Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-10, 22:18   #31
Delta
Registered User

Reg.datum: Oct 2003
Det är också att man tränar så många gånger i veckan. Kroppen behöver vila ganska ofta för att bygga upp sig optimalt. Också en vanesak dock.
Delta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 22:24   #32
Åse Columbus
Registered User

Åse Columbuss avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Originally posted by Delta
Det är också att man tränar så många gånger i veckan. Kroppen behöver vila ganska ofta för att bygga upp sig optimalt. Också en vanesak dock.
inte att förglömma......det är under vilan som man växer....många som glömmer detta.....
Gammal 2004-01-10, 22:25   #33
Karl_alfred
*Mysplutten*

Karl_alfreds avatar

Reg.datum: Dec 2002
jag tränar 5 gånger i veckan (4 styrke, 1 kondition) och ser inte alls detta som ett problem. Jag ökar ständigt. Ibland pratar ju folk om att man kan bli övertränad av att träna 3 gånger i veckan och sånt tycker jag är skrämmande. Eller att man blir övertränad av 20 set biceps i veckan. Det blir man inte heller.

Anna säger:
j känner bara thailändare
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme

209 Westman says:
min po0lare han den trackasserade typen
209 Westman says:
blev attackerad av en bäver
209 Westman says:
när han sket i skogen

Anna says:
kvinnor kan inget de är en myt
Karl_alfred är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 22:30   #34
Delta
Registered User

Reg.datum: Oct 2003
Det kan nog vara ganska individuellt. Jag blev övertränad av att köra max intensitet i varje pass 5 gånger i veckan när jag försökte det för ett par år sedan, trots att jag åt och sov tillräckligt. Har också ett par polare som kör 5 ggr/vecka och undrar varför de inte har ökat något de senaste 6 månaderna!

Sanningen ligger kanske någonstans mittemellan?
Delta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 23:08   #35
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Originally posted by Nils
Arne,
skall du gå till träning av varje muskel två gånger i veckan nu!
Seriöst. Du brukar skriva att träningsvärken har hållt på för länge för dig för att göra så. Är tanken att lite mindre volym varje gång skall göra det möjligt att träna ofta?
Nils
Observera att det är tre tunga pass måndag, tisdag och onsdag och och de tre sista är lätta. Om jag skall öka i tex bänken så måste jag köra två pass bänk i veckan. Det funkar utmärkt för mig. Fredagens tricepspass hoppar jag över om träningsvärken är för djävlig.
Gammal 2004-01-11, 00:43   #36
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Det är svårare än de flesta tror att bli övertränad. När man väl blir övertränad så känner man det.
Ja, det KÄNNS och det gör ont, det handlar inte bara om att man inte får resultat.

Uteblivna resultat har mer att göra med att man äter eller vilar för lite eller fel.
Det har inte så mycket med vilket schema man kör heller. De allra flesta scheman funkar faktiskt, med väldigt liten skillnad i resultat.
Det handlar bara om att träna tillräckligt tungt och att vila tillräckligt mellan passen och äta ordentligt.

Vill man få stora armar finns det inga alternativ än att träna armarna, visst får de viss träning när man kör rygg och axlar osv, men den direkta träningen gör ändå sitt.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-11, 00:47   #37
Karl_alfred
*Mysplutten*

Karl_alfreds avatar

bra Langster du har förstått det hela

Anna säger:
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme

209 Westman says:
209 Westman says:
209 Westman says:
när han sket i skogen

Anna says:
Gammal 2004-01-11, 08:27   #38
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Blir paff när jag läser en del av inläggen här...Det är märkligt hur mycket av neanderthal-resonemanget som fortfarande existerar i gymsnacket..." ähhh...fan överträning är en jävla myt...det är bara att pumpa på så kommer resultaten någon gång, och växer du inte så måste du ta flera prottedrinkar och skippa fotbollskvällen med polarna"

Ta en normal svensk. Han är helt normal i alla aspekter. Han är runt 180 cm och väger 80 kg. Han har ett normalt jobb och spelar innebandy lite då och då med vännerna. I övrigt så går mycket tid till att ta hand om familjen. Denne normala svensk kommer bli 83 år. Under dessa år styrketränande han aldrig, men han höll sig ändå frisk och sund hela livet, och hans muskelkraft räckte gott till allehanda aktiviteter såsom flytt, röja trädgården och lägga nytt tak.

