Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-26, 11:32   #1
yaddan
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Utförande av sittande kabelrodd?

En kompis till mig utbildar sig till naprapat och de har inlett kurser om olika övningar. Enligt det han får lära sig ska man hålla överkroppen så still som möjligt; när man rör på överkroppen så belastas diskarna i ryggen.

Personligen har jag alltid använt mig av överkroppen i den övningen och tycker att jag får en bra träning för hela ryggen. Enligt min kompis är detta slitande på ryggens diskar och är att be om framtida ryggproblem då ländryggen överbelastas.

Min kompis menar att den ska utföras såhär:

Rodd eller rodd.

Och alltså inte såhär (som jag gör):

Rodd.

Vidare så har jag hittat den här texten som jag tolkar det som hävdar att man kan bygga upp muskulaturen så att skade risken minskas och att det dessutom är hälsosamt att träna och aktivera ryggraden och diskarna (i rodd?). Text.

Jag vill inte skada mig och funderar på om jag bör ändra mitt utförande på rodd-övningen. Vad har ni för kommentarer till detta?
yaddan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 11:37   #2
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Han kan få förklara varför diskarna skulle belastas nämnvärt mer av att låta överkroppen följa med handtaget fram genom rörelse i höften. Betyder det att man aldrig någonsin får plocka upp något man inte når utan att böja sig?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 11:45   #3
yaddan
Registered User

Jag ska omformulera en sak: När jag skrev att man ska hålla överkropp still bör det stå "att man ska inte ska ut en för stor rörelse så att ryggradens normala kurvatur ändras i ländryggen" istället.
Gammal 2004-11-26, 11:51   #4
mentzer
Registered User

mentzers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Skulle nog inte rekommendera att du böjer ryggen när du går fram. Gå fram så långt att du fortfarnade kan hålla ryggen rak, vänd sedan rörelsen.
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 13:06   #5
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Jag sträcker då fram mig så mycket det går.. kör sällan sittande rodd dock, om det är rätt eller fel får väl expertisen svara på =P, däremot drar jag mig bara upp till lite drygt sittande.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 13:14   #6
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Det är mkt viktigt att man följer med framåt i utsträcket så att de djupa ryggmusklerna får jobba effektivt samt integrerat i rörelsen. Sitta som en pajas helt fixerad i ryggen kommer inte att ge någon riktig effekt på ryggen, möjligen lite pump i biccorna! Titta på ARNOLD i Pumping Iron där snackar vi riktiga sittande rodd! Självklart skall man inte stanna i lodrät position (ytterligare ett jävla PT trams) utan strks bakom lodlinjen.
Gammal 2004-11-26, 13:28   #7
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Det är mkt viktigt att man följer med framåt i utsträcket så att de djupa ryggmusklerna får jobba effektivt samt integrerat i rörelsen. Sitta som en pajas helt fixerad i ryggen kommer inte att ge någon riktig effekt på ryggen, möjligen lite pump i biccorna! Titta på ARNOLD i Pumping Iron där snackar vi riktiga sittande rodd! Självklart skall man inte stanna i lodrät position (ytterligare ett jävla PT trams) utan strks bakom lodlinjen.
Det bär mig verkligen emot, men jag måste nästan hålla med dig en smula.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 14:11   #8
yaddan
Registered User

Så här skrev han till mig på msn:

"Larsson säger:
det är att du drar överkroppen bakåt som är skadligt om du inte har rätt kurvatur på kroppen så kommer kärnan i disken(nucleus pulposus) att pressas bakåt mot diskens(anulus fibrosus i en så kallad självstabilisering av kotan) bakre vägg där den är som svagast och där man får diskbrock vanligast, och sen när du kommer upp i 90grader med överkroppen och sedan går tillbaka mer än det så fins det risk om isken buktar ut bakåt att den knipsas av mellan koterna sen om du upprepar övningen felatigt många gånger med tung belastning kommer diskens kärna(nucleus p) att slita mycket på diskens bakre vägg o till sist kan den brista och det kan ta många år av felaktig träning innan det händer el så kan det ske helt plötsligt vid tung belstning oxå samtidigt som du oxå kommer att slita på diskens brosk i båda fram och bakkant när koterna inte inte fördelar sin vikt jämt på dem. Det finns även risk att slita ut intervertebral lederna för att de tål inte hur mycket belastning som helst och chansen till att skada sig på detta sett stiger ju mera desto tyngre vikter du kör på....så det är viktigt att bana in rätt rörelse från början annars kan man strunta i att köra på några tyngre vikter för skaderisken är så stor"
Gammal 2004-11-26, 14:56   #9
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Ursprungligen postat av yaddan
Så här skrev han till mig på msn:

