Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Lite lustig länk där  Det lustiga i länken är att den tar upp att det finns sirap med 80 % fruktos. Enligt mig är det tveksamt eftersom metoden att tillverka är enzymatisk och rent kemiskt hamnar fruktoshalten kring 40 - 50 % pga olika jämnvikter.
|
Det har jag ingen aning om, men det kanske inte är så viktigt. Den länken var mer för dess intressanta bakgrundsinfo.
Det som Cincinnati-forskarna verkat titta på är
fruktos och high-fructose corn syrup (HFCS) Men jag inser att det är betydligt mer invecklat än jag trodde. HFCS är INTE detsamma som ren
fruktos, utan är en kombination av glukos och
fruktos:
Så här beskriver HFCS-lobbyn det själva:
Citat:
http://www.hfcsfacts.com/diffHfcsSugar.html
- Sucrose is 50 percent fructose and 50 percent glucose.
- HFCS is sold principally in two formulations - 42 percent and 55 percent fructose - with the balance made up of glucose and higher sugars.
|
I sverige talar vi inte om HFCS från majs. Men samma sak utvinns från vanliga betor och kallas invertsocker eller glukos-fruktossirap. Dessa används ofta som en ingrediens tillsammans med vanligt socker för att ge en produkt vissa egenskaper. Men till skillnad från i USA verkar det nästan aldrig användas som huvudsakligt sötningsmedel.
Det intressanta ur hälsosynpunkt måste vara hur kroppen tar hand om de olika sockerarterna:
1. Glukos kan direkt absorberas som näring utan spjälkning.
2. Ren
fruktos måste omvandlas till glukos via levern.
3. Sackaros spjälkas i kroppen till lika ung. delar glukos och
fruktos.
4. HFCS levererar en direkt (färdigspjälkad) dos av ca. lika delar glukos och
fruktos.
Kan det faktum att sackaros måste spjälkas av ett enzym göra det 'hälsosammare' i någon mån än HFCS? Näringsinnehållet förefaller ju annars vara exakt detsamma?
Det här med socker är ju ingen barnlek precis. Man förstår att gemene man måste vara förvirrade.