2004-01-31, 18:21
|
|
Beach 2023
Reg.datum: Jan 2003
|
Saltet binder vatten?
Jag tycker inte att jag är speciellt fet men ibland känner jag mig lite fet/rund i ansiktet. Möjligt att jag har ett sånt ansikte vid den här kroppsvikten (90kg 192cm, jämfört med 75kg för ett år sedan) men låt oss säga att det är nåt annat... Vad jag hört så binder salt vatten (1g salt = 50g vatten har Grub sagt tror jag), vad som nu menas med det?
Om jag äter mycket salt, vad händer då? Kan jag bli rundare i bland annat ansiktet av det? Om jag nu vill bli av med det, ska jag dricka mer eller mindre vatten, eller måste jag helt enkelt skära ned på saltet? Eller är enda sättet att vara i energiunderskott ett tag?
Vilka vanliga maträtter innehåller mycket salt?
|
|
|
2004-01-31, 19:00
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Bekymra dig inte för saltet.
Du behöver minst 3 g koksalt ( natrium - klorid ) och äter troligen 5 - 9 g / dag. Du kan äta enda upp till 12 - 15 g / dag utan problem ifall du bara dricker tillräkligt med vatten.
Njurarna håller en lagom nivå av natrium i kroppen och dricker du minst 2 - 3 liter per dag fungerar njurarna perfekt. Börjar du strypa på vattnet så kommer kroppen istället att börja hålla kvar natrium och vatten istället.
Den övre gränsen för vatten är mer osäkert men mer än 6 - 7 liter per dag är inte bara obekvämt men kan även tvätta ur kroppen på andra viktiga mineral.
Tycker du att du håller vatten så drick en liter extra vatten.
Salt finns i nästan all färdig mat som serveras på lunchrestauranger eller finns i kyl och frysdiskarna, i korv, ost, bröd, kex färdiga drycker etc, etc. En stor del av saltet vi får i oss kommer också från saltkaret framför oss på bordet.
Det är alltså bättre att laga maten själv från rena råvaror som potatis, kött, fisk, ris, pasta, grönsaker, frukt osv.
Samtidigt kan du öka ditt intag av kalium från potatis, frukt och grönsaker.
Senast redigerad av Sverker den 2004-01-31 klockan 19:03.
|
|
|
2004-01-31, 19:29
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Du kan ju minska ner andelen natrium genom att välja seltin istället för vanligt koksalt, och sedan äta mer frukt o frönsaker som innehåller kalium.
Kalium drar in vätska i musklerna, natrium drar ur den från musklerna och lagrar den innanför huden istället.
|
|
|
2004-01-31, 20:08
|
|
Beach 2023
|
Sverker:
Jag skall alltså dricka lite extra vatten (hur mycket nu det är) om jag förstått det hela rätt. Känns lite konstigt att dricka mer när man redan har för mycket vatten, men jag tror dig och din förklaring.
Just nu dricker jag i princip aldrig vatten, det kanske jag skall ändra på? Ca 2 liter mjölk brukar jag däremot ta, och det är väl det enda i ren vätska som jag tar. Sen skiftar det givetvis från dag till dag, kanse blir saft/cola eller annat istället. Hur mycket vatten får man i sig ungefär om man äter normalt under en dag?
Du och aliquis skrev också att frukt & grönsaker är bra, det äter jag väldigt sällan, tyvärr, så jag får öka intaget där också då! Det har jag iofs redan tänkt göra men nu har jag ännu en anledning.
|
|
|
2004-01-31, 20:42
|
|
Symmetrisk moderator
|
Två kanske tre liter vätska på en dag. Du dricker mycket mjölk ( som innehåller bra med kalium och lagom lite natrium ) så du får ju i dig 3 - 4 liter på en dag vilket ändå inte är så illa. Pröva att drick en liter rent vatten fördelat över dagen och se vad som händer.
Satsa på potatis, bananer och fruktjuice för att få i dig kalium. Nötter ( INTE salta jordnötter ) är också bra på kalium. Några tomater och lite gurka ger dig både vätska och kalium.
|
|
|
2004-02-01, 00:02
|
|
Beach 2023
|
Tackar för infon  Jag förväntar mig inga underverk men jag skall se vad som händer!
|
|
|
2004-02-02, 11:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Sverker skrev: "Bekymra dig inte för saltet"
Jag tycker tvärtom!!! Salt är artfrämmande för människan. Höjer blodtrycket och kan evt. orsaka stroke, hjärtsvikt, benskörhet och magsäckscancer. Kan även försämra astma.
