Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-07-30, 21:35   #1
BiTBoY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 83
Kontrollträning

Jag har länge funderat på att skapa en ny journal. Särskilt runt datumet då det var 1 år sedan jag övergav den förra. På nåt sätt och vis har det alltid kommit saker i vägen, men nu får jag väl äntligen försöka få tummen ur och börja skriva lite lätt här igen. Alltid ger det lite extra motivation i motvinden.

Den förra journalen dog när jag slutade träna av många "goda" anledningar. Heltidsjobb, flytt och pajat knä är några av dessa. Det senaste året har det varit mera fika och data än träna och skriva kostprogram, vilket börjar kännas allt för tydligt i kroppen på alla sätt och vis. Inte minst genom drastisk minskning i energin i kroppen.

Motivationen är mil ifrån där den var tidigare. Tid har jag inte heller gott om. Jag ska dock försöka åstadkomma någonting. Det får bli små förändringar, långsamt.
Jag har precis haft en månad semester och under de 3 senaste veckorna har jag faktiskt lyckats hålla en förhållandevis god kost med en skaplig planering runt tidpunkterna för varje mål. Jag har även tränat så pass mycket och ofta att jag faktiskt hittar till gymmet igen (men mer än så är det inte).

Med journalen har jag ganska låga ambitioner (just nu i alla fall). Jag vill bara skriva av mig lite och ha en liten extra motivation till att hålla mig till lite hälsosammare val i vardagen. Det kommer i dagsläget inte att bli fråga om att skriva upp vikter från gymmet. Det känns irrelevant i dagsläget. Jag behöver få mer rutin och orka med ett riktigt pass utan att falla död till marken innan det är aktuellt. Exakta kcal-beräkningar går också bort just nu då jag saknar matvåg (den är utlånad), men det blir snart dags för det.
Min egen vikt känns också irrelevant just nu. Den är för hög, så målet på sikt är naturligtvis att sänka den en aning. Det blir ett senare projekt när jag lyckas hålla mig till kost och träningsschema, dock.

Tanken är att mål ska sättas upp för varje vecka (vilket betyder att jag borde ha skrivit det här inlägget igår, men det gjorde jag tydligen inte).

Vecka 1 - (070730-070805)
Minst tre styrketräningspass.
Lägg till någon liten promenad där det passar. Om inte annat så för frisk luft.
Enkel, nyttig mat på förbestämda tider. (7,12,17,21)

Det borde räcka som start.

Kommentarer, sparkar i rumpan och förslag välkomnas. Skriv tills ni stupar.
__________________
Kontrollträning - En lugn och sansad journal
BiTBoY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 21:50   #2
BiTBoY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 83
Dag 1 [Vecka 1]

07.30 - Havregrynsgröt
12.00 - 2dl Pro lite (MRP)
18.00 - Kycklingsallad
22.00 - Fil

En liten extra 20-minuters promenad på vägen hem. (Mjukstart!)

En synnerligen lätt dag. Ingen träning igår och ingen träning idag. Jag orkade helt enkelt inte. Sov dåligt natten till idag och har suttit på jobbet hela dagen. Inte direkt fit for fight när jag kom hem.

Det här med sallad är nytt för mig. Första veckan fick jag nästan bruka våld för att få ner grönsakerna. Min kropp kände inte igen det som föda och smaklökarna uppskattade inte det gröna tillskottet. Nu går det riktigt bra och det börjar till och med smaka bra. Jag fuskar dock och köper färdiga sallader från MO:s catering (finns på ICA/COOP). Enorma portioner känns det som. Egentligen åt jag den på två pass. Magen var inte riktigt med idag.

MRP till lunch. Ja. Vad kan man säga. Jag gillar det. Det är en god produkt med många bra saker i sig. Det är enkelt och snabbt, men det bästa är att jag kan behålla fokus i huvudet (vilket är viktigt när man jobbar som programmerare). Jag tycker mig alltid bli så slö av att äta en rejäl portion mat, vilket gör att jag helst gör det när jag kommer hem och kan ta det lugnt.
Med andra ord, ni kommer att få se många MRPs som lunch (dock inte uteslutande). I vanliga fall läggs det till en frukt eller två, men det finns inte på kontoret den här veckan och jag har inte kommit mig för med att ta med egen.

Lägg till ett par koppar kaffe med mjölk också. Samt några omega3 kapslar och en multivitamin. Allt man kan tänkas behöva, med andra ord.
__________________
Kontrollträning - En lugn och sansad journal
BiTBoY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 20:46   #3
BiTBoY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 83
Dag 2 [Vecka 1]

Det blev lite väl sent igår och jag skrev lite väl kortfattat. För min egen framtida referens skull uppdaterar jag därför gårdagens kost lite.
Morgongröten innehöll bortsett från det uppenbara (havregryn) en rejäl dos müsli, kvällsfilen likaså. Salladen på kvällen var alltså en färdig sallad med pasta och kyckling. Inte fullt så torftigt som det lät igår med andra ord.

