2003-08-08, 15:20
|
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Salle: Det sätt som man upptäcker att vissa övningar inte är bra är att man går sönder...
Det är alltså aldrig bra att rekommendera övningar där man ökar riskerna om man inte har något väldigt gått skäl. Att bara göra det för att stretcha några muskler som det ju finns andra sätt att stretcha verkar inte det smartaste hur man än resonerar.
Han säger själv att han var en "hardgainer" och hade dåliga gener för att bygga och ökade då 45kg under 6 års tid utan att dopa, om detta stämmer och han har dåliga gener så vet jag inte vad bra gener är längre...
Han väger sen 130-140 kg och ser sina intercostalismuskler året runt när han dopar. Allt när han är ca 1.83 lång... Fortfarande dåliga gener ?
Han använder ju sina egna ökningar som argument för att det sätt som han tränar är väldigt bra. Har det inte då en viss inverkan att han verkar ha utmärkta gener för att bygga ?
Jag har en känsla av att om det inte dyker upp i en mer lättlästform än ca 200 sidor på olika forum kommer jag aldrig läsa igenom allt som skrivits och då må det vara hänt om jag missar något banbrytande.
|
|
2003-08-08, 17:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Originally posted by Herkulez
*Man bryter inte ner muskeln så mycket det går, utan så pass mycket att den har återupphämtat sig till nästa pass-viss skillnad
|
Om jag inte minns fel så stod det något om "maximum cellular damage".
Hur vet man hur hårt man ska träna för att hinna återhämta sig ordentligt på 4 dagar då?! Det är ju knappast lika för alla.
Dessutom, bättre att köra slut på musklerna totalt och vila ut ordentligt än att springa och småfjanta på det där sättet. Eller han snackade ju om att köra till failure... Isf är väl snubben dopad om han klarar att återhämta sig så snabbt efter ett "failurepass".
Fattar inte hur ni som stöder det där får det att gå ihop egentligen. Kör man slut på alla (de flesta) muskelfibrerna i en muskelgrupp så behöver man så och så lång tid på sig för återhämtning. Det verkar nästan som om ni tror att färre set så behöver man inte vila så länge. Det är ju för fan inte antalet set som helt bestämmer hur länge man behöver vila. Äh, några vettiga motargument tack så kanske jag eventuellt ger mig
MVH
|
|
|
2003-08-08, 17:25
|
|
|
Banned
Reg.datum: Apr 2003
|
JAg fattar inte hur du kan sitta och klanka ner så pass mycket på en grej du aldrig PROVAT eller känner nån som PROVAT. Det är knappast så att du kör 30 set på varje pass, utan 1 rest-paus set. Kroppen hinner gått och väl återupphämta sig, tro mig, jag vet för jag har PROVAT.
puss på dig
|
|
|
2003-08-08, 17:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Klart du måste vila kortare tid efter midnre volym på träningen, vad dillar du om?
|
|
|
|
2003-08-08, 17:26
|
|
|
Banned
|
Citat:
Originally posted by Grahn
Klart du måste vila kortare tid efter midnre volym på träningen, vad dillar du om?
|
|
|
|
2003-08-08, 17:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Originally posted by z_bumbi
Salle: Det sätt som man upptäcker att vissa övningar inte är bra är att man går sönder...
Det är alltså aldrig bra att rekommendera övningar där man ökar riskerna om man inte har något väldigt gått skäl. Att bara göra det för att stretcha några muskler som det ju finns andra sätt att stretcha verkar inte det smartaste hur man än resonerar.
Han säger själv att han var en "hardgainer" och hade dåliga gener för att bygga och ökade då 45kg under 6 års tid utan att dopa, om detta stämmer och han har dåliga gener så vet jag inte vad bra gener är längre...
Han väger sen 130-140 kg och ser sina intercostalismuskler året runt när han dopar. Allt när han är ca 1.83 lång... Fortfarande dåliga gener ?
Han använder ju sina egna ökningar som argument för att det sätt som han tränar är väldigt bra. Har det inte då en viss inverkan att han verkar ha utmärkta gener för att bygga ?
Jag har en känsla av att om det inte dyker upp i en mer lättlästform än ca 200 sidor på olika forum kommer jag aldrig läsa igenom allt som skrivits och då må det vara hänt om jag missar något banbrytande.
|
Han menar nog att han inte har den ideala kroppen för att bygga, smala axlar mm. Vissa behöver ju bara titta på en hantel så växer de och knappt äta ordentligt. Så verkar inte ha varit fallet med honom utan han har fått äta och slita som en gris för att nå dit han är idag. Dessutom baserar han inte sina argument enbart på de ökningar han själv gjort. Om du kikar runt lite så ser du diskussioner med personer som han tränar och de postar en del resultat också. Han har bevis för att hans träningsmetod fungerar otroligt bra. Dessutom är de flesta han tränar drogfria....
