Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-08-08, 09:40   #1
Power
Hippo power

Powers avatar

Reg.datum: May 2005
Bänkpresstävling - tips

Jag är med i en "bänkpresstävling" med två mer eller mindre kända personer här på Kollo.
Förra veckan dök det upp ett problem... stången måste ner hela vägen i bröstet för att repset ska vara godkänt, och det har jag inte gjort förut. Har alltid stannat typ en knytnäve ovanför. Går jag ner i bröstet försvinner all styrka och jag fastnar där.
Jag behöver tips för hur jag bäst och snabbast får upp styrkan "därnere".
Ska jag köra rak/snedbänk, tung/lätt stång, tung/lätt hantel eller nåt annat för att lyckas?

Tävlingen är om lite drygt en och en halv månad så det är väl ingen akut panik, men det kan ju vara skönt att veta att man kommer att klara det. Jag har ingen lust att förlora!
Gammal 2005-08-08, 09:45   #2
ugly_kid
Registered User

ugly_kids avatar

Reg.datum: Dec 2001
om man äldrig har gått ända ner och sen ska börja med det så brukar det vara väldigt lätt att skada axlarna. så kör väldigt lätta vikter i början. stretcha mycket bröst efter din tidigare korta rörelsebana kan ha medfört dåligt stretchade bröstmuskler. testa kör hantelpress där du kan försöka gå ner ännu längre än i bänkpressen.
ugly_kid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-08, 09:58   #3
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
En lätt stång ner till bröstet, stanna till i 2-3 sekunder och sen skjuter du upp stången ganska snabbt.
Sen lastar du på mer vikt, ökar farten från bröstet och minskar tiden på bröstet till en sekund vartefter veckorna går. Iofs bör du veta de exakta tävlingsregler för att kunna anpassa träningen till det.

Du har antagligen en högre skaderisk för att du kört halva bänkar tidigare så ta det lugnt och jag skulle säga att 1,5 månader är minimum för att du ska få någon som helst utdelning av träningen, utom en bra träningsvärk i bröstet och lite större volym iofs.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-08, 12:05   #4
Power
Hippo power

Powers avatar

Ska prova det där med att stanna därnere, antar att det är för att riktigt sträcka ut i bottenläget.

Plockar jag bort 20 kg från stången, jämfört med vikten jag ska lyfta, så går det bra hela vägen, men det är just på "tävlingsvikten" det är tungt.

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
En lätt stång ner till bröstet, stanna till i 2-3 sekunder och sen skjuter du upp stången ganska snabbt.

Du har antagligen en högre skaderisk för att du kört halva bänkar tidigare så ta det lugnt och jag skulle säga att 1,5 månader är minimum för att du ska få någon som helst utdelning av träningen, utom en bra träningsvärk i bröstet och lite större volym iofs.
Gammal 2005-08-08, 18:29   #5
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Power
Ska prova det där med att stanna därnere, antar att det är för att riktigt sträcka ut i bottenläget.
Det är snarare för att bli stark i bottenläget där du ju är svagare pga att du av någon anledning inte har tränat den delen. De flesta bör nog under vissa perioder köra en lite längre stopp i botten om de vill bli bra på just bänkpress (Utan tröja.). Tävlingstoppet är ca 1 sekund (Markerat stopp.) och genom att köra lite längre så får man upp den rena styrkan i botten genom att stretchreflexens inverkan minskar.
Sen gäller det att anpassa stoppet till de tävlingsregler som man använder.

Alla som har problem att träna bröstmusklerna i bänkpress när det gäller volym kan ju även testa att öka längden på stoppet...

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-08, 18:57   #6
carlsm
Registered User

carlsms avatar

Vilket tips, måste prova stoppet!
Gammal 2005-08-08, 20:36   #7
hulken
Registered User

hulkens avatar

Reg.datum: Jul 2001
Japp, som Bumbi säger, kör med långa stopp på bröstet mellan ca 2-4 sek.

>>>>> Je Suis Fort <<<<<
hulken är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.