Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-18, 18:34   #1
fluffy_ferret
Banned

Reg.datum: Mar 2007
Omega 3 - överskattat?

Inte för hälsan. Jag tänker på priset. Såg just en uträkning på den utmärkta sidan Shenet.se. Förutsatt att uträkningen stämmer borde det vara betydligt billigare att käka lite fet fisk istället. Maten får man på köpet.

"Oljetillskott i Sverige innehåller 170-750 mg omega-3 per kapsel. För att få i sig den omega-3 som finns i en burk makrill med tomatsås (3.000 mg) får man alltså stoppa i sig upp till 18 kapslar per dag till en dagskostnad av upp till 24 kr."

http://www.shenet.se/ravaror/fettsyrafler.html
fluffy_ferret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 18:53   #2
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jag tar linfröolja istället (Zeta). Billig och smakar väldigt lite. Vet inte om det är någon betydande skillnad mellan omega 3 från linfröolja eller från fisk.
Gammal 2007-03-18, 18:58   #3
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Priset är hyffsat rätt. Det är inte lätt att plocka fram ren fiskolja utan att skada den. Sådant kostar.

Självklart är fisk billigare och bättre. Det är upp till var och en att välja sin sort. Jag väljer makrill i tomatsås.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 19:04   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman Visa inlägg
Jag tar linfröolja istället (Zeta). Billig och smakar väldigt lite. Vet inte om det är någon betydande skillnad mellan omega 3 från linfröolja eller från fisk.
Fiskolja innehåller större mängder EPA och DHA, vilket måste omvandlas från vegetabiliska omega-3 källor. Den omvandlingen är om jag inte minns fel mindre effektiv hos män än hos kvinnor.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 19:09   #5
A.Steinbach
Freak of Nutrition

A.Steinbachs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Fiskolja innehåller större mängder EPA och DHA, vilket måste omvandlas från vegetabiliska omega-3 källor. Den omvandlingen är om jag inte minns fel mindre effektiv hos män än hos kvinnor.
Ja omvandlingen av Alfa-linolensyra till de mer långkedjiga fettsyrorna EPA o DHA ligger mellan 0,2-15% och styrs av hur mycket Alfa-linolensyra man intar i för hållande till Linolsyra då de konkurerar om samma enzymer som krävs för omvandlingarna.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 19:13   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach Visa inlägg
Ja omvandlingen av Alfa-linolensyra till de mer långkedjiga fettsyrorna EPA o DHA ligger mellan 0,2-15% och styrs av hur mycket Alfa-linolensyra man intar i för hållande till Linolsyra då de konkurerar om samma enzymer som krävs för omvandlingarna.
Innebär detta att upptaget när man intar EPA och DHA i ren form inte störs av ett samtida intag av linolsyra?
Gammal 2007-03-18, 19:17   #7
fluffy_ferret
Banned

Linfröolja är nog bra, men har läst nånstans att det är bara 10-20% av Omega 3'n från växtriket som kan omvandlas till den långkedjade varianten vi behöver, som finns i djurriket. Vissa anger lägre siffror. Enligt läkaren och forskaren Olle Haglund kan vi omvandla högst 1 % av växt-Omega 3 på detta sätt.
fluffy_ferret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 19:31   #8
A.Steinbach
Freak of Nutrition

A.Steinbachs avatar

Citat:
Innebär detta att upptaget när man intar EPA och DHA i ren form inte störs av ett samtida intag av linolsyra?
Inte vad jag vet i alla fall. De är ju redan i den formen de ska vara, t ex EPA för att sedan påverka olika eikosanoider.

Det är ju ALA som som "tävlar" med Linolsyra om enzymerna elongas och desaturas för omvandling.

Linolsyra blir ju i slutänden Arakidonsyra, AA, som är utgångssubstans för eikosanoider med inflammatoriska egenskaper.

Men en del av Linolsyran omvandlas först till GLA som sen omvandlas till DGLA, ca 10%, som är utgånssubstans för eikosanoider med antiinflammatoriska egenskaper, precis som EPA är.