"Larsson säger:
det är att du drar överkroppen bakåt som är skadligt om du inte har rätt kurvatur på kroppen så kommer kärnan i disken(nucleus pulposus) att pressas bakåt mot diskens(anulus fibrosus i en så kallad självstabilisering av kotan) bakre vägg där den är som svagast och där man får diskbrock vanligast, och sen när du kommer upp i 90grader med överkroppen och sedan går tillbaka mer än det så fins det risk om isken buktar ut bakåt att den knipsas av mellan koterna sen om du upprepar övningen felatigt många gånger med tung belastning kommer diskens kärna(nucleus p) att slita mycket på diskens bakre vägg o till sist kan den brista och det kan ta många år av felaktig träning innan det händer el så kan det ske helt plötsligt vid tung belstning oxå samtidigt som du oxå kommer att slita på diskens brosk i båda fram och bakkant när koterna inte inte fördelar sin vikt jämt på dem. Det finns även risk att slita ut intervertebral lederna för att de tål inte hur mycket belastning som helst och chansen till att skada sig på detta sett stiger ju mera desto tyngre vikter du kör på....så det är viktigt att bana in rätt rörelse från början annars kan man strunta i att köra på några tyngre vikter för skaderisken är så stor"

Skall försöka reda ut fakta för dig när Decembercupensförberedelser + tävlingen är över.
Gammal 2004-11-26, 15:02   #10
yaddan
Registered User

Citat:
Skall försöka reda ut fakta för dig när Decembercupensförberedelser + tävlingen är över.
Tackar! Jag kommer se fram emot det!
Gammal 2004-11-26, 15:20   #11
Bite
Endast Bite på kolo

Är det ens möjligt att bedriva vettig styrketräning UTAN att belasta diskar, leder m.m på ett "ofördelaktigt" sätt? Framåtböjd stångrodd tex belastar ju korsryggen ganska rejält statiskt, och är ju samtidigt en av de främsta övningarna.
Bite är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 18:15   #12
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Måste väl vara skillnad på om det är en övning man har kört hela tiden under flera års tid och med progressivt ökande vikter än om man bara fick för sig att börja med den helt plötsligt och började tokköra? Även diskarna borde väl anpassa sig en aning genom att bli tjockare/hållbarare/... eller är det helt omöjligt? Hur som helst borde väl musklerna runt omkring hjälpa till att stabilisera upp en aning?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 18:58   #13
mentzer
Registered User

mentzers avatar

Citat:
Böjer du ryggen när du kör marklyft oxå, eller kör du som en pajas med rak rygg? Varför skulle en rak rygg leda till mer pump i biccorna? Varför ska man göra som Arnold?
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 19:06   #14
ops
Registered User

Reg.datum: Oct 2004
För att Arnold slog Mentzer 1980!
Angående Biceps så stämmer det som Arne skrev! Varför? Strunt samma det stämmer!!!
P.s bifogar en länk till dig!http://www.t-nation.com/findArticle....article=1mikem D.s :love:

Senast redigerad av ops den 2004-11-26 klockan 19:08.
ops är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 19:23   #15
nordland
Registered User

nordlands avatar

Reg.datum: Aug 2002
så länge du håller ryggen rak hela tiden spelar det ingen roll hur mycket du kastar ryggen fram och tillbaka.... Kör ett mellanting av bägge.... Sen kan du ju också hantera tyngre vikter om du rör överkroppen....
nordland är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:01.