Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-09, 17:39   #1
Hannes
Registered User

Hanness avatar

Reg.datum: Jan 2005
pissar man ut Överskottet av protein?

fråga 1: om man äter mer än sina 30 gram protein vi säger att vi äter 60 gram protein vid ett tillfälle, vad händer med resten av de 30 gram protein som inte används i proteinsyntesen?

fråga 2: Pissar man ut överskottet av protein?

Varför jag frågar är för att min idrottslärare hade föreläsning om detta och han sa att man pissar ut överskottet av protein, medans jag sa att det oxiderade eller blev till energi som då alla vet att överskottet av energi blir fett.
Han studier om pissa ut överskottet av protein var 2 år gamla. men hur som helst, har han rätt om detta?

Har han inte rätt. skriv gärna studierna och vart ni fått dom ifrån så jag kan skriva ut och visa honom.

Tack på förhand

Train hard and u will get there
Carpé Diem
Hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 17:43   #2
Ninjasmurf
Registered User

Ninjasmurfs avatar

Reg.datum: Dec 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Hannes
fråga 1: om man äter mer än sina 30 gram protein vi säger att vi äter 60 gram protein vid ett tillfälle, vad händer med resten av de 30 gram protein som inte används i proteinsyntesen?

fråga 2: Pissar man ut överskottet av protein?

Varför jag frågar är för att min idrottslärare hade föreläsning om detta och han sa att man pissar ut överskottet av protein, medans jag sa att det oxiderade eller blev till energi som då alla vet att överskottet av energi blir fett.
Han studier om pissa ut överskottet av protein var 2 år gamla. men hur som helst, har han rätt om detta?

Har han inte rätt. skriv gärna studierna och vart ni fått dom ifrån så jag kan skriva ut och visa honom.

Tack på förhand

Om du pissar ut protein har du nog fel på njurarna, men visst käkar man mycket protein blidas det mer urinämne...kanske var det han menade. Mer urinämne betyder bara att kroppen omsätter en större del kväve (protein innehåller kväve) än tidigare inte att man pinkar ut protein.
Gammal 2005-11-09, 17:47   #3
Hannes
Registered User

Hanness avatar

alltså, jag pratar nu om en frisk individ som tränar. alltså inte ha fel på njurarna eller annan sjukdom.

Hans studier var som sagt 2 år gamla.

Studier på att man inte pissar ut protein?
och förklara gärna.

för övrigt, u guys rock

Carpé Diem
Gammal 2005-11-09, 17:51   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Hans studier var som sagt 2 år gamla.

Studier på att man inte pissar ut protein?
Vilka studier? Vilka studier från 2003 säger att man kissar ut ett överskott av aminosyror? Två år gamla studier är nya studier, men jag skulle gärna vilja se dom...

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 17:55   #5
Grisen
Registered User

Reg.datum: Feb 2002
I bästa Slartibartfast-anda (se diverse förkylningstrådar) tror jag att man kissar ut ett överskott av protein. Om jag äter mycket protein till kvällsfika så måste jag obönhörligt gå upp på natten för att kissa. Vad beror detta på?
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 17:57   #6
Hannes
Registered User

Hanness avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Vilka studier? Vilka studier från 2003 säger att man kissar ut ett överskott av aminosyror? Två år gamla studier är nya studier, men jag skulle gärna vilja se dom...
tuvärr så har jag dom inte, men jag kan fråga efter dem.
Okej my bad, två år gamla studier är nya studier.....

men kan någon visa mig studier eller hänvisa att överskottet av protein oxiderar och/eller blir energi. tacksam för detta. det är därför jag skapade denna tråd.

Carpé Diem
Gammal 2005-11-09, 18:00   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
men kan någon visa mig studier eller hänvisa att överskottet av protein oxiderar och/eller blir energi.
Effects of exaggerated amino acid and protein supply in man, Experientia. 1991 Feb 15;47(2):168-72.

Protein Metabolism, Poortmans JR, Principles of Exercise Biochemistry, 3rd, rev ed. Med Sport Sci. Basel, Karger, 2004, vol 46, pp 227-278.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-11-09, 18:01   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Grisen
I bästa Slartibartfast-anda (se diverse förkylningstrådar) tror jag att man kissar ut ett överskott av protein. Om jag äter mycket protein till kvällsfika så måste jag obönhörligt gå upp på natten för att kissa. Vad beror detta på?
Det har ju Ninjasmurf svarat på.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-11-09, 18:06   #9
Grisen
Registered User

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Det har ju Ninjasmurf svarat på.