Hur många gånger tror du denne herre ansträngde en enda muskel i sin kropp till max?

Förmodligen aldrig!

Att belasta enskilda muskler till utmattning är defintivt inget normalt tillstånd, och de flesta människor som levt på jordens yta har garanterat aldrig gjort det.

När man utvecklar ett träningsprogram bör man rimligtvis utgå ifrån hur mycket träning är nödvändig för att få maximal stimulans, inte hur mycket träning man pallar med.

Så då kan man ju direkt ställa några funderingar:

Varför är tre set så heligt? Att belasta en muskel till den utmattning man når i ett set är trots allt ett relativt extremt tillstånd, om du för en sekund ponerar över den mänskliga naturen. Varför skulle just tre eller fem vara bättre? Om nu överträning är en myt, varför inte köra 30?

Hur kommer det sig att så få här tar en sekund och funderar över genetiska förutsättningar?! Som exempel kan jag nämna en riktigt vältränad kille jag gjorde lumpen tillsammans med. När vi fick tid över så tränaden vi tillsammans på regementets gym. Det lustiga var att han aldrig tränade rygg. "Varför skulle jag träna ryggen, det är armar, bröst och mage som gäller". Det lustiga var att ryggen var hans bästa muskelgrupp...Under hans år av träning hade han förmodligen överdrivit träningen så pass mycket att musklerna hade atrofierat, förutom hans ryggmuskler som inte blivit utsatta för den överdrivna träningen.
Tror du att det är en träningsfråga vilka som hamnar i världseliten i okila sporter? Glöm det! Det är framförallt en fråga av perfekt genetik för den typen av sportsgren. Det är ingen slump att de bästa sprintarna är mörka. Främst beror det på deras kombination av muskulösa lår kombinerat med korta vadmuskler. Ger mycket snabb vinkelhastighet i lederna.
Att se Arnes prgram som något ideal är ingen bra idé. Normalbegåvade (muskelgenetiskt sett) svenskar kan aldrig, under några som helst omständigheter bygga 50cm armar.

Det är märkligt hur många här som är för isolerad träning för armmusklerna sen gapar om discobyggning hela tiden.
Tror du en person på 100 kilo som kan köra 40 dips och 20 chins har klena och små armar?

Varför utgår så många från veckans sju dagar när ni pratar träningsprogram? Tror ni kroppens fysiologi är kopplad till veckans längd eller?

Träningens syfte är att stimulera tillväxt. När du gjort det gå hem och vila tills kroppen fått göra sitt. Efter att ha expermineterat med HIT i över ett decennium är jag övertygad om att flertalet av människor skulle vinna på att fördubbla vilan. Men de flesta gör det aldrig, förmodligen för rädda att prova något nytt...

Nu har jag skrivit för mycket redan....

Senast redigerad av MasterChief den 2004-01-11 klockan 09:08.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-11, 09:54   #39
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag instämmer med MasterChief.

Vilan är någonting som verkar vara väldigt underskattat.
Att styrketräna och ta ett eller flera set till failure är en extrem påfrestning för kroppen och ingenting som den är konstruerad för att göra lika frekvent som de flesta kroppsbyggare gör idag.

För proffsen är detta möjligt, de tar allehanda droger om förbättrar deras återhämtningsförmåga flera 100 % än en vanlig människa, och utöver drogerna så har dom generna för det. Visst kan du träna som proffsen, men då måste du börja ta droger för att se liknande resultat.

De som tränar alldeles för frekvent upplever nog att de kommer tillbaka starkare efter en vilovecka, och oftast är det ju också så. Då har kroppen fått tillräckligt med vila för att reparera de skadade musklerna, överkompensera för styrkeökningen, och fylla på energireserverna.

Se processen ungefär såhär:
1.Träna (Byggstenar tas från kroppens energireserver)
2.Reparera skador (Byggstenar tas från kroppens energireserver
3.Överkompensation (Byggstenar tas från kroppensenergireserver)
4. Kroppens energireserver fylls på.
*Repetera cykeln*

Vilan är givetvis individuell, men jag tycker att de flesta borde ge ordentlig vila en chans, 3-12 hela dagar mellan varje pass, även om det inte är samma muskler, (beroende på individuell återhämtn.) och kom sedan tillbaka fräsch, redo för ett nytt pass.

"Mer är bättre" fungerar när det gäller pengar, bilar, båtar, etc, men inte styrketräning.