Kika på de länkar jag postade först i tråden, där hittar du sammanställande artiklar. Tror även att det stod en del i issue 72. Vill du sedan fördjupa dig så kan du kika i den 90 sidor långa tråden där han svarar på många frågor och förtydligar en hel del. Tror han börjar prata träning efter ca 8-9 sidor...
|
|
|
2003-08-08, 17:48
|
|
|
Banned
|
Salle, det verkar var du och jag mot resten av kolozzeum
För ett halvår sen så postade jag samma sak, och ajajaj vad pisk jag fick.
|
|
|
2003-08-08, 18:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Originally posted by Herkulez
Salle, det verkar var du och jag mot resten av kolozzeum
För ett halvår sen så postade jag samma sak, och ajajaj vad pisk jag fick.
|
Ja, det verkar onekligen så.  Jag förstår det också, många har tränat med hög volym i många år och det svider lite när folk presenterar träningssätt som skiljer sig radikalt från det de gjort i många år. Jag vill dock absolut inte förkasta högvolymträning det säkert bra för många. Jag tränade varje muskelgrupp 1ggr/v tidigare och körde ca 10 set för större muskelgrupper. När jag först läste om doggcraps träningsprincip så tänkte jag att det där kan ALDRIG funka. Det kändes helt enkelt som om det var för lite volym för att kunna ge resultat eller trötta ut muskeln. Men eftersom han hade så många hängivna "anhängare" så beslöt jag mig för att ge det en chans och det är jag jäkligt glad för att jag gjorde. Jag har aldrig tyckt att träning varit så kul som det är idag och det är därför jag vill att andra provar på det här eller åtminstone läser om det och säger vad de tycker.
|
|
|
2003-08-08, 18:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Originally posted by Salle
Jag har aldrig tyckt att träning varit så kul som det är idag
|
å se DÄR har vi den viktigaste parametern när det gäller att få träning, pluggning osv att gå framåt fort. Är något kul är chanserna MYCKET bättre att det går bra!
Sen vad olika personer tycker är kul är tämligen varierande.
Nils
|
|
|
2003-08-08, 18:21
|
|
|
Mjäll & SL
|
Äh fan! Jag tycker det verkar intressant. Jag skulle inte få för mig att träna på det sättet nu, och jag håller inte med om att han är en hardgainer. Men jag tror säkert att det kan funka, åtminstone ett tag. Personligen föredrar jag högre träningsvolym. Dessutom är prio ett för mig att bli stark i de tre grenar jag tävlar i (knäböj, bänkpress, marklyft).
Jag vill inte såga nåt jag inte har provat. Men jag gillar inte att överteoretisera träningen och jag gillar inte de som är för dogmatiska.
Jag körde med lågvolymträning för några år sen, det gick hyfsat.
|
|
|
2003-08-09, 01:46
|
|
|
Delta Male...
|
Äh va fan, äter man så mkt som 500?g protte om dagen,
så kan man fan bli biff av att bara runka!
|
|
|
2003-08-09, 08:29
|
|
|
Registered User
|
så anabolt är inte protein sorken....
Är det verkligen så låg volym i dethär programmet, låg volym per pass men totalt över en vecka?
|
|
|
|
2003-08-09, 08:59
|
|
|
Registered User
|
Vafan, jag tror jag får åderbrock.
NEEEEEEEEEEEEEEJ!!!! Det är INTE antalet set som bestämmer hur länge man måste vila mellan 2 pass av samma muskelgrupp.
Utan hur HÅRT man tränar, vilket fortfarande inte har mycket med hur många set man kör att göra. Nåväl, inom vissa ramar iaf.
|
|
|
2003-08-09, 09:04
|
|
|
Registered User
|
Suck.....
Jaja...tro det du Survivor....orkar inte tjaffsa med fler HIT religösa.
DU är jättehård....lovar....fantastiskt superhård...vi andra svettas knappt.
|
|
|
|
2003-08-09, 09:06
|
|
|
Registered User
|
Alltså, har man slitit ned muskelfibrerna till en viss grad så behöver man en viss tid för att återhämta sig.
Sliter man ned musklerna mindre så behöver man inte vila lika länge och endast då kan man träna oftare.
Kroppen skiter väl i hur många set man kör. Några genvägar finns inte, att tro att man behöver vila mindre enbart för att man kör färre set är att lura sig själv.
Återigen, kroppen räknar cellskada, inte antalet set.
Börjar det gå fram?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:15.
|

|