Tja!
Jag kom inte på någon bättre rubrik... men skit samma.
Jag har pratat en hel del med en kille på Riksidrottsförbundet i Sverige som btw. heter Peder Mathiasson. Tracka inte killen nu bara.. ok?
Anledningen till att jag först tog kontakt med killen var att det på "mitt gym" florerar många och vissa konstiga frågetecken kring andvändandet av kosttillskott i samband med hård träning. På gymmet hemma får man inte förtära någon som helst form av kosttillskott i lokalerna... Vilket jag personligen tycker är trams och gallimattias (eller hur det nu stavas). Men när jag pratade en stund med den här Peder så hänvisade han till deras dopningtester och studier som genomförts av Riksidrottsförbundet. Och där kunde man läsa tex. att ca. 10% av alla som testas possitivt för dopning i SVERIGE (utav förbundets tester) har fått i sig dessa preparat genom olika typer av kosttillskott (fastställt av förbundet) alltså inget skylla ifrån sig dravell... Han kunde räkna upp ett otal olika "kosttillskott" som det visat sig senare att de innhöll substanser som i kroppen omvandlades till dopningklassade preparat. Dock gav han mig inga uppgifter på att detta skulle ha förekommit på "motions" tränande nivå utan bara på "elit" nivå. Vilket iof. kan tolkas på olika vis... Jag frågade honom också om det finns någon myndighet eller liknande som sköter kontrollen av kosttillskott som får säljas i landet. Men det enda svar jag fick var att kontrollen var bristfällig.
Så vilka kosttillskotts tillverkare kan man "lita på"?? Eller vilken/vilket granskande organ sköter kontrollen utav kosttillskott som skall säljas på den svenska marknaden?
Tacksam för svar eller åsikter....