Och precis som Masterchief säger, varför ex inte 30 set om "mer är bättre" för det verkar vara principen de flesta bygger sin träning runt. När de ska gå från nybörjare till avancerad tränar dom mer frekvent, träna hårdare innebär flera set verkar det som. Om någon nånsin ifrågasätter varför de gör detta är ganska intressant.
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-11, 10:37   #40
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
En fråga så här i överträningens tidevarv: Hur kunde många kraftkarlar förr i tiden ha ett mycket tungt kroppsarbete 10-12 timmar om dagen för där efter gå ner och träna ett tungt träningsprogram som var så långt ifrån tex HIT-träning man kan komma? Man blir oerhört imponerad när man läser om tex Hermann Görner, John Grün, Calle Sven mfl. Uppenbarligen var det lite mer stake i dessa pojkar som levde innan steroiderna tog över.

MasterChief: tro mig goda anlag är nog det sista jag har, trots det så har det funkat på mig.

Medusa: Jag får självklart mina ofrivilliga vilodagar lite då och då pga mitt jobb mm.
Gammal 2004-01-11, 10:51   #41
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Bra Masterchief - du har hittat nåt som funkar för dig. Jag har inte en aning om vem du är, men med den målmedvetenheten borde vi kunna se dig på en scen så småningom. Släng upp ett par bilder, vetja.
Jag förstår resonemanget bakom din tes, men jag delar den inte. Du har snuddat vid en huvudpunkt ett par gånger, men det vore kanske läge att utveckla den mer.
Ett av mina mantran är att man ska ha kul när man tränar. Själv är jag sån. Jag älskar att träna. Korta pass känns helt värdelösa - då tar ju det roliga slut. Vi har varit inne på det här förut.
För vissa är det omöjligt att ta ut sig i gymet - det är inte kul helt enkelt. Och det betyder inte att det är slöfockar; de kan gärna springa tills de spyr eller simma tills de är helt slut men de kan göra det för att de tycker det är kul.
Själv tycker jag det är sanslöst tråkigt att springa och det skulle aldrig hända att jag sprang till utmattningsgräns.
Nå, det hela är överförbart till styrketräning. Enligt ditt förmenande är det knäppt att köra långa pass och du hävdar att det är inproduktivt. Jag säger att det har med temperament att göra. Vi kanske skulle övergå till de där gamla typerna med letargi etc.
Min andra invändning är att inom den del av styrketräningen som är kliniskt utforskad, dvs OL, är det kutym att träna många set med låg intensitet. Väldigt långa pass. Och vissa personer bygger strålande fysiker på det viset, medan andra får sämre resultat.
Inom de flesta idrotter ligger man mängdmässigt på större träningsdoser än inom styrketräningen - överträning är inte ett okänt fenomen men inte alls så vanligt som hos oss. Och det är inte så lätt som att hävda att det är helt olika typer av träning - därför att ett flertal av dessa idrotter de facto skapar rätt imponerande kroppar - brottning, gymnastik, sprinterlöpning, simning etc.
Jag vet inte om ni sett en lättviktare i brottning men nog skulle han kunna försvara sin fysik på det här forumet - och i vart fall ligga i det övre skiktet av vältränade personer i landet även om man jämför med folk som bara tränar skivstång.
Dessa idrotter - liksom OL - är noggrant genomforskade. Och baserat på det hävdar jag att det finns en mängd andra orsaker som är större orsaker till uteblivna resultat än just överträning.
Jag skrev en drapa om det i en annan tråd.

Jag hoppas att du uppfattar min frågeställning.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-11, 10:57   #42
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Arne: Prova att vända på ditt resonemang ett tag. Hur kommer det sig att en person för hundra år sedan var en kraftkarl? Garanterat var det inte tunnisen som bestämt sig för att bli grov...Snarare var det män som tidigt märkte att de hade krafter långt utöver det normala. En egenskap som vissa av dessa valde att satsa lite på. Tror du Paul Anderson är ett resultat av träning bara? Hade han inte lyft en enda vikt i hela sitt liv hade han ändå klått det flesta styrktränande individer i hela världen.

Jag tycker du är lite väl macho i ditt skrivande ibland...Kroppen har en begränsad förmåga att hantera stress, och när man ska skriva ett träningsschema bör man inte titta på världshistoriens starkaste män för inspiration.

