Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-03-18, 17:32   #241
kharon
Deffa suger fett!

kharons avatar

Reg.datum: Jul 2003
Välkommen tillbaka aliquis!
Gammal 2004-03-20, 20:05   #242
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Nu saknar ju ni en massa resultat, vet inte om det finns någon vits att fylla i dom. Tyckte ökningarna minskade mot slutet så tanken var att lägga om schemat, kikade en sväng på http://hem.bredband.net/johkru/schema4.txt som jag körde två pass, resultaten på dessa blev som följer:

14/3 - 2004
Knäböj i smithmaskin
14 x 50
12 x 65
8 x 72.5
7 x 77.5
4 x 82.5
3 x 85
Stela marklyft
8 x 85
6 x 90
4 x 95
Sittande vadpress
9 x 70
6 x 75
5 x 75
Kabelcrunch
14 x 38.5
9 x 41
6 x 43
sidebends med hantel
10 x 27.5
8 x 30
Benlyft
10 x -

16/3 - 2004
Bänkpress (denna brukar jag ju hata som ni alla vet, gav den ändå en chans och körde djupt för att den iaf skall kännas och var inte så viktkåt, gick ju rätt bra för att vara jag ändå)
11 x 50
7 x 55
3 x 60
Sittande militärpress (asskön ju)
8 x 35
6 x 35
5 x 35
Dips (hantlar i fickorna på brallorna, känns mongo men vad gör man..)
6 x 10
4 x 10
5 x 8
Shrugs
10 x 2*30
7 x 70
7 x 70
Flyes i maskin
11 x 36
6 x 38.3
Frenchpress
5 x 30
8 x 27.5
Tricepsmaskin
10 x 30
6 x 30

Sedan läste jag medusas inlägg om HST och blev intresserad, körde hiit dagarna däremellan o kände mig sliten, snöt näsblod på kvällen och en tand håller på att växa ut och skaver mot munhålan så jag kan knappt tugga så det kändes bra att köra in en liten viloperiod före en HST-period. Mer info om HST kan ni finna på http://www.hypertrophy-specific.com/ och http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...threadid=21233
Nu äre starwars på tv4 som gäller.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 00:27   #243
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

"So I said fuck fish", en del av er har säkert sett filmen, åt er andra, synd för er ;D

Samma sak gäller irckanalen på quakenet och ni som är i den... jag har redan sagt samma sak om hela forumet pga personer som palme och folk som bryr sig alldeles för mycket om min vikt och kost än om sina egna liv...
Räcker väl med att jag bryr mig om den

Well well, ovärda människor är vad ni är , nu skall jag gäjma och jag skall försöka att inte offra för mycket tid av livet på ett mer eller mindre ovärt forum med värdelösa människor men jag har inte alltid så mycket för mig och då blir det att man kollar ändå, men det finns ju så mycket vettigare grejer som jag borde ta tag i och göra men det är tråkigt när man är ensam.
Gammal 2004-03-25, 00:36   #244
Jense
Jensefisken

Jenses avatar

Reg.datum: Oct 2003
Oh ali! börjat bli bra vikter i böjen nu!

samt i de stela.

Vilken kroppsvikt ligger du på nu? krossat 70 kg än?=)
Jense är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 10:24   #245
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

hah, jag passerade ju precis 64kg före viloveckan, så svar nej... och dom vanliga har ju varit mycket tyngre än dom stela och böjen är ju i smith och inte fria... Bara massa fusk mao ;D
Gammal 2004-03-25, 10:27   #246
Jense
Jensefisken

Jenses avatar

Reg.datum: Oct 2003
hoppa över till fristång, det är bara koordinationen som fattas =)
Jense är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 20:25   #247
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Men enda stången vi har hör till bänkpressen och våga hålla på med den utan powerrack o shiet?

Idag fick det bli mitt första hstpass, eller iaf 40% av ett, för mer än så blev det inte ;D.