Dagens kost:
07.00: Havregrynsgröt med müsli
12.00: 2dl Pro Lite
17.00: Fil med müsli
20.30: Kebabsallad (endast sallad och kebab, inget extra idag förutom en liten bit bröd)

Kebabsallad. Vilken uppfinning. Jag kan inte minnas att jag ätit kebabsallad tidigare en endaste gång i mitt liv, så jag tänkte att det är bäst att prova när man ändå lärt sig äta sallad. Det var gott. Riktigt gott. När jag tittade på den förstod jag varför jag inte ätit det förrut. Det är nästan ingen kebab utan bara sallad. Kebabköttet i sig är så pass smakrikt att det faktiskt räcker bra ändå.
Trevligt. Då vet jag att jag kan äta det också.

Dagens aktiviteter var 40 minuter lättare promenad samt ett 40 minuter tungt styrkepass. Tyngsta passet hittils. Trodde knappt jag skulle orka gå ifrån gymmet. Jag ligger dock på en bråkdel av de vikter jag tränade på förr, men det blir bättre.
__________________
Kontrollträning - En lugn och sansad journal
BiTBoY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 16:12   #4
BiTBoY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 83
Dag 3 [Vecka 1]

07.30: Gröt med müsli
12.00: 2dl Pro lite
17.00: Tonfisk och pasta-sallad.
+omega 3, multivitamin, kaffe, kaffe, kaffe...


Nu har jag ett litet problem då. Det är spelning ikväll... I Örebro (Frimis). Det är nästan 20 mil att köra enkel resa. Hur orkar man det här? Ingen träning idag i alla fall, det hinns inte med. Får försöka få tag på nåt enkelt innan spelningen börjar... Egentligen är det bara dumt att spela på en vardag, men jag kunde verkligen inte säga nej, vek som jag är och roligt som det är... Särskilt Frimis. Det är ett stort ställe som brukar dra mycket folk, särskilt på sommaren.

Nåväl. Göra det bästa av situationen.
__________________
Kontrollträning - En lugn och sansad journal
BiTBoY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 11:18   #5
BiTBoY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 83
Spelningen i Onsdags natt tärde hårt på krafterna. Kom inte hem förrän vid 4. Tog sovmorgon från dagjobbet och började inte förrän 9.30, så det blev iaf nästan 5h sömn. Helt underkänt. Så här kan jag inte hålla på, men det var en engångsföreteelse.

Det jag lyckats med är att hålla kosten skapligt under torsdag och fredag i alla fall, trots att det var spelning i fredags också (Ztyle, Jönköping). Vad jag inte lyckats med är att träna som planerat.

Torsdag 070802
09.00: Havregrynsgröt
12.00: Fullkornslasagne, färdiglagad, Familjen Dafgårds
17.30: Fiskgratäng

Fredag: 070803
06.00: Havregrynsgröt med müsli och mjölk
12.00: Pasta med sås, grönsaker och ost
17.00: Resterna från lunchen
20.30: Kebabsallad

Lördag: 070804
Kom i säng sent inatt. Var inte hemma förrän vid 4-snåret. Sov länge, därav skevt matskema.
13.00: Fläskfile och potatis på restaurang med vänner. Någon form av socialt liv då och då i alla fall. Problemet var portionen. Galet mycket mat, men riktigt riktigt gott. Helt klart det bästa den här veckan.
19.00: Pastasallad
22.00: Kakor och mjölk framför tvn. Perfekt(?) sätt att avrunda veckan på.

Ingen träning alls de här dagarna. Torsdag orkade jag inte. Efter-spelningstrött. Fredag hann jag inte. Från första jobbet till andra jobbet. Hann nätt och jämt få i mig maten, sen var det dags att åka.

Veckans avrundade totalträkning av arbetstid säger 67 timmar. Detta inkluderar bilkörning till och från spelningar. Snudd på för mycket
__________________
Kontrollträning - En lugn och sansad journal
BiTBoY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 21:12   #6
BiTBoY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 83
Veckoplanen vecka 2

Ny vecka. Bättre fokus på träningen den här veckan. Kosten sköter sig självt nu, praktiskt taget, så nu är det dags att fokusera på nästa gren.
Jag ska göra ett seriöst försök att gymma varje vardag den här veckan. Möjligen undantaget fredag, beroende på om det dyker upp jobb då eller inte. Ingen träning på fredag medför ett försök till träning på lördagen. Söndag blir fri.
Motiveringen till detta är att bättre få in vanan att gå på gymmet. Styrketräningen är uppdelad på:
- Överkropp fokus bröst + triceps (onsdag)
- Överkropp fokus rygg + biceps (måndag, torsdag)
- Ben + mage (+ axlar?) (tisdag,fredag)

Dagarna är ytterst preliminära och hänger lite på hur tätt befolkat gymmet råkar vara och hur trött jag känner mig i olika delar av kroppen.