Det är som att ta tips på hur man ska plugga av en som har fotografiskt minne...."Ähhh...sånt jävla snack om hur man ska lära sig saker...Det är ju för fan bara att läsa så sitter det..."....Funkar ju inte direkt för alla!
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-11, 11:06   #43
Karl_alfred
*Mysplutten*

Karl_alfreds avatar

Citat:
Originally posted by MasterChief
Blir paff när jag läser en del av inläggen här...Det är märkligt hur mycket av neanderthal-resonemanget som fortfarande existerar i gymsnacket..." ähhh...fan överträning är en jävla myt...det är bara att pumpa på så kommer resultaten någon gång, och växer du inte så måste du ta flera prottedrinkar och skippa fotbollskvällen med polarna"

Ta en normal svensk. Han är helt normal i alla aspekter. Han är runt 180 cm och väger 80 kg. Han har ett normalt jobb och spelar innebandy lite då och då med vännerna. I övrigt så går mycket tid till att ta hand om familjen. Denne normala svensk kommer bli 83 år. Under dessa år styrketränande han aldrig, men han höll sig ändå frisk och sund hela livet, och hans muskelkraft räckte gott till allehanda aktiviteter såsom flytt, röja trädgården och lägga nytt tak.

Hur många gånger tror du denne herre ansträngde en enda muskel i sin kropp till max?

förmodligen inte till max nej. men troligtvis ansträngde han musklerna hårt väldigt många tillfällen i sitt liv.

Förmodligen aldrig!

Att belasta enskilda muskler till utmattning är defintivt inget normalt tillstånd, och de flesta människor som levt på jordens yta har garanterat aldrig gjort det.

När man utvecklar ett träningsprogram bör man rimligtvis utgå ifrån hur mycket träning är nödvändig för att få maximal stimulans, inte hur mycket träning man pallar med.

Så då kan man ju direkt ställa några funderingar:

Varför är tre set så heligt? Att belasta en muskel till den utmattning man når i ett set är trots allt ett relativt extremt tillstånd, om du för en sekund ponerar över den mänskliga naturen. Varför skulle just tre eller fem vara bättre? Om nu överträning är en myt, varför inte köra 30?

Det finns många som kör mer än 3 set, och även mindre. Men för mig fungerar det inte bra med mindre än 3, och ja jag har provat under perioder. Men över 3 fungerar alldeles utmärkt. Antar att du menar 3 set per övning. Det finns så många människor som kört 30 set och fått väldigt bra resultat.

Hur kommer det sig att så få här tar en sekund och funderar över genetiska förutsättningar?! Som exempel kan jag nämna en riktigt vältränad kille jag gjorde lumpen tillsammans med. När vi fick tid över så tränaden vi tillsammans på regementets gym. Det lustiga var att han aldrig tränade rygg. "Varför skulle jag träna ryggen, det är armar, bröst och mage som gäller". Det lustiga var att ryggen var hans bästa muskelgrupp...Under hans år av träning hade han förmodligen överdrivit träningen så pass mycket att musklerna hade atrofierat, förutom hans ryggmuskler som inte blivit utsatta för den överdrivna träningen.
Att han fick så bra rygg beror nog inte på att han aldrig tränade den.

Tror du att det är en träningsfråga vilka som hamnar i världseliten i okila sporter? Glöm det! Det är framförallt en fråga av perfekt genetik för den typen av sportsgren. Det är ingen slump att de bästa sprintarna är mörka. Främst beror det på deras kombination av muskulösa lår kombinerat med korta vadmuskler. Ger mycket snabb vinkelhastighet i lederna.
Att se Arnes prgram som något ideal är ingen bra idé. Normalbegåvade (muskelgenetiskt sett) svenskar kan aldrig, under några som helst omständigheter bygga 50cm armar.
Nej det är inte en träningsfråga. Det handlar om att ha rätt förutsättningar och därefter träna tillräckligt.

Det är märkligt hur många här som är för isolerad träning för armmusklerna sen gapar om discobyggning hela tiden.
Tror du en person på 100 kilo som kan köra 40 dips och 20 chins har klena och små armar?

Nej han är väldigt stark. Jag tycker man är det oiavsett vad man väger.

Varför utgår så många från veckans sju dagar när ni pratar träningsprogram? Tror ni kroppens fysiologi är kopplad till veckans längd eller?

Nej men det fungerar utmärkt att tänka så. Eftersom musklerna absolut hinner få tillräckligt med vila på en vecka.