Jag började med att lägga mig runt halv fem, gick upp strax efter 10 och halv elva petade jag i mig 1.5dl havregrynsgröt med lite sojamjölk, lågkaloriäppelmos och sojaprotein+smaksatt havremjölk. Dragit ner på maten allteftersom dagarna jag inte har tränat.
Kl 12:20 eller så kom mor och hämtade mig för min syster fyller år idag men skulle göra en tenta kl 14:00-19:00 så vi gjorde en snabbvisit, efter att ha skjutsat henne till skolan kikade vi runt på rusta o siba efter alternativa små billiga microvågsugnar och så kom jag hem runt 15. Kokade te och tog mig 3 skepparhalvor med jordnötssmör och lite sojaprotein, tanken var ju att jag skulle ha kokat mina bönor men jag var hungrig... tänkte inte ta så mycket men jag tänkte att jag drar o tränar så det är bäst att äta lite.
Runt 16 började jag gissa mig fram till lagom startvikter på passet och drog hemifrån lite senare.

* Sätter mig och börjar med lite rodd som uppvärmning, kör bara 4min eftersom det är dumt att slita ut sig för mycket.
* Går och kör lite benspark för att föruttrötta mina quads inför knäböjen, om det skall räcka med 1-2 set/övning och vara 15 reps så lär det behövas var tanken. Sätter mig och kör 15 långsamma reps på 84kg, det bränner och känns skitfint i låret. Väntar en 30-40s och drar ett till set på 14reps, kanske tog jag lite väl tung vikt, vill ju inte köra till failure eftersom tanken var att öka vikterna allteftersom.
* Går och kör böj, vet ju att jag överskattade vikten innan så jag lastar på 55kg och kör 15 reps, man vet att man lever med högreps och kort vila, kör 15 reps till för att sedan vara färdig med böjen.
* Över till liggande lårcurl, gissade på 70lbs här, körde 1 repetition men märkte att det var alldeles för lätt så jag gick upp till 80, kör även här 15 långsamma reps och det känns skitfint, brukar inte känna av hamstringsträningen särskilt mycket men det känns ju vilken muskel som arbetar när man utför övningarna på det här setet, efter en liten stunds vila kör jag 15 reps till.
Så där var benen över, reflekterar lite över det hela och tycker inte det känns som dom är särskilt slitna (fast bensparken tog ju en del iofs), nåja, över till vader.
* 320lbs i benpressen / 45gradig vadpress, GRILLA VADER, efter 12 reps lägger jag ner, det här var för tungt. sänker till 280lbs och kör på, grill grill, 11 reps, nåja, det här sket sig ju totalt så jag kör en 9a på 260lbs också.
Vid det här laget har vaderna verkligen fått sitt...
* Över till bröstträning och bänkpress, 40kg på stången (sade jag att jag har grymt utvecklade bröst och imponerande styrka? Nej just det, det sade jag inte ;D), 15 reps går finfint, men kanske var även det här för tungt om jag skall kunna öka på efter schemat, drar mitt andra set och det slutar på 13 reps, vill inte nå totalt failure men nog var det tungt alltid.
* Lutande hantelpress, 12.5kg skall väl gå, och visst gör det det, men det var tungt... så jag går över till 10 och drar ett andra set på 13 reps, vart fan tog styrkan vägen?
Vid det här laget känner jag mig lite trött.
* Går bort och skall köra dips, brukar klara drygt 15 utan hjälp men nu skall jag ju inte nå failure så jag testar mig fram, sätter den på 20lbs hjälp och errr.. vafan, ofta jag ens orkar 1rep, armarna är helt slut.. sänker till 30, nej, 40 då? gör 7 reps, men nu är det ju ingen vikt och det som stoppar är att jag är så slut. Beklagar mig lite för en kille jag brukar se på gymmet över hur jäkla jobbigt det här blev.
* Å suck, marklyft, jag är TRÖTT, sätter bara på 65kg på stången och kör mina 15 reps, lika bra att få alla gjorda och bara göra ett set som att ge upp på vägen och behöva göra ett till var tanken.
Nu känner jag mig mer eller mindre spyfärdig och tar en paus.
* Staplar bort och skall köra chins, mår inte bra... +60lbs i hjälp, 10 reps, +80lbs, 10 reps..

