Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-02, 13:48   #1
Zäta
Registered User

Zätas avatar

Reg.datum: Sep 2005
Kosttillskott = Dopning...?

Tja!
Jag kom inte på någon bättre rubrik... men skit samma.

Jag har pratat en hel del med en kille på Riksidrottsförbundet i Sverige som btw. heter Peder Mathiasson. Tracka inte killen nu bara.. ok?
Anledningen till att jag först tog kontakt med killen var att det på "mitt gym" florerar många och vissa konstiga frågetecken kring andvändandet av kosttillskott i samband med hård träning. På gymmet hemma får man inte förtära någon som helst form av kosttillskott i lokalerna... Vilket jag personligen tycker är trams och gallimattias (eller hur det nu stavas). Men när jag pratade en stund med den här Peder så hänvisade han till deras dopningtester och studier som genomförts av Riksidrottsförbundet. Och där kunde man läsa tex. att ca. 10% av alla som testas possitivt för dopning i SVERIGE (utav förbundets tester) har fått i sig dessa preparat genom olika typer av kosttillskott (fastställt av förbundet) alltså inget skylla ifrån sig dravell... Han kunde räkna upp ett otal olika "kosttillskott" som det visat sig senare att de innhöll substanser som i kroppen omvandlades till dopningklassade preparat. Dock gav han mig inga uppgifter på att detta skulle ha förekommit på "motions" tränande nivå utan bara på "elit" nivå. Vilket iof. kan tolkas på olika vis... Jag frågade honom också om det finns någon myndighet eller liknande som sköter kontrollen av kosttillskott som får säljas i landet. Men det enda svar jag fick var att kontrollen var bristfällig.

Så vilka kosttillskotts tillverkare kan man "lita på"?? Eller vilken/vilket granskande organ sköter kontrollen utav kosttillskott som skall säljas på den svenska marknaden?

Tacksam för svar eller åsikter....
Gammal 2006-02-02, 13:58   #2
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Kosttillskott från svenska märken bör inte vara något problem med tanke på att prohormoner och efedrin inte får säljas i Sverige.
Fanns det ett enda proteinpulver med i de saker han räknade?

Sen ska man inte köpa något som man inte vet vad det är, det finns fler orsaker än dopningsrisken för att inte göra det iofs.

Är man på något sätt tveksam om en produkt så avstår man innan man har kunnat kolla upp den.

Att ett gym förbjuder tillskott ser jag som humor däremot, får man äta bananer?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 14:08   #3
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Kosttillskott från svenska märken bör inte vara något problem med tanke på att prohormoner och efedrin inte får säljas i Sverige.

Sen ska man inte köpa något som man inte vet vad det är, det finns fler orsaker än dopningsrisken för att inte göra det iofs.

Är man på något sätt tveksam om en produkt så avstår man innan man har kunnat kolla upp den.

Samma inställning på gymmet jag tränar på, inte för kunder, men personal etc har strikta förhållningar att inte öppet äta tillskott etc, och i lokalen finns det
A4 papper uppsatta om att tillskott inte behövs för tränande etc etc etc.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 14:25   #4
Daniel-san
Registered User

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Zäta
Tja!
Jag kom inte på någon bättre rubrik... men skit samma.