Så därför borde man då kunna påverka att mindre Linolsyra omvandlas till AA genom att ha ett bättre förhållande mellan Linolsyra och ALA.
Gammal 2007-03-18, 19:37   #9
A.Steinbach
Freak of Nutrition

A.Steinbachs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av fluffy_ferret Visa inlägg
Inte för hälsan. Jag tänker på priset. Såg just en uträkning på den utmärkta sidan Shenet.se. Förutsatt att uträkningen stämmer borde det vara betydligt billigare att käka lite fet fisk istället. Maten får man på köpet.

"Oljetillskott i Sverige innehåller 170-750 mg omega-3 per kapsel. För att få i sig den omega-3 som finns i en burk makrill med tomatsås (3.000 mg) får man alltså stoppa i sig upp till 18 kapslar per dag till en dagskostnad av upp till 24 kr."

http://www.shenet.se/ravaror/fettsyrafler.html
Räknar jag på den fiskolja på kapsel jag brukar köpa så blir priset 5 kr för 3g omega3(EPA+DHA).

De kapslarna innehåller 1g olja och är 30% omega3.

Så det tycker jag är prisvärt iaf men om man går efter ovanstående så blir det givetvis dyrt.
Gammal 2007-03-18, 20:19   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

A.Steinbach: Vilken typ av utbildning har du? Du har ju grymma kunskaper iaf.
Gammal 2007-03-18, 20:28   #11
A.Steinbach
Freak of Nutrition

A.Steinbachs avatar

Citat:
A.Steinbach: Vilken typ av utbildning har du? Du har ju grymma kunskaper iaf.
Jag har faktiskt ingen utbildning så du kanske inte ska lyssna på allt jag säger men jag är väldigt intresserad av kost, hälsa och träning så jag läser en del facklitteratur och även mycket på nätet, studier och sånt.
Gammal 2007-03-18, 20:32   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach Visa inlägg
Jag har faktiskt ingen utbildning så du kanske inte ska lyssna på allt jag säger men jag är väldigt intresserad av kost, hälsa och träning så jag läser en del facklitteratur och även mycket på nätet, studier och sånt.
Exakt som jag då, ingen utbildning än men försöker lära mej så mycket som möjligt på egen hand via kolo, kurslitteratur, läsa forskning o.s.v. innan dess.

När vi ändå är inne på ämnet omega-3, vilken skillnad gör omega-3 syran DPA som förekommer i sälolja? Aldrig att jag ens skulle ta i en säloljekapsel med tång av rent etiska skäl men jag är ändå intresserad av vad denna syra kan gör för fysiologisk skillnad i praktiken?
Gammal 2007-03-18, 20:37   #13
CoolHandLuke
Registered User

CoolHandLukes avatar

Reg.datum: Jan 2007
Tänkte skriva lite men allt finns redan här på kollo:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...light=torskrom

Annars köpte kompisen en linfröolja på Coop som var kallpressad, med kravodlade linfrön, i mörk flaska som det bör vara och som smakade riktigt bra. Vet inte om den går att hitta på alla Coop men kan vara värt o kolla.

Brukar äta musslor från burk ibland men de verkar ha väldigt varierande kvalitet och tillgång. Ibland finns de inte alls i butiken o ibland har de grus o skit i sig som man biter sönder tänderna på.
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 20:41   #14
A.Steinbach
Freak of Nutrition

A.Steinbachs avatar

Citat:
När vi ändå är inne på ämnet omega-3, vilken skillnad gör omega-3 syran DPA som förekommer i sälolja? Aldrig att jag ens skulle ta i en säloljekapsel med tång av rent etiska skäl men jag är ändå intresserad av vad denna syra kan gör för fysiologisk skillnad i praktiken?
Vet faktiskt inte men DPA kan ju omvandlas till DHA.
Gammal 2007-03-18, 22:26   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Jag har letat å letat efter trovärdig information om sälolja och DPA's effekter. Det enda man hittar är dock från kosttillskottsföretag o.s.v. Hursomhelst är det dom hävdar att DPA är en fettsyra som tas upp av kroppen snabbare än både EPA och DHA och menar att detta beror på att sälen är ett däggdjur vars fettmolekyler stämmer mer överens med människors, jämfört med fiskens.

Detta samt att det skulle vara extra bra för människors leder är alltså sånt man skulle kunna läsa på en burk med säloljekapslar å inget jag läst från nån objektiv källa så det bör ju tas med en STOR nypa salt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.