Lägger ner det hela och går o pinkar och känner hur maginnehållet är halvvägs upp i halsen, fan fan fan, det här sket sig ju totalt. Och jag som hade skivstångsrodd, militärpress, shrugs, kabelcrunches, sidebends samt någon triceps- och bicepsövning kvar... Går till omklädningsrummet, trycker i mig lite saftblandat sojaprotein med russin och cyklar hemåt, väl hemma börjar jag koka svarta bönor och äter dessa med fullkornspasta och linfröolja 1.5-2 timmar efter passet.

Så utvärdering då, jadu, gissa själv, helt åt helvete... Blev asledsen direkt när jag kom hem och kände för att skicka en ledsen jobbansökan till cap gemini och var allmänt jävla onöjd med mitt liv och min situation, men dom har inga emailadresser utan vill som så många andra att man bara fyller i ett fult formulär och sitter o väntar och det har jag gjort för länge sedan så det blev inget mail.

Anledningen till att det hela sket sig är flera, man skall ju köra 6-8 basövningar med 1-2 set/övning, men då blir det ju knappt några övningar och inte en jävla muskel kommer kännas tränad i mitt tycke så därför behövde jag ju mer, men ett stort fett gratis och enorm respekt till den person som klämmer 15 övningar varav större delen är basövningar med 2set/övning och högreppare... Jag pallade då inte ens 40% av det hela. Kosten på förmiddagen kan ju dock ha gjort sitt, och senaste dagarna, i början av vilan åt jag dock alldeles för mycket istället.

Men en del lärdommar av det kan man ju kanske dra, bl.a. att om man skall köra hst och vill känna sig genomtränad bör man dela upp det hela på ett förmiddags- och ett eftermiddagspass, om man inte kan göra detta utan vill ta allt i ett pass så skall man inte räkna med att få känna sig genomtränad i någon muskel, det finns inte energi och ork för det nämligen, kanske räcker det ändå för att få tillväxt, kanske inte, vad vet jag.
Om man vill variera antalet övningar skall man ge fan i att köra flera set, visst kanske det känns lite mer i muskeln men det finns inte ork för det, ett set per övning får räcka. Ett alternativ är ju att dagen därpå börja där man däckade under senast... men frågan är om det är särskilt givande.

Några positiva saker kan jag dock ta med mig ifrån det hela. Nämligen:

* Viloperioder kan vara bra för att stimulera ny tillväxt.
* För att stimulera tillväxt behöver man inte träna till failure i varje set.
* Variation gällande antal repetitioner är en fördel, och jag skall ge fan i att alltid träna "ganska tungt".

Säkert finns det fler lärdommar man kan dra från det hela. Jo, just det, det gör inget om man tränar samma muskel oftare än 1gång i veckan eller med träningsvärk... Bara man själv orkar med det så.

Så kanske jag borde göra en schysst 3-split med basövningar och köra den i 2-1stil men variera mig lite vad gäller repsantal, eller fungerar en "halv pyramid" med ökningar i vikt lika bra? Många verkar ju köra på det istället, men det borde ju vara effektivare att träna för mjölksyra ibland och maxstyrka ibland osv. Plus att det blir mer variation.
Kanske kan man även köra hst med en 2-split, men att köra "vanlig hst" med 6-8 basövningar vet jag inte om det är något för mig, kom gärna med förslag på vilka övningar det skulle vara så skall jag överväga det hela. Ah just det, jag överskattar mina vikter på fler reps som faen också ;D

Kikade på en träningsvideo med Cottrell Porter idag också, grym kille, 3-split, 3-4 övningar/muskelgrupp, 3-4 uppvärmningsset, 4 arbetsset, från 20-25 till 10 reps / set, men ibland så högt som 50-70 reps!!! Bl.a. i benpress.
Killen kör exempelvis benspark, benpress, bencurl, stående vader, sittande vader, tricepspushdowns, smal bänkpress och tricepspress ovanför huvudet med en hantel i ett och samma pass, MED sina ca 7set/övningar och asmånga reps, förstår inte hur man överlever... Och rätt få tränar ju med så många reps, men uppenbarligen fungerar det ju för så spinkig ser han ju inte ut, och han förordar utförande före vikt hela tiden. Och inga halva reps eller andra dumheter heller för den delen.

