Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-08-30, 20:31   #1
pimpyd
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Direkt huvudvärk vid ansträngning!

Igår när jag körde marklyft så började det igen. När jag tar i så kommer det en strålande huvudvärk och det känns som skallen ska explodera i bakhuvudet. Det kommer så direkt och det gör så ont att jag är tvungen att avbryta övningen. Sen lugnar det ner sig och jag kan fortsätta passet efter några minuter och det gör inte lika ont längre. Idag körde jag en snabb uppvärming på 12 snabba reps i bänkpressen på 50kg och då kom det igen. exakt samma värk. har stött på de tidigare för några månader sedan men då vart det kanske några månaders mellanrum och inte lika intensivt. nu är det nästan varje pass och jag börjar bli orolig. Sitter nu och har fortfarande huvudvärk sent in på kvällen (den är inte lika jobbig utan känns nu som vanlig huvudvärk)

När jag kommer till gymet känns allt bra och ingen huvudvärk eller nått men efter en övning så kommer den direkt i bakhuvudet.

Tänkte jag ska snacka med en instruktör imorrn men tänkte ändå höra med er här om det är någon som vet eller har en susning om varför jag nu plötsligt får denna intensiva huvudvärk?
pimpyd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 07:06   #2
metalgirl_80
Registered User

Reg.datum: May 2005
Halloj!

jag har haft samma problem, så skrev en tråd här för ett tag sen o fick många svar... vettifaen hur man länkar här, men kolla efter "en sjuhelvetes huvudvärk" lite längre ner här på "träningsskador & rehab"... Det är väl egentligen ingen som vet exakt vad det är, men vi är många som råkat ut för det! De råd jag har fått är att vila ett par da´r - nå´n vecka o min tränare sa åt mig att köra lugnt 3-4 veckor... Lycka till med huvudvärken!
metalgirl_80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 07:50   #3
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Skit i tränare, snacka med en doktor ASAP säger jag.
För ungefär en månad sen dog en kompis kompis av en hjärnpropp (eller blödning) när han tränade på gym. Föll bara ihop, 24 var han, hur frisk o stark som helst. Jag säger inte att det är samma symptom, jag säger bara att du borde dra till en idrottsläkare som korrekt kan ställa diagnos, som har vana. Boka tid IDAG!
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-04, 12:49   #4
pimpyd
Registered User

Jahapp dags för en liten uppdatering kanske. De senaste dagarna har jag testat med att springa en tio minuter istället för att gå som uppvärmning för att få blodet att strömma snabbare. Och det har hjälpt i think. Fick ingen huvudvärk de senaste passen. Men så igårkväll skulle jag o flickan leka lite under täcket och efter bara några minuters uhm...penetration hah så ja då kom huvudvärken direkt och vart tvungen att avbryta. Och när huvudvärken väl gått bort efter sisådär 5 minuter så blev det inge mera för flickan vart rädd att jag kanske skulle dö eller svimma whatever så näepp inge mer sex förrns jag vart hos läkarn
Så imorrn ska jag till vårdcentralen och snacka me fabror doktorn. Sex kan jag klara mig utan men får jag inte träna ja då finns de ju ingen mening me livet
1RMs: Mark 160kg - Bänk 3x90kg - Knäböj ?
Mål: 80kg Q1 2006
Gammal 2005-09-04, 23:19   #5
Pez
Curl til you hurl!

Pezs avatar

Reg.datum: Apr 2001
Har haft samma skit hela veckan.. gissar på en sträckt/ansträngd muskel el liknande i nacken och idag brassade en redig förkylning ut, känns som det hör ihop på nåt vänster. All hell liksom.

Men uppdatera oss gärna här med vad ditt läkarbesök ger för förklaring.
Pez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-05, 17:01   #6
pimpyd
Registered User

Ja då har man vart och besök den lokala vårdcentralen och för att göra ett väldigt kort (och dyrt!) besök ännu kortare så summerar jag. Han hade ingen aning om vart det kan va förrutom muskelfästehinneinflamation (is that even a word!?) Och om smärtan fortsätter så ska jag kontakta han igen för vidare utredning. Doktorns råd var att träna lite lättare (oh va kul...INTE)

Men jag tror jag har kommit på ett botemedel. Att värma upp ORDENTLIGT. Tio minuter på löpbandet där du springer snabbt de första åtta minuterna och sen kuta allt va du kan de sista två så du höjjer din puls rejält. Gjorde det idag och maxade marklyft på 155kg och bänkpress på 95kg (båda PBs ) och kände ingen huvudvärk alls varken före, i eller efter passet så ptjaa ni som lider av samma sak så prova det jag skrev. Fast man kanske borde lyda doktorn? Äh
1RMs: Mark 160kg - Bänk 3x90kg - Knäböj ?
Mål: 80kg Q1 2006
Gammal 2005-09-05, 17:08   #7
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag klistrar in mitt svar jag gav metalgirl i en annan tråd:

The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (Egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.