Träningens syfte är att stimulera tillväxt. När du gjort det gå hem och vila tills kroppen fått göra sitt. Efter att ha expermineterat med HIT i över ett decennium är jag övertygad om att flertalet av människor skulle vinna på att fördubbla vilan. Men de flesta gör det aldrig, förmodligen för rädda att prova något nytt...

Nu har jag skrivit för mycket redan....

Kul att HIT fungerar för dig. Men jag skulle inte vilja köra det eftersom jag tycker det är roligt att träna.

Anna säger:
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme

209 Westman says:
209 Westman says:
209 Westman says:
när han sket i skogen

Anna says:
Gammal 2004-01-11, 11:18   #44
Karl_alfred
*Mysplutten*

Karl_alfreds avatar

Citat:
Originally posted by Medusa
Jag instämmer med MasterChief.

Vilan är någonting som verkar vara väldigt underskattat.
Att styrketräna och ta ett eller flera set till failure är en extrem påfrestning för kroppen och ingenting som den är konstruerad för att göra lika frekvent som de flesta kroppsbyggare gör idag.

För proffsen är detta möjligt, de tar allehanda droger om förbättrar deras återhämtningsförmåga flera 100 % än en vanlig människa, och utöver drogerna så har dom generna för det. Visst kan du träna som proffsen, men då måste du börja ta droger för att se liknande resultat.

Ja visst behöver man ordentligt med vila. Men att folk inte lyckas bättre tror jag beror på helt andra saker. Ofta när folk frågar om de är övertränade här på forumet var det jag syftade på i början, är inte fallet så.

De som tränar alldeles för frekvent upplever nog att de kommer tillbaka starkare efter en vilovecka, och oftast är det ju också så. Då har kroppen fått tillräckligt med vila för att reparera de skadade musklerna, överkompensera för styrkeökningen, och fylla på energireserverna.

Ska bli intressant att se resultatet för mig efter 2 veckors frånvaro i gymet. Men mina tidigare viloveckor har absolut aldrig givit mer styrkeökningar än 1 vecka då jag kört styrketräning. Snarare har jag missat 1 veckas träning och därmed även denna veckas ökningar.

Se processen ungefär såhär:
1.Träna (Byggstenar tas från kroppens energireserver)
2.Reparera skador (Byggstenar tas från kroppens energireserver
3.Överkompensation (Byggstenar tas från kroppensenergireserver)
4. Kroppens energireserver fylls på.
*Repetera cykeln*

Vilan är givetvis individuell, men jag tycker att de flesta borde ge ordentlig vila en chans, 3-12 hela dagar mellan varje pass, även om det inte är samma muskler, (beroende på individuell återhämtn.) och kom sedan tillbaka fräsch, redo för ett nytt pass.

"Mer är bättre" fungerar när det gäller pengar, bilar, båtar, etc, men inte styrketräning.

Nej till en viss gräns är inte mer bättre i styrketräning bättre. Man kan ju fråga sig varför alla som lyckats inom styrketräning kör runt 30 set? Sen har vi Mentzer och Yates som inte kör fullt lika mycket men de har byggt upp sin grund från hösetsträning den saken är klar. Sen vet jag inte om man kan kalla Yates träning för HIT/HD. Sat och kollade på hans video i går kväll och det är defenitivt inte HIT eller HD. Sen angående Mentzer vet jag inte till 100% men jag har hört från ganska säkra källor att det inte heller där handlade om sånt han skriver om i sina böcker fullt ut.

Och precis som Masterchief säger, varför ex inte 30 set om "mer är bättre" för det verkar vara principen de flesta bygger sin träning runt. När de ska gå från nybörjare till avancerad tränar dom mer frekvent, träna hårdare innebär flera set verkar det som. Om någon nånsin ifrågasätter varför de gör detta är ganska intressant.

Anna säger:
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme

209 Westman says:
209 Westman says:
209 Westman says:
när han sket i skogen

Anna says:

Senast redigerad av Karl_alfred den 2004-01-11 klockan 11:21.
Gammal 2004-01-11, 11:22   #45
Ankarby
Banned

Ankarbys avatar

Reg.datum: Jan 2003
Min farfar har armar på 48cm och han har aldrig rört en vikt vad jag vet. Armar får man av att åka motorcykel med skägget flaxande efter sig
Ankarby är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:58.