Så tänk på saltet och bekymra dig iaf lite för det 8)
|
|
|
2004-02-02, 14:05
|
|
Banned User
|
Saken är den att vi människor alltid har ätit mycket frukt och grönsaker som är rika på kalium, så kroppen har inga problem med att klara av flera gram om dagen och behöver det. Natrium däremot är inte alls lika vanligt och vi behöver bara väldigt små mängder, vår kropp är även väldigt bra på att ta upp natriumet eftersom det inte brukade finnas i stora mängder.
Nuförtiden är ju dock i princip all mat saltad så vi får i oss stora mängder natrium, som kroppen även tar upp. När det gäller kalium fuskar folk mycket med grönsaker och frukt och intaget är därför inte så stort, och kroppen är dålig på att ta upp det/behöver mycket, så därför blir alltsammans fel.
Lär dig äta massa frukt och grönsaker, de har ju andra fördelar med framförallt vitaminer, antioxidanter och bioflavoider men även mineraler.
Börja lite lätt mer en grape till frukosten, en banan till något mellanmål och något äpple på kvällen eller liknande, frukt är gott 
Grönsaker smakar väl inte alltid så bra i mitt tycke men det är ju bara att käka på ändå.
|
|
|
2004-02-02, 15:44
|
|
Beach 2023
|
Någon skillnad på nyttigheten mellan grönsaker och frukt? Tänker främst på kaliumet, men i övrigt också. Grönsaker är inte speciellt gott men det går ju att ta till maten. Frukt är ju däremot gott och det kan jag ta när som helst! (även om jag inte gjort det hittils...)
|
|
|
2004-02-02, 16:21
|
|
Banned User
|
De innehåller väl olika saker, grönsaker rent generellt innehåller nog mindre kolhydrater och mer fibrer och protein, medans frukt oftast är mest kolhydrater.
Frukt ger ofta ungefär dubbla mängden kcal/100g relativt grönsaker.
|
|
|
2004-02-02, 18:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Äh, våra förfäder lagrade väl i princip allt i salt-tunnor och se bara hur mycket de dominerade
|
|
|
2004-02-02, 19:03
|
|
Banned User
|
om du tror att de senaste århundrandena har gjort större skillnad på våra kroppar är de miljarder år livet har utvecklats före dessa så visst...
Och även om kött och fisk förvarades i salt så åt de mer grönsaker än vad de mesta skräpmatsätande människorna äter nu.
|
|
|
2004-02-02, 19:25
|
|
Symmetrisk moderator
|
Citat:
Originally posted by Hermes
Äh, våra förfäder lagrade väl i princip allt i salt-tunnor och se bara hur mycket de dominerade
|
När blev salt en handelsvara ? När började man konservera med salt ?
Järnåldern kanske ? M a o 1000 - 1500 år sedan.
Mäniskan har ju funnits betydligt längre på jorden
|
|
|
2004-02-02, 19:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Originally posted by Pontus
Någon skillnad på nyttigheten mellan grönsaker och frukt? Tänker främst på kaliumet, men i övrigt också. Grönsaker är inte speciellt gott men det går ju att ta till maten. Frukt är ju däremot gott och det kan jag ta när som helst! (även om jag inte gjort det hittils...)
|
Allt som är grönt innehåller mkt magnesium också. Klorofyllet i växter är nästan omöjligt att skilja från vårat hemoglobin bortsett från att det i klorofyllet finns en magnesiumgrupp istället för en järngrupp som i hemoglobinet.
|
2004-02-03, 00:33
|
|
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Salt är artfrämmande för människan. Höjer blodtrycket och kan evt. orsaka stroke, hjärtsvikt, benskörhet och magsäckscancer. Kan även försämra astma.
|
Numer menar många forskare att ett högt saltintag inte alls har några negativa effekter på blodtrycket eller att det skulle vara ohälsosamt på något annat sätt. Eventuellt kan väl ett extremt högt saltintag, och då talar vi om >20g/dag, under lång tid slita på njurarna onödigt mycket men i övrigt verkar ohälsoeffekterna vara en myt.
Vilken var förresten kopplingen till astma?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:37.
|

|