2007-01-02, 15:57
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
7-dagars schema, bra eller dåligt ?
Tjenare, jag har tränat i ca 1,5 år regelbundet, brukar köra 4 ggr i veckan men vill öka tempot lite på vissa muskelgrupper, får abstinens besvär om jag inte är på gymmet varje dag
Så vad tror ni om detta schama, jag kör ca 10-12 set på varje muskelgrupp, några fler på rygg och ben och då räknar jag inte med uppvärmningsset.
Mån: Bröst, Tri
Tis: Biceps, mage
Ons: Rygg
Tor: Axlar, mage
Fre: Bröst, tri
Lör: Biceps, lats
Sön: Ben
Bra & dåligt, ge gärna tipps på förbättringar...
Vikt: 78
Längd: 1,80
Senast redigerad av Wirre den 2007-01-02 klockan 16:00.
|
|
|
2007-01-02, 16:06
|
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Hur länge har du tänkt att träna sådär?
Träning 7 dagar i veckan kommer göra dig rejält övertränad, och eventuellt skadad.
|
|
|
2007-01-02, 16:10
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Tror inte ens IFBB-proffsen tränar 7 dagar i veckan.
|
|
|
|
2007-01-02, 16:12
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Hur länge har du tänkt att träna sådär?
Träning 7 dagar i veckan kommer göra dig rejält övertränad, och eventuellt skadad.
|
You tell me, hehe nae men hur länge kan va lagom, kan ju ta en vilovecka biland eller skifta mellan två scheman. Bra att det kom upp för jag har undrat lite ang överträning också..
Hade även tänkt om man kör ena veckan riktigt tungt och andra veckan kör man 10-12 reppare, kan det va nått, lite variation ?
|
|
|
2007-01-02, 17:56
|
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wirre
You tell me, hehe nae men hur länge kan va lagom, kan ju ta en vilovecka biland eller skifta mellan två scheman. Bra att det kom upp för jag har undrat lite ang överträning också..
Hade även tänkt om man kör ena veckan riktigt tungt och andra veckan kör man 10-12 reppare, kan det va nått, lite variation ?
|
Dom flesta har viloveckor inlagda, trots att dom inte kör 7 dagar i veckan.
Lägg in en vilodag.
|
|
|
2007-01-02, 16:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wirre
Tjenare, jag har tränat i ca 1,5 år regelbundet, brukar köra 4 ggr i veckan men vill öka tempot lite på vissa muskelgrupper, får abstinens besvär om jag inte är på gymmet varje dag
Så vad tror ni om detta schama, jag kör ca 10-12 set på varje muskelgrupp, några fler på rygg och ben och då räknar jag inte med uppvärmningsset.
Mån: Bröst, Tri
Tis: Biceps, mage
Ons: Rygg
Tor: Axlar, mage
Fre: Bröst, tri
Lör: Biceps, lats
Sön: Ben
Bra & dåligt, ge gärna tipps på förbättringar...
Vikt: 78
Längd: 1,80
|
Det beror alldeles på hur hårt du kör. VIsst kan du köra sådär, men du måste köra lite lugnare på några pass då. Säg att du kör bröst, triceps på måndag hårt så måste du köra bröst,tri på fredag mkt lättare. kör 10-12reps i nåra set med kort vila och kör absolut inte till failiure i nåt set, då kan det funka.
|
2007-01-02, 19:35
|
|
|
Grand Dreadlord Extraordinaire
Reg.datum: Oct 2005
|
Men är det egentligen nödvändigt med vilodagar ur ett rent kroppsligt perspektiv (psykologiskt kan jag ganska lätt förstå)?
Räcker det inte att respektive kroppsdel får vila tillräckligt länge innan ny belastning? Finns det några fakta kring detta, så att vi slipper gissa och gå på vad tränande 'brukar' göra?
|
2007-01-02, 19:53
|
|
|
Banned
Reg.datum: Jul 2004
|
visa ord:
Muskler får tid att växa de dagar du vilar.
Jag kan inte se hitta på något positivt med att träna styrke varje dag...?
|
|
|
2007-01-02, 21:49
|
|
|
Custom User Title
Reg.datum: Dec 2002
|
Jag ser inget negativt i att träna 7 dagar i veckan. Träna 3ggr/veckan med pass på 3½h eller 7ggr/veckan med pass på knappt 45min. Själv föredrar jag det sistnämnda.
|
|
|
2007-01-02, 22:28
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Überbiffen
Jag ser inget negativt i att träna 7 dagar i veckan. Träna 3ggr/veckan med pass på 3½h eller 7ggr/veckan med pass på knappt 45min. Själv föredrar jag det sistnämnda.
|
Ja det är så det är tänkt köra MAX 1 timmes pass, annars brukar jag bli så trött.
Så länge man försöka hålla isär muskelgrupperna så gott det går ( vet att det är svårt ) så kanske det funkar.
Ska testa detta nån månad och se hur det känns.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.
|

|