Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-08-09, 10:13   #61
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Nu är det ju så här att DET FINNS INGET ENKELT SÄTT att bygga muskler på. Hade jag femtio öre för varenda mirakelcoach som dyker upp med egna teser - då skulle jag vara rätt välbärgad nu.
I en annan tråd har jag sagt det förrut (och när jag tänker på det är det nog en jäkla massa trådar där jag sagt samma sak) - alla är vi individuella, och det som funkar för en behöver inte funka för alla. variation är bra, lysande.
Men det enda som står sig sedan tidernas begynnelse är variation och högvolymträning. Punkt. En period tränar man med mycket set, en annan period går man ner på mindre set. Det här är något man länge vetat i de etablerade styrkesporterna.
Egentligen är det logiskt - för att kunna bygga större muskulatur behöver man kunna lyfta tyngre vikter. Inom SL och OL vet man - och man VET det - att det som gäller då är många set.
Däremot är det nyttigt med variation. Vilket man också vet inom OL och SL. Man periodiserar sin träning. Och då kan naturligtvis en del av dessa olika tekniker komma till sin rätt.
Man måste också komma ihåg att under de första åren av ens styrketräninigskarriär kommer man tammefan att öka hur man än tränar. Rent felaktig träning och kost kommer ändå att ge resultat. Och hur vet jag det - jo, för att för 20 år sen visste vi inte bråkdelen av vad man vet idag. Och folk ökade ändå.
Under de första åren av sin karriär är man fortfarande nybörjare. Oavsett hur mycket man läst på Internet.
Och befinner man sig i den stora hormonstormen har man så mycket gratis att man knappt fattar det.
Det finns ett antal faser man måste igenom för att riktigt tvärsäkert kunna uttala sig om hur ens egen kropp reagerar på träning. Och för att våga säga hur andra ska träna måste man vara inihelvete tvärsäker.
Själv kan jag säga att jag blivit allt mindre tvärsäker ju längre jag håller på - det finns en värld kvar att upptäcka, och jag har bara skrapat på ytan än.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-09, 10:14   #62
Matti
Registered User

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Sliter man ned musklerna mindre så behöver man inte vila lika länge och endast då kan man träna oftare.
Och eftersom proteinsyntesen är förhöjd i en sisådär 36 timmar efter ett träningspass är det rätt smart att träna ofta, om det är större muskler man är ute efter. Och om man tränar för styrka så är det inte speciellt smart att träna med hög intensitet hela tiden.

Citat:
Kroppen skiter väl i hur många set man kör.
Möjligen om man lever i en hallucinationsvärld där Mike Mentzer är gud och HITarna är det utvalda folket. Inte i verkligheten. I verkligheten är skillnad på att köra 1x10 och 10x10.
Gammal 2003-08-09, 10:49   #63
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Originally posted by Survivor
Alltså, har man slitit ned muskelfibrerna till en viss grad så behöver man en viss tid för att återhämta sig.
Sliter man ned musklerna mindre så behöver man inte vila lika länge och endast då kan man träna oftare.
Kroppen skiter väl i hur många set man kör. Några genvägar finns inte, att tro att man behöver vila mindre enbart för att man kör färre set är att lura sig själv.
Återigen, kroppen räknar cellskada, inte antalet set.

Börjar det gå fram?
och du tror inte att 15 set varav minst hälften till failiure, minst en maxning etc gör mer cellskada än 2 set?
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-09, 15:44   #64
Rader
nyburgare

Reg.datum: Feb 2003
"HIT Jedis, the Force is NOT with you"
Rader är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-09, 16:42   #65
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Allan: Jag är inte alls så säker på att man kommit så mkt längre i kunskaperna ang. träning om vi tar bort den "medicinska" aspekten. Ju mer jag läser äldre litteratur så slås jag av hur logiskt många tänkte. Med tanke på hur många proffs ser ut offseason så kan det knappast vara träningen som är nyckeln till deras "framgång".
Gammal 2003-08-09, 18:03   #66
Survivor
Registered User

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Originally posted by Matti
Möjligen om man lever i en hallucinationsvärld där Mike Mentzer är gud och HITarna är det utvalda folket. Inte i verkligheten. I verkligheten är skillnad på att köra 1x10 och 10x10.
Hade du läst hela meddelandet så hade du förstått vad jag menade. Eller inte. I alla fall så om du uppnår en viss cellskada med 10 set eller samma med 3 set bryr sig inte kroppen om. Man behöver vila lika länge, tycker iaf jag är väldigt logiskt men ingen annan verkar det som.
Survivor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-09, 18:09   #67
Survivor
Registered User

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Originally posted by Grahn
och du tror inte att 15 set varav minst hälften till failiure, minst en maxning etc gör mer cellskada än 2 set?
Lagom överdrift. Naturligtvis. "Inom vissa ramar" skrev jag i ett tidigare inlägg här. Hursomhelst, så är det inte antalet set enbart som avgör hur stor cellskada som uppnås, utan även hur hårt man kör. Logiskt?!
Kör man slut på musklerna på 3 set så behöver man antagligen vila mer än 4 dagar i taget.
Survivor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-09, 18:30   #68
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Survivor: Tro det om du vill, jag har testat, kör jag 30 reps på en muskel(till fail och inkl maxning) så är jag fit for fight ngn dag efter. Kör jag 100reps så tar det längre tid.
Logiskt? jepp väldigt.
Faktum? jepp de flesta tränare jag har läst ngt av håller med volym på träningen har en direkt påverkan på återhämtning, genom skada samt att glykogendepåerna tömms mkt mer.

