2007-05-23, 22:08
|
|
|
Tränande akademiker
Reg.datum: Aug 2006
|
Om man nu ska köra B&W så hade jag nog kört på nya serien, verkar vara ute i butik (vissa modeller varje fall)!
Samt Cambridge som förstärkare eller ev begagnad rotel.
|
|
|
2007-05-23, 22:10
|
|
|
Tränar inga zoner!
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow
Stativare it is.
Jag vet faktiskt inte om det är hög/lågnivåanslutningar
Jag googlade fram en bild på en sub i samma serie, men den hade fler anslutningar än min. OM du kolla på bilden nedan så har jag de anslutningar som kallas "input 2" (left [mono] & right). I left/mono har jag för tilflället det kopplat nu, från subwooferutgången på min förstärkare. Ja och de anslutningarna man kan koppla in högtalarsladdarna om man ska seriekoppla det finns också såklart. De som är längst till höger i bilden nedan. Hög- lågnivå? I dont know /=
|
Om suben är aktiv vilket är jävligt vanligt så har den förmodligen både hög- och lågnivåingångar.
Högnivåingången är en anslutning för 2 högtalarkablar där det sitter ett delningsfilter, alltså de du syftar på. Det finns även med all säkerhet likadana utgångar på suben också där du kopplar in dina stativhögtalare.
Lågnivåingång är en RCA, en sådan som du har 6st brevid varandra av som än benämnda input 2,3 osv...
|
|
|
2007-05-23, 22:17
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av ante
Om suben är aktiv vilket är jävligt vanligt så har den förmodligen både hög- och lågnivåingångar.
Högnivåingången är en anslutning för 2 högtalarkablar där det sitter ett delningsfilter, alltså de du syftar på. Det finns även med all säkerhet likadana utgångar på suben också där du kopplar in dina stativhögtalare.
Lågnivåingång är en RCA, en sådan som du har 6st brevid varandra av som än benämnda input 2,3 osv...
|
Efter lite efterforskning så kom jag fram till att den hade lågnivåingång: http://www.yamaha-online.de/products...et=1&newsset=0
Fast på den ingången (som heter "normal" på baksidan av min sub) har två rca-ingångar: "left (mono) och "right".
|
|
|
2007-05-23, 22:24
|
|
|
Tränar inga zoner!
|
Citat:
|
Ah, det spelar nog ingen större roll hur du kopplar då, då det är en enkanalsförstärkare i suben.
|
|
|
2007-05-23, 22:32
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ah, det spelar nog ingen större roll hur du kopplar då, då det är en enkanalsförstärkare i suben.
|
Okej. Är det kasst då?
|
|
|
2007-05-23, 22:36
|
|
|
Tränar inga zoner!
|
Citat:
Okej. Är det kasst då? 
|
Nej nej, det är inget fel på det. Utsignalen från receivern är ändå bara en kanal, så du förlorar ju ingen information. Nästan så jag tycker det är onödigt av yamaha att sätta 2 ingångar på en monosignal.
Annars är min fundering snarare varför du ska ha en sub till ett par stativare? Den är ju långt ifrån lika rapp i basen som stativarna, så den kommer nog bara försämra ljudet, även om den bidrar medl lite kraft underifrån i registren.
|
|
|
2007-05-23, 22:41
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Nej nej, det är inget fel på det. Utsignalen från receivern är ändå bara en kanal, så du förlorar ju ingen information. Nästan så jag tycker det är onödigt av yamaha att sätta 2 ingångar på en monosignal.
Annars är min fundering snarare varför du ska ha en sub till ett par stativare? Den är ju långt ifrån lika rapp i basen som stativarna, så den kommer nog bara försämra ljudet, även om den bidrar medl lite kraft underifrån i registren.
|
Ja, det var väl det sistnämnda som var motivet. Och det faktum att jag äger suben sen tidigare
men om det skulle visa sig att ljudet blir sämre, så kommer jag såklart inte att använda den.
|
|
|
2007-05-23, 22:42
|
|
|
Tränar inga zoner!
|
Citat:
Ja, det var väl det sistnämnda som var motivet. Och det faktum att jag äger suben sen tidigare
men om det skulle visa sig att ljudet blir sämre, så kommer jag såklart inte att använda den.
|
Nja, subben är ju inte lika rapp som stativarna i basen, men jag skulle köra på den till film. Men till musik skulle jag nog skippa den. Lyssna och känn efter.
|
|
|
2007-05-23, 22:45
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Nja, subben är ju inte lika rapp som stativarna i basen, men jag skulle köra på den till film. Men till musik skulle jag nog skippa den. Lyssna och känn efter.
|
Absolut! Tack för hjälpen
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:17.
|

|