2005-09-08, 18:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Jordnötter sämre än andra nötter?
Varför är jordnötter sämre än andra typer av nötter?
|
|
|
2005-09-08, 19:23
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av A.K.O.A
Varför är jordnötter sämre än andra typer av nötter?
|
Vad tänker du på då ? blir motfrågan för att reda upp det hela
|
|
|
2005-09-08, 19:28
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Jordnöten är ingen nöt.
I övrigt säger jag som Sverker: i vilket avseende menar du?
|
|
|
2005-09-08, 19:40
|
|
Registered User
|
Jag läser pauluns bok effektiv näringslära, där skriver han att nötter rekomenderas vid viktuppgång, alla nötter förutom jordnötter, då antar jag att han syftar på att de är sämre, men jag vet inte varför?
Mvh Anton
|
|
|
2005-09-08, 19:41
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag vet inte heller.
Och jordnöten är fortfarande ingen nöt.
|
|
|
2005-09-08, 20:00
|
|
Symmetrisk moderator
|
Citat:
Jag läser pauluns bok effektiv näringslära, där skriver han att nötter rekomenderas vid viktuppgång, alla nötter förutom jordnötter, då antar jag att han syftar på att de är sämre, men jag vet inte varför?
Mvh Anton
|
Då får Paulun utveckla det vidare själv
Bortser vi från kokosnöten som spelar i en egen bottendivision så är det mycket lite skillnad mellan de olika ärtväxterna och nötterna. Både m a p fettet som är omättat eller proteinet som är av relativt dålig kvalitet.
|
|
|
2005-09-08, 20:38
|
|
Registered User
|
Citat:
Mvh Anton
|
Nu har jag letat i min 'Effektiv Näringslära'. Är det under kapitlet 'Mat för muskelbygge' du hittar detta påstående? Det står "Det sämsta fettet finns i animalier (fisk och skaldjur undantaget), tex kött, mjölk och ägg. Det bästa fettet finns i vegetabiler (undantaget kokos och jordnötter)..."
Jordnötens fett är väl inte sämre än andra nötters? Kokosfett är inte av det bästa slaget förstås!
|
|
|
2005-09-08, 20:52
|
|
Registered User
|
Har kollat lite på fett-innehållet i olika nötter.
Jordnöt:
fettsyror fria: 35,1 g.
mättade 6,3 g.
enkelom. 17,2 g.
flerom. 11,6 g.
Valnöt:
fettsyror fria: 62,2 g.
mättade 6,1 g.
enkelom. 8,9 g.
flerom. 47,2 g.
Hasselnöt:
fettsyror fria: 41,3 g.
mättade 3,2 g.
enkelom. 33,8 g.
flerom. 4,4 g.
|
|
|
2005-09-09, 06:29
|
|
Symmetrisk moderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzie
Har kollat lite på fett-innehållet i olika nötter.
Jordnöt:
fettsyror fria: 35,1 g.
mättade 6,3 g.
enkelom. 17,2 g.
flerom. 11,6 g.
|
Fetthalten är 35.1 g / 100 g.
Jag tror det blir enklare ifall jag skriver om det till procent.
Mättat fett. 20 %, (*) varav 4 procent mycket långa mättade fettsyror ( C20, C22, C24 ).
Omättat fett, oljesyra, 55 %.
Fleromättat fett, 25 %, ren linolsyra Omega-6. Inget Omega-3 alls.
(*) Just detta har jag letat runt en hel del kring för att få reda på vilken effekt de har på ämnesomsättningen. Vad jag funnit finns det inget possitivt eller negativt med just dessa fettsyror.
Någon som vet ?
|
|
|
2005-09-09, 08:07
|
|
Skåning
Reg.datum: Aug 2003
|
Jag kan komma på tre anledningar till att ngn talar emot jordnöten:
1. Bland annat Staffan Lindeberg anser att jordnöten, som egentligen är en baljväxt, innehåller väldigt aggressiva lektiner (enkelt översatt: växternas försvar mot att bli uppätna).
