Jag har bara sett 2 studier med Colostrum, där ingen av dom är övertygande i mitt tycke. Båda studierna visar iofs att nivåerna av IGF-1 höjs efter ett intag, men jag skulle vilja se det jämföras med vanligt vassle.
Fungerar? Ja, troligtvis. Men är det bättre än vassle? Billigare att köpa vanlig honung i alla fall....=)
Effects of bovine colostrum supplementation on serum IGF-I, IgG, hormone, and saliva IgA during training
Antti Mero1, Heidi Miikkulainen1, Jarmo Riski1, Raimo Pakkanen2, Jouni Aalto2, and Timo Takala1
IGF-I, IgA, and IgG responses to bovine colostrum supplementation during training
Antti Mero1, Jonne Kähkönen1, Tarja Nykänen1, Tapani Parviainen2, Ilmari Jokinen3, Timo Takala1, Tuomo Nikula4, Simo Rasi5, and Juhani Leppäluoto5
Departments of 1 Biology of Physical Activity and 3 Biological and Environmental Science, University of Jyväskylä, and 2 Clinical Physiology, Central Finlands Central Hospital, 40351 Jyväskylä; 4 Map Medical Technologies, 41160 Tikkakoski; and 5 Department of Physiology, University of Oulu, 90014 Oulu, Finland
Vänligen,,,
Petrus
|