fyller i ett fult formulär och sitter o väntar och det har jag gjort för länge sedan så det blev inget mail.
Anledningen till att det hela sket sig är flera, man skall ju köra 6-8 basövningar med 1-2 set/övning, men då blir det ju knappt några övningar och inte en jävla muskel kommer kännas tränad i mitt tycke så därför behövde jag ju mer, men ett stort fett gratis och enorm respekt till den person som klämmer 15 övningar varav större delen är basövningar med 2set/övning och högreppare... Jag pallade då inte ens 40% av det hela. Kosten på förmiddagen kan ju dock ha gjort sitt, och senaste dagarna, i början av vilan åt jag dock alldeles för mycket istället.
Men en del lärdommar av det kan man ju kanske dra, bl.a. att om man skall köra hst och vill känna sig genomtränad bör man dela upp det hela på ett förmiddags- och ett eftermiddagspass, om man inte kan göra detta utan vill ta allt i ett pass så skall man inte räkna med att få känna sig genomtränad i någon muskel, det finns inte energi och ork för det nämligen, kanske räcker det ändå för att få tillväxt, kanske inte, vad vet jag.
Om man vill variera antalet övningar skall man ge fan i att köra flera set, visst kanske det känns lite mer i muskeln men det finns inte ork för det, ett set per övning får räcka. Ett alternativ är ju att dagen därpå börja där man däckade under senast... men frågan är om det är särskilt givande.
Några positiva saker kan jag dock ta med mig ifrån det hela. Nämligen:
* Viloperioder kan vara bra för att stimulera ny tillväxt.
* För att stimulera tillväxt behöver man inte träna till failure i varje set.
* Variation gällande antal repetitioner är en fördel, och jag skall ge fan i att alltid träna "ganska tungt".
Säkert finns det fler lärdommar man kan dra från det hela. Jo, just det, det gör inget om man tränar samma muskel oftare än 1gång i veckan eller med träningsvärk... Bara man själv orkar med det så.
Så kanske jag borde göra en schysst 3-split med basövningar och köra den i 2-1stil men variera mig lite vad gäller repsantal, eller fungerar en "halv pyramid" med ökningar i vikt lika bra? Många verkar ju köra på det istället, men det borde ju vara effektivare att träna för mjölksyra ibland och maxstyrka ibland osv. Plus att det blir mer variation.
Kanske kan man även köra hst med en 2-split, men att köra "vanlig hst" med 6-8 basövningar vet jag inte om det är något för mig, kom gärna med förslag på vilka övningar det skulle vara så skall jag överväga det hela. Ah just det, jag överskattar mina vikter på fler reps som faen också ;D
Kikade på en träningsvideo med Cottrell Porter idag också, grym kille, 3-split, 3-4 övningar/muskelgrupp, 3-4 uppvärmningsset, 4 arbetsset, från 20-25 till 10 reps / set, men ibland så högt som 50-70 reps!!! Bl.a. i benpress.
Killen kör exempelvis benspark, benpress, bencurl, stående vader, sittande vader, tricepspushdowns, smal bänkpress och tricepspress ovanför huvudet med en hantel i ett och samma pass, MED sina ca 7set/övningar och asmånga reps, förstår inte hur man överlever... Och rätt få tränar ju med så många reps, men uppenbarligen fungerar det ju för så spinkig ser han ju inte ut, och han förordar utförande före vikt hela tiden. Och inga halva reps eller andra dumheter heller för den delen.
Nåja, imponerande, jag vill fortfarande köra HST, men jag behöver hjälp med upplägget, annars får det bli en vanlig split men kanske träning med samma muskelgrupper oftare än drygt 1gång i veckan och färre fjantövningar. Tills vidare ha en trevlig kväll.
edit:
Anledningen till att jag blev less var nog en kombination av att jag sket i mina tabletter igår och idag, träningen gick skit, min cykel suger, jag vill ha en kamera, en annan cykel o grejer o grejer... ge mig ett jobb, skall ringa o hetsa med cap imorrn.