2. Jag tror det var Göran Burenhult som sa att när man i forskningssyfte ska undersöka hjärt- och kärlsjukdomar vill man så snabbt som möjligt att försöksdjuren, som var råttor om jag inte missminner mig, ska drabbas. Då låter man försöksdjuren äta jordnötsolja under 6 veckor eftersom det ska vara väldigt effektivt.
3. Jordnötter är oftast saltade och normalt äter vi i Sverige ungefär dubbelt så mycket salt som anses vara bra. Det är i så fall inte värre än att man kan skölja dom, vilket jag alltid gör med saltade cashewnötter.
Vidare talas det från många håll om att kokosnöten inte är lika dålig som sitt rykte. Även om den till stor del består av mättat fett så är detta fett inte så komplext och enklare för kroppen att ta hand om. Vissa hävdar dessutom att det är det bästa fettet att laga mat i.
|
|
|
2005-09-09, 08:34
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av abbe
... när man i forskningssyfte ska undersöka hjärt- och kärlsjukdomar vill man så snabbt som möjligt att försöksdjuren, som var råttor om jag inte missminner mig, ska drabbas. Då låter man försöksdjuren äta jordnötsolja under 6 veckor eftersom det ska vara väldigt effektivt.
|
Det är det garanterat med tanke på vilket hysteriskt kalori- och fett överskott det kommer att ge djuren. Jag misstänker dock att anledningen till att man använder just jordnötsolja är att det är en av de saker som man kan få råttor att överäta så vansinnigt som man vill (man skall ju skapa ett helt liv av "dåligt kosthåll" på några veckor), det går förmodligen inte med vad som helst.
|
|
|
2005-09-09, 09:17
|
|
Registered User
|
Sida 159 Effektiv näringslära,2:a upplagan: "Med din fysiska aktivitet (som brevbärare) kan du öka fettintaget så att du landar på 20E%. Välj främst vegetabiliskt fett, tex olivolja, avocado, nötter (ej jordnötter) och solrosolja."
Förstår ni vad han syftar på? Hittar ingen mer info ang. jordnötter i boken, men jag har bara skummat igenom den hittills.
|
|
|
2005-09-09, 09:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av abbe
Jag kan komma på tre anledningar till att ngn talar emot jordnöten:
1. Bland annat Staffan Lindeberg anser att jordnöten, som egentligen är en baljväxt, innehåller väldigt aggressiva lektiner (enkelt översatt: växternas försvar mot att bli uppätna).
2. Jag tror det var Göran Burenhult som sa att när man i forskningssyfte ska undersöka hjärt- och kärlsjukdomar vill man så snabbt som möjligt att försöksdjuren, som var råttor om jag inte missminner mig, ska drabbas. Då låter man försöksdjuren äta jordnötsolja under 6 veckor eftersom det ska vara väldigt effektivt.
3. Jordnötter är oftast saltade och normalt äter vi i Sverige ungefär dubbelt så mycket salt som anses vara bra. Det är i så fall inte värre än att man kan skölja dom, vilket jag alltid gör med saltade cashewnötter.
Vidare talas det från många håll om att kokosnöten inte är lika dålig som sitt rykte. Även om den till stor del består av mättat fett så är detta fett inte så komplext och enklare för kroppen att ta hand om. Vissa hävdar dessutom att det är det bästa fettet att laga mat i.
|
Hmm intressant med kokosnötsfettet!
|
|
|
2005-09-09, 11:34
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Som sagt, jordnöten är ingen nöt, och enda nackdelen jag kan komma på skulle väl vara att fettet har värmts upp isf, fast sverker har väl sagt att det snarare ger fler antioxidanter (och därmed ett stabilare fett?) så det är nog inget fel med det.
|
|
|
2005-09-09, 11:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
många bodybuliders och andra tränande käka väl en hel del jordnöttssmör??
ska själ börja göra det under min bulk nu.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:37.
|

|