Jag har pratat en hel del med en kille på Riksidrottsförbundet i Sverige som btw. heter Peder Mathiasson. Tracka inte killen nu bara.. ok?
Anledningen till att jag först tog kontakt med killen var att det på "mitt gym" florerar många och vissa konstiga frågetecken kring andvändandet av kosttillskott i samband med hård träning. På gymmet hemma får man inte förtära någon som helst form av kosttillskott i lokalerna... Vilket jag personligen tycker är trams och gallimattias (eller hur det nu stavas). Men när jag pratade en stund med den här Peder så hänvisade han till deras dopningtester och studier som genomförts av Riksidrottsförbundet. Och där kunde man läsa tex. att ca. 10% av alla som testas possitivt för dopning i SVERIGE (utav förbundets tester) har fått i sig dessa preparat genom olika typer av kosttillskott (fastställt av förbundet) alltså inget skylla ifrån sig dravell... Han kunde räkna upp ett otal olika "kosttillskott" som det visat sig senare att de innhöll substanser som i kroppen omvandlades till dopningklassade preparat. Dock gav han mig inga uppgifter på att detta skulle ha förekommit på "motions" tränande nivå utan bara på "elit" nivå. Vilket iof. kan tolkas på olika vis... Jag frågade honom också om det finns någon myndighet eller liknande som sköter kontrollen av kosttillskott som får säljas i landet. Men det enda svar jag fick var att kontrollen var bristfällig.

Så vilka kosttillskotts tillverkare kan man "lita på"?? Eller vilken/vilket granskande organ sköter kontrollen utav kosttillskott som skall säljas på den svenska marknaden?

Tacksam för svar eller åsikter....
Personligen tror jag att en betydande del av de positiva fall du nämner inte alls har fått i sig dopingklassade preparat av misstag, utan helt enkelt har spår av medvetet bruk kvar i kroppen. Jag vet ju inte vilka förbjudna substanser eller kosttillskott det var tal om, men jag misstänker att sanningen inte är fullt så oskuldsfull som man gärna vill tro bland elitidrottare.
Daniel-san är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 14:32   #5
Krokodil
WTF?

Krokodils avatar

Reg.datum: Jan 2004
http://www.dopingjouren.nu/page.asp?page=kosttillskott

"Dopingjouren har en mycket restriktiv hållning till kosttillskott eftersom ”Kosttillskottsindustrin” tjänar stora pengar på försäljning av dessa preparat och många produkter är inte tillräckligt kvalitetskontrollerade och innehållsdeklarerade. "

"Forskning
IOK har gjort en undersökning av 634 kosttillskott ifrån olika distributörer i olika länder. Av dessa 634 produkter hittade man dopningsklassade substanser i ca 15 % (94 st). Länk till sammanfattning av IOK´s rapport finns längst ned på sidan."

http://multimedia.olympic.org/pdf/en_report_324.pdf

Hoa-Hoa Dahlgren.
Krokodil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 14:52   #6
Ninjasmurf
Registered User

Ninjasmurfs avatar

Reg.datum: Dec 2002
Jag tror skyllandet på kosttillskott är ganska vanligt bland dom som åker fast i dopingtest. Vilket kan förklara dopingjourens inställning...
Gammal 2006-02-02, 15:23   #7
Beast
Registered User

Beasts avatar

Reg.datum: Nov 2003
ÄH, det lär knappt finnas kvar nu, Bumbi: Det är förbjudet där också.
Jag hade väl kankse kollat två gånger på helt nya super hypade tillverkare annars är chansen obefintlig enligt mig.
Gammal 2006-02-02, 18:58   #8
EiseltUK
Registered User

Reg.datum: Jun 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil
http://www.dopingjouren.nu/page.asp?page=kosttillskott

"Dopingjouren har en mycket restriktiv hållning till kosttillskott eftersom ”Kosttillskottsindustrin” tjänar stora pengar på försäljning av dessa preparat och många produkter är inte tillräckligt kvalitetskontrollerade och innehållsdeklarerade. "

"Forskning
IOK har gjort en undersökning av 634 kosttillskott ifrån olika distributörer i olika länder. Av dessa 634 produkter hittade man dopningsklassade substanser i ca 15 % (94 st). Länk till sammanfattning av IOK´s rapport finns längst ned på sidan."

http://multimedia.olympic.org/pdf/en_report_324.pdf
I den undersökningen fann man inte dopningsklassade ämnen i något av de svenska märkena som testades. Men det betyder ju inte att de är garanterat fria för all evighet.