Nåja, imponerande, jag vill fortfarande köra HST, men jag behöver hjälp med upplägget, annars får det bli en vanlig split men kanske träning med samma muskelgrupper oftare än drygt 1gång i veckan och färre fjantövningar. Tills vidare ha en trevlig kväll.

edit:
Anledningen till att jag blev less var nog en kombination av att jag sket i mina tabletter igår och idag, träningen gick skit, min cykel suger, jag vill ha en kamera, en annan cykel o grejer o grejer... ge mig ett jobb, skall ringa o hetsa med cap imorrn.

Senast redigerad av aliquis den 2004-03-25 klockan 20:40.
Gammal 2004-03-25, 20:32   #248
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Ah, tappat lite i vikt också, vägde väl drygt 63, säkert mestadels vätska pga lite mindre mat sista dagarna.

Måtten var:
76 midja
91 rump
52 lår
36 vad
90/92 bröst/spänt (jag har inget..)
111 axlar (mätt runt armarna, själv, framför spegel, säger kanske inte så mycket)
26/31.5 överarm
27 underarm

Fast nu blir dom ju inte lika intressanta om jag mesar ur och inte kör hst.. men jag vill ju
Gammal 2004-03-25, 23:01   #249
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag vill inte säga "Vad var det jag sa", men nu gör jag det ändå:
Vad var det jag sa?

Du skulle TESTAT dina MAX, förstå att de 3 pass som det skulle tagit är fullgod träning och skulle givit dig en förvarning om vad som väntade. Dessutom hade du märkt om kombinationen av övningar hade varit bra, eller helt värdelös.

Skynda långsamt nästa gång, bestäm en kort rutin, 9 till MAX 12 övningar, de muskler som är "efter" kan du lägga 1 extra övning på, men de som hänger med låter du bli!

När du väl har testat dina max, bestämt rutinen, beräknat dina increments med HST calculatorn, då tar du 7-14 dagars SD, sedan börjar du din cykel.

PM:a mig om du fortfarande är intresserad att ge dig själv ditt livs chans att växa.
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 23:38   #250
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Nu har jag PM:at medusa, klart jag fortfarande vill, men det blev så tungt för mig.. Funderar på:
1 Benspark
2 Knäböj
2 Liggande lårcurl
1 Vader
2 Skivstångsrodd
1 Latsdrag
1 Bänkpress
1 Lutande hantelpress
1 Dips
2 Militärpress
2 Kabelcrunches
1 Triceps
1 Biceps

Det är 18 set, det borde man palla, inte lika mycket ben, inga sidebends, inga marklyft och inga chins, dom övningarna blir helt enkelt för stora och tunga... Hum, gör om 2 set bänkpress till 1 set bänk och 1set lutande hantelpressar... Funderar fan på att skippa dipsen, jag var så grymt trött som sagt...

Eller mer generellt:
5 set ben (3 + knäböj för hela kroppen )
2 set vader
3 set rygg
3 set bröst
2 set axlar
2 set mage
1 set triceps
1 set biceps
---------------
19 set, jag vill ju bygga vader med =P

Yeye, nytt försök på det imorrn, och passar inte övningarna slänger jag om lite, att byta övningar kan ju bara vara en fördel, nackdel är väl att man inte kan öka vikten precis i steg men men, det får man väl leva med. Skriver ner på papper och testar mig fram.
Blir det för tungt fixar jag bara om lite igen

Inför 26 Mars 2004:
1 x 80kg, benspark
2 x 55kg, knäböj
2 x 80lbs, liggande lårcurl
2 x 260lbs, 45grad vadpress
2 x 40kg, skivstångsrodd
1 x 40kg, latsdrag
1 x 40kg, bänkpress
1 x 10kg, lutande hantelpress
1 x 40lbs, dips
2 x 20kg, militärpress
2 x 36kg, kabelcrunch
1 x 31kg, tricepspushdowns
1 x 22kg, preachercurl

Imorrn skall det gå =P

Senast redigerad av aliquis den 2004-03-26 klockan 00:05.
Gammal 2004-03-26, 19:08   #251
acidbl00d
Registered User

acidbl00ds avatar

Reg.datum: Dec 2003
Följer detta!
Gammal 2004-03-27, 17:52   #252
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

HST pass 1, 15 reppare

Så blev det då dags för pass 1.