Lagom överdrift vadå fressten?

Senast redigerad av Grahn den 2003-08-09 klockan 18:36.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-09, 18:53   #69
Joachim B
Registered User

Reg.datum: Apr 2001
Om man bara tror att det är muskelcellerna som ska återhämta sig efter ett träningspass är man ute på mycket tunn is!

I övrigt orkar jag inte lägga mig i diskussionen, eller rättare sagt, jag har inte tid.
Joachim B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-12, 10:11   #70
Dasse
Banned User

Reg.datum: May 2002
Citat:
Originally posted by Herkulez
Salle, det verkar var du och jag mot resten av kolozzeum

För ett halvår sen så postade jag samma sak, och ajajaj vad pisk jag fick.
Var det du som postade om någon täningsmetod du skulle testa (det var väl denna) ? Hur har det gått?
Tror själv det kan vara värt att prova, finns flera bra saker, t.ex prestera mera varje pass, variation vid stagnation, stretchingen av brutal typ tycker jag ska göras på ett lite annorlunda sätt men det är min åsikt.

För övrigt skrev du väl en hyfsad sammanfattning av principerna?
Dasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-13, 09:26   #71
Herkulez
Banned

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by Dasse

Var det du som postade om någon täningsmetod du skulle testa (det var väl denna) ? Hur har det gått?
Tror själv det kan vara värt att prova, finns flera bra saker, t.ex prestera mera varje pass, variation vid stagnation, stretchingen av brutal typ tycker jag ska göras på ett lite annorlunda sätt men det är min åsikt.

För övrigt skrev du väl en hyfsad sammanfattning av principerna?
jopp det var jag, körde på så ett bra tag och det gick bra som fan, fick deffnojja och började träna vanligt, men ska återgå till samma nu vid månadsskiftet när bulkningen kommer igång på allvar.

Väl värt att prova iaf
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-13, 11:32   #72
Dasse
Banned User

Reg.datum: May 2002
Kul att höra!
Har läst ca 10 sidor på originalstället (forumet) där doggen snackar. Det negativa är ju allt snack om olika dopningspreparat. Kanske provar själv så småningom (träningen alltså, inte dopningen).
Dasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-13, 12:07   #73
Herkulez
Banned

Reg.datum: Apr 2003
Gör så, det är inte väldens roligaste träning, men det ger resultat
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-13, 20:57   #74
Mathias Blomberg
Standard Medlem

Mathias Blombergs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Jag testade DC för en tid sedan. JAg använde då hans orginalprogram där man tränade 2 vilade 1, tränade 2 vilade 1 osv

Det kändes först lite knepigt att efter endast 1 set bänk(8 reps, vilade 15 andningarm, sen 5reps, vilade 15andningar sen 2reps. Ja ungefär så med repsen men såklart inte exakt alltid..) gå över till axlar.

Första veckan var den svåraste och hårdaste då kroppen inte var van vid att träna samma muiskelgrupp igen efter endast några dagar. Vi får inte glömma bort att kroppen anpassar sig och i mitt fall gjorde även jag det. Ökningarna i de flesta övningar var faktiskt slående, men man var tvungen att föra en bok över vikter och set för att göra det hela lättare. Pump kan ni ge er opå att jag fick, sjuk sådan. Testa själv att göra 3 uppvärmningsset för biceps, sen väntar ni någon minut för att köra på med själva arbets setet.

Det behövs endel tilltro till programmet för att man skall lyckas. Det är lätt att man kör fler set än man skall då 1 arbetsset flör mig exempelvis var svårt att indse att det var nog. Men tänker man på att man skall tillbaka till gymmet snart igen för att återigen pressa musten ur samma muskel så blir det lättare.

För mig fungerade programmet bra, men det fungerade inte för mig helt då muskelgrupper som ben, korsrygg och biceps blev lidande. Efter att jag kört knäböj så behöver jag en hel del vila och att sedan någon dag senare köra marklyft är inte att prata om. Visst kan man köra marklyft och sen benpress för att motverka för mycket stress på korsryggen, men då faller mycket av det jag anser rymmas inom just styrketräning. Sen blev armarna lidande efter att ena dagen köra rygg för att nästa köra biceps. Mer vila behövdes med andra ord.
Detta är nu det program som presenterades som första program, det är nu ändrat till ett var annandags träningsprogram som säkerligen är bättre. Något som var positivt med programmet var det att även fast jag ökade mitt kaloriintag rätt rejält så tappade jag bra med fett. Även strechningen var något som jag tagit efter då den fverkligen var effektiv.

Just nu kör jag lite varianter till hans upplägg. JAg kör iböand just detta upplägg om RP. I bänkpress t.ex. som jag kört i smithen pga att jag velat ta ut mig till max utan träningskompisar passade RP verkligen bra.

Samma gälde vadträning som svarade bra p RP, mindre bra var det för ryggen som jag tror behöver mer volym, i all afall min.

DC är en kunnig man, personen bakom DC är sannolikt en av de främsta inom kost och träning. Att rata hans program innan man själv testat det är bara att göra bort sig själv. Testa vettja, men läs igenom texterna noggrannt.
Mathias Blomberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-13, 21:57   #75
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Reg.datum: Feb 2002
För lat för att kolla igenom alla inlägg, fanns det någon länk till hans program?
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:43.