Ja! Vatten är bättre.
Kaseinet i mjölken koagulerar i magsäcken. När kaseinet är närvarande i drinken koagulerar det i magsäcken och gör upptaget av allt annat protein, vasslet inkluderat, betydligt långsammare. Och efter träningen vill man ju inte slöa ner vasslet. Kaseinet är ju borttaget från mjölkproteinet vid tillverkningen av vassleproteinpulvret, och att tillsätta det igen i form av mjölk är ju kontraproduktivt och i princip att neutralisera vasslets effekt.
Du får ju jättestort insulinpåslag från både druvsockret (eller vad du nu har valt för snabba kolhydrater) och vasslet. Det är fullt tillräckligt. Vassle har ett insulinindexvärde som är i princip lika högt som mjölk. Druvsocker har ett högre II än mjölk. Ersätter du kolhydraterna och proteinet du skulle fått från mjölken med samma mängd från druvsocker och vassle blir drinkens II högre, även om du blandar med vatten, utan att bli dyrare.
"The jejunal flow rate peaked in the 0-20 min period following water and beta-lactoglobulin ingestion, and in the 20-40 min period after casein ingestion. The gastric half-emptying time (T1/2 min) of the liquid phase was significantly different (P < 0.05) for water (12.1 +/- 0.8), beta-lactoglobulin (14.5 +/- 3.3) and casein (26.5 +/- 9.3)."
Mahe R., Roos N., Benamouzig R., Davin L., Luengo C., Ganon L.,Gausseres N., Rautureau J. and Tome D (1996). Gastrojejunal kinetics and the digestion of [15N]beta-lactoglobulin and casein in humans: the influence of the nature and quantity of the protein. Am J. Clin Nutr, 63, 546-552.
|