/ Henrik
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 13:43   #9
Zäta
Registered User

Zätas avatar

Citat:

Han hänvisade till det kända fallet med Patrik Nilsson som spelar i djurgården efter ett tags avstängning för dopningsbrott. Han hade ätit (förmodligen bland annant) kosttillskottet "Animal stack" som visade sig inehålla prohormoner vilket förvandlas till nandrolon i kroppen. Detta kunde man vid denna tid (ungefär 2004-2005) köpa i Sverige helt legalt. Vilket känns lite knepigt tycker jag...

hehe! ja det där med kosttillskott har jag nog disskuterat ett dussintals gånger med föreståndaren. Men det är som att bånka huvudet i en j-vligt tjock vägg. Men efter våra samtal så har vi kommit fram till att problemet är att man blandar ett pulver med vatten/mjölk. Eftersom gymmet i övrigt säljer färdigförpackade sandvichar och liknande. Har dock aldrig frågat vad dom anser om bars
Gammal 2006-02-03, 13:48   #10
Honn
Registered User

Honns avatar

Reg.datum: Dec 2002
Om jag tänker på rätt fall så hade han köpt Animals produkt i USA , och det stod klart och tydligt på burken att den innehöll prohormoner.
Gammal 2006-02-03, 13:50   #11
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Han hänvisade till det kända fallet med Patrik Nilsson som spelar i djurgården efter ett tags avstängning för dopningsbrott. Han hade ätit (förmodligen bland annant) kosttillskottet "Animal stack" som visade sig inehålla prohormoner vilket förvandlas till nandrolon i kroppen. Detta kunde man vid denna tid (ungefär 2004-2005) köpa i Sverige helt legalt. Vilket känns lite knepigt tycker jag...
Det fanns väl inte till salu i Sverige helt legalt då prohormoner var förbjuda sen några år tillbaka vid den tiden?
I alla fall stog det, om jag kommer ihåg rätt, på burken att det innehöll prohormon och att det kunde ge utslag på ett dopingtest.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 13:54   #12
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Nej. Det kunde man inte. Han köpte det i utomlandet. Dessutom stod det med nästan decimeterstora bokstäver på burken "ät inte detta om du sysslar med en sport där de dopintestar deltagarna, produkten innehåller prohormoner som ger utslag i dopingtest!" - iofs stod det på engelska men han missade kanske det.

z_bumbi: you beat me to it!

I övrigt tror jag att det i de flesta fall är folk som försöker skylla på tillskotten. Sen har de missat att de alltid är ansvariga för vad de stoppar i sig. Även om ett piller/pulver skulle sakna innehållsförteckning eller ljuga i sin innehållsförteckning så är det idrottaren som är ansvarig för det h*n stoppar i sig.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 14:13   #13
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Reg.datum: Nov 2002
Skulle vara kul att se hur många av de positiva kosttillskotten som var av typen gainers/proteinpulver..
Gammal 2006-02-03, 15:39   #14
Zäta
Registered User

Zätas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Honn
Om jag tänker på rätt fall så hade han köpt Animals produkt i USA , och det stod klart och tydligt på burken att den innehöll prohormoner.

Jovisst, Patrik köpte sina produkter i USA med identiska varor fanns faktiskt vid den här tiden att köpa i Sverige. Om inte killen på Riksidrottsförbundet ljuger mig rakt upp i ansiktet
Gammal 2006-02-03, 15:40   #15
Zäta
Registered User

Zätas avatar

Citat:
Det fanns väl inte till salu i Sverige helt legalt då prohormoner var förbjuda sen några år tillbaka vid den tiden?
I alla fall stog det, om jag kommer ihåg rätt, på burken att det innehöll prohormon och att det kunde ge utslag på ett dopingtest.

Som jag precis skrev till "honn" så fanns detta tillskott att köpa i Sverige under samma period som Patrik Nilsson köpte sina produkter i USA.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:28.