Fan
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 18:41   #10
Hannes
Registered User

Hanness avatar

Citat:
Effects of exaggerated amino acid and protein supply in man, Experientia. 1991 Feb 15;47(2):168-72.
hittar inget om att överskottet blir fett eller oxiderar, bara att man tex kan ta mer än 30 gram protein per tillfälle

Carpé Diem
Gammal 2005-11-09, 19:11   #11
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Det finns en förvirring hos folk i allmänhet om protein.

Allt protein du äter blir till energi. Undantaget är de 2 - 5 g som du kan bygga in som ny muskelmassa på ett dygn.
När proteinet, eg aminosyrorna, blir till energi bildas ammoniak som biprodukt av kvävet från amniosyrorna. Levern bildar urinämne/urea av ammoniaken och den kisasar du sedan ut.

Äter du 100 g protein så kissar du ut motsvarande mängde urinämne. Äter du 250 g protein så kisar du ut motsvarande 2.5 ggr mer urinämne

Att utsöndra urinämnet kräver vatten. Mellan tummen och pekfingret måste du dricka en liter vatten för varje 100 g protein du äter för att inte bli uttorkad.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 19:21   #12
Hannes
Registered User

Hanness avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Det finns en förvirring hos folk i allmänhet om protein.

Allt protein du äter blir till energi. Undantaget är de 2 - 5 g som du kan bygga in som ny muskelmassa på ett dygn.
När proteinet, eg aminosyrorna, blir till energi bildas ammoniak som biprodukt av kvävet från amniosyrorna. Levern bildar urinämne/urea av ammoniaken och den kisasar du sedan ut.

Äter du 100 g protein så kissar du ut motsvarande mängde urinämne. Äter du 250 g protein så kisar du ut motsvarande 2.5 ggr mer urinämne

Att utsöndra urinämnet kräver vatten. Mellan tummen och pekfingret måste du dricka en liter vatten för varje 100 g protein du äter för att inte bli uttorkad.
okej så då har jag rätt, fast han kanske blandade ihop att det var proteinet som pissades ut istället för bioprodukten.

Carpé Diem
Gammal 2005-11-09, 19:30   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Undantaget är de 2 - 5 g som du kan bygga in som ny muskelmassa på ett dygn.
Nja, mer än så är det allt. Proteinnedbrytningen uppgår till många gram per dygn, och så även proteinsyntesen. Det är proteinbalansen som kan bli positiv i storleksordningen av dom där 2 -5 grammen, men mycket mer byggs in som muskelprotein. Bara efter träning, vid intag av EAA byggs cirka 25% av dessa in som muskelprotein:

"The estimated nitrogen uptake across both legs can be estimated by calculating the ratio of phenylalanine uptake across both legs and the amount of phenylalanine contained in the drink. The area under the curve for phenylalanine net balance across both legs was calculated for 3 h after ingestion of the EAA drink given 1 h postexercise. The total amount of phenylalanine taken up was ~21-26% of the total amount of phenylalanine in the drink. If we assume that this ratio is consistent for all essential amino acids in the drink and if we know that the EAA drink contains ~827 mg of nitrogen, then we can calculate that ~211 mg of nitrogen were taken up by the legs during the 3 h after ingestion of the drink."

Considering that the first-pass splanchnic bed extracts 30% of the ingested phenylalanine, it appears that of the amino acids that actually enter the bloodstream a very high proportion are being specifically taken up by the legs. Furthermore, the lack of an increase in either alanine or urea production after the drink supports the conclusion that amino acids are incorporated into protein, as opposed to being catabolized."

J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92.

Och allt fenylalanin som tas upp i muskeln byggs in som muskelprotein:

"Phenylalanine is not oxidized in the muscle, so the only metabolic fate for phenylalanine taken up by the muscle is for protein synthesis. The muscle intracellular pool of phenylalanine at the end of sampling was the same as at baseline, and net phenylalanine balance had returned to baseline levels by the end of sampling, indicating that sampling accounted for the entire response to the ingested protein. Thus, it can be assumed that all the phenylalanine taken up by the muscle was utilized for muscle protein synthesis."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-11-09, 19:39   #14
Hannes
Registered User

Hanness avatar

Citat:
Bara efter träning, vid intag av EAA byggs cirka 25% av dessa in som muskelprotein:
EAA = Essentiella aminosyror ??? eller?

Carpé Diem
Gammal 2005-11-09, 19:46   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
EAA = Essentiella aminosyror ??? eller?
Ja.

Ref: Ref: Anabolic Effect of Whey Protein After Exercise, R Wolfe, IWC 4th International Whey Conference 2005.

Detta just efter träning. I vila är siffrorna lägre, men det är fortfarande en signifikant mängd av proteinet man äter som byggs in som muskelprotein.

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:41.