2005-02-20, 12:31
|
|
Proper
Reg.datum: Aug 2004
|
Kolhydratladdning för vasaloppet?
Min svåger som ska åka vasaloppet frågade mig om jag visste hur en korrekt kolhydratladdning går till.
Enligt hans info ska han utesluta kolhydrater i 3 dagar för att sen fylla i nästföljande 3.
Jag har ingen aning så jag passar frågan vidare till er om hur han ska göra.
Eller om någon kan tipsa om nåt liknande forum med mer inriktning mot konditionsidrotter.
|
|
|
2005-02-20, 12:51
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Att tömma glykogendepåerna i flera dagar innan själva laddningen är den klassiska metoden, men den har visat sig ha stora nackdelar, i och med att lågt kolhydratintag i kombination med träning kan ge hypoglykemi, och långdistansträning under dessa förutsättning kan leda till muskeltrauma, någon som i stället kan försämra möjligheterna att lagra in glykogen utöver normalmängderna.
En bättre variant är:
Dag 1: Tömning (valfri)
Dag 2: blandad kost, moderat kolhydratintag, något neddragen träningsmängd
Dag 3: som dag 2
Dag 4: som dag 2
Dag 5: högkolhydratkost, minskad träning
Dag 6: högkolhydratkost, minskad träning eller vila
Dag 7: som dag 6
Dag 8: Tävling
Högkolhydratkosten bör innehålla 8-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och dag.
|
|
|
2005-02-20, 13:44
|
|
Värmdökungen
Reg.datum: Aug 2001
|
Kostmässigt skulle jag göra som Grub skrev, med tillägget att äta saker han är van vid och inga konstiga påhitt han hört av någon gammal räv. Sen skulle jag vila helt i minst 5 dagar innan loppet.
|
|
|
2005-02-20, 14:01
|
|
Proper
|
Ok,tack för svaren.Ska passa infon vidare.
Tyckte han sa att han skulle vila helt sista veckan eller så,det förändrar inte upplägget något?
Edit:Är det så lågt GI som möjligt på kolhydraterna vi pratar om?
Senast redigerad av zam den 2005-02-20 klockan 14:06.
|
|
|
2005-02-20, 14:02
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
JJ: De flesta jag pratat med brukar vilja hålla igång på något sätt så att de inte stelnar till men det kanske bara är de jag har träffat som gör så?
Det är inte riktigt mitt område inom träningen..
|
|
2005-02-20, 14:07
|
|
Värmdökungen
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
JJ: De flesta jag pratat med brukar vilja hålla igång på något sätt så att de inte stelnar till men det kanske bara är de jag har träffat som gör så?
Det är inte riktigt mitt område inom träningen..
|
Jo, jag brukade promenera eller genomföra ett mycket lätt träningspass på t.ex. onsdagen. Så lätt att det nästan föll utanför kategorin träning
Men det beror lite på vilken nivå man ligger på (hur fort man återhämtar sig), eliten softar ju knappast en vecka innan. Bara man inte försöker kompensera för utebliven träning sista veckan.
|
|
|
2005-02-20, 14:23
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av zam
Edit:Är det så lågt GI som möjligt på kolhydraterna vi pratar om?
|
Normal kost, näringsrika livsmedel. Lågglykemiska kolhydrater lagras också in som muskelglykogen, och här är det knappast något jakt på timmar det är mellan tömning och nästa tävling det är frågan om. Så lågt som möjligt finns heller inte någon anledning att gå, utan vanlig kolhydratrik mat: gröt, pasta, grovbröd, frukt, grönsaker, ris, korngryn, müsli, osv.
|
|
|
2005-02-20, 14:36
|
|
Proper
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Normal kost, näringsrika livsmedel. Lågglykemiska kolhydrater lagras också in som muskelglykogen, och här är det knappast något jakt på timmar det är mellan tömning och nästa tävling det är frågan om. Så lågt som möjligt finns heller inte någon anledning att gå, utan vanlig kolhydratrik mat: gröt, pasta, grovbröd, frukt, grönsaker, ris, korngryn, müsli, osv.
|
Ok,tack.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:49.
|

|