Hoppas det här lugnade dig. Jag är ingen läkare utan har läst mig till denna information på olika medicinska websidor.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-05, 17:17   #8
Herkulez
Banned

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Pez
Har haft samma skit hela veckan.. gissar på en sträckt/ansträngd muskel el liknande i nacken och idag brassade en redig förkylning ut, känns som det hör ihop på nåt vänster. All hell liksom.

Men uppdatera oss gärna här med vad ditt läkarbesök ger för förklaring.
jepp me to, kört 1pass på 3v nu, blev efter en festkväll, låg nog konstigt som fan med skallen för morgonen efter när jag skulle ha morgongymnastik med tjejen i sängen så kom den, som en hammare i skallen (inte orgasmen utan huvudvärken), men nu har det väl lagt sig hoppas jag, vi får se efter passet ikväll =/
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-05, 18:39   #9
n1tro
MOARR! INC.

n1tros avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulez
jepp me to, kört 1pass på 3v nu, blev efter en festkväll, låg nog konstigt som fan med skallen för morgonen efter när jag skulle ha morgongymnastik med tjejen i sängen så kom den, som en hammare i skallen (inte orgasmen utan huvudvärken), men nu har det väl lagt sig hoppas jag, vi får se efter passet ikväll =/
1 pass på 3 veckor o du har min drömfysik? skämt åsido... , dock inte drömfysikdelen GE MIG
n1tro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-05, 18:44   #10
Herkulez
Banned

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av n1tro
1 pass på 3 veckor o du har min drömfysik? skämt åsido... , dock inte drömfysikdelen GE MIG
kommer med posten =)
tack föresten

idag gick det lite bättre, kände ibland att det var på väg men då försökte jag slappna av så gott det gick i nacken och då gick det bort. framsteg iaf
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 09:11   #11
Laan
Registered User

Laans avatar

Reg.datum: Feb 2003
det sitter i nacken skulle jag gissa på.. hade det jag med för något år sedan, och stretchning av nacken åt olika håll hjälper mycket bra.. Castro hade även han samma problem strax efter mig, och jag har för mig att det löste sig på samma sätt för honom
Laan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 09:41   #12
Forza
Registered User

Forzas avatar

jag har också fått denna huvudvärk, fick den efter en Breathing squat (Widowmaker)sett i hackliften, hade ont i 1,5 dag sen gick det över. Men kom tillbaka igen när jag körde nästa pass. Har märkt att ju högre puls jag får (ju mer jag anstränger mig) desto mer ont gör det. Den smärta jag får är helt sjuk, vet inte vad jag ska ta vägen. Får ta det lite lugnt antar jag

Journal:
It's the Doggshit...

coolaste bandet i Gbg
Forza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 23:47   #13
chrille_22
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Har också haft precis likadan värk.
Gå till en massör! Strecha nacken ordentligt.
Har varit hos massör 2 gånger nu och värken är nästan helt borta!
chrille_22 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 10:00   #14
Forza
Registered User

Forzas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av chrille_22
Har också haft precis likadan värk.
Gå till en massör! Strecha nacken ordentligt.
Har varit hos massör 2 gånger nu och värken är nästan helt borta!
Men min värk sitter i själva huvudet och jag käner bara av det när jag anstränger mig/ får höga puls och då som en pulserande värk.

E det det detta du hade? och var masserar han i så fall (specifikt alltså)?

Journal:
It's the Doggshit...

coolaste bandet i Gbg
Forza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 10:16   #15
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
somsagt det var en tråd om detta förrut, jag hade dehär problemet i 1 månad.. ..verkligen kul

Åkte in på magnetröntgen/ryggmärgsprov o hela kittet för att utesluta hjärnblödning, läkarna har verkligen ingen koll på denhär "huvudvärken"

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.