För att få njuta lite av vädret som faktiskt är just nu (sommar, kallas det) slänger jag in ett par morgonpromenader när det passar.
__________________
Kontrollträning - En lugn och sansad journal
BiTBoY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 21:19   #7
BiTBoY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 83
Thumbs up Dag 1 [Vecka 2]

070806

Dagens kost:
07.00: 2dl Pro lite, 10g kreatinmonohydrat
09.00: 2 ost och skink-smörgåsar
12.00: 2dl Pro lite, banan
17.00: Tonfisk och pasta-sallad
21.00: Sushi

Okej, två frukostar... Ja, kanske är bra. Första frukosten får bli tidigare i fortsättningen. Jag ska definitivt inte äta två middagar i fortsättningen i alla fall. 21-målet får bli någonting lättare i fortsättningen (typ fil och frukt eller så). Noterar att jag går till sängs hungrig, trots rejält med mat under kvällen. Dagarna är aldrig något problem i och med att jag bara sitter stilla hela tiden, men jag ska börja äta innan gymmet istället för som förra veckan där jag åt nåt lättare innan och mer efter. Jag känner att orken ökar så här.

Det är även dags att börja konsumera kreatin. Jag behöver all boost jag kan få.

Träning:
06.00-07.00 Morgonpromenad
45h överkropp fokus rygg på gymmet (styrketräning) under kvällen.
30 minuter kvällspromenad (till/från gymmet och en vända över stan)

Träningen går, trots förra veckans synnerligen oengagerade träningsschema, framåt. Märkbar ökning i styrka och ork. Jag saknar konditionen jag en gång hade dessutom. Det finns inte en chans att inom rimlig tid orka/kunna träna upp den till liknande nivåer, men man får väl börja nånstans iaf.

Till sist ska jag den här veckan piska mig själv lite extra och faktiskt försöka uppdatera journalen regelbundet (dagligen).

Redan nu kan jag skriva att det är fest på lördag så ingen blir överraskad över det.
__________________
Kontrollträning - En lugn och sansad journal
BiTBoY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 21:31   #8
BiTBoY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 83
Dag 2 [Vecka 2]

Vilken dag. Sommar och sol. Hemkört och cola i en uppblåsbar pool (nej, men det låter lockande).

Träning:
06.15-07.15 Morgonpromenad
19.45-20.30 Styrketräning ben, mage + axlar

Jag trodde jag skulle stupa på gymmet. Ben (lår) till failure och sen hårt på vaderna. Jösses. Sen resten då. Trodde knappt jag skulle klara trappan upp från gymmet...

Mat:
06.00: Proteindrink + 10g kreatinmonohydrat, Omega3, Multivitamin
08.45: Ost och skinkmacka x 2
12.00: 2dl Pro lite
17.00: Kyckling och cous cous-sallad
21.45: Räksallad

Jag måste vara sjuk, men jag var ändå riktigt sugen på sallad efter gymmet. Det hade jag aldrig trott om mig. Men det är väl bara att vara stolt?

Jag vet inte om det är kost eller träning eller kombination, men jag sover bättre på nätterna nu än tidigare (peppar, peppar, osv) och jag mår dessutom bra. Jag saknar konditionen men energin börjar sakta men säkert återvända.
__________________
Kontrollträning - En lugn och sansad journal
BiTBoY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 17:43   #9
BiTBoY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 83
Motivationsbrist?

Vart tog motivationen vägen?

Träningsvärken var knäckande förra veckan. Har aldrig (det senaste året) tränat så hårt som måndag och tisdag. Hade på torsdagen fortfarande sån träningsvärk i överkroppen att jag inte ens nästan kunde släpa mig till gymmet. Helt tokigt.

Mera soffa istället. Jobbade fredag (Tidaholm, kräftans dag) och lördag (Varberg, Societet). Mer än lite sliten på söndagen.

Nu måste en ny plan formas. Mindre träning. Får fortsätta och fokusera på kosten istället. Det är så knäckande att inte ha styrkan, rutinen, vanan, känslan eller kontrollen kvar.
__________________
Kontrollträning - En lugn och sansad journal
BiTBoY är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)