Jag började dagen med att se till att ha ätit ordentligt, frukosten bestod av röda linser, lite fullkornspasta, brasador zucchini och vad det nu är mer.. samt en skvätt ketchup. Strax efteråt slank det ner lite kreatincitrat och ca 1.5 timme senare 1 halva polarkraft lingon med jordnötssmör, 5g l-glutamin, lite sojayoghurt och müsli. Sedan ansåg jag mig ha lite energi i kroppen och drog iväg.

Inledde passet med 5mins rodd, sedan följde mitt helkroppspass som tog 1 timme och 10 minuter, jag körde 2 set på samtliga övningar men man känner sig rätt genomtränad i överkroppen tidigt faktiskt så troligtvis går det finfint att bara köra 1 set och eventuellt 2 på övningar som knäböj, marklyft och någon av övningarna för en muskelgrupp som prioriteras, passet såg ut som:

(lätt benspark för att värma upp knät och få lite blod i benet)
Knäböj, 55x15, 55x15
Liggande bencurl, 36x16, 36x15
Vadpress i benpressen, 118x15, 118x15
Platt bänkpress, 37.5x15, 40x15
Chins, -27x15, -27x12
-- här kändes armarna rätt möra --
Dips, -18x15, -18x10, -18x8
Upprätt skivstångsrodd, 20x15, 20x15
Framåtlutad skivstångsrodd, 40x15, 40x15
Militärpress, 20x15, 20x15
Preacher curl, 23x15, 25x15
Lutande hantelpress, 10x15, 12.5x15
Kabelcrunches, 36x15, 36x15
(denna supersetades med tricepspress med rep för att få slita lite i triceps också, först 16kg på en 10-13 reps och sedan 13.5kg och 13 reps.)

Efter passet åt jag 2 mindre gainercakes och kreatin för att ta ännu en när jag hade cyklat hem.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...threadid=21596

Att träna så här är jobbigt, tro inget annat, men nu väntar ju en hel dags vila till nästa pass ;D

Somnade på soffan en stund, vaknade till liv och lite senare käkade jag upp resten av min sojayoghurt med ännu lite müsli och krossade linfrön.

Nyligen tog jag 2 skivor skovmand med jordnötssmör, ättiksgurka och 2 små paprikor, blir väl lite protein innan läggdags men inte mer än så för jag kommer nog gå och besöka sängen inom en relativt snar framtid.

Senast redigerad av aliquis den 2004-03-28 klockan 00:24.
Gammal 2004-03-27, 19:11   #253
X-Change
Registered User

X-Changes avatar

Reg.datum: Jun 2003
Den här journalen ska man följa med! Vi ligger på typ samma mått. Fast jag har större bröst!

Kör på, kung att du verkar vara seriös med träningen!
Gammal 2004-03-27, 20:46   #254
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Originally posted by X-Change
Den här journalen ska man följa med! Vi ligger på typ samma mått. Fast jag har större bröst!
Kör på, kung att du verkar vara seriös med träningen!
Jag har som sagt inget bröst
Menar du i vikter eller i cm?
Seriös och seriös vet jag inte, nuförtiden försöker jag ju äta iaf, och så tycker jag det väl är ovärt att gå och träna jämt o ständigt om det ändå inte ger något resultat
Gammal 2004-03-28, 00:22   #255
X-Change
Registered User

X-Changes avatar

Reg.datum: Jun 2003
Underfär samma mått, ja cm! ..viktmässigt vet jag inte riktigt... fattade inte om du menade inför mars att det var dina mål? Eftersom du verkat klarat det mesta redan inann!?

Men du kan ju alltid spana in min journal får du se
Mina mått är:

Bröst: 96 cm
Överarm: 33 cm
Midja: 84 cm
Lår: 56 cm
Vader: 36 cm
Handleder: 15 cm

Stats:

Ålder: 16
Vikt: 80 kg
Längd: 184 cm

Peace, fortsätt kämpa på!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.